عکس/ جراحی اتوبوس‌های فرسوده تهران

نفس اتوبوسرانی تهران به شماره افتاده است. منتخبین شورای ششم تهران می گویند، آمار اتوبوس های پایتخت از ۶ هزار مورد در سال ۹۶ به ۲ هزار اتوبوس رسیده، باید فکری عاجل کرد.

به گزارش مشرق، «فعالیت ۸۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز تهران به دلیل انقضای مخازن گاز متوقف شد و این تعداد طی ماه‌های آینده به بیش از ۱۰۰۰ دستگاه خواهد رسید.» این خبری است که اخیرا محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد.

کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخته است. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است.

نمره ضعیف دولت روحانی در حوزه حمل و نقل عمومی

پیروز حناچی، شهردار پایتخت هم بارها اعلام کرد، توسعه حمل و نقل عمومی یک وظیفه حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی از پس مشکلات آن بر نمی آید اما این صدا چندان به گوش مدیران دولت حسن روحانی نرسید و اگر هم رسید اقدامی صورت نگرفت چرا که علیرغم وعده‌ها، اتوبوسی از سوی دولت برای تهران اختصاص نیافت.

سخت‌ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد.طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده  است اما مدیران شهری کنونی معتقدند سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت‌ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

اتوبوس‌های نو چه زمانی به پایتخت می‌رسد؟

نگرانی مسافران اتوبوس از ابتلا به کرونا در پیک پنجم 

هرچند مسافران در استفاده از ماسک اهتمام دارند و تقریبا مسافر بدون ماسک نیست ولی نگرانی‌ها از ابتلا به کرونا در موج پنجم افزایش یافته و به دغدغه مسافران و رانندگان اتوبوس‌ها افزوده است.

کارشناسان شهری معتقدند امکان فاصله گذاری اجتماعی در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو وجود ندارد و راهکار مقابله با این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس ها و واگن های جدید برای مترو است.

توسعه حمل و نقل عمومی همواره از مطالبات مهم و اولویت دار شهروندان از مدیران شهری بوده است، مطالبه ای که طی ۴ سال اخیر پیگیری آن توسط مدیران شهری چندان به سرانجام نرسید. محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درباره آمار اتوبوس های افزوده شده در این دوره از مدیریت شهری گفت: از زمانی که من به عنوان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی مشغول فعالیت شدم ۲۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری کردم و اگر مناقصات هم جواب دهد در مدت کوتاهی اتوبوس نو برای تهران خواهیم داشت.

آمار خرید اتوبوس توسط شهرداری برای تهران

وی بیان داشت: این در حالی است که در شرایط کرونا قرار داریم و درآمدمان به شدت کاهش یافته و از طرفی افزایش تورم و نرخ ارز را شاهد بوده‌ایم.به طوری کلی حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۹۹ توسط این دوره از مدیریت شهری خریداری شده است و امسال هم بنا داریم ۵۰۰ مورد دیگر ناوگان نو برای تهران خریداری و تهیه کنیم.

جلسه ویژه منتخبین شورای ششم با معاون حمل و نقل حناچی

حالا کمتر از دو هفته دیگر تا پایان فعالیت مدیران کنونی شهرداری وقت باقی مانده و خبری از اتوبوس های نو نوار برای تهران نیست. ناصر امانی منتخب شورای ششم درباره کمبود اتوبوس در تهران گفت: درباره جلسه منتخبین شورای ششم با معاون عمران و حمل و نقل شهرداری کنونی اظهار داشت: دوشنبه هفته جاری جلسه برگزار می‌شود و گزارش‌هایی در حوزه عمران و حمل و نقل ارائه خواهد شد.

اتوبوس‌های نو چه زمانی به پایتخت می‌رسد؟

۶ هزار اتوبوس فعال تهران  در شهریور سال ۹۶ به ۲ هزار اتوبوس رسیده است 

امانی به موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بر اساس گزارش‌هایی که از سایت آنلاین حمل و نقل به دست‌مان رسیده ۲ هزار اتوبوس فعال بیشتر در پایتخت وجود ندارد در حالی که در شهریور ۹۶ فقط ۶ هزار اتوبوس فعال در تهران بود و این گزارش بسیار نگران‌کننده است چرا که کاهش حدود ۶۶ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

خروج اتوبوس ها از چرخه حمل و نقل به دلیل نبود قطعات یدکی و فرسودگی

وی با اشاره به اینکه بر اساس برخی از گزارشات بخش خصوصی اتوبوس‌های خود را به تعداد زیادی به دلیل برخی از مشکلات از جمله فرسودگی و نبود قطعات یدکی از چرخه حمل و نقل خارج کرده است، گفت: در جلسه با مناف هاشمی معاون حمل و نقل حناچی این موضوعات را بررسی خواهیم کرد.

منتخب شورای ششم بیان داشت: از طرف دیگر سرفاصله حرکت‌ قطارهای مترو در برخی از خطوط افزایش یافته و حتی به نیم ساعت هم رسیده است. این در حالی بود که قطار جدی  چندان وارد حمل و نقل عمومی نشده و بحث فرسودگی و نیاز به اورهال قطارها هم مطرح است. همچنین در آستانه سال جدید تحصیلی موضوع حمل و نقل عمومی بیشتر مورد توجه است و باید این موضوع هر چه گسترده‌تر مورد ارزیابی قرار گیرد و چاره‌اندیشی شود.

تصمیم عاجل شورای ششمی ها برای مترو و اتوبوسرانی

امانی گفت: منتخبین شورای ششم و شهردار جدیدی که انتخاب می‌شود باید تصمیم عاجل و راه‌حلی کوتاه‌مدت برای حمل و نقل عمومی پیدا کنیم و پس از آن راهکارهای درازمدت را در نظر گرفت.

احتمال افزایش بودجه برای حمل و نقل

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای ششم بودجه ویژه‌ای به صورت فراتر برای حمل و نقل عمومی پایتخت در نظر خواهد گرفت یا خیر،‌گفت: باید بودجه کنونی را بررسی کنیم و ببینیم آیا کفایت می‌کند یا خیر و اگر بودجه اندک بود تصمیمی عاجل بگیریم.

امانی گفت: همچنین اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حمل و نقلی در تهران قطعا از برنامه‌های شورای ششم و مدیریت شهری جدید خواهد بود.

سابقه خوبی را در رزومه‌مان به ثبت رسانده‌ایم/ ساخت ۲۰۰ کیلومتر مترو در ۱۲ سال

مهدی چمران منتخب شورای ششم درباره مشکلات حمل و نقل عمومی گفت: ما خودمان را در دوره‌های گذشته در زمینه حمل و نقل عمومی نشان داده‌ایم و می‌توان گفت با ۲۰۰کیلومتر مترویی که در ١٢سال خدمت دکتر قالیباف در سمت شهردار تهران ساخته شد، سابقه خوبی را در رزومه‌مان به ثبت رسانده‌ایم و البته در دو سال ابتدایی شروع پروژه نیز شاهد نتایج مطلوبی بوده‌ایم.

اتوبوس‌های نو چه زمانی به پایتخت می‌رسد؟

برنامه ها برای رفه مشکل اتوبوسرانی آسان تر از مترو

وی گفت: در زمینه حمل و نقل عمومی نیز، برنامه‌هایی در رابطه با تهیه اتوبوس و واگن مترو داریم و البته تهیه این واگن‌ها یکی از مشکلات اساسی ماست؛ چرا که این‌واگن‌ها باید خریداری و سپس مونتاژ شود، که با توجه به تحریم‌ها بازه زمانی بیش از یک سال را لازم دارد و نمی‌توان به سرعت تحولی را در این زمینه ایجاد کرد.

منتخب شورای ششم خاطر نشان کرد:  برنامه‌هایمان را در زمینه اتوبوسرانی آسان‌تر می‌توان اجرا کرد به شرط آنکه هزینه اولیه آن تأمین شود.

مطالبات حمل و نقلی شهروندان تهران به کجا رسید؟

کمتر از دو هفته دیگر فعالیت مدیران شهری جدید و شورای ششم پایتخت آغاز می شود و حالا باید دید در این فرصت باقی مانده مدیران کنونی شهرداری جهت بهبود وضعیت اتوبوسرانی تهران اقدامی عاجل انجام می‌دهند و یا این موضوع هم مانند بسیاری از مطالبات دیگر شهروندان از شهرداری کامل به زمین مدیران جدید شهری منتقل می شود؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس