کد خبر 1243019
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
نقشه وضعیت ویروس کرونا در ایران

شناسایی بیش از ۲۳ هزار بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته، حکایت از این واقعیت دارد که باید دوباره منتظر روزهای سخت و تلخ کرونایی در موج پنجم بیماری باشیم.

به گزارش مشرق، پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور کلید خورد و حالا ۱۴۳ شهرستان در کشور به رنگ قرمز  ۱۸۶ شهرستان به زنگ نارنجی،   ۱۱۹ شهرستان به رنگ زرد و  صفر شهرستان به رنگ آبی در آمده‌اند.

بر این اساس، علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از  فردا ۱۹ تیرماه شهرستانهای خوی (آذربایجان غربی)، اردبیل (استان اردبیل)، آران و بیدگل و خمینی‌شهر (اصفهان)، دره‌شهر (ایلام)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، قوچان (خراسان رضوی)، هندیجان (خوزستان)، گرمسار (سمنان)، ممسنی (فارس)، آق‌قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان (گلستان)، بندر انزلی، رودبار و رودسر (گیلان)، دلفان و سلسله (لرستان)، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار (مازندران)، دلیجان و محلات (مرکزی) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

در چنین شرایط، ستاد ملی مقابله با کرونا، همچون موج‌های قبلی کرونا، محدودیت‌هایی اعمال کرده است که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت ورود و خروج از شهرهای قرمز اشاره کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ۱۶ تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۲۶ نفر رسید.

همچنین، با فوت ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته مجموع جانباختگان به ۸۵ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تعداد مبتلایان به ویروس دلتا افزایش یافت + نقشه

به نظر می‌رسد که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش یافته "دلتا" است. ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن ۱۴۰ برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته اظهار کرد: شواهد گواه این موضوع است که خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک و یا قطعی ابتلاء به کرونا در سه هفته اخیر ۲۴ درصد رشد داشته است، نسبت به افزایش مواردی بستری و پر شدن تخت‌های اختصاص یافته به مبتلایان به کرونا در تهران هشدار داد و افزود: اصول درمانی دلتا با ویروس‌های قبلی تفاوت چندانی ندارد و فقط به دلیل اینکه برخی از بیماران نیازمند بخش‌های مراقبتی ویژه باشند ممکن تمهیدات بخش‌های مراقبتی ویژه بیشتر در نظر گرفته شود.

زالی ادامه داد: در این شرایط حتماً اصول بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها را به طور کامل رعایت و همچنان از دورهمی‌ها پرهیز کنند. زیرا، تجمعات درون خانوادگی می‌تواند عامل مؤثری در انتشار بیماری باشد.

وی با عنوان این مطلب که تعداد زیادی از مراجعان اخیر به بیمارستان‌ها از افراد یک خانواده با درجات متفاوت بیماری هستند، گفت: اگر فردی دچار علائم است باید به سرعت خود را ایزوله کند تا سبب انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده نشود.

۸ نفر دیگر بر فوتی‌های کرونایی استان بوشهر افزوده شد

سعید کشمیری با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر اظهار داشت: ۸ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان دیگر در شرایط نارنجی کرونایی قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر باتأکید بر رعایت پروتکل بهداشتی برای مصون ماندن از ابتلا به بیماری کرونا خاطر نشان کرد: تنها راه جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک، پرهیز از دورهمی و تجمعات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به لزوم اعمال محدودیت‌ها بر اساس رنگ‌بندی شهرها تصریح کرد: تمام محدودیت‌های کرونایی بر اساس رنگ‌بندی در شهرهای استان بوشهر به قوت خود باقی است.

وی از فوت ۸ بوشهری دیگر به سبب ابتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد و بیان کرد: ۴ آقا و ۴ خانم به سبب ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر جان خود را از دست دادند و تاکنون یک‌هزار و ۲۹۶ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به سبب ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

کشمیری، آمار بالای فوتی‌های کرونایی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: متأسفانه آمار بالای مرگ و میر به سبب ابتلا به کرونا زنگ خطری برای استان محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به بستری ۴۲۰ نفر در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر خاطر نشان کرد: از این تعداد بیمار بستری، ۳۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۵ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر واکسیناسیون علیه بیماری کرونا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تاکنون ۷۵ هزار واکسن در استان بوشهر به قشرهای مختلف بالای ۷۰ سال، قشرهای آسیب‌پذیر و گروه‌های بهداشتی و درمانی استان بوشهر تزریق شده که ۵۵ هزار نفر مرحله نخست و ۲۰ هزار نفر ۲ نوبت دریافت کرده‌اند.

وی از شدت گرفتن تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر خبر داد و افزود: با انتقال محموله‌های جدید، تزریق واکسن کرونا شدت گرفته و به‌زودی افراد بالای ۶۰ سال هم این واکسن دریافت می‌کنند.

آمار بستری‌های کرونا در کرمان از مرز ۷۰۰ نفر گذشت

رنگ‌بندی شهرستان‌های استان کرمان برای چندمین بار در روزهای گذشته تغییر کرد و از امروز ۱۷ شهرستان از ۲۳ شهرستان استان کرمان در وضعیت قرمز قرار گرفتند که از این تعداد شش شهرستان رفسنجان، جیرفت، بم رودبار، کهنوج و منوجان در وضعیت قرمز پررنگ، ۱۱ شهرستان کرمان، شهربابک، سیرجان، رابر، ارزوئیه، فاریاب، عنبرآباد، ریگان، فهرج، نرماشیر و قلعه‌گنج در وضعیت قرمز هستند و از شش شهرستان باقیمانده چهار شهرستان بافت، بردسیر، انار و زرند در وضعیت نارنجی و تنها دو شهرستان راور و کوهبنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گفته مسئولان وضعیت شهرستان‌های استان کرمان به دلیل همجواری با استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان وخیم است و احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی و استفاده از فضاهای نقاهتگاهی در این روزهای آینده در استان دور از انتظار نیست.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۷۰۱ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۲۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۵۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۶۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۸۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۵ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۱۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۴ هزار و ۶۵۲ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۳ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۱۹۴ نفر رسیده است.

۸۰۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند

اوضاع کرونایی هرمزگان بسیار نامطلوب و بحرانی است و این استان با کمبودهای زیادی در مقابله با این ویروس خطرناک مواجه است.

باز هم رکورد بیماران بستری در این استان شکسته شد، چند روزی است در این استان آمار بستری‌ روزانه از ۲۰۰ نفر عبور کرده و مجموع بیماران بستری بستری نیز از مرز ۸۰۰ نفر گذشته است.

این در حالی است که هرمزگان با کمبود شدید تخت بیمارستانی و کادر درمانی مواجه است و اگر وضعیت فعلی تداوم یابد احتمال وقوع سونامی کرونا دور از ذهن نیست و این استان باید خود را برای شرایط بسیار سخت‌تر با توجه به سهل انگاری غیر مسئولانه مسئولان کشوری آماده کند.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ تست در استان هرمزگان از افراد مشکوک گرفته می‌شود که تا حدود زیادی این تست‌ها مثبت می‌شود، تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۳۳۸۲۶۵ بوده است.

وی افزود: روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان همچنان سیر صعودی دارد و در حال حاضر ۸۰۴ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این تعداد ۱۰۴ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۱۴ بیمار بسیار وخیم گزارش شده است.

وی تصریح کرد: همچنان روند قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در استان صعودی است و در حال حاضر ۱۰۲۲۹ نفر قرنطینه در منزل هستند و امیدواریم قرنطینه خود را رعایت کنند.

نوروزیان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۳ نفر دیگر شامل ۲ زن و ۱ مرد در محدوده سنی ۶۰ الی ۶۸ سال از شهرستان‌های بندرعباس و بستک را گرفت و شمار جان باختگان به ۱۴۸۹ نفر رسید.

وی تصریح کرد: متاسفانه سویه دلتا نیز در استان هرمزگان مشاهده شده و یک مورد قطعی ابتلا به این ویروس در شهرستان میناب به ثبت رسید که متاسفانه جان خود را نیز از دست داد.

شیب افزایشی ابتلا به ویروس کرونا در اردبیل ادامه دارد

شهرام حبیب‌زاده اظهار داشت: در طی روزهای اخیز میزان افزایش بستری‌ها و نیز شرایط بحرانی در استان حاکم شده که در صورت بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند و مجموع واکسن تزریق شده در استان اردبیل در دو نوبت اول و دوم نیز ۹۶ هزار و ۸۲۹ واکسن بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد:در طول این مدت ۲۹ بیمار کرونایی نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

حبیب‌زاده بیان کرد: در حال حاضر شمار کل بیماران بستری در استان اردبیل ۲۲۸ نفر است که از این تعداد ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ICU قرار دارند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های‌ اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خلخال، اصلاندوز، گرمی، پارس‌آباد، بیله‌سوار، نمین، سرعین، نیر و کوثر در وضعیت زرد قرار دارند.

خطر مرگ ناشی از کرونا در ایلام در حال افزایش است

 محمد کریمیان اظهار داشت: مهران با ۱۵ بستری جدید و ایلام با هشت نفر بیشتری تعداد بستری های جدید را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: همچنین از بستری های جدید سه نفر مربوط به دهلران، سه نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به بدره است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ ابتلای جدید کرونا ثبت شد و مجموع مبتلایان در استان به ۴۰ هزار و ۷۹۰ نفر افزایش یافت.

کریمیان یادآور شد: مورد فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۷ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان‌های ایلام، چوار و مهران در وضعیت قرمز، دره شهر و دهلران در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    3 2
    بکش کرونا جون . مگر تو به حساب دنیا برسی اینها حرف حساب حالیشان نیست
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    6 1
    خوب کاسبی با کرونا راه افتاده
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    11 8
    خدا لعنتتون کنه حتی کشورای بدبخت دنیا دارن واسه عادی سازی بعد از واکسیناسیون برنامه ریزی میکنن ما تازه وارد موج پنج و جهش یافته میشیم
    • SE ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 4
      دروغ حناق نیست. بگو. فکر کن هر چی تو سر ایرانی بزنی پیشرفته تری. اما الان کشورهای اروپایی عزیزت با وجود واکسن با موج جدید کرونا مواجه شده اند و دوباره دارند محدودیتها را بر می گردانند.
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 2
      تحقیقات ثابت کرده واکسن های کنونی فقط تا ۶۰ درصد در برابر گونه دلتا موثر در نتیجه واکسیناسیون هم اونقدر که شما فکر میکنی موثر نیست.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 6
      عزیزم سرت رو از این شبکه های مجازی و رسانه های دشمن بیرون بیار متوجه میشی اونایی که افتخار دو دوز واکسن را هم داشتن الان زمین گیر شدن
  • م IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    1 0
    نمکی گفته با موشک نقطه ‌‌زن داریم کرونا را میزنیم بهش بگین‌ بره‌ بیمارستان‌ببینه‌ هر بیمار‌کرونایی‌ یک‌ همراه‌ داره‌ ‌ یک درمیان‌ یک بیمار کرونایی‌ با بیمارهای‌ دیگه‌ وجود‌ داره‌ ،،،،،کجایی‌ نقطه‌ زن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس