عطوان بررسی کرد؛ مقاومت چگونه لبنان را از بحران نجات می‌دهد؟

«عبدالباری عطوان» با اشاره به هوشیاری حزب‌الله در برابر توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی تاکید کرد، مقاومت که دوبار لبنان را از شر اشغالگران نجات داده این بار نیز اجازه نمی‌دهد مردم این کشور اسیر بحران‌ها شوند.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم که هفته قبل در مقاله خود بحران لبنان را مورد بررسی قرار داده و آن را ناشی از ضغف ساختار سیاسی این کشور در کنار توطئه‌های غربی- صهیونیستی معرفی کرده بود، این بار نیز در گزارشی نوشت: زمانی که در مقاله قبلی اعلام کردیم که استعفای آقای سعد حریری از ماموریت تشکیل دولت جدید لبنان همراه با تحریک آمریکایی‌ها برای افزایش تنش‌ها در لبنان و کشیده شدن این کشور به سمت یک جنگ داخلی؛ به گونه‌ای که حزب الله و موشک‌های دقیق آن که بزرگترین عامل بازدارنده در برابر خطر تجاوزات رژیم صهیونیستی هستند از صحنه لبنان حذف شده و لبنانی‌ها با درگیر شدن در جنگ داخلی خطر بزرگتر یعنی دشمن صهیونیستی را فراموش کنند، اغراق نکردیم.

بیشتر بخوانید:

چرا لبنان از بحران خارج نمی‌شود؟

اما روز گذشته دو تحول مهم اتفاق افتاد که به منزله هشدار بزرگی برای لبنانی‌هاست: اول اینکه «یونیسف» (صندوق کودکان ملل متحد) وابسته به سازمان ملل در باره فروپاشی بسیار قریب‌الوقوع در شبکه آبرسانی لبنان به دلیل خرابی پمپ‌های آن که از ناتوانی دولت در پرداخت هزینه‌های نگهداری آنها ناشی می‌شود هشدار داد. این موضوع در کنار عدم وجود سوخت مورد نیاز به معنای آن است که ۴ میلیون لبنانی و یک میلیون پناهنده در این کشور با خطر مرگ مواجه خواهند شد.

اما موضوع دوم این است که انجمن نانوایی‌های لبنان نسبت به وقوع بحران شدید نان از اول هفته آینده در نتیجه توقف کار نانوایی‌ها به دلیل کمبود سوخت و فروش سوخت در بازار سیاه به سه برابر قیمت هشدار داد.

پس از فروپاشی بخش برق و ارتباطات لبنان با رسیدن قیمت هر دلار به ۲۵ هزار لیر لبنان ۸۰ درصد ملت این کشور به زیر خط فقر کشیده شده و با خطر گرسنگی و تشنگی و یا هردو مواجه هستند.

اما دولت جدید آمریکا و مزدوران آن در منطقه و به ویژه در داخل لبنان نقش پررنگی در بحران‌های این کشور و دامن زدن به آنها دارند؛ جایی که «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیرون در قالب یک نماینده تام الاختیار به نخبگان سیاسی در لبنان دستور داده و آتش وقوع جنگ داخلی به شکل مستقیم و غیرمستقیم را در این کشور شعله‌ور می‌کند و از سوی دیگر برای بحث درباره بحران لبنان با مسئولان عربستان راهی ریاض می‌شود.

دولت آمریکا همان طرفی است که مانع رسیدن سوخت به لبنان شده و مسئولان آن را در صورت واردات نفت از ایران برای حل بحران خود به تحریم‌های دردناک تهدید می‌کند.

چندی پیش سید «حسن نصرالله»دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود از آمادگی برای ایجاد ساز و کاری جهت رسیدن نفتکش‌های ایرانی به بندر بیروت که حامل میلیون‌ها بشکه سوخت و بنزین برای لبنانی‌ها به قیمت لیر این کشور هستند خبر داد اما دولت لبنان از ترس تحریم های آمریکا این پیشنهاد را نپذیرفت.

اما این روزها اخبار موثقی در بیروت شنیده می‌شود که تایید می‌کند کمک خواستن از جمهوری اسلامی ایران برای واردات سوخت از این کشور ممکن است آخرین روش برای جلوگیری از فاجعه و همچنین آخرین راه برای نجات مردم لبنان و پایان دادن به دردهای غیرقابل تحمل آنها باشد.

اما هنوز سوالاتی درباره واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی مانده است که در صورت واردات سوخت از ایران به لبنان دشمن آمریکایی- صهیونیستی چه واکنشی نشان خواهند داد. در حال حاضر هیچ پاسخی برای این سوالات فرضی وجود ندارد؛ اما امر مسلم آن است که هر طرحی برای ضربه زدن به واردات سوخت از ایران به لبنان در صورت پذیرش دولت این کشور، با پاسخ‌های قاطع مواجه خواهد شد و همانطور که یک سازوکار ایرانی -روسی برای حمل نفتکش‌های ایرانی به بندر بانیاس سوریه در میان بحران سوخت این کشور وجود داشت، ساز و کار واردات سوخت از ایران به لبنان نیز تحت مراقبت‌های لازم خواهد بود.

منابع آگاه اعلام کردند که رهبری حزب‌الله کاملا از سناریو آمریکا علیه لبنان آگاه است و به همین دلیل در دام بزرگ آن یعنی وقوع جنگ داخلی در لبنان نخواهد افتاد.

از طرف دیگر پیروزی بزرگ و تاریخی مقاومت در نبرد «شمشیر قدس» که شکستی بزرگ و تحقیرآمیز به ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی تحمیل و این رژیم را وادار کرد تا برای آتش‌بس به واشنگتن و قاهره پناه ببرد نشان می‌دهد که دیگر تصمیم اعلام یا توقف جنگ در دست اسرائیلی‌ها نیست و در دست مردان محور مقاومت است.

همچنین مقاومت لبنان که دشمن صهیونیستی را یک بار در سال ۲۰۰۰ و بار دیگر در سال ۲۰۰۶ شکست داده و مردم خود را نجات داد اجازه نمی‌دهد که لبنانی‌ها از گرسنگی و تشنگی رنج ببرند.همچنین تحولات لبنان در هفته پیش رو و رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب نامزد نخست وزیری آینده تا حدود زیادی می‌تواند مسیر مرحله آینده لبنان را روشن کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس