کد خبر 1251106
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی گفت: بزرگترین تونل جاده‌ای غرب آسیا با نام «تونل البرز» در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال روز هفتم مرداد بهره‌برداری آزمایشی از می‌شود.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی با اشاره به تکمیل چندین پروژه ریلی و آزادراهی اظهار داشت: روز پنج‌شنبه هفتم مرداد، گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی در حضور رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: عملیات بهره‌برداری و عبور قطار از مسیر ریلی یزد-اقلید  را خواهیم داشت، زمانی که خط‌آهن به اقلید رسید یک نقطه اتصالی برای ما فراهم می شود که راه‌آهن را به استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق اقلید متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن یزد-اقلید از ابرکوه می گذرد و سپس به یاسوج هم متصل می شود، گفت: طول راه‌آهن یزد-اقلید ۲۷۰ کیلومتر است و از مزایای آن انتقال بار مراکز مهم صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی حوزه نفوذ طرح در شبکه سراسری راه‌آهن و انتقال مسافر است.

اسلامی ادامه داد: تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق-جنوب غرب و نیز جنوب شرق - جنوب غرب کشور از مزایای اجرای این خط‌آهن است.

وی گفت: در سال اول بهره‌برداری میزان ترافیک این خط ریلی ۴ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر خواهد بود و در سال بیستم بهره‌برداری این رقم به ۷ میلیون تن بار و ۳ میلیون نفر مسافر می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، بخش زیادی از بارهای معدنی و تولیدات صنعتی در استان فارس و یزد از طریق این خط به سمت شمال شرق و افغانستان انتقال یابد.

اسلامی اضافه کرد: خط‌آهن یزد-اقلید تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در درون شبکه ریلی کشور را رقم می‌زند و تاثیر بسزایی برای استان‌های جنوب شرقی کشور و ارتباط آنها با مرکز کشور دارد؛ همچنین ‌استان‌های شمال شرق و جنوب غرب کشور از مزایای این خط ریلی برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین ۲ پروژه دیگر که عملیات ریل‌گذاری آنها به اتمام رسید و وارد مرحله نهایی برای بهره‌برداری شده‌اند راه‌آهن خاش - زاهدان به عنوان بخشی از راه‌آهن چابهار - زاهدان و مسیر ریلی بستان‌آباد به ایستگاه خاوران در تبریز است که افتتاح خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲ پروژه خط دوم ریلی قزوین - زنجان و بخش باقی‌مانده از بافق به زرین‌شهر جمعا به طول ۳۰۰ کیلومتر نیز از پروژه‌ةای آماده افتتاح است، این مسیرهای ریلی گشایش قابل ملاحظه‌ای در رفت و آمد قطارها و افزایش ظرفیت خطوط به ارمغان می‌آورد.

اسلامی اضافه کرد: همچنین روز پنج‌شنبه بهره‌برداری آزمایشی از بزرگترین تونل جاده‌ای غرب آسیا با نام «تونل البرز» در منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال به طول حدود ۶.۵ کیلومتر آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پروژه راه‌آهن یزد - اقلید و پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار همکاری داشته و پیمانکار بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    7 4
    چرا کوه ها را تخریب می کنید و تونل و جاده می سازید تا ی عده برای اینکه آخر هفته بروند و شهرهای شمالی به گند بکشند. اگر این کوه ها نباشند میزان بارندگی در این سرزمین بسیار کمتر می شود و با مشکلات بسیار بیشتری در زمینه آب مواجه می شویم.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      3 2
      بعد از فاجعه ای که مهندسان عمران با و پروژ های سد سازی و انتقال آب بر سر منابع طبیعی و محیط زیستن سرزمین خوزستان آوردند و سبب مشکلات بی شمار برای آب و خاک و تنوع زیستی و تالاب ها کشاورزی خوزستان شدند. حالا اینبار مهندسان عمران در حال خلق حماسه دیگر برای کوه های شمال هستند.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      1 0
      مردم رفت وآمددرجاده های شمال راداشتندودارندولی قبل ازساخت این آزادراه تصادفات زیاددراین محورخطرناک وافزایش سوخت وترافیک نیازبه این آزادراه لازم بودولی زمان ساخت آن درمدت طولانی که هنوزهم کامل نشده عجیب به نظر می رسد.
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 0
    ایکاش قدر داشته ها را می دانستیم متاسفانه در این سالها اکثر جاده وآزادراه ها از جمله آزاد راه زنجان به امان خدا رها شده وبجز شرمندگی و آسیب جانی ومالی برای مردم وعایدی از عوارض برای دولت ویا پیمانکار چیزی نداشته است ۰
  • فاطمه IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 4
    مطمئن هستم الکی افتتاح میکنن این تونل رو ده نفر دیگه هم افتتاح میکنن
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      3 1
      مگه محموده که الکی افتتاح کنه؟ ازادراه تهران شمال یکساله باز شده و مردم دارن ازش استفاده میکنن به دست دولت مقدس تدبیر و امید هم ساخته شده همه وعده دادن تدبیر و امید عمل کرد و ساخت.بی سر و صدا و بدون شعار. شما هم برید از پاکدستی نیکزاد بگید
  • مهران TR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 3
    درود واقعا در زدن این تونل وپروژهای دیگر چقدر موارد ومسائل محیط زیستی رعایت شده، که به قول دوستان مثل اکثر سدها هیچ!!! آقایان شما مسوول وجوابگو آینده گان وفرزندان ایران زمین هستید، و البته خود طبیعت که بیکار نمی‌نشیند. دنیا هم کار میکنه وتونل میزنه حتی بزرگتر اما با کمترین تخریب محیط زیست اینجا فقط پول و.... نابود کردید ایران رو که خدا ازتون نگذره
    • سعید IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 0
      بالاخره باید یه انقلتی بیاورید. خدایی روی نظراتتون یه کم فکر کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس