کد خبر 1244631
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
فلاحت‌پیشه نمایه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، در نوشته مغشوش و انباشته از تناقض مدعی شد سخت‌گیری طرفین ایرانی و آمریکایی موجب بن‌بست مذاکرات شده و حال آنکه به‌قول روحانی می‌شود توافق کرد(!)

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه در روزنامه همشهری می‌نویسد: «واقعیت تلخ این است که بخشی از فرصت طلایی توافق برای احیای برجام کشته شد که شاید دلیلش این بود که دوطرف با یک دید حداکثری وارد مذاکرات شده بودند. فرصت طلایی اولیه دیپلماسی برای احیای برجام از دست رفت. حال آنکه طرفین می‌توانستند بر سر یک‌سری اصول کلی توافق کنند و بخشی از مسائل را به‌عنوان سنگ بنا برای آینده بگذارند.

البته واقعیت این است که این طرف آمریکایی بود که از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی هم برجام را به درستی اجرا نکردند. به همین دلیل طرف ایرانی با وسواس بیشتری سعی کرد خطوط قرمز خود را مطرح کند و تلاش کرد احیای برجام به‌گونه‌ای صورت بگیرد که علاوه بر اینکه تحریم‌های زمان ترامپ برداشته می‌شود مشکلات زمان اجرای برجام مانند مسائل بانکی و مالی و... هم پیش نیاید که دوباره مانع بهره‌گیری جمهوری اسلامی ایران از پایان تحریم‌ها شود.

به هر حال این فرصت از بین رفت. در این بین هر چه فرصت طلایی اولیه از بین می‌رفت، زمینه برای ایفای نقش عوامل منفی ثالث هم فراهم‌تر شد. (به‌صورت مشخص رژیم صهیونیستی.) به عقیده من هر چه طرفین بیشتر زمان را بکشند، احتمال نقش‌آفرینی عوامل ثالث بیشتر است.

اگر روح دیپلماتیک بر مذاکرات حاکم شود، آن‌زمان این قاعده همه یا هیچ به‌عنوان یک مانع عمل نمی‌کند. به هرحال ما باید بپذیریم که یک چالش اساسی وجود دارد و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بر سر تحریم ایران سیاست‌های خود را پیش برده و برنامه‌ریزی کرده‌اند و الان باید بپذیریم که این مجال برای دیپلمات‌ها فراهم شود که در قالب اصل «اول توافق» سیاست را پیش ببرند. تجربه پرونده هسته‌ای ایران نشان داد تا زمانی که پرونده در شورای‌عالی امنیت ملی بود و دبیرخانه مسئول آن بود هیچ توافقی شکل نگرفت، اما به محض اینکه پرونده به وزارت خارجه ارجاع شد منجر به امضای برجام شد که همین برجام مورد تأیید همان شورای‌عالی امنیت ملی هم قرار گرفت. الان هم باید تفویض اختیار بیشتری به دیپلمات‌ها صورت بگیرد تا هر چه زودتر برجام احیا شود و از این بن‌بست خارج شویم، که به‌طور طبیعی همان‌طور که در آمریکا برخی سعی می‌کنند موضوع هسته‌ای را به موارد دیگر ربط دهند، در داخل ایران هم عده‌ای سعی دارند چنین شرایطی را شکل دهند و این قاعده «همه یا هیچ» که مطرح می‌کنند عملا به موضوعی فراتر از برجام و موضوع هسته‌ای هم کشیده می‌شود. وقتی آقای روحانی این بحث را طرح کرد که اگر اجازه بدهند ما همین هفته توافق می‌کنیم معنایش این بود که او معتقد است اکنون هم هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، به آن حد مقدوری از توافق که براساس تجربه برجام شکل گرفته بود رسیده‌اند و می‌توانند توافق را امضا کنند. اما در داخل ایران جریانات مختلفی به میزانی که دولت به آخر کار خود نزدیک می‌شد سعی می‌کردند که با قدرت بیشتری مقابله کنند. بهتر است شخص آقای رئیسی همین الان رایزنی‌هایی را صورت دهد برای اینکه دولت فعلی بتواند براساس یک حد مقدوری از یک توافق برجام را احیا کند. حد مقدور به این معناست که شاید همه خواسته‌های ایران را در بر نگیرد اما شاکله تحریم را برمی‌دارد و قابلیت هسته‌ای ایران را حفظ می‌کند». دقت در متن این نوشته مخدوش نشان می‌دهد که نویسنده باوجود آسمان و ریسمان کردن، مدعایی جز این ندارد که ایران، در حالی که هیچ‌یک از حقوق برجامی‌اش اعاده نشده، کوتاه بیاید و «به هر قیمت» توافق کند تا نقدا آمریکا بتواند به برجام برگردد و به مکانیسم ماشه دسترسی داشته باشد، بی‌آنکه که تحریم‌ها برداشته شده باشد.

این نماینده سابق مجلس، نه از موضع یک ایرانی بلکه از موضع به ظاهر بی‌طرف به برجام می‌پردازد اما در میانه راه معلوم می‌شود که او کنار آمریکا ایستاده است، چراکه وقتی دو طرف یک دعوا - یکی ناقض حق و دیگری، طرف ستم‌دیده - را مشترکا مقصر معرفی می‌کنید(دید حداکثری) در واقع، در حال دفاع از طرف عهدشکن و ظلم مضاعف به طرفی هستید که حقش پایمال شده است.

آقای فلاحت‌پیشه ادعا می‌کند ایران دید حداکثری دارد و حال آنکه به اذعان مقامات دولتی، عایدی کشورمان در ازای انجام مستمر تعهدات، «تقریبا هیچ» بلکه در مقاطعی «خسارت محض» بوده است. امثال این نماینده در مجلس نهم، برجام را در کنار برخی دولتمردان بزک و تایید کردند، با این وعده که همه تحریم‌ها لغو خواهد شد. اما شش سال پس از آن وعده‌های خلاف واقع،‌ تحریم‌ها دو برابر شده است.

در چنین شرایطی طبیعی است که ایران از آمریکا بخواهد همه تحریم‌های پسابرجام را لغو کند و تضمین بدهد که مجددا عهدشکنی نمی‌کنند کجای این مطالبه، قابل تشبیه به رویکرد آمریکاست که می‌گوید، همه تحریم‌ها را برنمی‌دارد، حاضر به راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها نیست و تضمین نمی‌دهد، اما در عین حال از ایران می‌خواهد برجام را منقضی بداند، تن به توافقی با تعهدات جدید (تمدید محدودیت‌های رو به پایان ایران) بدهد و ضمنا امتیازهایی را هم در حوزه توانمندی دفاعی و نفوذ منطقه‌ای خود واگذار کند!

در چنین شرایطی، آقای فلاحت‌پیشه دو طرف ماجرا را متهم می‌کند که با دید حداکثری موجب بن‌بست مذاکرات شده‌اند. و حال آنکه بن‌بست پدید آمده، حاصل ساده‌اندیشی و بی‌مبالاتی دولت و نمایندگان تصویب‌کننده برجام (بدون اخذ ضمانت کافی) است.

نکته دیگر اینکه انتقال پرونده برجام از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی، در اثر قصور و تقصیرهای پدید آمده اتفاق افتاده و قرار نیست کلاهی بزرگ‌تر از برجام مجدداً بر سر کشور و ملت ایران برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    45 10
    هوش سیاسی این وکیل البرجام سابق را می توان از هوچی گری و شارلاتان بازیش درشروع همکاری نظامی ایران و روسیه برضدّ داعش در سوریه که تدبیر شهید سپهسالار سلیمانی بود، شناخت! به جای آن که از تدبیر شهید سلیمانی تحسین کند، برای رسانه های صهیون ها خوراک تبلیغاتی فراهم کرد!
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      19 4
      متاسفانه این اقای فلاحت پیشه نمیگوید که امریکا قبل از انقلاب اسلامی ایران هم دولت قانونی دکتر محمد مصدق را هم تحریم و باعث سقوط دولت ایشان گردید امریکا به چه زبانی بگوید که خواستار سقوط حکومت قانونی جمهوری اسلامی ایران است که برجامیون باور کنند امریکاییها تنها فکر منافع خودشان میباشند و سالهاست که طرح تولد خاورمیانه جدید را برای حفظ رژیم کودک کش صهیونیستی رقم زدند انها کشورهای قدرتمند وبزرگ خاورمیانه را تجزیه شده و گاو شیرده حافظ منافع صدرصدی خودشان میخواهند این را بارها عربده کشیده اند اما متاسفانه غربگرایان خود بخواب زده حاضر به پذیرش این حقیقت نیستند
    • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 0
      درست گفتی دوست عزیز فرمایشات فلاحت پیشه نه دیدگاه است ونه تحلیل فقط وفقط نوعی دم تکان دادن جلواربابه اربابی که خیلی نایسه
  • SE ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    20 12
    در نهایت رو.... و اصلاحات با پایان برجام خود را برای همیشه دفن میکنند
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    32 9
    اقایون توضیح بدن دزد بودن برادرهاشون چه ربطی به برجام داره؟ توضیح بدن گندیدن 30 تن پرتقال چه ربطی به برجام داره؟ دفن جوجه های یک روزه چه ربطی به برجام داره؟ اینگکه نیروگاه نساختین و امروز کشور رو با مشکل بذق روبذو کروین چه ربطی به برجام داره؟ اینکه مسکن نساختین و کشور رو با مشکل مسکن روبرو کردین چه ربطی به برجام داره؟ خسته نشدین از برجام برجام.؟ شما باید یازخواست بشید،
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    24 5
    آب که سر بالا رفت قورباغه هم شروع میکنه ابوعطا خوندن
  • علی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    21 6
    تو دیگه چی می گی؟! بی سواد تویی که با رانت رفتی مجلس و چند وقت یکبار هم یک چیزی میگی ، نکنه امیدواری بعد از 4 سال دولت مطبوعت بیاد سر کار و تو دوباره بیایی روی صندلی ات بشینی ؟ کور خوندی ، خواب دیدی خیر باشه .
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 22
    مجلس جدید در دوره روحانی فقط کارشکنی کرد تا فرصت تاریخی احیای برجام انجام نشود. با قبضه کردن دولت و مجلس توسط تندروها آبنده برجام و ارتباط با دنیا و بهتر شده وضعیت اقتصادی کشور هم به کما رفت.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      14 4
      اوه اوه پررویی نجومی....
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      15 4
      آدم عاقل ازیک سوراخ دوباره گزیده نمیشوداما تورا نمیدانم
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      5 0
      تا وقتی پرفسورهایی چون تو در این کشور هستش وضع همینه ، مردک ۸سال کشور رو نابود کردید هنوز پررویی هم میکنید میگید نمیزارن
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      6 0
      آره جون تو. اخه نیست با اون تعاملتون با دنیا مردم رو به گدایی و بی سرپناهی و گشنگی نکشوندین خیلی وقیحین
  • ی د IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    13 3
    با نگاه به نظر فلاحت بیشه جز این به نظر نمی رسد یا واقعا بی سواد است یا اصلا به فکر مملکت خودی نیست یعنی...
    • رضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      2 0
      بنام خدا خداوندا عاجزانه میخواهم عنایتی بفرمائید که از کشتی نجات انقلاب اسلامی تا قیام حضرت حجت عج پیاده نشده و همراه و همنشین مستکبران و متکبران نشویم و عاقبت همه را ختم به خیر ان شاءالله
  • علی خوش روان IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 5
    علی رغم اینکه دکتر ظریف متهم به قرارداد بد شد اما عمل دکتر ظریف بسیار هوشمندانه بود !! همینکه دشمنان ایران ( اسرائیل وعربستان ) تما م سعی خودراکردند توافق به هم بخورد خود گویای کار درست دکتر ظریف بود
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      5 0
      یعنی هنوز نفهمیدی همش جنگ زرگری بود و هست؟ واقعاً که!
  • آرس IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    باید به فلاحت پیشه گفت... جان چند بار بایداز یه سوراخ گزیده شد تا...مثل تو متوجه بشه.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 0
    خائنین، منافقین، غربزده ها و نفوذی های داخلی و آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، رژیم صهیونیستی و آل سعود، آرزوی توافق ننگین دیگری مثل برجام خیلی بدتر از هیچ را به گور خواهند برد. صبر ملت انقلابی حدی دارد و چنانچه بخواهید از این پس برای آقای رئیسی خط و نشان بکشید و ارائه ی طریق ضلالت کنید، قطعاً باید منتظر پاسخگویی باشید.
  • امید IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    یعنی مابه نسیه رضایت بدیم وامریکانقدبه برجام برگرده ومکانیسم ماشه رااحیاکنه همین؟!
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    وقتی جناح راستی (مانند فلاحت پیشه ) غرب گدا می شود دست جریان افساد طلب و...را ازپشت می بندد. ریزشی های این جناح معمولا از بین پا به سن گذاشته ودارای حب ریاست و....است. برعکس ریزش از جریان افسادطلب ها ،ازبین جوانان تحصیل کرده و آگاه است وبرعکس جناح راستی ها ،درمسیر وفاداری از انقلاب اسلامی قرارمی گیرند
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 3
    در مورد امضای برجام بی انصافی می کنید فقط دولت و مجلس در مورد برجام عامل نبودند اگر مجلس اون را امضا کرده شورای نگهبان هم تایید کرده شورای عالی امنیت ملی هم تایید کرده در حالیکه همه اینها تذکرهای رهبری را دیده بودند لطفا انصاف بخرج بدهید
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 0
      نه برادر، این دولت خائن نفوذی با فریب مردم و با سوء استفاده از رأی مردم و نفوذ سیاسی در مجلس، ننگ برجام را به تمام ارکان نظام تحمیل کردند.
  • ناصر IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    4 0
    امام حسین علیه السلام فرمود: «لقد مُلِئت بُطونکم من الحرام».
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    این دولت ذلیل و بی تدبیر هیچ کاری نمیتونه بکنه.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    سی ساله درداخل نوکری کدخدارو میکننو هرچه که اربابشون نوشته امضا وقبول وعمل کردند .ایا نتیجه جز خندیدن بریشتون شد . متاسفانه ریشم ندارید که بعقلو هوشتون خندیدن که اینها چقد کودنن که هر چه نوشتیم امضا وعمل کردند .درمقابل یک وعده غیرعملی نسیه .ومطمئن باش بازم همون خاهدشد. مرگ یکبار شیونم یکبار.مرد بشیدو بجای وطنفروشیزحمت بکشید تا وضع اقتصادی درست بشه . مگه یونان تحریم بود که کارش بدتر ازایران شد.تاکی باید خنگ بازی دراوردو خیانت بخوبان کرد .اقایا دوتابعیتی . اگه عاقل ومئومن بودید امید ازخدا نمیبریدیدو بکدخدای دروغگو وسفاک جهانخار نمیبستید . یه پات لب گوره .ملئت بطونکم من الحرام
  • DE ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    دیکته نوشتن توافق نیست آقای نماینده سابق مجلس! کی میگه دیکته نوشتن توافق نیست ما دبستانی که بودیم معلم گفت از والدینت یکیشون باید بیاد مدرسه چون هم تکلیف شب زیادی غلط داری هم املاء . بابامون رفت مدرسه عصبانی برگشت گفت تو صابون رو هم با سین نوشتی!! خجالت نمیکشی؟؟ خلاصه بعد از کلی عصبانیت والدینمون با هم توافق کردند که یکروز درمیون به ما دیکته بگن ما بنویسیم . حالا شما میگید دیکته نوشتن توافق نیست. ولی وقتی چند نفر باهم توافق کنند شما مجبوری دیکته بنویسی چون همه تخم مرغ هات رو داخل سبد دیک تاتورها منظور دیکته گوها گذاشتی.به جان جان کریه غم انگیزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس