کد خبر 1239651
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
لبنان

لبنان که زمانی از آن به «سوئیس خاورمیانه» یاد می شد، شرایط دشواری پیدا کرده است و با فقر، بیکاری، عدم ثبات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش مشرق، القدس العربی در گزارشی درباره اوضاع لبنان آورده است: احتمال بروز انفجار اجتماعی در لبنان دور از ذهن نیست. کشوری که زمانی از آن به «سوئیس خاورمیانه» یاد می‌شد، اوضاع فلاکت باری پیدا کرده است و با فقر، بیکاری، عدم ثبات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند.

القدس العربی در ادامه می‌نویسد: از اواخر ۲۰۱۹ اوضاع لبنان عقبگرد داشت و سقوط روزانه لیر در مقابل دلار و پیدایش بازارهای موازی با نرخ ارز بر دامنه مشکلات لبنان افزود.

سبد غذایی چاره ساز نشد

این رسانه آورده است: در می ۲۰۲۰ وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان از سبد غذایی که با حمایت بانک مرکزی لبنان تهیه شد، سخن گفت که انتظار می‌رفت موجب کاهش قیمت کالاهای اساسی و حفظ امنیت غذایی در کشور شود. اما امروز و بعد از گذشت بیش از یک سال از اعلام این مساله، اوضاع به سمت و سوی دیگری حرکت کرده است.

لبنان در آستانه انفجار اجتماعی

القدس العربی نوشت: این در حالی است که براساس ارزیابی‌های بانک جهانی تورم به سمت ۱۰۰ درصد در حرکت است. برای اولین بار در تاریخ لبنان، وزن هر چانه نان به وزن ۹۱۰ گرم به ۳۲۵۰ لیر لبنانی معادل ۲.۱۵ دلار براساس قیمت رسمی رسید.

در همین راستا، ندی نعمه، نایب رئیس جمعیت مصرف کنندگان لبنان در گفت وگو با آناتولی گفت که سبد غذایی دیگر در اختیار لبنانی‌ها نیست و چیزی از آن باقی نمانده است. قدرت خرید پنجاه درصد از شهروندان لبنانی بسیار کم شده است.

وی درباره اینکه اوضاع تاکنون سرپا مانده است هم گفت که کمک‌های غذایی ارائه شده از سوی احزاب و جمعیت‌ها و نیز کمک‌های خارج نشینان، سبب سرپا ماندن و فرو نپاشیدن اوضاع بوده است اما این سیاست مشکل گشا نیست.

مشکل دارو

هدی شکر خانم ۷۵ ساله لبنانی برای پیدا کردن دارو به چندین داروخانه سر زده است تا دارویی برای بیماری قند خود بیابد. وضعیت دیگر شهروندان لبنانی که از بیمارهای مزمن رنج می‌برند مشابه هدی شکر است. داروها در داروخانه‌ها تقریباً نایاب است.

لبنان در آستانه انفجار اجتماعی

القدس العربی نوشت: یکی از داروخانه داران در منطقه جبل لبنان که خواست نامش فاش نشود عدم اختصاص پول لازم به شرکت‌های دارویی برای وارد کردن دارو را عامل کمبود دارو دانست و گفت که برخی از لبنانی‌ها دارو را در منازل خود از بیم تمام شدن انبار می‌کنند و برخی تجار هم دارو را احتکار می‌کنند تا با قیمت بالاتری بفروشند. براساس این گزارش؛ ۷۰۰ داروخانه از ۲۰۱۹ تا نیمه دوم ۲۰۲۱ بسته شده اند و بقیه هم در معرض تعطیلی قرار دارند. بیمارستانها هم وضع بهتری ندارند و برخی مسئولان بیمارستانی لبنانی اعلام کردند که بیمارستانها فقط موارد اورژانسی را پذیرش می‌کنند. لوازم پزشکی نیست. القدس العربی در ادامه آورده است: ایستادن در صف‌های طولانی در برابر پمپ بنزین‌ها به موضوعی عادی برای لبنان‌ها تبدیل شده است. برخی پمپ بنزین‌ها تعطیل شده و برخی دیگر بسیار شلوغ است. برخی از شب قبل خودرو خود را مقابل پمپ بنزین پارک می‌کنند تا اولین نفر در روز بعد باشند. در سایه کمبود ارز برای واردات فرآورده‌های نفتی، انتظار در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری خودروها به بخشی از زندگی روزمره شهروندان لبنانی تبدیل شده است. در حالی که اغلب جایگاه‌های سوخت در لبنان به دلیل نبود فرآورده‌های نفتی تعطیل شده است، شهروندان لبنانی به محض اطلاع از فعالیت پمپ بنزین‌های باقی مانده سریعاً برای پر کردن باک خودروهایشان به همراه ظروف پلاستیکی به آنجا هجوم می‌آورند.

لبنان در آستانه انفجار اجتماعی

این رسانه می‌نویسد: کمبود سوخت به ویژه بنزین و دیزل یکی از وجوه بحران اقتصادی و مالی روزافزون در لبنان است که تقریباً از یک و نیم سال پیش تشدید شده است.

به نوشته القدس العربی، میانگین تورم در لبنان به نزدیک به ۸۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده و انتظار می‌رود که در سال جاری به ۱۰۰ درصد برسد همچنین میانگین بیکاری به ۳۶.۹ درصد رسیده که انتظار می‌رود امسال به ۴۱.۴ درصد برسد. همچنین میانگین فقر در سال ۲۰۲۰ به ۵۵ درصد رسیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 5
    نتیجه اعتماد به غرب و روی کار آمدن گزینه مطلوب آنها
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 1
    با سلام تمام محور مقاومت جز به جز زیر فشار برنامه ریزی شده و هدفمند استکبار است. موضوع قابل توجه در عرصه های درگیری کیفیت اجرای برنامه‌های استکبار است. این برنامه ها توسط جریانات داخلی نهادینه و دقیق بمرحله اجراء در می آید. با تغییر موازنه قدرت در عرصه داخلی کشور عزیزمان پس از انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رود با اتخاذ راهبرد قوی شدن و تقویت روابط تمدنی و چندجانبه اقتصادی و ... در غرب آسیا محور مقاومت امکان عبور نهادینه شده از نقشه های دشمنان اسلام و مسلمین را پیدا کرده و امکان بازسازی را در داخل کشورهای متبوع خود تأسیس نمایند. جنگ امروز شباهت معناداری با جنگ های صلیبی دارد.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    خدا کمکشون کنه،گرفتار سوء مدیریت مسئولین و تحریم های ظالمانه دشمنان خارجی و نااهلان داخلی هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس