شکست

یک پایگاه خبری-تحلیلی، شکست آمریکا در سیاست فشار حداکثری را یکی از دلایل تصمیم دولت جدید این کشور برای بازبینی در سیاست‌های تحریمی دانسته است.

به گزارش مشرق، یک پایگاه خبری مستقر در لندن یکی از دلایل تصمیم دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازبینی در سیاست‌های تحریمی این کشور را شکست رویکرد «فشار حداکثری» در برابر ایران و ونزوئلا دانسته است.

پایگاه «آرگوس‌مدیا» نوشته دولت جو بایدن قصد دارد با بازبینی سیاستهای تحریمی بار دیگر از این رویکرد به عنوان یکی از عناصر دیپلماسی استفاده کند.

مطابق این تحلیل، صدور معافیت تحریمی برای پروژه خط لوله نورداستریم را می‌توان نخستین گام دولت «جو بایدن» برای نرمش در سیاست‌های تحریمی دانست.

استدلال مقام‌های آمریکایی است که رویکرد فعلی دولت بایدن، بیشتر از اعمال مستقیم تحریم اثرگذار خواهد بود، زیرا چنانچه آمریکا این پروژه را تحریم می‌کرد شرکت مجری، به هر صورت با استفاده از کشتی‌های تحت پرچم و تحت مالکیت روسیه، پروژه را اجرا و تکمیل می‌کرد.

آرگوس‌مدیا نوشته مقام‌های فعلی و سابق آمریکا از رویکرد دولت پیشین آمریکا انتقاد کرده و می‌گویند جریمه‌های اقتصادی زمانی اثرگذار هستند که کشورهای هدف تحریمی انگیزه‌ای برای تغییر دادن رفتارشان داشته باشند، این در حالی است که دولت ترامپ، از ابزار تحریم فقط به عنوان ابزار تنبیه استفاده می‌کرد.

آرگوس مدیا در ادامه می‌نویسد: «یکی دیگر از مشکلات فشار حداکثری این است که راه معناداری برای واکنش نشان دادن به گریز کشور هدف از تحریم باقی نمی‌گذارد.»

این رسانه در توضیح درباره گزاره فوق نوشته ایران اواخر سال ۲۰۲۰ توانست با نقض تحریم‌ها از طریق نفت‌کش‌های خود به چین نفت خام تحویل دهد.

«الیزابت روزنبرگ»، گزینه تصدی سمت دستیار وزیر خارجه آمریکا که در صورت کسب تأییدیه از سنا نظارت بر اجرای برنامه‌های تحریمی را به عهده خواهد داشت گفت: «اعتبار و قدرت تحریم‌ها به اجرای موثر آنها بستگی دارد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند. مثلا «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تصریح کرد سیاست فشار حداکثری متحمل «شکستی اسف‌بار» شده است.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

رابرت مالی گفت: «ببینید ما یک وضعیتی را به ارث برده‌ایم که رئیس‌جمهور بایدن تصمیم گرفته که به آن پایان دهیم، وضعیتی که طی آن کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود، شکستی اسف‌بار خورده و لطمه سنگینی به منافع ایالات متحده زده است».

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    ضمن تشکر از مجلس محترم به خاطر مقاومت در برابر امضای توافق ننگین دیگری به نام احیای برجام؛ به نظر می رسد لازم است طرح های تکمیلی در امتداد «قانون راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران»؛ برای بستر سازی ادامه ی کار دولت سیزدهم با هماهنگی مجلس و دولت منتخب تهیه و تصویب گردد. در این راستا کمپین هایی در فارس من با عناوین: «لزوم تصویب قانون راهبردی برای بی اثر سازی تحریم ها»، «مجلس تعلیق مذاکرات احیای برجام را تصویب کند»، «تقاضای تصویب مقابله به مثل با غرب در برجام» و «تقاضای تصویب طرح سه فوریتی تحریم دلار آمریکا» در خبرگزاری فارس ایجاد شده است. حمایت از این کمپین ها می تواند نقطه ی شروعی برای هدف فوق باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس