حلقه وصل 93. - کراپ‌شده

شماره ۹۳ نشریه «حلقه‌وصل» همزمان با هفته عفاف و حجاب به بررسی این موضوع مهم پرداخته و در این شماره مصوبات قانونی کشور در این موضوع و بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی به آن را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش مشرق، شماره ۹۳ نشریه فرهنگی، تشکیلاتی «حلقه‌وصل» همزمان با هفته عفاف و حجاب به بررسی این موضوع مهم پرداخته و در این شماره مصوبات قانونی کشور در این موضوع و بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به آن را مورد بررسی قرار داده است.

دولت‌های بی‌اراده، فعالانِ بی‌تفاوت، خیابان‌های بی‌حیا

سرمقاله این شماره نشریه به قلم صادق یزدانی مدیرمسئول نشریه، به دو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عفاف و حجاب پرداخته است. یزدانی اشاره می‌کند: «شاید یکی از بهترین دستورالعمل‌ها در حوزه عفاف و حجاب، قانونی است که در سال ۱۳۸۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادها را در آن به‌طور دقیق و ریز مشخص کرده است. این مصوبه که با نام ۴۲۷ شناخته می‌شود با مطالعات و بررسی‌های فراوان در شورای فرهنگ عمومی آماده و بعد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد اما با وجود آنکه ۳ رئیس جمهور به خود دیده ولی قدم‌های موثری در راه اجرای آن برداشته نشده است.»

نویسنده تاکید می‌کند: «قانون، زمانی خوب است که برای اجرا نوشته شده باشد، مجری عامل به آن باشد و قدرتی هم بر اجرای آن نظارت و دستگاه‌های موظف به اجرا را بازخواست کند. چه اتفاقی افتاده است که سه دولت مختلف، هیچ اراده‌ای به اجرای این قانون نداشته‌اند و کسی هم سراغ آنها نرفته و یقه‌شان را نگرفته است؟»
 

مروری بر ولنگاری دستگاه‌های دولتی در موضوع حجاب

غول مد و  لباس

بخش «لعل» این شماره در گفتگوها و یادداشت های مختلف به تبیین فعالیت در حوزه عفاف و حجاب پرداخته است.

حجت حاجی‌کاظم در یادداشتی به وظیفه دولت منتخب در قبال مساله حجاب پرداخته و مساله اصلی را مقابله با غول مد و لباس ذکر کرده است و دولت را موظف به جنگ با این غول می‌داند.

سیدسجاد جلینی در یادداشتی، واقعه تاریخی جنایت در مسجد گوهرشاد را بررسی کرده و از مخاطبان خواسته است تا به نهضت جمع‌آوری خاطرات درباره این واقعه تلخ کمک کنند. حجت‌الاسلام پورعلی نیز روایتی کوتاه از این واقعه تاریخی بیان کرده است.

حلقه وصل در گفتگو با فرشته روح‌نواز، به این سوال پاسخ داده است که «چرا باید حجاب داشته باشیم؟» روح‌نواز در این شماره یک گفتگوی صمیمانه و درددلی با مخاطبان نشریه دارد و به شیوه فعالیت محموعه‌های فرهنگی در حوزه حجاب، نقدهای جدی دارد. او از بی‌توجهی مسئولان نیز گلایه می کند و مدعی است که همسرش –شهید دکتر حاتمی- به یک مدل ریاضی برای مساله حجاب رسیده بود که بسیاری از این مشکلات را حل می کرد.

حسین دلاوری در یادداشتی به نسبت بین رسانه و مساله پوشش پرداخته است. مهدیه خادم نیز در یادداشتی با عنوان «ترک فعل دستگاه‌های دولتی و نیاز به مطالبه‌گریِ فعالان» به طور مفصل مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ حجاب را بررسی کرده و دستگاه‌های دولتی را در این میان مقصر اصلی می داند. او معتقد است که فعالان فرهنگی نیز مطالبه ای در این موضوع انجام نمی دهند.

حلقه وصل در گفتگو با نعیمه اسلاملو نیز به واکاوی مصوبات قانونی حجاب و عفاف و عملکرد دستگاه‌های دولتی پرداخته است. اسلاملو در این گفتگو به مساله فضای مجازی و نسبت آن با مساله حیا و عفاف نیز اشاره های جدی کرده است.

همچنین در این شماره طی یک تصویرنگاشت، مهم‌ترین وظایف دستگاه های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب به تصویر کشیده شده است.
 

دیدار با فرمانده

بخش «رواق» این شماره حلقه وصل به اتفاق تاریخی دیدار فعالان حوزه حجاب و عفاف با رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۷ پرداخته و در گفتگو با چند نفر از حاضران در جلسه، روایت هایی از این دیدار بیان کرده است.
 

مُدها به دنبال ما

بخش «گره» این شماره به مساله مِدگرایی در جامعه پرداخته و نقاط مثبت و منفی این پدیده را واکاوی کرده است.
 

می‌خواهیم حلقه وصل باشیم

بخش «سرو» شماره ۹۳ حلقه وصل سراغ دو موسسه فعال در حوزه عفاف و حجاب رفته و در گفتگو با مسئولان این موسسات، به بررسی فعالیت آنها پرداخته است.

دفتر «کتاب حجاب» یکی از این موسسات است که کتاب های مختلف عفاف و حجاب را جمع آوری کرده و در شکل های مختلف به مخاطبان معرفی می کند. محمد رضاخانی مسئول این موسسه معتقد است که می خواهد حلقه وصل موسسات فعال در موضوع عفاف و حجاب باشد. البته مشکلات فراوانی هم در مسیر این اتصال وجود دارد.

همچنین جمال طاهری در گفت‌وگو با حلقه وصل درباره موسسه «ادواردو» که در اصفهان فعالیت می کند به بررسی تلاش های این موسسه در حوزه حجاب و به خصوص حجابِ رهیافتگان (تازه مسلمان‌ها) پرداخته و تجربه های مختلف این موسسه قدیمی را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است.
 

 تبلور اعتراض تشیع

بخش «خلوص» نشریه این شماره نیز مصاحبه‌ای تاریخی و جذاب از مرحوم حجت‌الاسلام منتظر قائم (پدر شهید محمدحسن منتظر قائم) منتشر کرده است. وی از شاهدان عینی فاجعه مسجد گوهرشاد بوده و در آن شب خونین، در مسجد حضور داشته و توانسته به سختی از این مهلکه بگریزد. این مصاحبه خواندنی، شیرین و در عین حال تلخ و دهشتناک است.

***

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۳۹۵۳۲۴-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir و بخش «قدح» نشریه استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    3 0
    ربطی به دولت نداره.شما گشتهای ارشاد رو جمع کردید و در برابر کولی بازی علینژاد و شرکا عقب نشینی کردید.عریانی زیاد شد.الان تو شهر سنتی قزوین زنها بی روسری و با شلوار کوتاه در ملا عام و کافه ها و اماکن عمومی می گردند.بقیه هم کم کم ازشون تبعیت خواهند کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس