کد خبر 1247953
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
سمفونی کیهان قابل شنیدن شد/صداهایی که از اعماق کهکشان لایتناهی می آید+فیلم و عکس

کاوشگر "جونو" متعلق به ناسا که از سال ۲۰۱۶ در مدار سیاره مشتری مستقر شده، انتشارات رادیویی شگفت آوری را از این سیاره و قمر آن موسوم به "آیو" ثبت کرده است.

به گزارش مشرق و به نقل از سایتک دیلی، ابزار دریافت امواج فضاپیمای "جونو"(Juno) به امواج رادیویی میدان مغناطیسی عظیم سیاره مشتری و قمر آن برای یافتن مکان‌های دقیق آنها گوش داده و آن را ضبط کرده است.

محققان با استفاده از فضاپیمای "جونو" موفق به گوش دادن صدای بارانی از الکترون‌ها شدند که از قمر به شدت آتشفشانی "آیو"(Io) به مشتری می‌ریزد و دریافته‌اند که چه چیزی موجب این انتشارات رادیویی قدرتمند در میدان مغناطیسی عظیم این سیاره غول پیکر می‌شود.

"آیو" نام یکی از قمرهای سیاره مشتری و یکی از قمرهای گالیله‌ای است. "آیو" نزدیک‌ترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است. "آیو" سیزدهمین جرم در سامانه خورشیدی بر پایه جرم و حجم است.

ببینید:

تصویری بی‌نظیر از مشتری

این قمر از نظر اندازه اندکی بزرگ‌تر از ماه خودمان است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در منظومه شمسی است. علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد "آیو" انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر قمرهای گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است. این قمر در عین حال بالاترین چگالی را در میان قمرهای منظومه شمسی دارد. پژوهشگران دریافته‌اند که سطح این قمر به شدت بوی نامطبوعی مانند بوی تخم مرغ گندیده می‌دهد که ناشی از انتشار سولفور آهن و سایر ترکیبات گوگردی از آتشفشان‌های سطح آن است.

"جونو" نیز نام فضاپیمای رباتیک بدون سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت "لاکهید مارتین" و "مؤسسه تحقیقات جنوب غربی" سازنده و پیمانکار هدایت آن هستند.

بیشتر بخوانید:

عجایب و ترین‌های سال میلادی ۲۰۲۰

نیروی "جونو" با انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. این فضاپیما در مدار قطبی مشتری قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مگنتوسفرِ مشتری را بررسی کند. "جونو" همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل این سیاره، از جمله احتمال داشتنِ یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جرمی و بادهای عمیق آن که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر در ساعت برسد، دارد.

"جونو" پس از فضاپیمای "گالیله" که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ به دور مشتری گشت، دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند.

نام "جونو" از اساطیر یونانی-رومی برگرفته شده است.

صدای قمر مشتری را بشنوید +فیلم

اکنون یافته‌های جدید محققان از داده‌های "جونو" بر رفتار میدان‌های مغناطیسی عظیم تولید شده توسط سیارات غول گازی مانند سیاره مشتری نور جدیدی می‌اندازد.

سیاره مشتری دارای بزرگترین و قدرتمندترین میدان مغناطیسی در میان تمام سیاره‌های منظومه شمسی است و قدرت آن حدود ۲۰ هزار برابر بیشتر از میدان مغناطیسی زمین است.

میدان مغناطیسی مشتری توسط بادهای خورشیدی که جریانی از ذرات دارای بار الکتریکی و میدان‌های مغناطیسی هستند و دائماً از خورشید ساطع می‌شوند، بمباران می‌شود. میدان مغناطیسی مشتری بسته به شدت وزش باد خورشیدی می‌تواند به اندازه ۳.۲ میلیون کیلومتر به سمت خورشید گسترش یابد و بیش از ۹۶۵ میلیون کیلومتر تا مدار زحل نیز از خورشید فاصله بگیرد.

مشتری دارای چندین قمر بزرگ است که درون میدان مغناطیسی عظیم آن می‌چرخند و "آیو" نزدیکترین قمر به آن است. "آیو" بین گرانش مشتری و دو قمر همسایه و بزرگتر خود گیر افتاده است که همین امر گرمای داخلی شدیدی در آن ایجاد می‌کند که موجب تولید صدها فوران آتشفشانی در سطح آن می‌شود. این آتشفشان‌ها مجموعا در هر ثانیه یک تن مواد شامل گازها و ذرات را در فضای نزدیک مشتری آزاد می‌کنند. برخی از این مواد به یون‌ها و الکترون‌های باردار تقسیم می‌شوند و به سرعت توسط میدان مغناطیسی مشتری گرفته می‌شوند. همزمان با عبور میدان مغناطیسی مشتری از "آیو"، الکترون‌های این قمر در امتداد میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های مشتری شتاب می‌گیرند و در طول مسیر خود، امواج رادیویی "دکامتری"(decameter) تولید می‌کنند که اصطلاحاً به آن "انتشارات رادیویی دکامتری" یا "DAM" می‌گویند. کاوشگر "جونو" نیز با استفاده از ابزار خود می‌تواند به این انتشار رادیویی که این باران الکترونی تولید می‌کند، گوش دهد.

دکامتر با نماد dam یکای بسیار کم‌استفاده‌ی طول در سامانه متری است. مقدار این یکا برابر با ۱۰ متر است.

محققان از داده‌های "جونو" برای شناسایی مکان‌های دقیق در میدان مغناطیسی گسترده مشتری و منشاء این انتشارات رادیویی استفاده می‌کنند. این مکان‌ها جایی است که شرایط برای تولید امواج رادیویی مناسب است. طبق گفته تیم محققان، آنها قدرت میدان مغناطیسی مناسب و چگالی مناسب الکترون‌ها را دارند، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم.

"یاسمینا مارتوس" از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند و دانشگاه "مریلند کالج پارک" گفت: به احتمال زیاد میزان انتشار رادیویی ثابت است، اما "جونو" برای گوش کردن به آن باید در نقطه مناسب باشد.

داده‌های جدید "جونو" به محققان اجازه داد محاسبه کنند که انرژی الکترون‌های تولیدکننده این امواج رادیویی بسیار بالاتر از آنچه که قبلاً تخمین زده شده بود، است و دریافتند که میزان این انرژی ۲۳ برابر بیشتر است.

همچنین الکترون‌ها لزوماً از یک قمر آتشفشانی نمی‌آیند. به گفته محققان به عنوان مثال، آنها می‌توانند در میدان مغناطیسی خود سیاره و در لایه مگنتوسفر آن باشند یا از خورشید به عنوان بخشی از باد خورشیدی ناشی شوند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • بوفالوی عجیب IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    8 12
    باز هم انگار ما از پشت تپه و کوه اومدیم الان من ی آنتن بگیرم دستم و هر نقطه شما بگید بچرخم و صداشو پخش کنم مگه صدا قراره صدا قناری بده ، همین صداها که شما پخش کردید میاد. یعنی اینقدر سخته .
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      14 6
      معلومه از گله جدا افتادی و داغون شدی
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      6 3
      راست میگه خو (-_-)
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 2
      ایسنای دروغگو .
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      2 0
      سلام علیکم و رحمت الله .... به امید روزی که با روحمان اول همه ی اسمان اول را بگردیم و ببعدش اسمانهای بالاتر و بینهایت بزرگتر و بقیه و بعدیشان و نهایت خدایی شویم انشاءالله منتهی در همین دنیا و تا زنده ایم و فرصت تغییر و تحول هست و نه بعد از مرگمان که دیگر نمیتوانیم باید مثل بزرگان الهی که در عصر ما هم هستند دنیا و مافیها را هفت طلاقه بکنم .....
    • دادار IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      3 0
      توام تنت خورده به تن حسن ها معلومه از حسن جدا شده وعقب افتادی داداش من تعجبم فقط از سگ گله اس
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 4
    باشه شما راست میگید این از صدای مشتری میشه ، یه صدای هم از ی فروشنده بذارید..!!؟؟ ههخخخ
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 1
      صدای فروشنده : آی خونه دار ، آی بچه دار زنبیل و بردار و بیار .
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      1 1
      سلام علیکم و رحمت الله .... عزیزان به امید روزی که با روحمان اول همه ی اسمان اول را بگردیم و ببعدش اسمانهای بالاتر و بینهایت بزرگتر و بقیه و بعدیشان و نهایت خدایی شویم انشاءالله منتهی در همین دنیا و تا زنده ایم و فرصت تغییر و تحول هست و نه بعد از مرگمان که دیگر نمیتوانیم باید مثل بزرگان الهی که در عصر ما هم هستند دنیا و مافیها را هفت طلاقه بکنم اونجاست که حقایق همه چیز را برایمان رو می کنند عزیزان اینها یعنی همه ی این علوم اکتسابی و به غیر اینها ذره ای از بینهایت حقایق علم حضوری هم شاید نباشه .....
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      حاجی زنده باشی ایشالا وگرنه خدا باید هزارتا فرشته به روحت بگمارد نا کنترلش کنه
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 2
    وحشتناک و خوفناک بود
  • هادی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    داداش این صدا ها رو من و شما اینطوری میشنویم ! گوش خدایی میخواد بشنوه !
    • مسلم IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      1 0
      واقعا درست گفتی خدا در قران می فرماید کل جهان هستی او را صدا می زنند که شما نمی فهمید
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    خخخ.....نه جالب بود آینده ای با موفقیت پیش رو دارید
  • US ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 6
    مشرق دیگه همه میدونن ناسا دروغ میگه و زمین تخته. خود ناسا میگه همه عکسا و فیلم‌های ما کامپیوتری و انیمیشنیه. سوره غاشیه آیه ۲۰: وَإِلَى ٱلۡأَرۡضِ كَيۡفَ سُطِحَتۡ و به زمين نگاه نمى كنند كه چگونه صاف و مسطّح شده؟
    • M.sh IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      2 0
      همون قرآن هم فرموده که ما مشرق ها و نغرب ها را افریدیم. خب اگر صاف و مسطح باشه یک مغرب و یک مشرق وحود خواهد دلشت. مگر اینکه کروی شکل باشه
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      3 0
      با ایمان مردم بازی نکن در قران هست که کوهها دارند حرکت میکنند ولیکن شما نمیبینید
    • ... IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      2 0
      اون وقت لبه اش کجاس؟!
    • حسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      7 0
      به این دلایل نظر امثال شما (زمین تخت گرایان!!!) کاملا غلط است: ۱- اگر زمین تخت بود زمین هیچ قوسی نداشت و وقتی کشتی ای به افق می رفت از بدنه شروع به محو شدن نمی کرد. ۲- با استدلال شما اصلا شب و روزی به وجود نمیاد. اگز هم میگی ماه و خورشید در یک محور دایره‌ای شکل بالای زمین حرکت می کنند باید مقداری از نور خورشید حتی تو شب هم به ما می‌رسید که نمیرسه ۳- ماهواره ها که توی شب دیده می شن رو هم قبول نداری؟(نکنه می گید بالون های نورانی ان که در آسمان در حال حرکت اند؟ و آتششون هم روشن و خاموش میشه!؟) ۴- خسوف و کسوف رو چگونه توجیه میکنی ؟ ۵- برو نیمکره ی جنوبی بگرد ستاره قطبی رو پیدا کن بیا خبر بده(: در نهایت فقط میشه گفت ارسطو و خیلی از دانشمندان قدیمی هم فهمیدن زمین کروی است ولی برخی ها هنوز هم میگن زمین تخته و این واقعا جای تاسف داره
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      2 0
      ایه ۳۳ سوره انبیا میفرماید روز شب ماه و خورشید را آفریدیم که در مداری خاص در حرکتند
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 0
      ههههه.آدم خندش میگیره تو قرن 21 افرادی پیدا میشن که میگن زمین صافه و کره زمین گرد نیست یعنی جوک قرن همینه.بابا قرآن 1400 سال پیش همه چی رو گفته این که تو کج فهمانه برداشت میکنی دلیل بر درستی نیست.اصلا مکانیسم شب و روز بهم میخوره اگه زمین گرد نباشه اصن اگه زمین گرد نباشه اقیانوس ها و دریاها هم سطح نمیشن داداش اگه گرد نباشه سطح جاذبه در منظومه شمسی و کیهان به هم میخوره.اونوقت دیگه دنیا بهم میریزه.تو که گوشی داری چها تا سرچ کن تا بدونی چرا زمین گرده زشت بخدا تو قرن 21 اونم با این حد از تکنولوژی بشر.همین اینترنتی که الان توشی از طریق ماهواره هست و اون ماهواره دور زمین میچرخه اگه گرد نباشه نصف دنیا نت ندارن.
  • Mohsen IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    اااااا چه جالبه
  • N IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    من نمیدانم این صدا راست یا دروغ ولی واقعا خیلی برام عجیب که هرچی میشه پای خدا و پیغمبر رو وسط میکشید ⁦⁦(ー_ー゛)⁩
  • اِل IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    آفرین بَر دانش مند های ما بچه های عزیز وقتی این چیز ها رو می‌بینید زوق نکنید چون بعد چند سال ما شاید با آدم فضایی ها دوست شویم یا خیلی چیز های دیگه ولی مطمعن باشید در آینده چیز هایی درست می‌شود که حَتا شما هم فکرش رو نمی‌کردید من فهمیدیم که هزاران سال قبل هم آدم هایی اینجا زندگی می‌کردند و یواش یواش تکنولوژیشون انقدر پیشرفت کرد که نگم براتون پس وقتی این چیز هارو می‌بینید زوق نکنید
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    میشه فهمید زمین گرده یا نه مثلن مسیر پروازهای مستقیم ژاپن به امریکا رو بررسی کنید اگر هواپیما از آسیا و اروپا و اقیانوس اطلس بگذره یعنی زمین تخته ولی اگر از اونور بیاد یعنی زمین گرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس