کد خبر 1248858
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
حال پریشان رودخانه «تجن»

سازمان هواشناسی اعلام کرد: ادامه فعالیت سامانه موسمی همراه به ویژه در دوم مردادماه، احتمال جاری شدن روان‌آب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها را در پی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، این سامانه که از روز شنبه آغاز و در روز یکشنبه (دوم مردادماه) پایان می‌پذیرد، با رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ همراه خواهد بود و منطقه اثر آن در روز نخست، استان‌های فارس، شمال هرمزگان، جنوب کرمان و شمال آذربایجان شرقی است.

بیشتر بخوانید:

بارش‌ها ۴۰ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال اخیر

این سامانه در روز یکشنبه در استان‌های هرمزگان، نیمه جنوبی فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان تداوم خواهد یافت و احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا از جمله مخاطرات آن خواهد بود.

کارشناسان سازمان هواشناسی توصیه کردند: افراد احتیاط را در زمان توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، در فعالیت‌های کوهنوردی و تقویت سازه‌های موقتی و تابلوهای تبلیغاتی و همچنین در عبور از مجاورت سازه‌های نیمه کاره در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین سامانه دوم بارشی از روز شنبه در گیلان و غرب مازندران آغاز خواهد شد که با بارندگی (گاهی رگباری و شدید)، رعد و برق و وزش باد همراه خواهد بود.

در اثر فعالیت این سامانه بارشی نیز آبگرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و برخورد صاعقه در دامنه و ارتفاعات احتمال می‌رود.

توصیه شده تا افراد در تردد و استقرار و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و همچنین صعود به ارتفاعات احتیاط کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AT ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    6 2
    خب الان دولت نسبت به این هشدار سازمان هواشناسی کشور چه اقداماتی میخواهد انجام دهد؟ آیا نباید این هشدارها را جدی تر بگیرند و همه ارگانها و رسانه ها هماهنگ عمل کنند تا خدایی نکرده دچار بلای دیگری نشویم؟
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      اقدامات اساسی لازمه.بارون بیادسیل میشه،نیادآبوبرق قطع میشه.برف بیادبرقااتصالی میکنه قطع میشه نیادخشکسالیه.اگه سدامون غیراصولیه بایدتخریب بشن.دلیلش ازبین بردن جنگل بوده بایدجنگلکاری بشه و...
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      دولت مشتاق بروز حادثه و بلا برای مردم و مملکت است .... تردید نکنید
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    مردم سطح سوادشون رو از صفر به پنج برسونن غنیمته. بفهمن که هر اقدام مهندسی هم انجام بشه دیگه جنوب سفره آبی سی سال قبل رو نخواهد داشت. در مناطقی که خشکی هست متاسفانه مسئله سیل هم خواهد بود. یک جوان هیجان زده کم اطلاع یا جاهل متاسفانه بدترین دردیست که یک جامعه میتونه داشته باشه.
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    انشااله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس