پیشرفته‌ترین تلسکوپ جهان به فضا پرتاب شد

بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان از پایگاه‌ گویان فرانسه به فضا پرتاب شد.

به گزارش مشرق، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان از پایگاه‌ گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. قرار است تلسکوپ غول‌پیکرِ «جیمز وب» در فاصله‌ای بسیار دورتر از تلسکوپ هابل جهان پیرامون ما را رصد کند.

این تلسکوپ ۹ میلیارد دلاری می‌تواند فضایی به مراتب دورتر و عمیق‌تر از آنچه تاکنون بشر دیده را رصد کرده و دور جدیدی از اکتشافات نجومی را آغاز کند.

موشک آریان پس از طی مسافت ۱.۶ میلیون کیلومتری، تلسکوپ را در مکان از پیش‌ تعیین‌شده رها خواهد کرد. پس از آن یک ماه طول می‌کشد تا تلسکوپ به مقصد خود برسد و گردش به دور خورشید را آغاز کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محمد جوادی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 0
    بازم هم از اطلاعات اندک شما در مورد علم بالاخص نجوم کلافه شدیم میخواهید ایمیلی تقدیم کنم تا خبرهای نجومی تان را بنده ویرایش کنم آن از 420 روز این هم یک میلیون ششصد هزار کیلومتر . موشک آریان پنج تلسکوب جیمز وب را فکر کنم حدود 9 هزار کیلومتری در فضا رها کرد تا تلسکوب خود با شتاب حاصل از موشک به مسیر خود تا آن فاصله و استقرار در مکان لاگرانژ دو ادامه مسیر دهد در آن فاصله تلسکوب همچون ماهواره ها به دور خورشید و همزمان با زمین خواهد چرخید
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      بله این جمله اشتباهه: (موشک آریان پس از طی مسافت ۱.۶ میلیون کیلومتری) - در واقع محموله در محدوده 200 الی 400 کیلومتری توسط ماهواره بر رهاسازی شده و سپس توسط بلوک انتقال مداری به مدارات بالاتر منتقل می شود. و اما راجع به نقطه لاگرانژی L2، این نقطه در فاصله 151.5 میلیون کیلومتری از خورشید و در واقع 1.5 میلون کیلومتر بالاتر از زمین و هم راستا با آن به دور خورشید می چرخد.
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 0
    مشرق اشتب زدی موشک جدا شده خوده تلسکوپ باید مسافت تعیین شده طی کنه ظرف ی ماه
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    7 0
    اینا میشه براشون افتخار و دست آورد و این چیزا. بعد اونوقت ما اگر بخواهیم وارد این تکنولوژی و دست آوردها بشیم، میشه تهدید و پول هدر دادن. یه مشت وطن فروش هم دوره می افتند و میگند مردم گرسنه اند و برای چی باید پول خرج این چیزا بکنیم. اونوقت گربه شون گم بشه پس اندازه یک سال یه خونواده رو جایزه میگذارند....
  • آدریان دریا IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 1
    موشک آریان؟ چقدر شبیه اسم ایرانی هاست. طبق روایات دقیق پدر حضرت ابراهیم هم تارخ بوده که اسم اصیل ایرانی است.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 0
    ایا با این تلسکوب می شود شهر ها را دید؟ اگر چنین است رادار ها را باید دور ریخت
  • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 3
    به فکر سنتها باشید من جمله شب یلدا...پیشرفت چیه...
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 3
    بابا اینا همش دنبال این هستند بتونند ازعالم بالا خبر گیر بیاورند که...
    • اکبر بهاری IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      1 0
      تبریک به تک تک آدم هایی که روی این طرح حتی اندکی فکر کرده اند(این اندیشه ها به مانند عبادت ارزشمند بوده). زحمت چند دهه در چند لحظه به بار نشست.. چقدر دقیق و با برنامه بوده که با اینهمه دستگاه های پیچیده داخلش در اون لحظات دلهره آور، هیچ خطای فنط یا ناخواسته ای رخ نداد و خوشبختانه تا این لحظه موفقیت آمیز بوده. باشد که ایران زمین هم با حمایت دانشمندانش در این حوضه قدم خوب و واقعی بردارد...
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    5 1
    این کثافتها هرچی دوست دارند پرتاب میکنند ولی کشورهای شرقی به محص اینکه یک موشک پرتاب میکنند اینهمه هیاهومیکنند
  • ناشناس IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 3
    هزینه ساخت و پرتاب این تلسکوپ 10 میلیارد دلار . پول کمی نیست . واقعا این هزینه سازمان ناسا برای چیست و اونا چه اهدافی دنبال میکنن فکر میکنم به پول ایران میشه 300 هزار میلیارد تومن واقعا پول زیادیه . یه طرف اهدافشون شاید علمی باشه ولی ممکنه اهدافی دیگه داشته باشن از این همه هزینه حتی ساخت مریخ نورد . خیلی دوس دارم بدونم سران سازمان ناسا منظورشون چیه و از کی دستور میگیرن . غیر از پنتاگون
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      1 3
      همین الان تو کشور خودمون برای رتبه بندی فرهنگیان بودجه امسال ۱۲۵ هزار میلیارد تصویب کردن اونم برا ۶ ماه. دوبرابر همین بودجه رو هم برای سال ۱۴۰۱ رتبه بندی فرهنگیان عزیز اختصاص دادن. دقیقا پول تلسکوپ جیمز وب که ۳۰ سال روش کار شده. البته هنوز فرهنگی های عزیز شاکی هستند!!!!
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      ۱۲ میلیاردی هم بوده اریان ۵ با ۴ تا ماهواره چند ثانیه بعد از پرتاب ترکید
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      به توچه چرا چشم پیشرفت کشورهای دیگه رو ندارید حالا چه شرقی باشه چه غربی
  • رهام حسامی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    0 0
    . مدت کوتاهی پس از اجرای دومین مانور تصحیح مسیر، دنباله ای از استقرارهای اصلی را شروع خواهیم کرد که با پالت های محافظ آفتاب جلو و عقب شروع می شود. مرحله بعدی جداسازی اتوبوس فضاپیما و تلسکوپ با گسترش برج تلسکوپ بین آنهاست. برج حدود 2 متر امتداد خواهد داشت و لازم است در این نقطه از توالی تا بقیه عملیات استقرار آفتابگیر ادامه یابد. در مرحله بعد، غشاهای محافظ آفتاب برداشته می‌شوند و میدبوم‌های محافظ تلسکوپی گسترش می‌یابند – ابتدا سمت پورت و سپس سمت راست – و غشاها را با خود به بیرون می‌کشند. آخرین مرحله استقرار محافظ آفتاب، کشش غشاها است. در این بین موارد دیگری مانند رادیاتور آزاد و مستقر می شود. در ماه اول: استقرار تلسکوپ، خنک شدن، روشن کردن ابزار و قرار دادن در مدار L2. در هفته دوم پس از پرتاب، استقرار ساختارهای تلسکوپ را با باز کردن و بستن سه پایه آینه ثانویه و چرخاندن و بستن دو بال آینه اصلی به پایان خواهیم رساند. توجه داشته باشید که تلسکوپ و ابزارهای علمی در سایه آفتاب به سرعت شروع به سرد شدن می‌کنند، اما چندین هفته طول می‌کشد تا تا آخر سرد شوند و به دمای پایدار برسند. این خنک شدن به دقت با نوارهای بخاری برقی با قرار دادن استراتژیک کنترل می شود تا همه چیز با دقت جمع شود و آب محبوس شده در بخش هایی از رصدخانه بتواند به عنوان گاز به خلاء فضا فرار کند و به عنوان یخ روی آینه ها یا آشکارسازها منجمد نشود. عملکرد علمی قفل تمام بخش‌های آینه اولیه و آینه ثانویه را باز می‌کنیم و تأیید می‌کنیم که می‌توانیم آنها را جابجا کنیم. نزدیک پایان ماه اول، آخرین مانور میانی را برای قرار دادن در مدار بهینه حول L2 اجرا خواهیم کرد. در این مدت ما همچنین سیستم های ابزار علمی را تقویت خواهیم کرد. پنج ماه باقیمانده از راه اندازی تماماً در مورد تراز کردن اپتیک و کالیبره کردن ابزارهای علمی خواهد بود.
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      میخواستی چند تا ماهواره هم توش بزارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس