محرز: ایمنی‌زایی واکسن برکت بیش از انتظار ما بود

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: هیچ وقت قبول نکردیم واکسن بدون مجوز چینی را بدون تایید بین المللی بزنیم خط قرمز در واردات واکسن این بوده است که حتما تاییدیه مراجع بین المللی را داشته باشد.

به گزارش مشرق، موضوع سومین قسمت از برنامه «شب نشینی» شبکه جام جم که طبق روال شب های گذشته با گفت و شنود محمد سلوکی مجری برنامه با مخاطبان آغاز شد، همه گیری ویروس کرونا در سراسر دنیا بود و سلوکی آغاز برنامه را به ارائه اطلاعاتی درباره همین موضوع و وضعیت شیوع کرونا در ایران اختصاص داد. سلوکی همچنین درباره نیازمندی مردم سراسر دنیا به واکسن کرونا نیز با مخاطبان صحبت کرد.

در بخش اول برنامه پس از پخش تیزر معرفی، مسعود غدیری عکاس طبیعت ایرانی به عنوان مهمان اول برنامه دعوت شد.

قدیری در گفت و گو با محمد سلوکی مجری «شب نشینی» گفت: ۳۷ سال دارم. کارم عکاسی است و از این راه کسب درآمد دارم. درآمدزا بودن عکاسی وابسته به ژانری که عکاس در آن فعالیت دارد متفاوت است؛ به طور کلی عکاسی جزو شغل هایی نیست که برای خیلی ها ارزشمند باشد. برخی برای آن ارزش ویژه قائلند و برخی نه. این موضوع بستگی به کارفرمای اثر دارد، بعضی کارفرما ها ارزش هنر عکاسی را نمی دانند.

وی درباره حضورش در مسابقات عکاسی بیان کرد: رصدخانه گرینویچ در لندن هرسال مسابقه عکاسی برگزار می کند که متعبرترین مسابقه نجومی در دنیا است؛ در هر دوره نزدیک به ۵ هزار نفر شرکت می‌کنند و از بین ۴۰ هزار عکسی که به مسابقه ارسال می شود، چند مورد انتخاب می شوند و از بین برگزیده ها چند عکس حائز رتبه می شوند. عکسی که من در روز ملی دماوند از این قله زیبا با نمایی از کهکشان راه شیری گرفتم جزو عکس های برگزیده بود.

عکاس معروف طبیعت عنوان کرد: سبک من عکاسی نجومی نیست. عکاسی نجومی با تلسکوپ و تجهیزات عجیب است و می‌تواند هنری یا علمی تحقیقی باشد؛ اما کار من عکاسی از طبیعت با منظره آسمان شب است. چشم انسان در بسیاری از نماها نمی‌تواند همزمان همه پرتوهای نوری را دریافت کند و ثبت تصاویر به واسطه دوربین می تواند این پرتوها را در قالب یک فریم عکس به فرد نشان دهد.

قدیری درباره علاقه مندی اش به حوزه عکاسی توضیح داد: علاقه مندی من به حوزه عکاسی طبیعت به ۱۶ سال پیش بر میگردد. قبل آن عکاسی می کردم اما از آسمان شب چیزی نمیدانستم برای اولین بار عکس‌های آقای طفرشی را دیدم و جذابیت تصاویرشان مرا هم شیفته کهکشان راه شیری کرد. قبل از آن هم عکس های آسمان را می دیدم اما با این دید عکس ها را ندیده بودم. ۱۶ سال پیش با یکی از دوستانم سمت نطنز رفتیم و از دیدن آسمان شب وحشت کردم. بعد از آن به این سبک عکاسی علاقه شدیدی پیدا کردم و حالا آنقدر این حوزه را دوست دارم که حتی وقتی کارم تمام می شود از دیدن آسمان سیر نمی شوم. کهکشان ابری است پر از اجسام درخشان که بعضی از آن ها ستاره است.

وی افزود: پیدا کردن موقعیت برای عکاسی به واسطه اپلیکیشن‎هایی که امروزه بر روی گوشی های هوشمند نصب می شود ساده است. قبلا به صورت تجربی و آماتوری تشخیص می دادیم که چطور و از چه منظره ای‌ می توان آسمان را خوب دید. در آن زمان از کسانی که نجوم آماتوری را می دانستند برای یافتن موقعیت خوب عکاسی پرس و جو می کردم.

عکاس متبحر ایرانی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ عکس دریاچه ارومیه را برای گرینویچ فرستادم و روی جلد کتاب گرینویچ رفت که این موضوع برای من بسیار ارزشمند بود. کشتی حدود ۶ کیلومتر با ساحلی که حالا دیگر وجود ندارد، فاصله داشت. خیلی سخت به مکان مورد نظر برای عکاسی رسیدیم. برای رسیدن به مقصد مسیر آب و نمک را باید طی می کردیم؛ مسیر رفتن را با موتور رفتیم اما مسیر برگشت را پیاده برگشتیم. پس از سختی های فراوان توانستیم مکان مورد نظر خود را پیدا کنیم.

قدیری موضوع جالبی را مطرح کرد و اظهار داشت: آسمان شب درواقع سیاه نیست آبی است ما آن را سیاه میبینیم. دامنه بینایی انسانها فرق دارد و همین باعث می شود که تصویر افراد از مناظر مختلف با عکس های آن متفاوت باشد. درباره اعمال ویرایش بر روی عکس ها برای ارسال به مسابقات باید گفت که فرمت خام عکس را داریم ولی معیار درستی برای روتوش وجود ندارد؛ اگر ویرایش عکس را از ماهیت خود جدا نکند برای مسابقات پذیرفته می شود.

وی درباره جاذبه های عکاسی در ایران نیز گفت: ایران اقلیم بسیار خوبی برای عکاسی است. هرآن چیزی که برای عکاسی نیاز است را دارد مثلا کسی که بخواهد از کویر، دریا، جنگل، فرهنگ مردمی یا هر چیز دیگری عکاسی کند فضا و ظرفیت آن در کشور وجود دارد.

در قسمت دوم برنامه «شب نشینی» مجری برنامه ضمن دعوت از مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران به عنوان مهمان دوم برنامه معرفی شد.

محرز در ابتدا برای معرفی خود گفت: سال ۴۲ دیپلم گرفتم وسال ۴۹ پزشک شدم و سال ۵۲ تخصص پزشک عفونی را گرفتم و بیش از ۴۵ سال است تدریس میکنم. افتخار زندگی ام این است که بیش از نیمی از پزشکان کشور شاگرد من بوده اند. همه فعالیت های علمی من هم معطوف به داخل کشور بوده است.

وی وضعیت علم پزشکی در کشور را تشریح کرد و افزود: از نظر علمی در ایران در رشته های پزشکی خیلی کار شده است. نزدیک ۴۰ سال از شروع اپیدمی ایدز می گذرد و حالا کشور ما برنامه مقابله با ایدز در منطقه خاورمیانه و آفریقا را می نویسد. در سراسر دنیا جوانان ایران افتخار آفرین اند.

استاد دانشگاه تهران درخصوص انتشار شایعه ها درباره کرونا ابراز نگرانی کرد: بدتراز اپیدمی کووید ۱۹، اپیدمی فضای مجازی است که به آن می گویم اینفودمی و مردم را خیلی مضطرب می کند.

محرز در پاسخ به سوال مجری «شب نشینی» درباره علت محبوبیت و اعتبار وی در بین مردم ادامه داد: وقتی در تماممصاحبه ها و اطلاع رسانی ها مطالب علمی را بیان کردم و صادقانه صحبت کردم اعتماد مردمی را جلب کرده ام. خواسته اصلی من و عشق من سلامت مردم است اگر محبوبیتی در بین مردم دارم دلیلش همین موضوع است.

وی بیان کرد: رشته من یعنی بیماری های عفونی جامعه نگر است. بیماری های ناپدید و بازپدید رابطه مارا با مردم نزدیک کرده است. وقتی رزیدنت بودم شب تا صبح به خاطر اپیدمی کزاز واکسن می زدیم و نمی‌خوابیدیم.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: چند سال پیش کنفرانسی در الجزیره برگزار شد؛ در این کنفرانس دستاورهای ایران در حوزه ایدز قابل توجه و رضایت بخش بود و در این کنفرانس من به عنوان یکی از صد فرد تاثیرگذار برای مبارزه با ایدز شناخته شدم.

محرز از روزهای ابتلایش به کرونا گفت: درمان کووید کاری دسته جمعی است و شوخی بردار نیست. من هم به کرونا مبتلا شدم ولی نگذاشتم سخت بگذرد. همان موقع مریض هایم را هم می‌دیدم. این بیماری در بعضی مواقع کم علامت است اما هرچه جهش می باید بدتر می‌شود و جهش های آخر آن شوخی بردار نیست.

وی درباره وضعیت تولید واکسن در ایران تصریح کرد: شرکت های واکسن سازی ایران رازی و پاستور ۵۰ سال پیش به تولید واکسن می پرداختند که آن زمان کمتر کشوری چنین کارخانه هایی داشت. بعد از مدتی فعالیت این کارخانه ها کم شد و واکسن های مورد نیاز از کشورهایی مثل هند وارد می شد و برای من سخت بود. حالا که این کارخانه ها برای مبارزه با کرونا دوباره به راه افتاده خوشحالیم و به جوانان ایرانی برای این موضوع افتخار می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در پاسخ به این سوال که چقدر می شود به واکسن های ایرانی اعتماد کرد گفت: جان خودم را یسشتر از همه دوست دارم اما واکسن ایرانی را زدم. این دستاورهای بزرگ باعث می شود به خودمان و توانایی های داخل کشورمان اعتماد کنیم.

محرز خبری خوش را هم برای مخاطبان به همراه داشت: شش مدل واکسن در حال حاضر در دسترس است، دوتا ویروس ضعیف شده است، یکی آنتی ژن است و یک نوع ریکامبیننت است. آن که جلوتر از همه است تا دوهفته دیگر می‌تواند ماهانه میلیونها دز تولید کند و آن واکسن کووایران است.

وی ادامه داد: باید برای مقابله با کرونا همکاری کنیم. پیش از این امکانات ساخت واکسن را به دلیل تحریم نداشتیم اما حالا که مهیا شده است جوانان و شرکت های دانش بنیان می توانند محصولات خود را به نتیجه برسانند و واکسن تولید کنند. آزمایشگاه های خاصی می‌خواست که نداشتیم اما حالا که داریم انواع و اقسام واکسن برای کووید وجود دارد MRNA نوآوری برای سیستم درمانی است که برای درمان سرطان هم از آن استفاده می شود. در روند درمانی چیزی از دنیا عقب نیستیم فقط امکانات را نداشتیم حالا که داریم پیشرفت های خوبی حاصل شده است. خیلی چیزها از ساخت واکسن آموختم امیدواریم با تولید بیشتر واکسن از رده بندی واکسیناسیون به نسبت بقیه کشورها عقب نمانیم.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: هیچ وقت قبول نکردیم واکسن بدون مجوز چینی را بدون تایید بین المللی بزنیم خط قرمز در واردات واکسن این بوده است که حتما تاییدیه مراجع بین المللی را داشته باشد.

محرز بیان کرد: خیلی از ویروس های هم خانواده کرونا مثل سارس بعد از چند جهش از بین رفته است اما این ویروس با هر جهش قوی تر می شود و میزان شیوع آن هم افزایش می یابد. هنوز نمی دانیم ولی احتمال می دهیم ۶ ماه یکبار باید واکسن بزنیم

وی درباره انسان های تاثیرگذار زندگی اش اظهار داشت: یکی از استادان عزیزم مرحوم علیرضا یلدا از ایشان هم علم هم عشق و هم ۳۵ انسانیت یاد داد. همیشه شعر فریدون مشیری درباره عاشق بودن را می‌خواند و به من می‌گفت قطره ای از دریا هستیم و درخت هرچه پربارتر سرفرو تر. می گفت شانه های محکم داشته باش تا جوانها از آن بالا بروند. می‌گفت وقتی استاد خوبی هستی که شاگردانت از خودت بهتر باشند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: اگر خودم دوباره به دنیا بیایم پزشک می شوم اما خوشحالم که فرزندانم پزشک نشدند چون رشته سختی است. دوتا فرزند دارم؛ یک پسر و یک دختر. بچه هایم خودشان دوست نداشتند به سراغ علم پزشکی بروند چون در با دو پزشک زندگی می کردند. یک نوه ۹ ساله دارم اسمش دارا است.

محرز درباره اهمیت دادنش به ورزش ادامه داد: از موقعی که وارد دانشگاه شدم قهرمان دوم تنیس دانشگاه بودم. رشته‎های مورد علاقه اسکی و تنیس بود که اسکی را رها کردم ولی تنیس را نه. در تیم والیبال و بسکتبال بودم. ورزش خیلی مهم است برای اینکه ورزش می کنم سرپا هستم. فرزندانم هم در حوزه تنیس واردند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» به تهیه کنندگی کاوه امیرجاوید و با اجرای محمد سلوکی از دوشنبه تا جمعه هر شب ساعت ۲۳:۳۰ بر روی آنتن زنده شبکه بین المللی جام جم می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس