ناصر ابراهیمی در گفت و گو با مشرق از نقش دلال ها در فوتبال کشورمان و نحوه فعالیتشان صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، این روزها بازار داغ نقل و انتقالات فوتبال است و هر روز بحث مربوط به بازیکنان و مربیان وجود دارد؛ اما این روزها بازار برخی هم داغ داغ است و به قول معروف، هر کس به اندازه لابی های که دارد، کاسب تر است. هر ساله در فصل نقل و انتقالات صحبت از برخورد با دلان فوتبال شنیده می شود؛ اما هیچ وقت اندازه این شدت مشخص نشده و جالب است بدانید سالانه میلیاردها تومان دلال ها از این فوتبال به جیب می زنند.
برایتان مصاحبه ای جالب و کمی تلخ با ناصر ابراهیمی، مربی قدیمی و کهنه کار انجام داده ایم که درباره پشت پرده این روزهای فوتبال می گوید.

*دلال ها خیلی راحت کار می کنند
دلالی معضل بزرگی است که در فوتبال کشورمان وجود دارد. زمانی که دستمزد فوتبالیست ما به یک باره و بدون کارشناسی بالا رفت، نقش این افراد نیز هر ساله بیشتر از قبل شد. به جرات می گویم هر کسی که به نوعی با فوتبال سر و کار دارد، این موضوع را می تواند به راحتی از نزدیک ببیند.

*پول راه دلال را باز کرد
چرا در دهه 60 یا 70 دلالی وجود نداشت؟ اگر هم بود، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید. دقیقا از دهه 80 به این طرف به خاطر مبالغ بسیار بالایی که به بازیکنان پرداخت شد، چهره های بسیاری هم وارد دلالی شدند. وقتی بازیکنانی مثل مهدوی کیا، کریم باقری یا بازیکنان دیگر به تیم هایی بزرگی منتقل شدند، برخی ها هم به سمت دلالی گام برداشتند.

*دلال ها از خانواد ها کاسبی می کنند
به طور یقین اطلاع دارم که آن موقع، کسانی بودند که بازیکنان خوب در مدارس فوتبال را پیدا کرده و به درب خانه آنها می رفتند. به خانواده اش می گفتند شرایط را برای حضور فرزندانتان در تیم های خوب درست می کنیم و بعد از آن، یک قرارداد طولانی مدت با خانواده ها می بستند و مبالغ میلیونی را طلب می کردند.

* دلالی میلیاردی کاسب است
دلال هایی را در فوتبال ایران می شناسم که در سال، درآمدی میلیاردی دارند. آنقدر بازیکن جابه جا می کنند که درآمدی بسیار بالایی دارند و مالیات هم نمی دهند. شما دلال ها را در بین کسانی پیدا می کنید که با این رشته پرطرفدار در ارتباط هستند یا به طور مثال در آن نماینده دارند.

* رسانه ها در دلالی نماینده دارند
از رسانه های نوشتاری و دیداری گرفته تا خود کسانی که بین سازمان برگزاری مسابقات و فدراسیون فوتبال مشغول به کار هستند هم دلال حضور دارد. حتی شاهد هستیم مربیان یا حتی بازیکنان مطرح هم دلالی می کنند و چون این عرصه درآمد بالایی دارد، برخی به آن وارد می شوند.

* دلال ها در فدراسیون هم رخنه کرده اند
اکنون دلال ها در کمیته انضباطی و مسئولین برگزاری مسابقات هم رخنه کرده اند و سالیانه چند میلیون از این راه درآمد کسب می کنند. این درآمدها از10 یا 15 میلیون گرفته تا بعضی حتی درآمدشان به چند صد میلیون می رسد.

* مدیران ما با دلال ها ارتباط دارند
خود مدیران ما دلیل اصلی حضور دلال ها در باشگاه ها می شوند چرا که الان مدیران ما با آنها تماس می گیرند و با هم داد و ستد می کنند. بعد از اینکه بازیکنان تیم را انتخاب می کنند، آنها را به مربی تحمیل می کنند. اگر بخواهید این مسئله را راحت تر می گویم تا فهم آن برای کسی که فوتبال را نمی فهمد هم راحت باشد.

* مدیران قبل از سرمربی با دلال می بندند
مثل آب خوردن مدیران باشگاه ها با دلالان تماس می گیرند و به اصطلاح با هم می بندند تا دلال با بازیکنان مورد نظر صحبت کند که او نیز بداند تنها راه رفتن به آن تیم، حضور در حلقه دلالی است.  در این مرحله مربی انتخاب می شود تا سکان هدایت را برعهده گیرد.  دهند که حاضر به کار کردند با آن بازیکنان شود. برخلاف همه جای دنیا، در بیشتر تیم های ایرانی مدیران هستند که با بازیکنان قرارداد می بندند و مربیان هیچ اختیاری در انتخابات ندارند.

* هم مربیان دلالی می کنند و هم بازیکنان و سرپرستان را هم که نگو
الان به جرات می گویم که مربیان، بازیکنان، مدیران و سرپرستان به طور حرفه ای وارد این گردونه شده اند و به راحتی کار می کنند. مثلا به بازیکن خود می گویند فقط 50 میلیون می ارزی و ما از باشگاه برای تو 100 میلیون می گیریم که باید 50 میلیونش را به ما برگردانی. در ماشین سازی بودم که یک دلال تماس گرفت و گفت از یکی از بازیکنان شما 15 میلیون طلب دارم. چون فصل قبل این بازیکن را بردم به یک تیم دیگر، از 20 میلیون سهم من تنها پنج میلیون داده که می خواست از طریق من طلب خود را وصول کند. البته فهمید اشتباه تماس گرفته و تلفن را قطع کرد.

*هر وقت به تیمی می روم، هر کسی که فکر کنید زنگ می زند
برایتان یک موضوع جالب تعریف کنم. وقتی در تیمی نیستم، حتی یک نفر هم زنگ نمی زند که حال مرا بپرسد؛ ولی وقتی در تیمی حضور دارم، هرکسی را که فکر بکنید، زنگ می زند و توصیه ای دارد. از برخی روزنامه ها زنگ می زدند و می گفتند باید از ما بازیکن بگیری؛ و گرنه تو را مورد انتقاد قرار می دهیم. در بوشهر که بودم، یک نفر از یک روزنامه تماس می گرفت و عنوان می کرد باید سه بازیکن از ما بگیری چون کمی بدهی داریم و تو رو به خدا اینها را بگیر. قیمتشان هم ارزان است و حتی به خود من هم سهم می داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس