اندیشکده هریتیج اعلام کرد که 300 عضو سپاه در دانشکده بولیوی هستند و این، هشدار پیشین "پنتاگون" مبنی بر حضور شمار فزاینده ای از افسران "نیروی قدس" ایران در آمریکای لاتین است.

به گزارش مشرق، اندیشکده هریتیج در گزارشی نوشت: هوگو چاوز ونزوئلا از دیرباز مهمترین متحد ایران در نیمکره غربی بوده است، اما در حالی که سرطان چاوز پیشرفت می کند ایران ممکن است نیازمند پیدا کردن یک دوست صمیمی تازه در آمریکای لاتین باشد – و این دوست را باید سریع پیدا کند.

از زمانی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اولین بار در سال 2007 از بولیوی دیدن کرد، رابطه بین احمدی نژاد و "اوو مورالس" رئیس جمهوری بولیوی رشد کرده است. این دو حتی در گذشته ای نه چندان دور در تهران با هم فوتبال بازی کردند. اما فوتبال بازی تفننی مورالس و احمدی نژاد به کنار، روشن است که رابطه بین بولیوی و ایران رو به تعمیق است.

این گزارش می افزاید: ماه می گذشته ، احمد وحیدی وزیر دفاع ایران برای گشایش دانشکده جدید "کالج دفاعی بولیوی"  به شهر "وارنس" بولیوی سفر کرد.
 "آلبا" بلوک اقتصادی و ژئوپلتیک بنیانگذاری شده توسط چاوز و "فیدل کاسترو" رهبر سابق کوبا که هشت عضو دارد، از دیرباز روابط نزدیکی با ایران داشته است. اما این بار به نظر می رسد که ایران نقشی بیش از یک ناظر صرف بر عهده دارد زیرا که گمان می رود این کشور دستکم بخشی از پول لازم برای تاسیس دانشکده جدید آلبا را متقبل شده است.

این گزارش تاکید می کند: کارشناسان همچنین باور دارند که ایران بین 50 تا 300 عضو سپاه پاسداران را بعنوان مدرس در این دانشکده به بولیوی اعزام کرده است. این خبر در راستای هشدار سال 2012 "پنتاگون" است مبنی بر اینکه شمار فزاینده ای از افسران "نیروی قدس" ایران در آمریکای لاتین حضور دارند. نیروی قدس واحد نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که مختص عملیات ویژه و ماموریت های اطلاعاتی است.

اما این مهمترین جنبه قضیه نیست. چنانکه "ایلان برمن" نایب رئیس "شورای سیاست خارجی" آمریکا توضیح می دهد، "مداخله ایران در دانشکده آلبا آشکارا به عنوان دنیای کوچک و مینیاتوری از رابطه ایران – بولیوی عمل می کند. "برمن" در ادامه می گوید:" در واقع ، کارشناسان منطقه ای اکنون برآورد می کنند که بولیوی می تواند در نهایت به اهمیتی همانند ونزوئلا در ایران برسد، هم به عنوان یک مبداء منابع راهبردی برای برنامه هسته ای رو به گسترش ایران و هم به عنوان قطبی برای فعالیت های نامتقاران رو به توسعه ایران در قاره آمریکا."

این گزارش در بخش پایانی می نویسد : بولیوی آماده ارائه پوشش دیپلماتیک و حمایت بین المللی از ایران و همچنین ارائه دسترسی بلندمدت به مواد مهمی مانند اورانیوم به ایران است و به نظر تردیدی وجود ندارد که بولیوی به عنوان دوستی برای ایران آماده و در انتظار است. سوال واقعی این است که آیا آمریکا به این موضوع توجه خواهد کرد یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس