کد خبر 1248902
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
گزینه‌های شهرداری تهران چگونه کاهش یافتند؟

۱۲ گزینه پیشنهادی به عنوان شهردار تهران معرفی شدند که یکی از آنها انصراف داد. قرار است شهردار پایتخت بزودی مشخص شود.

به گزارش مشرق، حدود دو هفته دیگر فعالیت شورای ششم تهران آغاز می شود و ۲۱ منتخب شورا بزودی به صورت رسمی برنامه های خود را آغاز می کنند. البته شروع فعالیت شورای جدید مدتی است که با انتخاب گزینه های شهردار کلید خورده و منتخبین اعلام کرده اند، اولویتشان انتخاب شهردار برای تهران است تا بتوانند پایتخت را از خواب ۴ ساله بیدار کنند. جلسات منتخبین شورای ششم برهمین اساس تشکیل شد و ابتدا در نظرگرفتن شاخص ها برای انتخاب شهردار مطرح و ۱۰ ویژگی برای این منظور مد نظر قرار گرفت.

۱۰ ویژگی شهردار جدید

روحیه جهادی، انقلابی، پاکدستی، تحول‌گرایی، توجه به کارگیری جوانان در شهرداری، کارنامه مدیریت قوی در گذشته، تعامل با نهادهای فرادستی، روحیه مردمی، توجه به رویکرد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در تهران از ویژگی ها و شاخص هایی است که از نگاه منتخبین شورای ششم، شهردار جدید پایتخت باید داشته باشد.

پیشنهاد ۴۱ گزینه به عنوان شهردار

بر اساس این ویژگی ها ۴۱گزینه از سوی منتخبین به عنوان شهردار معرف شدند که گزینه ها شامل مازیار حسینی، پژمان پشم‌چی‌زاده، معصومه آباد، مرضیه و حیده دستجردی، علیرضا جاوید، علیرضا جعفری، علیرضا زاکانی، قدرت‌الله گودرزی، محسن پیرهادی، مجتبی عبداللهی، جواد شوشتری، مهرداد بذرپاش، صولت مرتضوی، ‌رستم قاسمی، محمود صلاحی، هابیل درویش، محمود ایلخان، حسین دهقان، محمدعلی شجاعی، محمد مخبر، جمال آبرومند و عباس اکبری بودند

همچنین محمد پژمان، مهدی جمالی‌نژاد، فتح‌اللهی، پرویز فتاح، علی نیکزاد، کمال علیپور، غلامرضا جلالی فراهانی، حسین طلا، اسماعیل احمدی‌مقدم، محمد علی‌آبادی، فرهاد رهبر، سعید محمد، سردار وحیدی و سردار امیرعلی حاجی‌زاده همچنین سردار محمدرضا فلاح‌زاده، عباس علی‌آبادی، لطف‌الله فروزنده، مهدی مسکنی و محمد فروزنده جزو ۴۱ گزینه شهردار تهران از نگاه منتخبین شورای ششم بودند.

۱۵ گزینه انصراف دادند

 اما به تدریج از آمار افرادی که به عنوان شهردار پیشنهاد شده بودند کاسته شد و سرانجام در روزهای متوالی عبادالله‌ فتح‌اللهی، حسین طلا، پرویز فتاح، مخبر دزفولی، سعید محمد، سردار حاجی زاده، ‌ فرهاد رهبر، محمد فروزنده سردار وحیدی و مسکنی، پژمان پشمچی‌زاده، علیرضا جاوید، قدرت‌الله گودرزی، مرضیه وحید دستجردی و سردار محمدرضا فلاح‌زاده اعلام کرده‌اند آمادگی برای شهردار شدن ندارند.

پس از ریزش آمار گزینه های پیشنهادی منتخبین اعلام کردند جلسه ای برای انتخاب ۱۰ گزینه نهایی برپا می کنند و انتخاب این افراد هم بر اساس نمره هایی است که بر اساس شاخص ها و ویژگی ها برای آنها در نظر گرفته ایم. جلسه مورد نظر برگزار اما به جای ۱۰ نفر ۱۲ نفر اعلام شدند.

برای اینکه دستمان بسته نشود، تعداد بیشتری گزینه انتخاب کرده‌ایم

مهدی چمران، منتخب شورای ششم درباره ۱۲ گزینه نهایی انتخاب شهردار گفت: احتمال دارد که ۲ تا ۳ نفر از گزینه‌ها به دولت بروند و برای اینکه دستمان بسته نشود، تعداد بیشتری گزینه انتخاب کرده‌ایم.

وی در خصوص امتیاز ۱۲ گزینه شهرداری تهران گفت: تقریبا امتیازها مساوی و یا نزدیک به هم بود و انتخاب مشکل‌تر بود و در نهایت ۱۲ نفر انتخاب شدند.

۱۲ گزینه نهایی انتخاب شدند

مهدی اقراریان، سخنگوی شورای منتخبین شورای ششم اعلام کرد: بعد از ارزیابی هایی که بر اساس شاخص‌ها و امتیاز بندی ها در هر یک از گزینه ها انجام گرفت، به جمع بندی نهایی در مورد ۱۲ گزینه رسیدیم.

وی افزود: ۱۲ گزینه نهایی شامل اسماعیل احمدی مقدم، معصومه آباد، جمال آبرومند، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، مازیار حسینی، هابیل درویشی، علیرضا زاکانی، عباس علی آبادی، علی نیکزاد، رستم قاسمی و سید صولت مرتضوی است.

ریزش دوباره گزینه‌هایی نهایی

اما دوباره آمارگزینه های پیشنهادی کاهش یافت و سیدصولت مرتضوی یکی از ۱۲ گزینه نهایی انتخاب شهردار در پایتخت هم انصراف داد.

۶ گزینه جدی برای انتخاب شهردار

ناصر امانی منتخب شورای ششم درباره سرانجام انتخاب شهردار برای پایتخت به فارس گفت: ۱۱ گزینه نهایی قرار است تا هفته‌ آینده برنامه‌های خود را به منتخبین شورای شهر ششم ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه زمان آغاز ارائه برنامه‌ها از دوشنبه گذشته آغاز شده است، گفت: افرادی که تمایل به ارائه برنامه داشته باشند در جلسه‌ای با حضور منتخبین نظرات و برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد.

منتخب شورای ششم در پاسخ به این پرسش که چند نفر از ۱۱ گزینه نهایی حضورشان در شهرداری به عنوان شهردار جدی است، ‌گفت: هنوز قطعی نشده ولی باید ببینیم چند نفر پای کار می‌آیند.

امانی خاطرنشان کرد:‌به گمانم نهایتاً ۶ تا ۷ نفر به صورت جدی پای کار باشند و گزارش برنامه‌هایشان را به منتخبین ارائه کنند.

اختلاف در انتخاب گزینه های نهایی؟

اما همزمان خبرهایی هم در فضای مجازی منتشر شدکه منتخبین شورای ششم در انتخاب گزینه های نهادی دچار اختلاف شده اند. درباره این موضوع به سراغ پرویز سروری منتخب شورای ششم رفتیم وی در این باره به فارس گفت: خاصیت شورا و پارلمان مباحثه است و این نشانه زنده بودن و نشاط جلسات محسوب می شود. اینکه برخی در انتخاب گزینه های نهایی نظر موافق یا مخالف داشته باشند به معنای اختلاف نیست.

در لیست ۲۱ نفره منتخبین تضارب اندیشه وجود دارد

وی افزود: برخی گمان می کنند چون منتخبین شورای ششم مربوط به یک لیست ۲۱ نفره اند همه به یک شکل عمل می کنند ولی منتخبین نشان دادند در میان اعضا گپ و گفت وگو است و تضارب اندیشه وجود دارد.

طرح موضوعات برای منفعت شهر غیر متعارف نیست

منتخب شورای ششم گفت: نمایندگان مردم در شهر بر اساس رسالتی که عهده گرفته اند هر زمان که احساس کنند باید برای منفعت شهر و شهروندان موضوعی را مطرح کنند، حتما آن را انجام خواهند داد و برای انتخاب گزینه های شهردار هم اینچنین بود و به نظر ما مساله غیر متعارفی نبوده است.

تلاش ورشکستگان سیاسی در بزرگنمایی اختلافات

سروری گفت: برخی ورشکستگان سیاسی که در انتخابات اخیر از مردم پاسخ نه شنیده‌اند گاهی تلاش دارند از موضوعات عادی بزرگنمایی کنند و به اختلافات جزئی دامن بزنند که ما این رفتار را نشانه عقده گشایی می‌دانیم.

شورای ششمی‌ها اهل پیگیری و چالش‌اند

وی بیان داشت: این مباحثه‌ها در ۲۱ منتخب شورای ائتلاف نکته منفی نیست و ما آن را مثبت می‌دانیم همه قسم خورده‌ایم به تکلیفی که بر دوشمان گذاشته شده به خوبی عمل کنیم و اتفاق اخیر نشان می‌دهند شورای ششمی‌ها اهل پیگیری و چالش هستند و این خلاف آن موضوعی است که می‌گفتند شورای ششم بی روح و بی چالش است.

احتمال تجدید نظر درگزینه‌های نهایی انتخاب شهردار

منتخب شورای ششم در پاسخ به این پرسش که با اتفاقات پیش آمده و نظرات برخی از  از منتخبین در مورد انتخاب شهردار آیا احتمال انتخاب افراد دیگری هم به عنوان گزینه نهایی شهردار وجود دارد؟ گفت: بله احتمال تجدید نظر وجود دارد البته این قضیه بستگی به نظر ۲۱ منتخب دارد اگر همه بپذیرند، این اتفاق خواهد افتاد. در عالم امکان هر اتفاقی ممکن است.

مشخص شدن شهردار قبل از به رسمیت پیدا کردن شورا

وی بیان داشت: البته در حال حاضر به ۱۱ گزینه نهایی اعلام کرده‌ایم برنامه‌هایشان را بنویسند و تا اواخر هفته جدید در اختیار منتخبین قرار دهند و تلاش داریم تا چهارشنبه مصاحبه با گزینه‌های نهایی را انجام دهیم و بعد از آن بر اساس سنجش‌ها و ارزیابی‌ها به گزینه نهایی برسیم. بناداریم قبل از به رسمیت پیدا کردن شورا، شهردار و هیات رئیسه شورای ششم را مشخص کنیم.

گزینه‌های نهایی پیشنهادی زیر ذره‌بین شورای ششمی‌ها

حدود دو هفته دیگر فعالیت مدیران کنونی شهرداری و شورای پنجم به پایان می‌رسد. در این مدت گزینه‌های نهایی پیشنهادی به عنوان شهردار زیر ذره بین شورای ششمی‌ها قرار می‌گیرند و حالا باید دید شهردار جهادی و انقلابی پایتخت که قرار است شهر تهران را مدیریت کند چه کسی خواهد بود و چگونه پایتخت از خواب ۴ ساله بیدار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 1
    کاش میشد شهردار کسی باشد که در دانشگاه معماری شهری وشهر سازی فعالیت بی سر وصدايی انجام میده باشد و نه افراد دارای سمت های که هیچ کاری هم نکردم مثل پزشکان وسرداران وسایر افراد آزموده شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس