کد خبر 1247132
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷

غذاهایی که روزانه در رژیم غذایی خود انتخاب می­کنید، می­تواند منجر به افزایش یا کاهش خطر حمله قلبی شود. ممکن است چنین تصور کنید که برای پیشگیری از حمله قلبی باید از مصرف غذاهای دلخواه خودداری کنید. با این حال، می­توانید یاد بگیرید که چگونه یک رژیم غذایی خوشمزه و راضی کننده را تحمل کنید که از طرف دیگر خطر بروز حمله قلبی را کاهش دهید.

مواد غذایی مضر برای قلب

عادات غذاییتان بر روی سلامت قلب و عروق خونی شما، به روش­های مختلف تاثیر می­گذارد. هدف شما، محدود کردن این موارد در رژیم غذایی سالم برای داشتن قلبی سالم است. در ادامه به چند ماده غذایی مضر برای قلب اشاره خواهیم کرد:

1_ چربی

 افراط در مصرف غذاهای چرب که میزان بالایی از کلسترول را دارند، می­تواند منجر به افزایش سطح کلسترول شود (کلسترول بالا). کلسترول مازاد می­تواند در دیواره عروقی که تامین کننده خون برای عضلات قلب هستند، رسوب کنند و منجر به بیماری عروق کرونر قلب می­شود. این روند منجر به باریک شدن و یا انسداد جریان خون در قلب، پس در نتیجه منجر به حمله قلبی می­شود (سکته قلبی).

2_ نمک

 رژیم غذایی با نمک بالا منجر به افزایش میزان سدیم و افزایش میزان آب و مایعات در خون می­شود، که به دنبال آن فشار خون افزایش می یابد. فشار خون بالا منجر به افزایش فعالیت قلب، آسیب به شریان­ها و افزایش خطر حمله قلبی می­شود. برخی از افراد ممکن است نسبت به سایرین به نمک حساس باشند. اگر دچار فشار خون بالا هستید روی مقاله برای فشار پایین چی بخوریم کلیک کنید.

http://file.tesmino.ir/reportage/35488462/image_22850f6a2e4dbc81e74f7513a6169f40ad48ddec.png

3_ شکر

مصرف مواد غذایی با میزان شکر بالا و یا کربوهیدرات­های فرآوری شده، میزان قند خون را افزایش می­دهد که در نهایت منجر به دیابت نوع 2 می­شود، همچنین میزان قند بالای خون منجر به آسیب شریان­ها و  خطر حمله قلبی را افزایش میدهد.

این عناصر اختصاصی رژیم غذایی باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، چون مصرف بیش از حد مواد غذایی و افزایش وزن یا چاقی، باعث افزایش کلسترول ، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 خواهد شد.

بهترین غذاها برای پیشگیری از حمله قلبی کدامند؟

مصرف غذاهای مناسب برای قلب لزوماً ملال آور و کسل کننده نیست. انجمن قلب آمریکا بیان می­کند که طیف وسیعی از غذاهای مقوی را به صورت روزانه مصرف کنید. در ادامه مثال­هایی از غذاهای مفید برای قلب، که شما می­توانید انتخاب کنید، ارائه شده است:

1_ میوه و سبزیجات تازه

ترکیبات منجمد نیز در صورتی که به صورت کم نمک­ (mg 140 و یا کمتر در هر وعده غذایی) و کم چربی باشند، مناسب است.

2_ گوشت بدون چربی و سرخ نشده باشد

این موارد شامل گوشت مرغ و بوقلمون بدون پوست، برش­هایی از گوشت بدون چربی گاو و ماهی تازه است. گوشت­هایی با چربی بسیار پایین، نظیر گوشت گاومیش انتخاب­های بسیار مناسب و در دسترس هستند. ماهی قزل آلا از اسیدهای چرب سالم غنی است و مصرف آن منجر به کاهش کلسترول خون و جلوگیری از التهاب می شود.

3_ روغن­های سالم برای قلب

 نظیر روغن کانولا، زیتون، ذرت و بادام­ زمینی.

http://file.tesmino.ir/reportage/35488462/image_26d45705a32a3efe3dc5157cd7b2715f67bfcecc.png

4- محصولات لبنی با چربی پایین

 محصولاتی نظیر شیر بدون چربی، پنیر بدون چربی یا ماست با چربی پایین.

5- چاشنی­های بدون نمک

 نظیر فلفل، سیر، لیمو و سایر ادویه­هاست. بهتر است برای استفاده از محصولات «جایگزین نمک» از پزشک خود سوال کنید. برخی از محصولات می­تواند منجر به افزایش پتاسیم در بدن شما شود که در صورت داشتن بیماری مزمن می­تواند مشکل ساز شود.

6- نان، پاستا و غلات

مواد غذایی که از گندم کامل و یا دانه کامل تهیه شده است.

7- خشکبار

 شامل آجیل، حبوبات، لوبیا، برنج قهوه­ای و دانه­ها هستند.

رژیم غذایی سالم برای قلب

  • کلسترول، کمتر از 300-200 میلی­گرم در روز
  • چربی­های اشباع، کمتر از 7% میزان کالری دریافتی
  • چربی­های ترانس، کمتر از 2 گرم در روز
  • سدیم، کمتر از 2000-1500 میلی­گرم در روز
  • فیبر، در زنان 28-22 گرم در روز و در مردان 34-28 گرم در روز
  • قند، در زنان نباید بیش از 6 قاشق چای­خوری و در مردان 9 قاشق چای­خوری در روز باشد.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از حمله قلبی چیست؟

ممکن است در اثر توصیه­هایی که معمولا توسط خانواده، دوستان و یا رسانه­ها در رابطه با رژیم غذایی ارائه می­شود، گیج شوید، همچنین تمامی رژیم­های غذایی برای قلب شما مناسب نیستند و به همین دلیل، پیش از شروع برنامه رژیمی، با پزشک خود مشورت کنید. رژیم­های غذایی ارائه شده در زیر بسیاری از توصیه­های فوق را شامل می­شوند. برخی رژیم­های غذایی مناسب برای قلب که به طور معمول توسط پزشکان توصیه می­شود، شامل موارد زیر است:

1_ رژیم DASH (رویکردهای رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا)

 غنی از میوه و سبزیجات، محصولات لبنی بدون چربی یا چربی پایین و دانه­های کامل است. این ترکیبات غذایی سدیم پایین، فیبر بالا و چربی کم تا متوسط دارند.

 2_ بزرگ­ترین رژیم بازدارنده

 به شما این امکان را می­دهد که از انواع وعده­های غذایی تهیه شده از پروتئین­های بدون چربی، کربوهیدرات­های دانه کامل و سبزیجات غنی از مواد مغذی استفاده کنید.

http://file.tesmino.ir/reportage/35488462/image_abf6f76129a002d8557abfcee2175978b27ae5e6.png

3_ رژیم غذایی مدیترانه­ای

رژیم غذایی مدیترانه ای مبتنی بر میوه ها، سبزیجات، لوبیا، غذاهای دریایی، روغن زیتون، لبنیات و نمک با گیاهان معطر و ادویه­ها است و همچنین، مصرف گوشت قرمز به چند روز در ماه کاهش داده است. 

4_ رژیم غذایی اورنیش

 این رژیم که توسط دکتر دین اورنیش ایجاد شده است، یک رژیم غذایی مبتی بر سبزیجات است که غنی از میوه، سبزیجات و دانه­های کامل است. در این رژیم گوشت قرمز، مرغ و ماهی وجود ندارد. تنها محصول لبنی مجاز ماست بدون چربی، شیر، پنیر بدون چربی و سفید تخم مرغ است. مواد غذایی غیرمجاز شامل چربی­ها، روغن­ها، آجیل، دانه­ها، آواکادو و کربوهیدرات­های تصفیه شده است.

5_ رژیم غذایی TLC (رژیم درمانی تغییر سبک ­زندگی)

 نیازمند این است که کمتر از 7% از کالری روزانه شما از چربی­های اشباع شده باشد و روزانه کمتر از 2400 میلی­گرم نمک مصرف کنید.

­­ 6_ رژیم وگان

 حذف هرگونه گوشت قرمز، ماهی، گوشت مرغ و سایر محصولات حیوانی نظیر تخم مرغ، محصولات لبنی و عسل.

7_ رژیم غذایی گیاه­خواری

 حذف گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی از رژیم غذایی و مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات خشک شده، غلات، دانه­ها و آجیل است. برخی از گیاه­خواران محصولات لبنی و تخم مرغ را نیز مصرف نمی­کنند. برای سلامت قلب، رژیم غذایی گیاه­خواری باید حاوی سدیم و اسیدهای اشباع شده پایین بوده و حاوی غلات کامل باشد.

8_ رژیم غذایی حجمی

 در این رژیم تا زمانی که احساس سیری کنید و مواد غذایی انتخابی چربی پایین داشته و برای قلب مفید باشد، می­توانید غذا را مصرف کنید. این موارد شامل انواع مختلفی از میوه­ها و سبزیجات و نیز شیر بدون چربی است.

هر رژیم غذایی را که انتخاب میکنید، هدف، سالم نگاه داشتن قلب و کاهش خطر حمله قلبی است. برای مشاوره و یا ویزیت می توانید به وب سایت دکتر هندسی متخصص قلب و عروق (https://drhendesi.com/ ) مراجعه کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس