سعید لیلاز نمایه

سعید لیلاز می‌گوید جبهه اصلاحات حزب نیست که همه در آن یک نظر مشترک بدهند؛ عمر این تشکیلات تمام شده است.

سرویس سیاست مشرق - ترکش های شکست اصلاح طلبان در انتخابات به حزب کارگزاران برخورد کرده است. این روزها برخی از اعضای جبهه اصلاحات به جای آسیب شناسی دلایل رویگردی از خود، به دنبال مقصران و عمالین «شرکت در انتخابات» می گردند.

اصلاح طلبان از مدت ها قبل می دانستند که آوار بی تدبیری های دولت روحانی به روی آن ها فرو خواهد ریخت، از این رو سعی می کردند با جای خالی دادن و گرفتن ژست هایی چون   «عدم شرکت در انتخابات»  یا «تحریم خاموش»  خودشان را از مهلکه یک شکست سخت دور کنند.

جبهه اصلاحات برای فرار از مسئولیت پذیری و سفید سازی خود، یک نقشه جالب توجه را نیز طراحی کرده بود:آن ها با معرفی چند نامزد رادیکال و ساختار شکن به صحنه آمدند؛ اصلاح طلبان به خوبی می دانستند که براندازانی چون تاج زاده با هیچ منطقی از فیلتر شورای نگهبان نخواهند گذشت؛ نگاهی به لیست نامزدهای ۹ نفره جبهه اصلاحات نشان می دهد که ملغمه ای از افراد تندرو یا برخی به عنوان عاملین وضع موجود در وزارت کشور ثبت نام کرده بودند.

معرفی این دسته افراد از سوی جبهه اصلاحات و رد صلاحیت قابل پیش بینی می توانست طراحی سیاسی خوبی در مواجه با نظام باشد. سناریو  ناامیدی از صندوق رای به بهانه نداشتن «نامزد مطلوب حزبی» می‌توانستند اصلاح‌طلبان را از هشت سال هم دستی با مدیران لیبرال و اشراف گرای روحانی تبرئه کند.

اما نقشه اصلاح طلبان در شب آخر انتخابات بهم خورد، حزب کارگزاران تصمیم گرفت در انتخابات شرکت کرده و از عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روحانی حمایت کند.

کسی زورش به خاتمی نمی‌رسد/ جبهه اصلاحات تا امروز زیادی عمر کرده است/ قرار نیست ناسا تا قیامت باقی بماند/ کارگزاران رادیکال نیست/ اجازه سرنگونی را به تندروها نمی‌دهیم

همتی سابقه عضویت در کارگزاران را داشت و طبیعی بود این حزب از نامزد خودش حمایت کند، حتی حسین مرعشی سخنگو حزب کارگزاران اعلام کرد که همتی نامزد پنهانی جبهه اصلاحات برای عبور از شورای نگهبان بوده و همه باید از او حمایت کنند.

اختلافات در جبهه اصلاحات بالا گرفته تحریم های  افراطی و موافقان شرکت در انتخابات در برابر یگدیگر صف آرایی کرده و در نهایت لیدر اصلاحات بر شرکت در انتخابات و حمایت تلویحی از همتی و نیز لیست اصلاح طلبان در شوراهای شهر با عنوان «لیست جمهور» مهر تائید زد.

پس از شکست در انتخابات و رای قابل تفسیر دو میلیونی همتی؛ حالا برخی از اصلاح طلبان انگشت اتهام را به سوی کارگزارانی ها گرفته اند. برخی از اعضای جبهه اصلاحات می گویند؛ حزب کارگزاران خاتمی را مجبور کرده تا از مدیر روحانی در انتخابات حمایت کند! علی صوفی در این باره گفته است که کارگزاران نفوذی در جبهه اصلاحات است و می خواهد بازی ما را بر هم بزند.

سعید لیلاز از اعضای سابق حزب کارگزاران در این باره به «مشرق» می گوید:مگر کسی می تواند خاتمی را مجبور کند در انتخابات شرکت کند؟ لیلاز ادامه می دهد: حزب کارگزاران هیچ راهی به جز شرکت در انتخابات را نمی شناسد و نمی‌تواند مانند برخی از اعضای جبهه اصلاحات برانداز شود.

به نظر می رسد درگیری اصلاح طلبان با یکدیگر به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و نهاد اجماع‌ساز به عنوان فرزند تازه متولد شده به زودی تاوان این اختلافات را خواهد داد. اصلاح‌طلبان پس از انحلال شورای سیاست گذاری و حذف عارف بار دیگر در آستانه یک پوست اندازی جدید قرار دارد، به نظر می رسد پس از شعسا این بار ناسا در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

در ادامه بخش های مهم گفتگوی سعید لیلاز با «مشرق» را می خوانید:

سعید لیلاز در واکنش به این موضوع که برخی از درون جبهه اصلاخات خاتمی را مجبور به شرکت در انتخابات کرده‌اند گفت:کسی نمی تواند خاتمی را مجبور به حضور در انتخابات کند، من او را از نزدیک می شناسم، خاتمی را اگر قطعه قطعه بکنید دست از شرکت در انتخابات بر نخواهد داشت.

لیلاز ادامه داد: در جبهه اصلاحات کسی زورش نمی رسد خاتمی را وادار به کاری بکند، نشانه آن که در انتخابات مجلس نهم، وقتی همه اصلاح طلبان می گفتند ما در انتخابات شرکت نمی کنیم، خاتمی در دماوند رای داد و توجهی به نظر بقیه نکرد.

لیلاز در ادامه به مسئله اختلاف در میان اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات گفت:جبهه اصلاحات تا همین امروز هم زیادی عمر کرده است، بنا نبود این تشکیلات تا قیامت باقی بماند، جبهه اصلاحات حزب نیست که همه یک نظر مشخص بدهند و با فردی تصمیمی بگیرد و دیگران از آن تبعیت کنند.

عضو سابق حزب کارگزاران در رابطه به اتهام نفوذ می گوید:کارگزاران پایگاه طبقاتی دارد، این پایگاه به این حزب اجازه نمی دهد که رادیکال عمل کند، البته من ۵ سال است  به حزب نمی روم اما مواضعم با کارگزاران در این انتخابات یکسان بود.

لیلاز در واکنش به ساختار شکنی و تمایلات براندازانه برخی اصلاح‌طلبان گفت: مسائل ایران را نمی توان با قهر و غلبه حل کرد، البته این به معنای آن نیست منتقد نباشیم، اما اجازه نمی دهیم کسی از درون جبهه اصلاحات بخواهد نظام را سرنگون کند، ما هیچ گزینه ای جز جمهوری اسلامی را نمی شناسیم.

ما هر کدام نمایندگان طبقاتی از جامعه ایران هستیم؛ اصلاح طلبان رادیکال بازتاب دهنده طبقه خودشان هستند، این جریان را نباید حذف کرد، بلکه باید مسائل طبقه آن ها راحل کرد. اگر مسئله این طبقه نزدیک به اصلاح طلبان رادیکال  که گاها در انتخابات به این دسته رای می دهند را جل کنیم؛ این ها یا حذف می شوند یا مجبورند خودشان را در چهارچوب های داخل حاکمیت تعریف کنند.

لیلاز در واکنش به مسئله پیش آمده در خوزستان و رویکرد اصلاح طلبان به آن گفت: من شب ها خوابم نمی برد؛ خوزستان مهمترین استان ماست اما باید در نظر گرفت که درآمدهای ارزی ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ طبق آمارها حدود ۴۵ میلیارد دلار کاهش یافته است؛ این بدان معناست که در هر ماه ۴ میلیارد دلار کاهش درآمد داشته ایم، ما می‌توانستیم با آن درآمد کارهای مهمی را انجام دهیم؛ که حالا نمی‌توانیم.

قائم مقام ایران خودرو دیزل افزود: دو ماه و نیم پیش نامه ای به وزیر کشور نوشته ام که ما در ایران خودرو  آماده ایم به شما کامیون آبرسان بدهیم؛ ما می‌دانستیم چه اتفاقی در حال افتادن است، مقدار تولید برق آبی ایران در هر لجظه ۱۰ هزار مگاوات کاهش یافته است، این عدد عجیبی است، مهم‌ترین استان ایران خوزستان است، پس باید به آن توجه ویژه شود؛ و ما تا آخر تابستان هیچ راه حلی در آنجا نداریم. ما سهیمه عادی در تولید آبرسان را قطع کرده و به خوزستان داده‌ایم. خوزستان نیاز به کار بنیادین دارد، و از سویی کار زیربنایی هم نیاز به پول دارد و این کسری بودجه تورم زا است، حل این تناقض برای دولت ها زیر بار تحریم دشوار است.

لیلاز در پایان گفت: آقای رئیسی به محض تحویل گرفتن کشور با مشکلات اساسی روبرو خواهد شد و باید تناقض کسری بودجه و تورم را حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بختیاری IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    32 1
    بله جناب لیلاز هیچ خائن و وطن فروشی نمیتونه تاابد خودشو پشت شعار و دروغ های زیبا مخفی کنه مردم رو چی فرض کردید؟ نوکر و کاسه لیس یه کاسه لیس دیگه واقعا افتخاری داره؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      11 0
      لیلاز، مصاحبه با ظریف و بیان اون جملات = خیانت به کشور و ملت ایران بود حالمون از شما اصلاح طلبا بهم میخوره
    • شاکی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      اقای لیلاز از دلالی واردات کامیون های ادم کش و خانواده پر پر کن . هوو چه خبر . یادت نرفته که چه بلایی سر خریدار و خانوادهاشون با واردات این کامیون ها اسقاطی اوردی . عینکت رو ور دار نگاهی به سابقه ات بنداز .
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    22 2
    اقای لیلاژززاصلاح طلبها برای ملت مرده اندخاتمی هم برای ملت ارزشی ندارد چه باشد چه نباشد خاتمی لنگه رجوی است منافق وطن فروش اصلاح طلبها را باید از ایران بیرون کرد ونابودشان کنیم
  • سید IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    18 1
    ملت ایران امیدوار است باردیگر لطف و فضل خدا شاملش شده و این بار برای همیشه ریشه علف هرز اصلاح طلبان تـــ..... آور خشکانده شود زیرا در هر فتنه و آشوب و بلوایی در طی این چهل سال از همراهی با بنی صدر تا مسائل و مشکلات امروز خوزستان، یا این نحله در ایجاد آن نقش مستقیم داشته است و یا پس از ایجاد آن به نحوی سعی در همراهی و رهبری آن را داشته است! بناب این ملت ما حق دارد که خواستار محو و نابودی این فرقه منافق و عوامل آن باشد!
  • ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    13 0
    سعید لیلاز یه جمله معروفی داره و اون اینکه اگر چوب خشک در مسند ریاست بود حداقل یه تصمیمی برای اقتصاد کشور می گرفت .
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      9 0
      ارائه دهنده نرخ ارز 30 هزاری همین لیلاز ه
    • امیرو IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      8 0
      یعنی رو.... به اندازه آن چوب خشک هم نبود؟صد رحمت به چوب خشک
  • محمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    15 1
    اگرواقعا اصلاح طلبان اصلاح طلب هستند به وطن ومردم خودشان خدمت کنند نه فقط به حزب خودشان ونه به بیگانه
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      بنده خدا از خواب بیدار شو
  • كريم IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    14 1
    آهاي ليلاج ديدي در قماربازيهاي سياسي و انتخاباتي پشتتان را به خاك ماليديم. آن ليدر وابسته به آمريكاي تو هم مساما از ميان رفتني است. جناب عزرائيل زمان كار خودش را خوب مي داند. تو و امثال تو هم وقتي كه او بيايد هيچ غلطي نمي توانيد بكنيد. مرگ بر جميع افساد طلبان.
  • محمد IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    7 0
    سلام این یارو خودش نفوذی انلگیس است حالا در مورد نفوذی ها هشدار داده ؟؟؟!!!! جل الخالق ، اگر راست میگوید ، نحوه سر در آوردن فایل مصاحبه ایشان با ظریف از رسانه سرویس جاوسی عربستان سعودی (انترنشنال) را توضیح دهد؟
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    7 0
    دارايي شركت نفت گمرك لبريز از نفوذيهاي اصلاحات و امنيتي است كه با زدن ريشه انقلابي ها و پاك دستها محيط را براي فساد خود ايمن كرده اند!پرونده سازي و دادگاهي كردن مخالفان از تخصصشان است و در اين زمينه كوچكترين ملاخظه و ابايي ندارند!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 2
    دودش به چشم ملت میرود
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 1
    خمیره اصلاح طلبان افساداتی را با خیانت و رانت و ریا درست کردن، هر روز بدنبال براندازی بودن ولی ملت مقاوم با هدایت رهبری نذاشتن. حالا که با پشت دستی ملت بر دهانشون مواجه شدن دوباره ریاکارانه خودشون رو وفادار نشون میدن و البت منتظر فرصت خواهند بود و مطمئنا هر وقت فرصتی براشون پیش بیاد از ضربه ردن به این نظام مقدس خودداری نخواهند کرد.
  • DE ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    ....درآمدهای ارزی ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ طبق آمارها حدود ۴۵ میلیارد دلار کاهش یافته است؛ این بدان معناست که در هر ماه ۴ میلیارد دلار کاهش درآمد داشته ایم، ما می‌توانستیم با آن ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هیجده میلیارد دلار جهانگیری و ۶۵ تن طلا و هزاران هزار میلیارد حقوق نجومی و ریخت و پاش و بخور بخور در این ۳۲ سال اصلاحات کارهای مهمی را انجام دهیم؛ که حالا نمی‌توانیم ....آخ گفتی جهانگیری یه چیز یادم اومد دیروز بچه همسایه ما داشت بادکنک باد میکرد زیادی باد کرد بادکنکش ترکید بعد ناراحت شد بغضش هم ترکید. آخیه
  • منتقد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    عجب و هزار عجبا لیلاز تاریخ خونده و قائم مقام ایذان خودرو دیزله؟!!!! و بعد درباره خوزستان و اب و تورم و بودجه و... نظر میده؟!!! ما با کیا طرفیم؟!!؟ #پررویی نجومی#
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 4
    شما خیلی حرف رایگان گفتی. شما و امثال خاتمی و جبهه اصلاحات خیلی وقته مردید. کجای کاری. بدم نیاد از نوع نظریاتتون. برو گمشو
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    خود کارگزاران هم که پیر است و قرار هم نبود تا ابد ادامه پیدا کند و باید منحل شود چرا انحلال کارگزاران اعلام نمیشود؟
  • امیرو IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 0
    با حرفهای لیلاز کاملاً مشخص شد اصلاحات به پایان رسید
  • سید فروزان CH ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 0
    خدایی تیپ و قیافه و عملکرد و سخنان این شخص،دقیقا مانند اعضای کادر سازمان منافقین در اوایل انقلاب است مد بود در انزمان قیافه خودشان را اینطوری کنند ،ایشان هم وفادار مانده به انزمان و منافق هم مانده
    • FR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      واقعا درست فرمودید
  • FR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    این اشاره لیلاز که کارگزاران پایگاه اجتماعی خاصی دارد ........ بله پایگاه قوی پول و ثروت واشرافیت ! خاتمی هم برای حفظ همین طبقه در ایران بازی میکند
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    امان از دست لیلاز و چهره ی مخفی او
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    به دولت آقای رئیسی و قوه قضائیه به ریاست آقای اژه ای پیشنهاد می شود اولین اقدامتان رسیدگی به اموال مدیران و احزاب و گروه های سیاسی باشد باور کنید از فردای رسیدگی به اموال اینها هیچ حزبی در کشور باقی نمیماند چون اینها با پول رانتخواری و بزن و ببند زنده اند اگر اموال نامشروع آنها گرفته شود هیچ حزب و گروهی و رسانه ای که بتواند سرپایش باقی بماند وجود ندارد اصلاحات خیلی وقت اس مرده منتظر دفن کاملش هستیم کارگزاران در حال احتضار است و نفسهای آخرش را می کشد و به اندازه یک فولکس واگن هم نمی شود ادای حزب را دارند در می آورند تدبیر هم تعطیل شده و اصلا وجود خارجی ندارد که نیاز به مردن داشته باشد
  • DE ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    کسی زورش به خاتمی نمی‌رسد چون فکر میکند جورج سوروس و امریکا و صهیون پشتیبان او هستند ولی اینقدر نادان است که نمیداند همین ها پشتیبان و مدافع اون شاه خائن بودند و کل کشور بدون رای و انتخابات موروثی دست شاه بود با اوردنگی انداختنش بیرون .تو که به فوتی بندی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس