کد خبر 1248584
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
دلیل تاخیر در بازتر شدن خروجی سد کرخه/چرا آب سد کرخه به هورالعظیم نمی‌رسد؟

با وجود ۲ برابر شدن خروجی سد کرخه نزدیک به ۹۰ درصد از آب رها شده از این سد به هورالعظیم نمی‌رسد.

به گزارش مشرق، بحران آب در استان خوزستان با محوریت مناطق غرب و جنوب غرب این استان در پایاب رودخانه کرخه در روزهای گذشته به اوج خود رسید تا جاییکه در مناطق پایین دست و روستاهای اطراف هورالعظیم شاهد صفر شدن منابع آبی بودیم که فشار بسیار زیادی را به کشاورزی و دامپروری مردم این منطقه وارد کرد.

به  طور عمده یکی از اصلی‌ترین دلایل بحران آب  شکل گرفته در حوضه کرخه ناشی از کمبود بارندگی و کاهش آورد سالیانه این رودخانه است. در همین راستا بر اساس گزارش وضعیت بارندگی از ابتدای مهرماه سال ۹۹ تا ۳۰ تیر سال ۱۴۰۰، بارش در حوضه کرخه با کاهش ۱۷۶ میلمتری نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

از طرفی برخی منابع در وزارت نیرو از کاهش ۷۰ درصدی آورد سالیانه رودخانه کرخه نسبت به مدت مشابه صحبت می‌کنند.

البته در روزهای اخیر با ۲ برابر شدن خروجی سد کرخه که منبع اصلی تامین آب برای هورالعظیم است، شاهد افزایش ورودی آب به هورالعظیم هستیم و با توجه اینکه آب باید فاصله ۳۰۰ کیلومتری را طی کند تا از سد کرخه به هور برسد، ورودی آب این تالاب در روزهای آتی بیشتر شده و به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش می‌یابد.

چرا آب سد کرخه به هورالعظیم نمی‌رسد؟

*سوء مدیریت دولت، بحران آب خوزستان را تشدید کرد

علاوه بر مسئله خشکسالی بی‌سابقه در سال‌های اخیر، سوء مدیریت ارگان‌های دولتی از جمله وزارت نیرو در مسئله مدیریت منابع آب و تن‌دادن به درخواست‌های غیرکارشناسی زمینه تشدید بحران آب در خوزستان را به وجود آورده است.

در شرایطی که مخزن سد کرخه در سال ۹۸ به دلیل سیلاب‌های فرودین‌ماه آن سال لبریز از آب بود اما سو مدیریت و رهاسازی آب بدون توجه به خشکسالی پیش‌رو از دلایل قابل توجه در بحران آب به حساب می‌آید.

*خروجی سد کرخه با در نظر گرفتن ریسک بحران آب پاییز ۷۵ متر مکعب بود

بر اساس مجموع دلایل اتفاق افتاده در حال حاضر سد کرخه به عنوان بزرگترین مخزنی کشور با ظرفیت ۵.۹ میلیارد متر مکعب تنها ۰.۷۶ میلیارد متر مکعب ذخیره قابل استفاده دارد و ۸۷ درصد از ظرفیت این سد خالی و غیر قابل استفاده است.

علاوه بر اینکه تراز آبی سد کرخه به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است، سازمان هواشناسی از تداوم وضعیت کاهش بارندگی تا آذرماه سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد و بارش قابل توجهی تا انتهای فصل پاییز پیش‌بینی نمی‌شود.

کنار هم قرار دادن ۲ واقعیت حجم بسیار کم آب سد کرخه و تداوم شرایط خشکسالی تا آذرماه سال جاری منجر شد تا سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی تنظیم خروجی سدهای استان خوزستان، خروجی ۷۵ متر مکعب در ثانیه را برای سد کرخه در نظر بگیرد.

لازم به تاکید است،تعیین خروجی ۷۵ متر مکعبی در شرایطی تعیین شده است که کاهش ریسک کمبود آب در پاییز مد نظر متولیان این حوزه قرار داشت.

چرا آب سد کرخه به هورالعظیم نمی‌رسد؟

*چرا آب سد کرخه به هورالعظیم نمی‌رسید؟

با توجه به فاصله ۳۰۰ کیلومتری سد کرخه تا تالاب هورالعظیم، مقرر بود این ۷۵ متر مکعب آب در ثانیه با پرداخت حق‌آبه قانونی در مسیر نهایتا با دبی ۱۳ الی ۱۴ متر مکعب به هور العظیم برسد اما برداشت بیشتر از حق آبه در مسیر به ویژه توسط مزارع شلتوک‌کاری سبب شد تا هیچ آبی به تالاب هور العظیم نرسد و شاهد بحران آب در روستاهای اطراف این منطقه باشیم.

پس از شدت گرفتن فشار وارد شده به مردم ساکن غرب و جنوب غرب استان خوزستان، در اقدامی مقرر شد تا خروجی سد کرخه از ۷۵ متر مکعب بر ثانیه به ۱۶۰ متر مکعب افزایش پیدا کرده و بیشتر از ۲ برابر شود.

با این وجود در حال حاضر تنها ۸ متر مکعب بر ثانیه آب وارد هورالعظیم شده پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی این عدد به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش پیدا کند.

واکاوی آمار ارائه شده بیانگیر آن است که بیش از ۸۷ درصد از آب رها شده رود کرخه در مسیر ۳۰۰ کیلومتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو حل کوتاه مدت بحران آب خوزستان نیز در گرو حل مشکل همین ۸۷ درصد آبی است که از سد کرخه به هور العظیم نمی‌رسد.

در همین راستا، قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در بیان عمده مصارف آب سد کرخه که زمینۀ نرسیدن آب به هورالعظیم را فراهم می‌کند، گفت: «کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا مثل شلتوک در خوزستان ۳.۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد.»

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به راه حل کوتاه مدت حل مشکل خوزستان تاکید کرد:« راه حل این معضل توجه به معیشت جایگزین کشاورزان و رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب‌طلب است.»

*۲ برابر کردن خروجی سد کرخه بحران آب خوزستان را حل نمی‌کند

نکته قابل توجه در تصمیم‌گیری پیرامون ۲ برابر کردن خروجی سد کرخه بر خلاف بررسی‌های کارشناسی مقایسه حجم آب قابل استفاده در این سد با خروجی ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه‌ای این سد است.

به گزارش فارس، در شرایطی که خروجی سد کرخه با شدت فعلی ادامه داشته باشد، ذخیره آب قابل استفاده سد کرخه در مدت کوتاهی به اتمام خواهد  رسید و هیج آبی برای پشتیبانی از کشت گندم به عنوان محصول استراتژیک پاییزه و حتی مصرف شرب مردم منطقه رود کرخه باقی نمی‌ماند.

به نظر می‌رسد، افزایش خروجی سد کرخه در روزهای گذشته نمی‌تواند درمانی برای مسئله بحران آب خوزستان تلقی شده و تنها مُسکنی کوتاه مدت برای این مسئله است. در همین راستا توجه به دلایل نرسیدن ۸۷ درصد آب از سد کرخه به هور العظیم و تعیین الگوی کشت متناسب با شرایط می‌تواند راهکار کوتاه مدت پایدارتری برای مشکل خوزستان تلقی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • سورنا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    16 12
    آب هورالعظیم از کرخه و از سر چشمه های لرستان میاد آب کارون از کوهرنگ بختیاری میاد پس هورالعظیم و هورالهویزه هیچ ارتباطی به کارون و زاینده رود ندارد همه بدبختی خوزستانی از مدیریت غیر بومی ست که برای برداشت نفت خوزستان تالاب زیبای هورالعظیم را خشکانیده اند
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      21 14
      عزیزم الان نفت را از وسط اقیانوس هم استخراج می کنند. هورالعظیم با همق نیم متری جه مشکلی برایشان ایجاد می کند؟ چرا نمی پذیرید وقتی غیر اصولی و بی هیچ ضابطه ای برنحکاری می کنید این نتیجه قطعی آن است؟
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 0
      در جواب ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ باید عرض کنم که بله از قطب هم میشه نفت استخراج کرد ولی استخراج نفت از زمین خشک نیاز به سرمایه گذاری کمتری به ازای هر بشکه نفت داره.
    • لعنت بر مهندسان بی عرضه و بی سواد IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 2
      کلی از قسمت های هورالعظیم برای برداشت نفت خشک کردن که به مخازن 4 و 5 معروف است. تازه تالاب هورالعظیم را تکه تکه کردند روی تالاب جاده کشی کردند. در تمام دنیا اگر جایی نفت پیدا شود ، سکوهای نفتی احداث می کنند و نفت را استخراج می کنند اما مهندسان بی عرضه و بی سواد ما اینکار بلد نیستند. مثلا در دریای عمان که کلی نفت دارد نیامدند دریای عمان را خشک کنند و نفت استخراج کنند روی آب سکو زدند ، اما در تالاب هورالعظیم چون تکنولوژی و دانش آن نداشتند آمدند تالاب خشک کردن و باعث تولید ریزگردها و از بین رفتن محیط زیست و تنوع جانوری .و گیاهی و افزایش دمای هوا شدند. بعد مهندسان بی سواد ما کلی ادعا دارند که ما از دانشگاه شریف و امیر کبیر و تهران مدرک گرفتیم و چرا به ما بها نمی دهند.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    16 8
    انشالله صاحب مملکت که بیایند، درست خواهد شد.
    • 234 IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 5
      صاحب این مملکت انسانهایی هستند که در آن زندگی می کنند.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    20 8
    چون میدزدنش برا کارخانه های وسط کویر
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      22 26
      بی آبی خوزستان نتیجه کشت غیر اصولی و دیوانه وار برنج در شمال و نیشکر در مرکز استان است. با این روند به اندازه کانادا هم آب داشته باشید دچار کمبود خواهید شد. بگذریم که مناطقی مثل ایذه و ماهشهر که مشکل آب نداشتند کانون درگیری شدند. اینکه هیچ حقی برای سایر استانها قایل نیستید که اجازه برداشت از رودخانه ها را داشته باشند و کلا آن را مال خود می دانید با چه منطقی است؟ چه کسی گفته کل آب رود مال پایین دست است؟ از 7 میلیارد متر مکعب در سال آب دز و کارون فقط 2 میلیاردش از سرشاخه های استان اصفهان می آید. چرا حق برداشت نداشته باشد؟ و چه کسی به شما حق داده 250 هزار هکتار برنج بکارید و به اندازه 3.5 میلیارد متر مکعب در سال و 2.5 برابر کل صنایع ایران آب مصرف کنید و چشم دیدن 630 هکتار برنجکاری استان اصفهان را نداشته باشید؟ و یا چه کسی به شما حق داده فولاد خوزستان آب ارون را تبخیر کند و اصفهان حق ندارد حتی با پساب فاضلاب شهری فولاد سازی داشته باشد؟ و یا چه کسی به شما حق داده که 100 متر مکعب در ثانیه آب کارون را روانه نیشکرها بکنید اما تحمل 23 مترمکعب بر ثانیه آب تونل قمرود را نداشته باشید؟ اگر بیکاری دارید نتیجه ناامنی گسترده در استان شما است که با نزاع های دائمی طایفه ای و عشیره ای هر سرمایه گذاری آمد را فراری دادید. وقتی هم دولت سعی کرد با باز کردن مرزها اقلا اقتصادتان را رونق دهد تا مثلا پولی گیرتان بیاید و تولیدی ها و محصولاتتان را به عراقی بفروشید همین شما دوباره نق زدید که آمدند و همه چیز را خریدند و گران شد. بالاترین دریافت بودجه استانی و بدترین الکوی مصرف و بالاترین سرانه مصرف آب و انرژی در کره زمین را دارید. یکبار شده آمارهای استنانتان را با سایر مناطق ایران که خیلی شرایط سخت تر دارند مقایسه کنید؟
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      9 15
      چون افراد بی سوادی مثل تو فکر می کنند آب مصرفی صنایع در حالیکه زیر 3 درصد مصرف می کنند مشکل بی آبی است!
    • SE ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      9 2
      الان آب کرخه آزاد شده سر راه دزدیدند برده اند اصقهان؟ جرا اینقدر بی منطقید؟
    • جمال IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 7
      عزیز اصفهانی که طلبکاری اگر این منابع اب دست استان شما بود اب رو لیتری یک میلیون میفروختین...اسم کویر روشه کویررررر. توسعه صنعتی کویر بر چه مبنا؟؟؟ اقای با سواد مردمت مشکل اب اشامیدنی دارن بعد تو استانت هندوانه و برنج میکارن...چقدر تو وقیح هستی کارون برای خوزستان هست برنج میکارن چون حقشونه...طلب مال مردم داری کسی جلوتو نگرفت میتونی مکان زندگیتو عوض کنی.بر چه اساس اصفهان و یزد سمنان کرمان باید صنعتی بشن؟ همین که اب باشه تا تشنگی نمیرین خدا رو شکر کنین.چند سال پیش نماینده های وقیح استان اصفهان طرح داده بودند که چه لزومی داره ساحل فقط مختص استان های ساحلی باشه انقدری که شما وقیح هستین لنگه ندارین تو ایران در ضمن من خوزستانی نیستم ولی انقدر دلم به حال این مردم سوخته که نظرمو نوشتم
    • به جمال IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      8 1
      چرا کامنت را نخوانده پاسخ می دهی؟ کدام آیین و قانون دنیا گفته کل آب فقط مال پایین دست است؟ فعلا که از دو میلیارد متر مکعب در سال آبی از استان اصفهان وارد سر ساخه های کارون و دز می شود کمتر 400 میلیون متر مکعبش سهم برداشت اصفهان است و بقیه اش را رایگان خوزستان می برد. فقط برنحکاری خوزستان 2.5 برابر کل صنایع ایران آب می برد و تو نگران این هستی که اصفهان صنعت دارد؟ حالا 390 هزار هکتار نیشکر و خدا می داند جقدر صسفی جات هم بماند همه اش چند برابر اصفهان است. فقیط برنحکاری خوزستان صد برابر بیش از اصفهان است. 630 هکتار در مقابل 250 هزار هکتارو. چرا جوابهای شما خوزستانی ها اینهمه غیر منصفانه است؟
    • مهدی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 3
      این اقا دلیل بیکاری رو ناامنی خوزستان میدونه درحالی که حدود۸۰درصد کارکنان اینجا غیر بومی هستن و تادلتون بخواد اصفهانی بینشون هست اگه اینا امنیت ندارن پس چرا سالهاس اینجا کارمیکنن وازاینجا نمیرن دلیل بیکاری ناامنی نیست بلکه مدیران غیربومی هستن که شماوامثال شمارو استخدام میکنن میگن ماهشهر مشکل اب نداره کی گفته؟اولا ماچندین ساله آب شربمون رو میریم ازتصفیه خونه میخریم درحالی که تواصفهان خیلی راحت شیررو بازمیکنیدو واب میخوریدو تازه کسی که پمپ اب نداره این ابی که بوی لجن میده رو هم نمیتونه داشته باشه هرچنداونم خیلی وقتا قطعه چرا ماچندسال پیش مشکل کم ابی نداشتیم چرا ازوقتی که قضیه انتقال اب شروع شد کم ابی شروع وکیفیت اب به شدت پایین اومد
    • به مهدی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 2
      80 درصد؟ شما می خواهید حتی لیسانس ادبیات دانشگاه آزاد خوزستانی برود روی دکل نفت کار کند و تحمل نمی کنید مثلا یک شیرازی فارغ التحخصیل شریف آنجا کار کند. می گویید چرا بچه های بیکارند! با آنکه همه کارهای غیر تخصصی از دربانی و باغبانی گرفته تا کادر اداری همه بومی هستند و حی کارهای تخصصی هم تا آنجا که بشود بومی هستند و اصلا غیر بومی ها رغبتی به شرایط کاری سخت و دمای 50 درجه خوزستان ندارند اما چشم دیدن همین چند نیروی تخصصی نفت از خارج استان را ندارید.
    • مسعود IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      3 1
      چرا حرف بی منطق میزنی. با چی میدزدند. روی رودخانه کرخه هیچ تونل و بارگذاری نیست
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 0
      اولا پای کشاورز بیچاره وسط نکشید مگر چقدر کشت انجام دادند. دیواری کوتاه تر و بی زبان تر و تو سری خور تر از کشاورز بیچاره پیدا نکردید. دوما چرا ابتدای سال 1398 که کلی بخاطر بارش ها آب بود دریچه های ورود تالاب و کالورت ها باز نکردید که آب وارد مخازن تالاب شود. اون موقع مافیای نفت و مسئولان مردم گول زدند و فریب دادند که دریچه ها را باز کردیم و جاده روی تالاب را تخریب می کنیم وتا آب وارد تالاب هورالعظیم شود اما فقط دروغ گفتند آب وارد قسمت هایی که در دست مافیای نفتی است نشد.
    • مهدی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      3 1
      من واقعا تعجب میکنم از این حرفا اخه کی گفته خوزستان در پایین دست قرارداره واصفهان حق برداشت از اب بالادستی رو داره،یکی نیست که توضیح بده که کدوم سرچمه این رودخانه ها ازاصفهان میگذره؟!خب اگه اینجوریه که واسه هراستان یک کانالی بزنن چون حق همست بله امارها نشون میدن سهم زیادی از بودجه ایران رو خوزستان تامین میکنه جز استان ها اول در صنعت،بنادر،وکشاورزیه ولی دومین استان از نظر بیکاریه،میگن بیشترین بودجه به خوزستان تعلق میگیره شما یاخوزستان نیومدین یا عمدا دارین این حرفارو میزنید چون هرکس بیاد خوزستان میتونه محرومیت خوزستان رو ببینه
    • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 0
      اگر هم برنجی کاشتن الان خشک شده ولی برنجهایی که تو اصفهان کاشتن سبز و پرابه،زاینده رود روانه،کارخانه های فولاد و اجر و کاشی هم پررونقه. در ضمن از کی تا حالا اصفهان بالادست کارون و دز هست؟ استانهای بالادست هم به خاطر انتقال اب تشنه موندن. بعد اونی که میگه فقط ۲۳ متر مکعب از دز بردن قمرود ایا میدونه ۲۳ مترمکعب دو برابرابی هست که از سد کرج به تهران میاد؟ ۲۳ متر یعنی یک سوم دبی رود دز،برای درک ۲۳ متر مکعب فرص کنید تونلیه که به اندازه دو قالی ۱۲ متری ،قطرشه و هر لحطه اینقدر اب داره رد میشه.وسط راه تازه اب استفاده های دیگر هم میشه و رود تابرسه خوزستان چیزی ازش باقی نمی مونه.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    17 10
    خوب نگذارید برنج بکارن
    • رضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 4
      شبیه ماله کش ها حرف میزنی همه جا اظهار نظر میکنی صد بار گفتی ما هم فهمیدیم بیشتر بحث مردم اینکه چگونه برای بردن آب و تامین نیازهای استانهای دیگه و توسعه صنایع به شدت نیازمند به آب برنامه ریزی بلند مدت وجود داره ولی برای جلوگیری از این بحرانها هیچگونه برنامه مفید دیده نمیشه جز این است مسئول ذیربط بالاخص مدیران آبی کشور از چند استان هستن که فکر تامین آب چند تا استان خاص هستن. اظهار نظرهای شما در مقطع کنونی شبیه مدیران اصفهانی و یزدی ... هست
    • به رضا SE ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 2
      الان بین سد کرخه تا هور آب دارد به کدام استان منتقل می شود؟ جز به برنجکاری؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    8 2
    با اینکه سطح اب خوزستان بالاست ولی عوامل راس امور یا دزد یا بیسواد اند که نمیتوانند اب را تصفیه و تحویل مردم دهند. ظاهرا پول کلان پیشبینی شده بود ولی دزدیده شده و ناپدید شده. بهتره قبل از اتمام و فرار عومل اجرایی ستگیر و با توپ زده شوند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    12 5
    4تا راکتور اتمی اب شیرین کن ساختن در کنار خلیج 2سال زمان میخواهد و مشکل مردم و زراعت حل میشه به راحتی.
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 0
      خلیج فارس البته
  • jaber IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    9 1
    هر کی اینکار با خوزستان کرده انشاالله زلزله بیاد وخدا جونش زیر آوارها بگیره تا درک کنه عطش وبی آبی یعنی چی، هزاران لعنت بر مسولان افسوس که دزدی در ایران علنی شده
    • DE ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 1
      زلزله بیاد خانه همسایه ها هم خراب میشه . یه نفرین دیگه بکن مثلاً سنگ آسمانی بزرگ بخوره تو خونه ش.
    • سعید IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      3 1
      نفرین. شعار. تنفر. و ... عزیزم خود شما و من همه مقصریم. طوری توی متن ها نفرین میکنین که مثل اینکه با صهونیست یا داعشی طرفید. چقدر همه به هم کینه دارید؟ راهکار اصولی اگه ندارید اینهمه نفرت پراکنی به هم میهنت نکنید.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    4 2
    خوزستان زمینهای حاصلخیز زیادی داره اینها شغلشون و درامدشون از کشاورزیه تنها محصولی که برا کشاورز یه چیزی تهش میمونه کشت برنج هست تازه تعداد خانوارها هم طوریه که توان خرید برنج مصرفی رو ندارن پس باید لااقل برا مصرف سالشون برنج بکارن
    • SE ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 6
      کی تا حالا از برنح نخوردن مرده؟
  • غ IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    11 2
    رودخانه کرخه قبل سد سازی همیشه پراب بوده است پس نشان میدهددستی پنهان آب را به صورت غیرمعقول دارد درجای دیگرهدرمیدهدتامردم خوزستان را ناراضی کند.پس مردم بایدان رابیابندوچاره کنند
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    بابامن اگر مشگل ماشینمو که الان میتونم باتدبیر وامید باصدتومن حل کنم ایکارو نکنم باید شاهد پیاده شدن موتور باشم بیلدین
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    11 6
    همه که دکتور مهندس نیستن اگر این کار کشاورزی نبود مردم چکار میکردند پس لطفا حرف بیجا نزنید میگید برنج نکارند مشکل از کاشت برنج نیست مشکل از دزدان غارتگران نفت او اب خوزستانه خدا رو سیاهتون کنه ادعای مسلمانی میکنید خدا و پیغمبر از وجود شما شرم میکنن منافقین روزگار شمایت بی شرفا
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      6 5
      عزیز جان برنجکاری در جنوب با این اوضاع جواب نمیده !!!!!!!!!چرا نمیخوای قبول کنی .؟ همینطور الکی با عصبانیت جواب پروندن که راه حل نشد. از ما نمی پذیری از یه متخصص ژاپنی هم بپرسی همینو بهت میگه. اونا هم برنجکاری دارن و در این زمینه و اقلیم شناسی هم کلی کارشناس دارن. جنوب تا مدتی باید به سمت محصولات دیگه ای پیش بره !
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 4
      عزیز جان برنجکاری در جنوب با این اوضاع جواب نمیده !!!!!!!!!چرا نمیخوای قبول کنی .؟ همینطور الکی با عصبانیت جواب پروندن که راه حل نشد. از ما نمی پذیری از یه متخصص ژاپنی هم بپرسی همینو بهت میگه. اونا هم برنجکاری دارن و در این زمینه و اقلیم شناسی هم کلی کارشناس دارن. جنوب تا مدتی باید به سمت محصولات دیگه ای پیش بره !
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 0
      والا نخلستان ها هم دارن خشک میشن...
  • poya1360 IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    متاسفانه برای جبران برداشت اب از سرشاخه های کارون یک کانال بین رود کارون و کرخه ایجاد کردن که بتونن از سرشاخه های کارون برداشت کنن
  • رسول IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    6 1
    خدا حسن واطرافیان بی لیاقتش را لعنت کند
  • سید IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    عامل های اصلی مشکلات آبی خوزستان: 1~عدم مدیریت آبی 2~انتقال آب و ندانستن عواقب این عمل قبیح 3~پدیده خشکسالی
    • فرزاد IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      حسن رو یادت رفت بگی
  • مجید محاوی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    آب سد کرخه به کارون روانه شده تا از بالا دست کارون انتقال آب ادامه داشته باشه
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    5 2
    حدیث داریم می گه هر جا مسئولین دروغ بگن بارون نمیاد. الان مسئول کشور کیه؟
    • AM ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 0
      عالی بود
    • خوزستان IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      3 0
      علاوه برمسئولین،مردمش هم بی غیرت شدن،به همدیگه خیانت میکنن،دولت وشهرهای دیگه مث زالو به خوزستان چسبیدن ونفت را میبرن آب را میبرن کار رامیبرن پست های مختلف ادارات را میبرن واشکشون نسبت به خوزستانیااشک تمساحه
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    6 7
    ببخشيد اب كشاورز خوزستاني چرا بدست كشاورز اصفهاني افتاده
    • رج IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 1
      کدام‌کشاورزی در اصفهان عزیزم ؟ الان دو ساله زاینده رود خشک کامله فقط هر سه چهار ماه ده روز باز میشه مصرف از سد زاینده رود بیشتر برای باغهای وسیع تازه تاسیس در چهار محال ، ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه است نیز ارسال به کرمان و یزده باغهای وسیع تازه تاسیس در چهار محال و فولاد یزد یک خیانت و برای تفرقه است احداث ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه سالها قبل بوده که اون موقع آب فراوان بود. دد کل مافیا و فرهنگ مردم در تعیین مدیریت آب نقش داره . امیدوارم مشکل آب خوزستان و سیستان و بیشتر نقاط کشور هر جه زودتر حل بشه
    • SE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      6 3
      متاسفانه خوزستانیها تعصب عجیبی بر استانشان دارند . چشمشان را بر 250 هزار هکتار برنجکاری خودشان بسته اند و برای کاشتن 630 هکتار برنج اصفهان دلسوزی می کنند!! چرا؟
    • علی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      اصفهان 6000 هکتار برنج غرقابی داره و در خوزستان ممنوع شده!! آمارت رو به روز کن استاد!
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 2
    جواب اين برادر كه ميگه كي گفت شما سهم تون اين مقدار از آب باشه ميخواستم بگم خدا گفنه چون خوزستان جلگه است اقاي باسواد اصفهاني شما به اندازه حق اب شربت ببر نه به اندازه هزاران كارخانه اي كه با رانت كه در تهران داريد صنعت خوزستان رو نابود كرديد زمين ها رو گرفتن گفتن ميخوان شكر توليد كنن كه جنابعالي گز بفروشي سود كنن حالا ادعاي چي ميكني من نمدونم اين اب حق چها محال وخوزستان شما اگه ميخوايد ببريد بايد هزينه به اين دو استان 1پرداخت كنيد در ضمن خوزستاني ها همه با هم هستند جهت اطلاع اگه امار حق ابه خوزستان رو ميخواي بدوني چقدر مي توني به سخنراني اقاي زنگنه نماينده اهواز در زمان مهندس بي طرف مراجعه كني
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 2
      شما خیلی بی انصاف هستید. چه کسی گفته کل آب رود ها مال مردم پایین دست رود است و بالا دست حقابه تدارد؟ با این حساب کل آب رودخانه اترک هم مال ترکمنستان است و ایران حق برداشت ندارد! آب سرمایه ملی است مخصوصا که بدانیم 2 میلیارد از 7 میلیارد متر مکعب در سال آب کارون و دز از سر شاحه های استان اصفهان می آید و آنها حق برداشت از آن را دارند. اینکه تصور می کنند تمام آب باید مال آنها باشد هر چه بخواهند برنجکاری کنند و تازه دولت باید بازهم آب بدهد که شالیکاریها بی آب نماند هیچ منطقی ندارد.و کشت برنج خوزستان 250 هزار هکتار و 2.5 برابر کل مصرف آب صنایع ایران است. تو نگران آب بر بودن صنایع آب اصفهان هستی؟ در کل خوزستان آدم با انصاف وجود ندارد؟
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 1
      هیچ خوزستانی وجود ندارد که واقعا یکبار کامنتها ر ا بخواند و جواب منطقی اگر دارد بدهد. عزیزم همه اینها را قبلا در همان کامنت 13.50جواب دادم. لیکن مرغ شما یک پا دارد.
  • عبدالله IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    اصل مسئله استان ایلام سد سیمره که ۲۵۰ کیلومتر بالاتر از سد کرخه زدند، بیش از ۲میلیارد متر مکعب آب ذخیره کردند و حاضر به دادن آب از سهمیه خود نیستند. متاسفانه بعضی رسانه‌ها اصل قضیه را خوب منعکس نمی کنند
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    ابنجانب چندین سال افتخار خدمت در ان قسمت از خاک میهن مثله طلاییه هور مجنون خسرواباد شلمچه و... دراین ایام سال واقعا کرم لود ولی قلب و روح مردمش از ان گرمتر هست اگر اب نباشد حتی گاومیشهایشان هم ازبین میروند بفکرشان باشید
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    کار نماینده همین است. که بجای مردم جلوی موارد خلاف دولت را بگیرد. نه این که نمایش دهد و به عنوان نظارت میدانی با چند پیر زن صحبت نماید. متخلفین دولتی را مجازات کنید تا مردم یک بار هم شده لذت رای دادن های خود را درک نمایند
  • US ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    4 0
    برای اینکه پیش بینی سیل میکردند آب پشت سد ها را خالی کردند در صورتی که برای جلوگیری از تخریب سیل ها باید رودخانه ها و مسیر آب ها لایروبی و عمیق شوند تا آب های جاری بیشتر نگه دارند و به بیرون از رودخانه ها سرازیر نشوند وقتی عمق به رودخانه ها نمیدهند و رودخانه ها بر اساس گل لایی که در هر بارش میآورند ارتفاعشان بالا تر میآید سبب سیل و سیلاب تخریب های شهر و روستا های در مسیر میشود مدیریت باید سمت لایروبی همگانی سد ها و رودخانه ها هر ساله پیش برود و از همه مردم هم کمک بخواهند که کمک میکنند مسیر رودخانه ها را خاک برداری و لایروبی کنیم
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    2 1
    آب ذخیره سدها ۵۰ روز را با این مصرف کفاف می‌دهد باز کردن دریچه های سدها خطاست این زمان را کن میکند تا بارندگی پاییز تنها راه نجات پرداخت پول محصول از طرف دولت وچراندن محصول است واب مزارع قطع گردد اگر این عمل انجام نشود سی روز دیگر نه خوزستان آب دارد نه اصفهان ‌فلات مرکزی
  • لرستان IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    و لرستان بدبخت هم چنان نظاره گر
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    ازبس کفران نعمت کردیم گناه کردیم به هم رحم نکردیم وووو فحشا و
  • علی خان IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    این مشکل فقط در خوزستان نیست ، تغییرات آب و هوا در هر دوره از تاریخ زمین وجود داشت ، تغییرات با گرم شدن دمای زمین ، کم شدن بارش‌ها و افزایش جمعیت و توسعه کشاورزی رخ می‌دهد ، مگر درزمانی که بارش‌ ها فراوان می‌شود و محصولات کشاورزی فراوان آیا کسی از خود می پرسد که امکان دارد روزی هم برعکس این اتفاق بیافتد و ما برای مقابله با آن چکار کنیم ، مانند داستان حضرت یوسف ع ،
  • تقی کور و نقی کر IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    به نظر من وقتی قانون مندی درستی نباشه و اگرباشه رعایت نشود و مسئولان ناکارامد و بی سواد باشند نتیجه همینه ، همه جنگ و کمبود آب و میشنوند . کشو ر سنتی اداره شود و ادعای ترقی رو داشته باشیم بسی سخن گزاف و بیهوده است . عزیز حالا تو آمار بده که چی ، این نعمت وروزی خوزستان است . باید رفاه نسبی داشته باشند .
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    الحمدلله که هیچ بارگذاری و انتقالی از کرخه وجود نداره.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    به جای مدیریت صخیخ آبهای سطحی، شاخابه های رود کارون وزاینده رود رابه جاهای دیگه بردید!؟! معلومه که ورودی آب این رودها باتوجه له بارندگی های اخیر، به خوزستان واصفهان کم میشه!؟! آیا اگر جایی ازایران خوش آب وهوا بود ویا جنگل داشت، باید آن رابه جاهای دیگر منتقل کرد!؟! یک جوان باسواد دبیرستانی، بهتر می تواند، محیطش رامدیریت کند!؟ بعد شما تقصیرها را به گردن کمی بارندگی وخشکسالی وکلا عوامل طبیعی می اندازید!!! چهل سال چه کارمی کردید، کاخ نشینان مرفه! ؟! ؟
  • حسن IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    امان از مدیرای بیسواد پررو
  • دلواپس IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    چند سال پیش کارشناسان خارجی گفتن تا 10 الی 15 سال اینده در ایران بحران و جنگ برای اب اتفاق میفته و من خندیدم و گفتم اینها بزرگنمایی و سیاهنمایی میکنن ولی کامنتها را که خوندم دیدم جنگ و بحران از همین الان شروع شده و کارشناسان خارجی واقعا کارشناس بودن
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 0
    وقتی رییس کمیسیون انرژی مجلس ن کارشناس اب نه نفت نه گاز نه هیچ نیست وهمین آقا مسئولین کرخه ودزرا منصوب میکند نتیجه غیرازین انتطار داشتن حماقت است .بروید مدارک تحصیلی ونفوذفریدون حسنوند را بررسی کنید ریشه مشکلات اب خوزستان معلوم میشود.بیست ساله مدیریت ایندو سد دراختیار همین نماینده هزاررنگ است
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    2 1
    کاشت برنج در خوزستان رو متوقف کنید . استاندار قبلی رو دار بزنید. مسببان انتقال آب خوزستان به قم رو سرته تو اون کویر چال کنید. ایران ایران میشود! خائنهای پست فطرت .مگه خوزستان همون استانی نبود که 8 سال زیرجنگ له شد؟ خجالت نمیکشید بعد 40 سال هنوز با تانکر آب می برید اونم نه همیشه وقتی ترسیدید؟؟
  • حسین IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 1
    مشرق دو سال پیش همه اش میگفتی ابرها رو بارور کردن چرا پارسال ابرها رو بارور نکردن
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    اب خلیج فارس رابه مناطق کم اب بیارن
  • محمد IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    دولت بعدی باید حتما به دنبال چرخه آب باشد یعنی اینکه مثل کشور های حاشیه خلیج فارس با بهره گیری از آب شیرین کن صنعتی بزرگ آب شرب مناطق جنوبی را تامین کنند و از پساب آن بعد از تصفیه جهت کشاورزی و صنعت استفاده شود در غیر اینصورت هیچ وقت مشکل آب مناطق جنوبی و مرکزی حل نخواهد شد
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    3 0
    تمامی مشکلات بوجود آمده حس خودبرتر بینی و خودخواهی مردم کویر نشین ایران است که حکمت و تقدیر الهی را نیز قبول ندارند و با واهی گوی و مغلطه می خواهند خود را تبرئه نمایند به نظر شما جلگه سرسبز خوزستان را خشک کردن به چه قیمتی است به این قیمت که نبایستی بزرگترین آلترناتیو اقتصادی ایران خوزستان باشد بنظر شما چرا رودخانه کارون تبدیل به فاضلاب کارون تبدیل شده چرا آب شرب مردم خرمشهر آبادان اهواز ماهشهر از سرشاخه های دز و کارون نیست برادر اصفهانی اگه آب جلگه خوزستان حق شماست پس ادعا دارید حکمت و مصلحت شما از خداوند نیز بالاتر است ما خوزستانی ها آدم های مهمان نوازی هستیم شما بیایید خوزستان زندگی کنید برای اقتصاد ورشکسته دولت بهتر است .
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    2 0
    تونلهای عبور آب از سر چشمه هایکارون را خرابکنند وبرای کویر داخلی مرکزی از شیرین کردن آب دریا استفاده شود .
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    متاسفانه عامل اصلی این مشکلات موجود خوزستان نما یندگان استان هستند که صحبتی درمورد آب در مجلس نکرده و فقط مواردی جزیی را اظهار کرده اند . چون علمش را نداشتند که چیزی بگویند .
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    سد کوثر بر روی رود خانه زهره خوزستان چه بر سر روستاهای هندیجان که نیاورد با سد کوثر جاهایی آب رفته که قبلا آب به چشم خود نمیدید ولی روستاهای هندیجان نیمه ساکن شده اند . بجای کشاورزی به قاچاق لوازم خانگی و گازوئیل روی آورده اند. بجای کشاورزی قاچاق را به آنها هدیه داده اند.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 1
    یک سوالی آیا حقیقت دارد . از سد کوثر به کشور قطر و از سد کرخه به کویت توسط لوله های شبه رودخانه ای آب داده اند . هر اطلاع دارد . جواب دهد .
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 0
    وزیرجهادکساورزی رو باید اعدام کرد این ازوضع مرغ و تخمش این از نهادهای دامی و کشتار دامهای مولد این ازوضع بی ابی و عدم مدیریت کشت اینم ازوضع کمبود گوشت اخرسال بدلیل کشتار دامهای مولد ،حالارچقدرشو مانمیدونیم .یکی ازاین کارابرا منهدم کردنش کافیه همه روباهم انجام داده .
  • منصور IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    من لر هستم مشکل خوزستان نا امنی نیست اتفاقا عرب های خوزستان مردم هستند که که غریب نواز هستند و هیچ جای ایران برای یک مهندس غیربومی امن تر از خوزستان نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس