تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشانی با فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین

یک خوشه کهکشانی که دارای پیچ و تاب ناشی از گرانشی است که از مقدار جرم بالا و باور نکردنی نشات می‌گیرد، توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده که رنگ آن نیز مایل به قرمز و حدود ۱۰ میلیارد سال نوری فاصله بوده.

به گزارش مشرق، تلسکوپ فضایی هابل در جدیدترین تصویر ثبت شده خود، نشان می‌دهد که گرانش می‌تواند تاثیر واقعاً قدرتمندی در جهان ما داشته باشد. در میان خوشه‌ای از کهشکان‌ها، هابل پدیده‌ای را مشاهده کرد که به عنوان لنزهای گرانشی شناخته می‌شود.

ما تمایل داریم فکر کنیم که نور به طور کلی در یک خط مستقیم حرکت می‌کند و این مسئله در فواصل کوتاه تقریباً درست است همانند اثری که از نور لامپ‌ها یا صفحه‌ نمایش‌ها بر روی زمین می‌بینیم اما وقتی به فضا نگاه می‌کنیم جاذبه نور به صورت خم شده، مشاهده می‌شود.

خوشه کهکشانی که دارای تاثیر گرانشی ناشی از مقدار جرم بالا و باورنکردنی است، می‌تواند نور جسمی را که پشت آن قرار دارد بسیار بزرگ کند و حتی آن را پیچ و تاب دهد تا به نظر برسد پشت آن نبوده و در کنار آن قرار دارد؛ در تصویر هابل، کهکشان مایل به قرمز حدود ۱۰ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد که در کیهان، گاز آن تمام شده و ستاره‌های جدیدی را تشکیل داده است.

یکی از ابزارهای طبیعی منجمان برای رصد کهکشان‌های دوردست، استفاده از نور یک ستاره یا کهکشان نزدیک برای رصد اهداف دورتر است که به آن لنز گرانشی می‌گویند؛ این پدیده که به "همگرایی گرانشی" نیز معروف است، با آنچه که لنزها بر روی پرتوهای نور تولید می‌کنند، قابل مقایسه بوده و به عنوان نوعی ذره‌بین عمل کرده و اندازه و میزان تصویر ظاهری شیء اصلی را تغییر می‌دهد.

علم و تکنولوژی , علمی ,

منبع: تسنیم

• IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    از قم رصد کردن این کهکشان رو؟
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      محض اطلاع اقای روغن فکر عزیز ابن هیثم ابوریحان بیرونی عمرخیام نیشابوری خواجه نصیر طوسی خیاث الدین جمشید کاشانی و... از بزرگرتین منجمان """""مسلمان"""" بودن وقتی نجوم مد نبود و ابزارالات اینچنینی هم وجود نداشت... و صدها دانشمند مسلمان حوزه های مختلف که حرفی برای گفتن دارن و به کوری چشم یهودی های امثال شما دارن به بشریت خدمت میکنن... و در آخر یه سوال... کی بهت گفته قم منجم و نمیدونم ریاضیدان تحویل میده؟؟؟ انداختن بهت و منجمان و دانشمندای مسلمون تو نقاط دیگه کشور و دنیا درس میخونن و عقایدشون از قم سرچشمه میگیره...
    • مرادبیگ IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      البته تمام این دانشمندانی که این پرفسور یهودشناس !!! اسم بلااستثناء مسلمان سنی ! بودند . اگر اسامی اونا رو جرات داشت و کامل مینوشت مشخص میشد . اینجور مواقع سنی ها برادران ما و جزو مفاخر ما هستند ولی موقع دادن پست دولتی و بودجه استانی و ... میشه ؛ تو خود بهودشناسی بهتر میدانی .
    • به مراد بیگ SE ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      جهت اطلاع شما خواجه نصیرالدین طوسی از فقهای بزرگ شیعه بوده است! همین برایت بس.
    • علی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      درجواب مرادبیگ - این ادعایی که شما کردی درست نیست چون اکثر این دانشمندان در زمان حکومت های سنی زندگی می کردن و خیلی از اونها شیعه بودن و علنی اعلام نمی کردن. اکثرا هم برای اهل بیت احترام خاصی قائل بودن. برای مثال ابو ریحان بیرونی ماجرای غدیر خم و انتخاب امیرالمومنین به عنوان جانشین پیامبر رو در کتاب آثارالباقیه نقل کرده و از لفظ امیرالمومنین برای حضرت علی(ع) استفاده کرده. دوستان خودتون میتونین درباره دانشمندای دیگه تحقیق کنین و خودتون متوجه اشتباه سهوی و یا عمدی ایشون بشن.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      زشته عزیز انقدر کنایه نزن یه جایی چوبشو میخوری
    • مرادبیگ IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      در جواب علی دقیقا درست فرمودی . هیچ سنی ایی رو نمی تونی پیدا کنی که تعریضی بر خاندان حضرت علی ع کرده باشه . مولوی هم در مدح حضرت علی اشعار بسیاری دارند . شیعه بوده ؟ مگر اینکه مثل ابوریحان بطور خصوصی به شما گفتند که شیعه هستن ولی بمردم چیز دیگری گفته اند !!!!! عزیز جان شما داری عمدی مذاهب بزرگان علم و ادب ما رو مصادره به مطلوب میکنی . درد ما اینه کسانی که هیچ سوادی در این زمینه ها ندارن در مقام به زعم خود دفاع قرار میگیرند ولی چون مطلع نیستند نمیتونن حرف و سخن خود رو با استدلال و منطق به طرف منتقل کنن و این معکوس منظور مدعی عمل میکنه . شما برو قدری مطالعه کن . مطالب رو از اینترنت نگیر . برو کتابخونه شهرتون و کتابهای معتبر رو امانت بگیر و بخون بزرگوار . اینطور که شما داری میری ره به ترکستان میبری و از آن طرف بام میوفتی پایین . خودت رو حق و دیگران رو باطل و گمراه فرض نکن . همه ما رهرو راه علی ع هستیم که عدل و عدالت اساس زندگیش بود و برای همین منظور به شهادت رسید تا عدل علی ع در جهان گسترش پیدا کنه .
    • به مراد بیگ SE ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      اول اینکه همه امثال خواجه نصیر و ابن سینا و جابر بن حیان و... شیعه بودند که البته برای شما مهم نیست. ثانیا اهل سنت دو اعتقاد در حق حضرت زهرا علیها السام دارند که رد ادعای شما همین کافیست. اول اینکه معتقدند حضرت زهرا علیه السلام فدک را به ماحق تصاحب کرده و دزدیده بود و ابوبکر صدیق آن را به بیت المال برگردادند. دوم معتقدند حضرت زهرا علیه لسلام به مرگ جاهلیت از دنیا رفت چون عبدالله بن عمر نقل می کند که من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه. امام حضرت زهرا علیها السلام بنا بر روایت همه مورخان سنی امام زمانش ابوبکر بن ابی قحافه را نشاخت و با او بیعت نکرد و به مرگ جاهلیت از دنیا رفت. ثالثا محل است کسی که می گوید به علی و عدالتش اعتقاد دارد، معاویه و طلحه و زبیر را صحابه پیامبر و رضی الله عنه بداند.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      دقیقا موافقم خخخخخخ
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    واقعا آدم مغزش سوت می‌کشه واسه این بزرگی و عظمت و در مقابل انسان چه حقیرانه و کوچک
  • علیرضا IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    چجوری ده میلیارد سال نوری فاصله داره که نور هابل رسیده براش تا کهکشان را کشف کنه؟؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      پرفسور! ده میلیارد سال قبل نور کشکهان منتشر شده امروز رسیده به تلسکوپ
  • RU ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    • SEEDAB IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      متاسفانه مغزهای آکبند و رو به زوال که فقط می‌توانند تا پهنه دید خود را باور کنند و هیچ منطق و اثبات علمی را نمی‌توانند قبول کنند، همه مشاهدات اثبات شده علم را یا دروغ میدانند و یا فکر میکنند حقه ای در کار است...!! برایتان متأسفم...، همین.
    • مهیار IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    • جواد ناصری IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      ای داد از جنس خوب ساقیت کیه داداش؟!
  • محمد IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    ده میلیارد سال یعنی زمانی که کائنات فقط 3 میلیارد سال عمرداشته، ایکاش علم به جایی برسه که بتونیم لحظه حال اون منطقه رو ببینیم. ده میلیارد سال سفر در زمان! فقط آفرین به علم
    • سلمان IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      پرفسور اونی که تو میگی سنه زمینه اونم نه ۳ میلیارد بلکه تقریبا ۴ میلیارد ساله
    • مهیار IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    سبحان الله والحمدلله ولااله الاالله والله اکبر
  • الحسين IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    فتبارك الله
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    10 میلیارد سال نوری یعنی چند متر؟ عدد 1 با 26 صفر جلوی آن
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      نه دا اش یعنی اگه با سرعت نور حرکت کنی ۱۰ میلیارد سال طول میکشه برسی بهش
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    سلام در تصویر ثبت شده عکس فرازمینی وجود دارد جالبه من وقتی عکس و زون کردم تو تصویر سمت راست هست عکس یه آدم فرازمینی
  • رشیدی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    مگە میشە دوربینی باشە دە میلیارد سال نوری نشون بدە ؟
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    ولی به نظرمن زمین تخته وخورشیدپشتش به ماست
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      منم موافقم زمین تخته خورشیدم پشتش به توست
  • احمدرضا IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    الله اکبر الله اکبر آفرین براین عظمت
  • سجاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    فک کن اینهمه کهکشان وجود داره،تو هر کدوم میلیارد ها ستاره مثل خورشید،و اطراف هر ستاره چندین سیاره مثل زمین و مریخ و...وجود داره،بعد اون وقت ما تنها موجودات زنده جهان باشیم.وجود موجودات زنده یه جای دیگه ترسناکه،تنها بودنمون تو این وسعت ترسناکتر.
  • سجاد IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    اگه لنزش انقدر قویه،خب سطح زهره و مریخ و با همین ببینن دیگه چرا فضاپیما میفرستن
    • مرادبیگ IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      آفرین .اینا فقط بلدن بسازن .طرز کارشون رو که بلد نیستن .فقط ما بلدیم . دیدید همین الان ایشون یک کار جدید برای هابل پیدا کرد . اونا خیلی خیلی خنگ هستن و نمی فهمند درک ندارن که .... بدن دست ما سه سوت موجود زنده تو همین منظومه شمسی پیدا میکنیم
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      چه نیازی به خالی بندی دارن ؟ یه زمانی رفتن به ماه را دروغ پتداشتند که بعد ثابت شد که دروغ نبوده..........مگر ناسا پول و هزینه تحقیقاتشون را از من و شما میگیره که بخواد دروغ بگن ؟ بخدا علم خیلی مسایل را خل کرده کمی از پیله خودتون خارج بشید و به علم اعتقاد داشته باشید
  • آذربایجانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
  • سامان IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    خیلی جالبه واقعا تازه انسان به کوچک بودن خودش پی میبره جالب اینجاست یه سری هنوزم میگن این کاره خداست
    • سعید IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      ی سری احمق هم فکر میکنن خودش به وجود اومده.
  • Irani IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    یانی خورشید پشتش به ماست؟
  • بوفالوی عجیب IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    باز ی تصویر دیگه ، شب در هوای صاف برید ی جای مرتفع که همه اطراف شما تاریک باشه و بعد ی استکان شیشه ای ته گرد را بردارید و با ته اون به آسمان رجوع کنید همین تصاویر را خواهید دید .
  • امیر US ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴