لندکروز روحانی

حمایت اصلاح‌طلبان از کارگران با تم باز کردن درها به‌سوی بایدن وضعیت قابل‌بحثی است: بانیان وضع موجود در قامت منتقد قرارگرفته و خواهان ادامه وضعیت موجود هستند.

سرویس سیاست مشرق-جبههٔ اصلاحات ایران در بیانیه‌ای شگفت‌انگیز از مطالبات کارگران دفاع کرد. این جریان سیاسی که تا همین چند ماه قبل پرداختن به وضعیت معیشتی مردم را کسر شان خودش می‌دانست؛ حالا پس از شکست در انتخابات و بازنگری در دلایل آن روی مسئله حساس کارگران دست گذاشته و بازی با وضعیت کارگران  را به مذاکره با آمریکایی‌ها ارتباط داده است.

اصلاح‌طلبان در این بیانیه نوشته‌اند: «جبههٔ اصلاحات ایران ضمن دفاع از حقوق و مطالباتِ بر حق کارگران، از مجموعهٔ نهادهای حکمرانی می‌خواهد به تجدیدنظر در سیاست خارجی و رفع سریع تحریم‌ها برای مهار بحران اقتصادی و ممکن‌سازی پاسخگویی مطالبات کارگران اولویت دهد» [۱]

پرداختن به مسئله معیشت اقشار مختلف مردم به ویژه افراد آسیب پذیر، از سوی جریان‌های سیاسی مختلف اقدامی قابل تحسین است؛ جا دارد گروه‌های سیاسی، نهادهای صنفی و مدنی برای احیای حقوق عمومی با یکدیگر گفتگو کرده و با حمایت قوه قانون‌گذار و نیز اجرا و نظارت صحیح از ۸ سال پروژه  ویرانی سازی صنایع کشور توسط دولت روحانی آواربرداری کرده تا کرامت و شرافت مردم کشورمان دوباره احیا شود.

اما چرا نمی‌توان به بیانیه جبهه اصلاحات درباره زحمت کشان و کارگران خوش‌بین بود؟ درحالی‌که رسانه‌های دشمن با سناریوسازی و جعل خبر از اعتصابات سراسر در ایران خبر داده و جریان سایبری نفاق برای آن هشتگ سازی می‌کند؛ به‌یک‌باره بخش افراطی اصلاح‌طلبان به صحنه آمده و در چند بند بیانیه از موضع بالا آدرس حل مشکلات کشور را مذاکره با آمریکایی‌ها عنوان می‌کند.

اصلاح‌طلبان تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری رقیب را مورد تمسخر قرار داده و اقدامات جهادی در سرکشی به مناطق محروم در روستا به روستا رفتن و نیز نظارت بر کارخانه‌ها و نشستن پای درد و دل مردم را اقدامی پوپولیستی می‌دانستند؛ یکی از گلایه‌های اقشار مختلف مردم از کارگر تا تولیدکننده و صادرکننده؛ از پایتخت‌نشین تا کپرهای جنوب کشور همین روحیه اشراف گرایی و لیبرال مآبی و بی‌اعتنایی به مردم از سوی اصلاح‌طلبان بود.

خانه کارگر تشکیلات اصلاح‌طلب به جای آن که مدافع کارگران تعدیل شده در اجرای سیاست های نئولیبرالی و واردات محور دولت تدبیر باشد؛ می‌گفت که ما راهی را می‌رویم که روحانی بگوید! اعضای این حزب در مجلس دهم به جای آن که پیگیر امور کارگران باشند، با فراکسیون امید عکس یادگاری گرفته  و برای تائید صلاحیت و افزایش سهم خود دست و پا می زد.

فشار برای توافق در وقت اضافه/ چرا اصلاح‌طلبان نگران مطالبات کارگران شده‌اند؟

فشار برای توافق در وقت اضافه/ چرا اصلاح‌طلبان نگران مطالبات کارگران شده‌اند؟

جبهه اصلاحات و رئیس‌جمهور منتخب آن در این ۸ سال چند بار به یک شهرک صنعتی سرزده و پای صحبت‌های کارگران و کارفرماها نشسته‌اند و یا آنکه آقای روحانی آخرین بار چه زمانی با یک کارگر روبرو شده یا حتی در حد یک عکس یادگاری به خودشان زحمت داده‌اند که حالا باروحیه طلب کار و عتاب و خطاب از حل مشکلات صنفی مردم گفته و با بازی روی لبه تیز اعتصابات به بایدن گرا می‌دهند.

سهم کارگران از دولت اصلاح‌طلب روحانی تنها گرفتن یک عکس یادگاری در میتینگ انتخاباتی است؛ پس‌ازآن نه رئیس‌جمهور و نه اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه پاسخ ندادند که تولید مسکن باوجود انبوهی از مهندس و کارگر و نیز تولیدکننده داخلی و تقاضای انباشته برای آن؛ چه ربطی به تحریم‌ها داشت و چرا از این ظرفیت کاملاً داخلی برای مهار نقدینگی؛ ایجاد اشتغال در تیراژ چندمیلیونی و رفع نیاز مردم و مهار تورم استفاده‌نشده و آن را مزخرف نامیدند.

فشار برای توافق در وقت اضافه/ چرا اصلاح‌طلبان نگران مطالبات کارگران شده‌اند؟

کاتالیزگر بخش‌های دیگر اقتصادی کشور چون بخش کشاورزی؛ صنایع های تک، خودرو؛ لوازم صنعتی و ... نیز با همین وضعیت مشابه روبرو هستند؛ تا جایی که تولید داخلی باید در انبارها خاک بخورد و مردم اقلام زندگی را باقیمت‌های نجومی بخرند.

اگر به سخنان همین اصلاح‌طلبان رجوع کرد به‌خوبی عمق فاجعه را درمی‌یابیم؛ جایی که سعید لیلاز در گفتگو با بخش خبری یورو نیوز گفته بود که اگر جای رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان (حسن روحانی) چوب خشک می‌گذاشتیم؛ کشور بهتر اداره می‌شد!

اصلاح‌طلبان به‌جای شرمندگی از تحمیل یک دولت فشل و بی‌انگیزه در بیانیه خود توقع دارند دولت آینده در کمتر از ۲۴ ساعت با تماس با آمریکایی‌ها مشکلات کشور را حل کند. لحن این اطلاعیه پیغامی سخیف رئیس‌جمهور آمریکا است؛ اگر پوسته اولیه این بیانیه را بشکافیم با یک توصیه به بایدن روبرو می‌شویم که در آن نوشته‌شده است که: فشار را بالا ببرید، هر چه اقتصاد ایران ضعیف‌تر و اعتصابات بیشتر شود؛ ایران زودتر تسلیم خواهد شد.

باید از این افراد پرسید که اگر ارتباط با کانال واشنگتن دوای حل مشکلات کشور بود، چرا در هشت سال گذشته حتی نتوانستید شرکت دست چندم توتال را راضی به همکاری با ایران کنید؟ تا جایی که اگر اقدامات جهادی در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نبود باید بنزین را با بهایی تا صد برابر قیمت واقعی از چند کشور قاچاق می‌کردیم.

طنز ماجرا آن است که وزیر خارجه مورد وثوق اصلاح‌طلبان در آخرین گزارش برجامی خود به این نکته اعتراف کرده بود که روزهای سختی را در سراب همکاری با شرکت‌های غربی از دست دادیم؛ اما اصلاح‌طلبان با فاکتور گرفتن از ۸ سال مراجعه به خانه کدخدا بار دیگر همان راه‌حل بی‌نتیجه قبلی را به دولت منتخب پیشنهاد می‌دهند.

در حالی لیبرال‌های داخلی آمریکا را کعبه آمال حل مشکلات کشور می‌دانند که توماس فریدمن تحلیلگر دموکرات‌ها به روزنامه ملیت ترکیه گفته است:

ما دیگر به‌اندازه یک‌بند انگشت؛ توان مداخله در خاورمیانه را نداریم؛ آمریکا وارد دوره‌ای شده است که باید کمی به مشکلات داخلی خودش بپردازد، اکنون بیت لحم پنسیلوانیا، برای مه مهم‌تر از بیت لحم خاورمیانه است.

به نظر می‌رسد استفاده از عنوان کارگران در بیانیه اصلاح‌طلبان تنها بهانه‌ای برای پرداختن به موضوعی دیگر است. اصلاح‌طلبان افراطی تمایل دارند دولت منتخب روی همان ریل‌گذاری برجامی توسط روحانی حرکت کرده و وارد تونل وحشت آمریکایی‌ها شود. بر این اساس برجام را به‌عنوان چالش دولت انقلابی بزرگنمایی کرده، احیای آن و ضرورت لغو تحریم‌ها و نیز همسویی فرا آتلانتیک با دولت بایدن را و نیز تنش‌زدایی را پیش پای دولت مین‌گذاری کنند.

اما اصلاح‌طلبان از کارگران چه می‌خواهند:

نزدیک‌ترین همسویی لیبرال‌ها با کارگران در حمایت از چند اقدام ضد امنیتی از سوی برخی عناصر نفوذی در میان کارگران بوده است. یکی از کانال‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلب در ماجرای هفت‌تپه با آتش بیار معرکه شده و سعی می‌کرد حداکثر بهره‌برداری سیاسی را از ماجرا انجام دهد، بعدها مشخص شد که مالک این مجموعه با لیدر اصلاحات رابطه‌ای نزدیک دارد. [۲]

فشار برای توافق در وقت اضافه/ چرا اصلاح‌طلبان نگران مطالبات کارگران شده‌اند؟

مدتی بعدازآن غائله علوی تبار در یادداشتی پرده از همگرایی خاص میان اصلاح‌طلبان رادیکال با شبکه متصل به خارج از کشور و نفوذی در میان کارگران برداشته و با عنوان «بن‌بست شکنی» می‌نویسد: اصلاح‌طلبان با تصمیمی بن‌بست شکن با مدیریت منسجم و برنامه‌های عملی، مردم را بسیج کرده و با تکیه‌بر تعداد و تشکیلات، توازن قوای موجود را به نفع مردم‌سالاری خواهان تغییر دهند. جنبشی مسالمت‌جویانه و فراگیر و درعین‌حال واقع‌بینانه ایجاد شود و جهان با چهره دیگری از ایران مواجه گردد. [۳]

فشار برای توافق در وقت اضافه/ چرا اصلاح‌طلبان نگران مطالبات کارگران شده‌اند؟

فشار برای توافق در وقت اضافه/ چرا اصلاح‌طلبان نگران مطالبات کارگران شده‌اند؟

حمایت اصلاح‌طلبان از کارگران با تم باز کردن درها به‌سوی بایدن وضعیت قابل‌بحثی است: بانیان وضع موجود در قامت منتقد قرارگرفته و خواهان ادامه وضعیت موجود هستند. مذاکرات وین با حمایت تمام و کمال اصلاح‌طلبان از آن و وعده‌های پوچی چون باز کردن جاده تحریم‌ها توسط بایدن حالا با چندین گره کور روبرو شده و دولت آمریکا هیچ تمایلی ندارد دستاوردهای دولت جنایتکار ترامپ را به‌سادگی در سینی بگذارد.

غربی‌ها در وین در اقدامی غیرحرفه‌ای نمی‌خواهند لغو فرمان ۱۳۹۴۹ را اجرایی کنند وبر اساس گزارش وزارت خارجه[۴] همچنان ۵۱۷ مدل تحریم دیگر ازجمله در بحث صنایع موشکی، سایبری و حقوق بشری باقی‌مانده و بایدن به‌هیچ‌عنوان حاضر به لغو آن‌ها نیست، مگر آنکه ایران ۱۱ شرط ضمنی پمپئو در تسلیم‌نامه را پذیرفته و آن را اجرایی کند.

در چنین وضعیتی از نتایج وین، اصلاح‌طلبان همچنان اصرار دارندایران پای میز مذاکره در برابر واشنگتن سر خم کند. البته اگر چنین نشد راه‌حل‌هایی نیز به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه‌شده است؛ ازجمله آنکه ضرایب فشار با ایران بالا برود، اخیراً ربیعی عضو خانه کارگر و مهره امنیتی دولت گفته است که حکایت آبان ۹۸ همچنان باقی است! مسیری که ترامپ به آن دست نیافت؛ حالا برای عبور بایدن هموار می‌شود؛ این خط ویژه برای رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آخر دولت تدبیر در حال ساخت‌وساز است.


[۱] https://www.isna.ir/news/۱۴۰۰۰۴۲۲۱۵۷۵۴

[۲] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۱۷۸۱۳۵

[۳] http://mashghenow.com

[۴] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۲۴۴۳۵۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    16 0
    اسلاحتلب در حال دست و پا زدن برای بقا هستن
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 2
      اسلاحتلب در حال دست و پا زدن برای بقا هستن/جواب /به امید خدا وتوجهات حضرت حجت ع همگی ایرانیان و شیعیان سالم و سربلند زندگی کنند .رابطه اصلاح طلب و انقلابی رابطه برادری و پدر و فرزندی است .پاینده و سربلند ایران اسلامی
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    14 0
    هیچی، دنبال ایجاد اشوب و فتنه هستن این بار میخوان با تحریک گارکرها و جلب توجه مردم به سمت این قشر ضعیف امتحان کنن.
    • پری مجرد 44 ساله IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      6 0
      نفس کشیدن اینا تولید فتنه میکنه
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    16 0
    مطالبات اصلاح طلبان از روحانی: رفع حصر، حذف حجاب، کنسرت، موتورسواری زنان و حضورشان در ورزشگاه، پخش ربنای شجریان، مذاکره! مطالبات اصلاح طلبان از رئیسی: رفع تورم، حل مشکل مسکن و اشتغال و ازدواج، رشد اقتصادی، ریشه کنی فساد اداری و بانکی و رانتخواری، تقویت پول ملی، رونق تولید، کاهش قیمت خودرو و دلار و ...! ⁉️ زیبا نیست؟
    • FR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      9 0
      دقیقا آفرین !
    • پری مجرد 44 ساله IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      5 0
      اینا دوست دارن مردم در زمان روی مار بودنشون به حالت خلسه برن تا نفهمن دارن غارت میشن، خلسه هم عین رقص سما با همین ادعاشون میشه. ولی در زمان روی کار اومدن دولت انقلابی به زور مردم را به شورش وا میدارن.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    14 0
    اشتباه کردن.. دوره شون دیگه به سر اومده و این رفتار ها و گفتار ها صدای جون دادن یک مرده ی متعفنه
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 1
    ما چیزی جز اسلام و دین داری نمی خواهیم .ایا دینداری لیبرالیسم است ? همه افراد این جامعه از جمله شما انقلابیون برای ما عزیز هستید . دین و مذهب و امامان و بزرگان شما همگی محبوب ما هستند . لطفا لدون توهین انتقاد کنید تا جواب بدهیم.
  • احد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    8 0
    .. یکبار نشد از کارگر حمایت کند چه در مجلس چه در بیرون حالا دولت داره عوض میشه شروع کرده؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    7 0
    هرکسی حتی تخیل کند هدف افسادطلبان از توافق ذره ای به فکر مردم و منافع ملی بودن است باید به عقل خودش شک کند
  • سید IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 0
    اقای محجوب که با دخالت های بیجا در صنایع توسط مانه کارگر چوب لای چرخ صنعت مملکت گذاشته و فقط از این مطاع کلاهی نصیب خودش کرد و چند دوره در مجلس جا خوش کرد و از مواهب ان بهره مند شئد حالا شده مدافع حقوق کارگر باید به ایشان گفت شما لطفا در خانه بنشین و از اعمال گذشته خود استغفار کن کارگران خود بلدند از حقوقشان دفاع کنند بقولی ما را بخیر تو امید نیست شرمرسان
  • امیرو IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    10 0
    زمان بازخواست نزدیک است
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 0
    خدا لعنت کنه انکس کع به اسلام و ایران ضربه زد
  • FR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 0
    میبینیم که حرفای روحانی روز بروز تند تر میشود
    • پری مجرد 44 ساله IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      4 0
      تند بود، ولی مردم هنوز گرم بودند نمیشنیدن. و گرنه همیشه پر از توهین به مردم بوده حرفاش
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 0
    از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم طرح تعلیق سالیانه ی مذاکرات احیای برجام را تصویب نمایند. به موجب این طرح در 24 تیرماه 1400 مذاکرات احیای برجام به مدت یک سال تعلیق می گردد. بازگشت به مذاکرات، منوط به نتایج مثبت راستی آزمایی لغو تمام تحریم ها تا 24 تیرماه 1401 خواهد بود؛ درغیر این صورت تا زمانی که تمام تحریم ها لغو نشده باشد، تعلیق مذاکرات به طور سالیانه تمدید می گردد.
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 0
    برای ایجاد یک فتنه یا دور کردن اذهان یا یک فریب برای انجام کارهای مهم پشت صحنه
  • پری مجرد 44 ساله IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 0
    اصلاح طلبان پرمدعا
  • پری مجرد 44 ساله IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    4 0
    اینا تا وطن را نفروشن ساکت نمیشینن
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 0
    هیچ کس نگران کارگرها نیست هر سال بر سر کارگرها کلاه می گذارند
  • مصطفی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    برای هردوطرف مهم نیست یکی مدعی و ریاهکاربود که پس از 24 سال روشددیگری از اول همینجوری بوده حالا نکته مثبتشون اینه که روتر بازی می کردن .
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    س: "اصلاح طلب" یعنی چه؟ ج: از دهه ی هشتاد تا به الان دیگر کاملا آشکار شده که منظور از "اصلاح "یعنی اصلاح "جمهوری اسلامی ایران "به "جمهوری دربست نوکر اجنبی 2 " !!! خب در زمان استعمار مسئولین میگفتن "شما که نمی توانید یک کارخانه ی قند را اداره کنید چطور می خواهید نفت را ملی کنید" حال الان زمانی که ما موشک نقطه زن، پهپاد، واکسن،هسته ای، نانو و ... میسازیم اصلاح طلبان میگن "شما که نهایت آبگوشت بزباش می تونید بپزید چطور میخواهید بدون آمریکا مملکت رو پیش ببرید!!!"
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    نفس کشیدن اینا تولید فتنه میکنه/جواب /پری ۴۴ ساله .خواهر محترم شاد و سربلند زندگی کنید .ضمنا فتنه گر نمی تواند اصلاح طلب باشد .
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    0 3
    ولی در زمان روی کار اومدن دولت انقلابی به زور مردم را به شورش وا میدارن./جواب / .یک مسلمان اصلاح طلب هرگز بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی شورش نمی کند . به اشوب کشیدن کشور گناهی بزرگ است .چرا برادر باید برعلیه برادرش شورش کند .با حرف زدن و گفتگو همه چیز قابل حل است.
  • DE ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    فشار برای توافق در وقت اضافه/ فشار در ایران چانه زنی در وین .تورو خدا جان ما این تن بمیره جان جان کریه یکمی تحریمها را لق کن دو هفته دیگه بیشتر نموندها. رقیبمون اومد هرچی بتون ریختیم در میاره تا 90% هم میره تو غنی سازی ببین ما چقدر خوب بودیم کمک کنی ما غنی سازی را هم تعطیلش میکنیم .جان جان کریه یه کاری بکن واسه ما ...
  • ملا IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    خدايا اين بيست و چندروز باقى مانده عمر ننگين جريان خبيث و مفسد اصلاحات رو بخير بگذران و ملت و مملكت رو نجات بده،،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس