کد خبر 1249550
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
مأموریت

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گزارش‌ها مبنی بر تصمیم به اعزام نیروی نظامی و حضور در لیبی را به شدت رد کرد.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا یکشنبه از طریق دیپلمات‌های خود گمانه زنی‌ها درباره برنامه ریزی برای اعزام نیروهای نظامی به لیبی برای حمایت از آتش‌بس را رد کرد.

به گزارش وبگاه «لیبیا ریویو» «نبیلا ماسرالی» از سخنگویان اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه متعهد به تداوم حمایت از بازگشت لیبی به صلح و ثبات، از جمله از طریق ماموریت غیرنظامی در لیبی و عملیات نظامی «ایرینی» در مدیترانه است.

عملیات گشت دریایی جدید اروپا به نام ایرینی برای اجرای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه نیروهای درگیر در جنگ داخلی لیبی اجرا می‌شود و جایگزین برنامه نظامی «سوفیا» شده است.

یونان نقشی محوری در این برنامه دارد و پذیرای قایق‌های آسیب دیده و مهاجرانی نجات پیدا کرده است. دیگر کشورهای اتحادیه اروپا کمک مالی برای اسکان پناهجویان در بنادر یونان را تقبل می‌کنند.

روز دوشنبه گزارشی توسط برخی رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن اتحادیه اروپا قصد دارد یک ماموریت نظامی در لیبی را دارد تا بتواند برای نفوذ با قدرت‌های خارجی در آنجا رقابت کند.

این در حالی است که از لیبی خبر می‌رسد روند صلح این کشور نیاز به خلع سلاح گسترده، از بین بردن نیروهای نظامی و ادغام مجدد آن‌ها و همچنین اصلاحات اساسی در بخش امنیتی دارد.

سرلشکر «خالد المحجوب» از مقام‌های ارشد ارتش لیبی وابسته به خلیفه حفتر   به تازگی گفت که ترکیه به توافقنامه غیرقانونی برای نگه داشتن مزدوران خود در لیبی متوسل می‌شود. سرلشکر المحجوب گفت که آنکارا برای بقای نیروها و مزدوران خود در لیبی به توافقنامه‌های خود با دولت غیرقانونی وفاق ملی تکیه می‌کند.

وی افزود ترکیه به دنبال بهانه‌هایی برای نگه داشتن نیروهای خود در لیبی است. این مقام ارشد نظامی لیبی خاطرنشان کرد که ترکیه مسئول انتقال مزدوران و تروریست‌ها به لیبی است. المحجوب خاطرنشان کرد که نیروها و مزدوران خارجی سرانجام لیبی را ترک خواهند کرد و زمان شروع آن طولی نخواهد کشید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اخیرا   در بیانیه‌ای از دومین کنفرانس برلین که در ۲۳ ژوئن برگزار شد استقبال کرد و تعهد شرکت کنندگان در روند سیاسی تسهیل شده توسط سازمان ملل را ستود.

به دنبال مداخله جدی ترکیه در جنگ داخلی لیبی از ژوئن ۲۰۲۰ و شکست نیروهای خلیفه حفتر و نیز رسیدن طرفین به شهر سرت، به عنوان نقطه‌ای حیاتی میان آنها و هشدار مداخله مستقیم نظامی مصر، طرفهای درگیر باکنار گذاشتن جنگ، ضمن اعلام آتش بس بر راه حل‌های دیپلماتیک تاکید کردند. پس از این بود که مذاکرات و گفتگوهای سیاسی درباره بحران لیبی (اکتبر ۲۰۲۰ در ژنو و نوامبر ۲۰۲۰ در تونس) ادامه یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    7 0
    کفتر مفتر رفتن تو قوطی. اینا حریف ترکیه نمیشن.
  • بابک آزری IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    13 0
    نظامیان تورک بر بال های فرشتگان سوارند اهریمنان را از روی زمین پاک خواهند کرد
  • ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 1
    اگر لیبی نفت نداشت این همه طرفدار پیدا نمی کرد نفت است که بعضی مواقع بلای ملت ها شده است هر کشور با دروغی در لیبی حضور پیدا می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس