توضیح وزارت علوم درباره مصوبه لغو تغییر رشته در کنکور ارشد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت علوم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

بیشتر بخوانید:

سازمان سنجش درباره حواشی کنکور ۱۴۰۰ پاسخ می‌دهد

لغو ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌ غیرمرتبط

در بخشی از نامه محمدرضا آهنچیان آمده است؛ بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی توضیح داده است که این دفتر مرجع تصمیم‌گیری درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیست و تصمیمات مقتضی در خصوص اجرای مصوبه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی» پس از انجام بررسی‌های کارشناسی در سطح کارگروه‌های تخصصی و طرح و تصویب در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اتخاذ خواهد شد.

همچنین در این نامه درخواست شده است که نقطه نظرات دانشگاه‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش و توانمندی داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این دفتر اعلام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 29
    یک بار هم که یک کار عاقلانه می خواهد صورت بگیرد شما جلویش را می گیرید. به خدا دارم می بینم الان دانشجوی ارشدی را که از علوم انسانی و قرآن و حدیث با درصدهای کنکور نزدیک صفر آمده قبول شده مهندسی نفت! از رشته هنر و نقاشی آمدن مهندسی معدن! بعد سر کلاس چون حتی ساده ترین مبانی فیزیک و ریاضی را بلد نیست نمی تواند کلاس را تحمل کند. چرا اینطور شد؟ چون اجازه داده بودیم شرط رشته کارشناسی حذف شود و با توجه به کاهش شدید شرکت کنندگان کنکور ارشد و افزایش شدید ظرفیتها، الان دارند دانشجو از رشته های غیر مرتبط حتی با درصدهای منفی قبول می شوند تا ظرفیت دانشگاه تکمیل شود!! حالا آن دانشگاه که نمی تواند اینها به راحتی بیرون کند. چون به تعداد سهمیه اساتید اعلام ظرفیت کرده است و اگر اساتید این ظرفیت را هر طور شده حفظ نکنند نمی توانند در زمان مقرر به تعداد کافی دانشجوی ارشد فارغ التحصیل کنند تا مثلا بعد ارتقا بگیرند و تبدیل وضعیت کنند. نتیجه این وضعیت یک فاجعه علمی است. حضراتی که دارند با این طرح عاقلانه مخالفت می کنند دردشان چیست و چه دشمنی با دانشگاه دارند؟ اگر واقعا کسی از رشته لیاسانس ناراضی است و می خواهد تغییر رشته بدهد راه باز است برود از اول کنکور سراسری کارشناسی بدهد و در هر رشته ای می خواهد تحصیل کند. اما کارشناسی ارشد محل تحصیلات تکمیلی است و قرار نیست محل آموزش درسهای کارشناسی باشد. حداکثر یکی دو درس را بشود پیشنیاز برای دانشجو در ارشد تعریف کرد تا عقب ماندگی اندک خود را جبران کند اما آیا وقتی دانشجوی ارشد مهندسی الان حتی مساحت مستطیل را بلد نیست حساب کند و قانون دوم نیوتون را هم نمی شناسد و حتی امسال دیدم کار به جایی رسیده که دانشجوی ارشد فرق اعداد اعشاری و عدد منفی را نمی فهمد ( اگر ترس از بردن آبروی افراد نبود فیلمش را هم فضای مجازی خودم می گذاشتم تا همه بدانند چه بلایی سر آموزش تحصیلات تکمیلی آمده است).. باز هم می شود بگوییم بگذارید خودش را برساند و جبران کند؟ البته مافیای کنکور باید هم با این طرح عاقلانه مخالف باشد. چرا که اینکار بسیاری از مشتریان کلاسهای کنکور ارشد را کم می کند.
    • عامر IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 12
      با نظر شما کاملا موافقم طرف با لیسانس علوم انسانی میره ارشد مهندسی یا علوم پایه میخونه باور کنید هیچی یاد نمیگیره جز مدرک
    • رامین IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      3 19
      موافقم باهات کاملا. من خودم هیات علمی دانشگاه دولتی هستم و دکترای مهندسی صنایع. فارغ التحصیل از شریف و تهران در هر سه مقطع. شاید باورتون نشه ما چهار دوست از دو دانشگاه تهران و امیرکبیریم که هر چهار نفر با هم جذب دانشگاه شهرمون شدیم. دانشجو ضعیف باشه سریع حذفش میکنیم و دنبال ارتقا نیستیم. خوشبختانه امسال ارشد مجوزشو گرفتیم. سختگیری هر چه بیشتر باشه بهتره. در کارشناسی یکی از همکاران از ۳۰ دانشجو ۲۶نفر را انداخت. خود ما در موقع تحصیل بشدت تلاش کردیم و سخت گذشت.
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      17 3
      اون دانشگاه عقب افتاده شما در کورک آباد مقصر هست که تنها به ولع جذب تحصیلات تکمیلی اون دانشجو رو جذب کرده! بعد هم شما بیشتر فکاهی گفتی .حقیقت نداره. ازین جوکها باب شده.
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      19 0
      ۱۷:۴۸ . رامین بعید میدونم سواد درست و حساااااااااااااااااااابی داشته باشی . یعنی واقعا نمیفهمی بسیار از گرایشها بهم مرتبطند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      24 5
      ۱۴:۴۲ کامنت بلندی نوشتید و دروووووووووووووغ محض. نمیدانم درد شما چیست. آقا /خانم محترم جذب هیئت علمی مقوله مجزایی است. هر سه گرایش کارشناسی / ارشد/ و دکترا باید مرتبط باشد تا فرد معلم دانشگاه شود. اما بحث ادامه تحصیل مقوله دیگری است. فرد ادبیات خوانده و به گرایش روانشناسی شخصیت علاقه مند است . اگر معیارهای ورودی سختگیرانه شود و این فرد از عهده بر بیاید چرا روانشناسی شخصیت نخواند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این فرد قطعا از نظریات دو گرایش در حرفه خود به نحو تخصصی تر استفاده می کند. این طرح بسیار عجولانه و غیر منطقی و ظالمانه است. گرایشهای مهندسی هم قطعا اشتراکات زیادی دارند. امیدوارم مشرق این نظر را چاپ کند
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      23 2
      سلام دوست عزیز جواز تغییر رشته در مقطع ارشد یک امکان و آزادیه که بالطبع مطلوبه و چرا باید این امکان و آزادی از افراد ساب بشه!؟ اینکه افرادی بدون داشتن سواد پایه وارد دوره ارشد میشن ایرادی بر امکان تغییر رشته نیست، بلکه ایرادیه بر کنکورهای آبکی مقطع ارشد و دانشگاههایی که یک دانشجوی فاقد سواد پایه رو فارغ التحصیل میکنن. قانون صحیح اونیه که مطابق ملاکات واقعی باشه، یک ورودی دوره ارشد باید سواد یک لیسانسه رو در رشته مربوطه داشته باشه، حالا چه اون سواد رو به صورت خودآموز و خارج از دانشگاه کسب کرده باشه، چه در دوره کارشناسی اون رشته تحصیل کرده باشه. به عنوان نمونه بنده خدایی که بدون داشتن لیسانس ریاضیات وارد کارشناسی ارشد ریاضی دانشگاه شریف شده بود، مجبور شد برای پاس کردن دروس جبرانی و درس های دوره ارشد تقریبا همه مطالب دوره کارشناسی ریاضی رو یاد بگیره! حالا اینکه بعضی دانشگاه ها به کسی که به اندازه دبیرستان ریاضی نمیداند مدرک مهندسی میدن بحث دیگریه که ربطی به این قانون نداره.
    • GB ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 22
      باز هم عوامل بی حیای مافیای کنکور ارشد هجوم آوردند. من خودم عضو هیات علمی هستم و تماما متن کامنت 14.42 را تایید می کنم. تحصیلات تکمیلی قرار است تکمیل کارشناسی باشد نه دور زدن آن. قرار است تحصیلات تکمیلی محل تولید علم باشد نا یادگیری از پایه. اگر کسی واقعا با اینکه ادبیات خوانذه حالا می خواهد مهندس بشود باید از اول کنکور کارشناسی بدهد. اما مافیا می ترسد اگر این قانون لعو نشود مشتریهای کلاس کنکورهایش کم شود.
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 1
      باز هم فحاشهای بی عقل با ادعای کذایی هیئت علمی بودن و ذیل پرچم انگلیس و با وی پی ان کامنت گذاشتند!!!!!!!!!! 21.57 . شما هیئت علمی نیستید و از مکانیسم جذب خبر ندارید. احتمال قوی نویسنده اول 14:42 هم خودتان باشید. شما چرا نمی خواهید بفهمید که این طرح حتی در دانشگا ه های تراز اول دنیا مطرح نشده و نمیشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما یک دلیل بیار چرا گرایشهای مهندسی باید منفک باشند؟؟؟؟ در ایین نامه وزارت برای مقالات بینارشته ای امتیاز بالاتری منظور میشه. در خیلی از ژورنالهای q1 /q2 هم بسیاری از مقالات بینارشته ای چاپ میشه . شما چی میگی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما میگیم اینطور کلی حرف زدن غلطه. علوم انسانی بهم مرتبطند علوم مهندسی بهم مرتبطند و در علوم پزشکی هم فرد از لیسانس پرستاری وارد پزشکی میشه در دانشگاه های مطرح هم این کار رو نمی کنند و واحدهای پیش نیاز رو می گذرانند!
    • به ۲۲:۲۸ GB ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      چه راحت مشت دروغگو راحت باز می شود. این مصوبه که با حضور رشته های کارشناسی مرتبط در ارشد مشکلی نداشت! اگر واقعا معتقدید رشته های علوم انسانی به هم مرتبطند پس چرا نگران هستید؟ مشخصا فقط عامل مافیا می تواند از اینکه علوم انسانی برود در مهندسی شرکت کند و به برکت کاهش شرکت کننده و افزایش ظرفیت قبول شود خوشحال است.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      نه تنها ایران بلکه در همه جای دنیا فرد با هر مدرکی مجازه در رشته غیرمرتبط با رشته خودش شرکت کنه و ادامه تحصیل بده . تا حالا هم هیچ اشکالی پیش نیومده . چرا چرت میگی ؟
  • سپهر IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 4
    عادلانه نیست چون ممکنه بعد لیسانس به هر دلیلی آدم بخاد مسیر دیگه ای رو تو ارشد بره که درست تره با توجه به اینه انتخاب در لیسانس احساسی و بنا بر کنکور اجباری تره
    • GB ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 1
      می خواهی بدانی عدالت چیست؟ عدالت این است که اسمش تخصیلات تکمیلی است. یعنی تکمیل دوره کارشناسی و نه آغاز آن. خیلی دوست داری تغییر رشته بدهی برو از اول کنکور کارشناسی بده.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 1
    عادلانه نیست خیلیها برای کنکور ۱۴۰۱ برنامه ریزی کردن و زمان گذاشتن منصفانه نیست یک شبه همچین تصمیمی گرفته
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 5
    اقایان در حوزه تحصیلی همه نظر دادن در حوزه شعلی افتضاح شده این مساله که هر لیسانس مهندسی میاد ارشد حقدق میخونه بعدش هم میره دکتری مدیریت و این جور چیزها همش رو اهم از دانشگاه های ازاد بسیار سطح پایین. اونقت ارتقا پست گرفته و برا خلق خدا و سایر کارمندا تصمیم گیری میکنه و دکتر دکتر گرفتند براش در حالی که یه مقاله از هر سه نو مدرکش تهیه نکرده
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      شمای مرتبط چه تاج گلی به سر ادارات زدی ؟؟؟؟ صبحانه سر کار نخور جانم!
  • نیلوفر IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 22
    تصمیم خیلی خوبیه چرا میخوان لغوش کنن دوستان عزیرنون کاملا درست گفتن .حداقل اینه که اولوبت با کسانی باشه که رشته کارشناسیشون مرتبط بوده من خودم رشتم هنره.چرا کسی باید بیاد ارشد رشته های هنر با اینکه درک و زمینه ای از هنر نداره #ارشد با رشته مرتبط
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      13 3
      قطعاااااااااااا کم سوادهایی مثل شما این طرح رو ارائه دادند نیلوفر!!! خداییش چه تعداد از بزرگترین نقاشان جهان گرایش هنر بودند؟ سهراب سپهری هم نقاش بود و هم دستی در ادبیات داشت. بماند که در گرایش پژوهش هنر ارشد بعضی از دانشجوهایی که ادبیات و تاریخ می دونن و استعداد هنری دارند موفق ترینند !
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    24 2
    طرح جاهلانه ای بود! نباید حتی مطرح میشد! بعضی از افراد سطحی نگر هم همراه با وزارت معیوب علوم شدند! آقا ورود به ارشد رو سخت کن تا کسی که توان لازم و اطلاعات پایه رو داره وارد بشه . این طرح معیوب دیگه چیه. بسیاری از علوم بهم مرتبطند! عامر و رامین و قلی و سنبلی حتما ازون افرادی هستند که دیمی طرح میدن و نسنجیده حرف میزنند . در پیامهاشون موج میزنه. اقای محترم ، شما دلیل بیار چرا کارشناسی جامعه شناسی نباید ارشد روانشناسی بخونه ( این دو بهم بسیار مرتبطند) چرا مهندس مکانیک نباید به الکترونیک ورد کنه ؟؟؟؟ مگه مکاترونیک تلفیقی نیست. باید تعریفهای جدیدی ایجاد بشه از ح.زه های مرتبط و اینکه چه گروه هایی نمی توانند و چه گروههایی می توانند ! این طرح عقیم و جاهلانه هست . دیمی حرف زدن همیشه نتایج بدی داره و به زندگی افراد مستعد ضربه میزنه!
    • GB ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 1
      خدا شفایت دهد. این طرخ هم که جلوی رشته های مرتیط را که نمی گرفت. می گفت رشته غیر مرتیط نیاید.
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 2
      ۲۲:۲۹. طرح را خواندم فله ای و نسنجیده بوده. خداا متقابلا تو را هم شفا بده عزیز. ممنونم از خوش نیتی تو!
    • به ۲۳:۱۲ GB ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 0
      بگو در مقابل منطق و استدلال جوابی ندارم و فقط می گویی نسنجیده است. دیگر مشتتان باز شد. درد شما پولهای بی زبانی است که از محل همین تغییر رشته ها نصیب کلاسهای کنکورتان می شود. کسی که از رشته مرتبط بیاید دیگر مشتری شما نخواهد بود. البته درد مافیا شفا پذیر نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس