حسین راغفر

یک کارشناس حامی دولت معتقد است رویکرد دولت روحانی به گسترش فقر منتهی شد و دولت جدید باید این روند را متوقف کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت: گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که هزینه‌های یک خانوار طی سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸، ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده، این در حالی است که این رقم به صورت متوسط اعلام شده، اما اقلام اساسی مردم از جمله خوراک، مسکن و بهداشت با افزایش بیش از ۳۰ درصدی روبرو بوده‌اند.

این اقتصاددان بااشاره به اینکه دولت جدید می‌تواند روند گسترش فقر را متوقف کنند، گفت: اصلاح واقعی نظام مالیاتی و همچنین کاهش یارانه بنگاه‌های خصولتی و نیمه دولتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند از سوی دولت در کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد تا ترمز روند گسترش فقر در کشور کشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند به بنگاه‌هایی که توانایی ایجاد ‌اشتغال دارد تسهیلات پرداخت کند، ادامه داد: این منابع باید در جهت ‌اشتغال پایدار افراد طبقات پایین جامعه صرف شود، قدر مسلم اگر چنین کاری انجام شود، با ‌اشتغالزایی که صورت می‌گیرد، تولید نیز رونق گرفته و بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز می‌تواند رفع شود.

راغفر بیان کرد: کار مهمی که دولت آینده می‌تواند انجام دهد کاهش قیمت‌هاست، اگر دولت سیزدهم بتواند ۲۰ درصد به صورت متوسط قیمت‌ها را در بازار کاهش دهد، در مقابل ۲۰ درصد به توان خرید مردم افزوده می‌شود، که این مورد از اهمیت بسزایی برخوردار است، باندهای فاسد نفع‌شان در افزایش مصنوعی قیمت کالاها و مایحتاج ضروری مردم است و از این طریق سودهای کلان و بادآورده‌ای را به جیب زدند.

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت بتواند از پس این باندها بر بیاید، قدر مسلم قیمت بسیاری از کالاها در بازار، توان کاهش قیمت دارد.

راغفر همچنین در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: این روزها افزایش قیمت‌ها ناشی از فضاسازی برای دولت سیزدهم است. عده‌ای نگران تلاش‌های دولت بعد برای کاهش قیمت‌ها هستند بنابراین بخشی از این افزایش قیمت‌ها ناشی از فضاسازی‌ و تعمدی است.

وی با بیان اینکه عده‌ای هدف‌شان از افزایش قیمت‌ها این است که دولت سیزدهم را در تسخیر خودشان بگیرند، بیان داشت: عده‌ای در این جریان به دنبال این هستند تا بتوانند قیمت‌ها را دوباره در دولت بعد بالا ببرند و میزان موفقیت آنها بستگی به این دارد که دولت بعد چقدر آمادگی مقابله با این کانون‌های فساد را داشته باشد.دولت سیزدهم نباید اسیر و تسخیر این فضاسازی‌ها قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که احیای برجام تا چه حد به کنترل نرخ تورم و کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند، اظهار داشت: آمریکا برای براندازی حاضر به رفع تحریم‌ها نخواهد بود مگر اینکه زمینه‌ سازی مداخلات بعدی را به دست بیاورد. معتقدم احیای برجام در شرایط کنونی به هیچ وجه منطقی نیست.

این کارشناس اقتصادی بااشاره به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم خاطرنشان کرد: دولت با بی‌اعتبار کردن پول ملی، ناترازی‌های بسیار بزرگی را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر جامعه تحمیل کرد و دلیل تمام این افزایش قیمت‌ها بی‌انضباطی مالی دولت است. وی گفت: در تمام این سال‌ها بالاترین بازدهی در حوزه‌های سفته‌بازی و فعالیت‌های نامولد و در خرید و فروش ارز، سکه و املاک بوده است و اخیرا نیز کاغذبازی در بازار سهام شکل گرفت. تا زمانی که یک نظام مالیاتی کارآمد و چابک برای این دسته از فعالیت‌های غیرمولد ایجاد نشود و این مالیات به بخش تولید نرسد، تولید به صورت کامل به محاق می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 3
    ملت ايران انقلاب كردندهشت سال دفاع مقدس شركت كردند شهيددادندجانبازداريم دوست دارنظام هستند
  • mojtaba SE ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    بله استراتژی امریکا فقر و جنگ داخلی است در ایران ,و با برجام راه جاسوسها رو هموار کرد که بازی اصلی رو اجرا کنن که کردن. فقر ....و نابودی پول ملی یعنی فشار مستقیم به همه اقشار کشور و ورشکسته کردن کشور
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 1
    بله گند کاری های شما را باید رئیسی بیچاره جمع کند . احتمالا دو روز دیگه جهانگیری میاد میگه رئیسی قضیه دلار را حل کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس