کد خبر 1248547
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
بررسی پرونده های ایران در یونسکو/ بررسی حضور ایران در قطر و دوبی

بررسی حضور ایران در اکسپوی دوبی،بهره گیری از فرصت رویداد قطر، ارزیابی دو پرونده راه آهن و اورامانات در یونسکو و هجوم مسافران به جاده ها از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش مشرق، با وجود اعلام تعطیلی ۶ روزه در تهران خیلی از افراد به جاده‌های شمالی کشور رفتند چون از قبل به آنها اعلام شده بود که ۲۴ ساعت تا زمان اعمال قانون و جریمه و حتی برگشت مسافران وجود دارد. آنها هم به دلیل تعطیل بودن ادارات راهی جاده‌های شمالی کشور شدند.

اگرچه نرخ بلیت قطارهای مسافری زیر ۵ ستاره تابع نرخ اعلامی شورای عالی ترابری است، اما نرخ بلیت قطارهای ۵ ستاره با مجوز این شورای عالی، آزاد است که در تعطیلات اخیر به ۷۰۰ هزار تومان رسید.

در حال حاضر قیمت بلیت قطار تهران-مشهد برای قطارهای ۳ ستاره ۶ تخته ۱۶۰ و ۳ ستاره ۴ تخته ۱۸۵ هزار تومان است؛ همچنین قطارهای ۴ ستاره ۴ تخته نیز بلیت قطار مسافری این مسیر را ۲۲۰ تا ۲۶۰ هزار تومان بسته به کلاس و کیفیت قطار و ۳۶۰ هزار تومان با پذیرایی به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره، تابع عرضه و تقاضا بوده و از مصوبات شورای عالی ترابری تبعیت نمی‌کند.

با توجه به تعطیلی ۶ روزه اخیر از یک سو و نیز منع تردد جاده‌ای با خودروی شخصی، بسیاری از مردم به خرید بلیت قطار و اتوبوس روی آورده‌اند که سبب نایاب شدن بلیت قطار و اتوبوس شده است.

همچنین برای مسیر تهران-تبریز نیز حدود ۵۰ سرویس از ترمینال‌های غرب و بیهقی از ساعت ۱۴:۳۰ امروز تا ۲۴:۰۰ از سوی شرکت‌های مختلف برقرار شده که همه ۵۰ سرویس کاملاً پر شده و هیچ ظرفیتی برای سفر وجود ندارد.

برخی شنیده‌ها حاکی است، تعدادی از اتوبوس‌ها پروتکل فروش صندلی‌های خود تا ۵۰ درصد ظرفیت را رعایت نکرده و اقدام به آزادسواری مسافران در ورودی‌های ترمینال‌ها خصوصاً دو ترمینال غرب و جنوب می‌کنند.

بررسی دو پرونده پیشنهادی ایران در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی

بررسی پرونده‌های راه آهن و اورامانات در یونسکو

این هفته هم زمان با برگزاری چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی، معاون میراث فرهنگی گفت: ایران دو پرونده راه‌آهن شمال جنوب و منظر فرهنگی اورامانات را به کمیته میراث جهانی یونسکو را برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد داده است.

محمد حسن طالبیان گفت: پرونده راه‌آهن مربوط به میراث صنعتی کشور و پرونده اورامانات در زمره مناظر فرهنگی برای ثبت در فهرست میراث جهانی مطرح شده و طی چند سال گذشته تلاش قابل توجهی برای تهیه پرونده و رفع موانع ثبت جهانی آن انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تأکید کرد: به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی و گستردگی محدوده عرصه و حریم این دو پرونده، فرآیند بررسی کارشناسی آن در ایکوموس و کمیته میراث جهانی قابل توجه است.

طالبیان تصریح کرد: نظریه اولیه ایکوموس در خصوص این دو پرونده اعلام شده است و بر اساس نظرات اخذ شده، اورامانات (هورامان) از بخت بالایی برای ثبت در فهرست میراث جهانی برخوردار بوده و در خصوص پرونده راه آهن البته مسائلی مطرح شده است. با این وجود در حال رایزنی‌هایی نهایی برای این دو پرونده هستیم.

زمان بررسی پرونده‌های پیشنهادی در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی از ۲۴ جولای تا ۲۸ جولای (شنبه ۲ مرداد تا چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰) است، بر اساس برنامه دریافتی از دبیرخانه یونسکو، پرونده ثبت راه آهن در روز یکشنبه ۲۵ جولای (۳ مرداد ۱۴۰۰) و پرونده ثبت منظر فرهنگی اورامانات در روز سه‌شنبه ۲۷ جولای (۵ مرداد ۱۴۰۰) در کمیته میراث جهانی مطرح خواهد شد.

شهرداری تهران ملزم به حفاظت از میراث طبیعی کوه بی بی شهربانو شد

شهرداری تهران ملزم به حفاظت از میراث طبیعی کوه بی بی شهربانو شد

با تصویب اعضای شورای شهر پایتخت، شهرداری تهران علاوه بر حفاظت از میراث طبیعی رشته کوه‌های توچال، ملزم به حفاظت از کوه بی بی شهر بانو نیز شد.

ادامه بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال» در جلسه امروز شورای شهر در دستورکار قرار گرفت.

حجت نظری در خصوص این پیشنهاد گفت: در جلسه گذشته درباره لزوم یکپارچه دیدن میراث طبیعی تهران و لزوم توجه به حفاظت از کوه بی بی شهربانو در کنار کوه توچال بحث شد. این پیشنهاد نیز با موافقت کمیسیون‌های مربوطه همراه شد.

در ادامه شهربانو امانی در موافقت گفت: وقتی شورا می‌خواهد مقررات گذاری کند، باید این مقررات جامع باشد و هم کوه توچال و هم کوه بی بی شهربانو را مورد توجه قرار دهد.

سپس زهرا صدراعظم نوری گفت: عنوان این طرح به الزام شهرداری به حفاظت از منابع طبیعی رشته کوه توچال و بی بی شهر بانو تغییر یافته است.

سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی برگزار می شود

سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی برگزار می‌شود

این هفته خبر رسید که مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شهریورماه خبر داد.

عبدالحسین کفیری افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف، از یکم الی هفتم شهریور امسال، سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

بررسی استراتژی‌های لازم برای جذب حداکثری گردشگران قطر ۲۰۲۲

بررسی استراتژی‌های لازم برای جذب حداکثری گردشگران قطر ۲۰۲۲

این هفته دومین نشست کارگروه گردشگری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با حضور لیلا اژدری مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مسلم شجاعی دستیار ستادی مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری و نمایندگانی از وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، منطقه آزاد کیش، سازمان هواپیمایی، سازمان توسعه تجارت در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد.

اژدری با اشاره به هدف از برگزاری این نشست بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات جام‌جهانی از ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به مدت ۲۸ روز در کشور قطر برگزار می‌شود ضروری است برای جذب حداکثری گردشگر در این ایام برنامه‌ریزی‌های مناسب با دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

او با تاکید بر مغتنم شمردن این فرصت افزود: به دلیل نزدیکی ایران با کشور قطر و تعداد تماشاگرانی که در این ایام وارد حوزه خلیج فارس می‌شوند، وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصمم است که با جدیت از این فرصت برای جذب حداکثری گردشگر استفاده کند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دو هدف تشکیل این کمیته اشاره کرد و گفت: استراتژی جذب تیم‌ها با کمک فدراسیون فوتبال همچنین انتخاب کیش به‌عنوان میزبان اولین هدفی است که در این راستا تعریف شده است. در صورتی که منطقه آزاد و فدراسیون فوتبال برای استراتژی جذب تیم‌ها آمادگی دارند، موارد و پیشنهادات خود را به ما اعلام کنند.

تشکیل کمیته مشترک با طرف قطری

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: ظرفیت لجستیک هر کدام از دستگاه‌ها به تنهایی برای ارائه پتانسیل‌های ایران کافی نیست و یک هم‌افزایی را طلب می‌کند. تشکیل کارگروه مشترک با طرف قطر نقطه ایده‌عالی است که در صورت میسر شدن اتفاقات خوبی می‌افتد.

تشکیل متناظر در داخل دستگاه‌ها همچنین راه‌اندازی گروه مجازی برای تبادل اطلاعات و طرح نقطه نظرات دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی از دیگر مواردی بود که اژدری به آنها اشاره کرد.

اکسپوی دبی نزدیک‌ترین رویداد برای معرفی پتانسیل‌های ایران

او اکسپوی دبی را بهترین و نزدیک‌ترین رویداد برای معرفی ظرفیت‌های ایران دانست و برای استفاده از این فرصت مغتنم تاکید کرد.

اژدری همچنین درباره برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در قطر برای ایام جام‌جهانی گفت: در صورتی که با پیگیری دستگاه‌های مربوطه فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه و یا کارگاه صنایع‌دستی در اختیار ما گذاشته شود به طور حتم از این فرصت برای ارائه محصولات صنایع‌دستی کشور بهره خواهیم برد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس