المیادین

سردبیر روزنامه الوفاق با حضور در ویژه‌برنامه انتخاباتی المیادین (القسم)، گفت، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در مرحله نهایی مذاکرات وین، مشکلی دارند و منتظرند تا دولت آقای رئیسی روی کار بیاید.

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «القسم» (سوگند) برای انتخابات ریاست جمهوری ایران و سوریه و ادای سوگند رئیس جمهور جدید، امروز چهارشنبه در تهران میزبان «مصیب نعیمی» سردبیر روزنامه عربی «الوفاق» بود.

 نعیمی در این برنامه در خصوص سوالی درباره اینکه مذاکرات ایران در وین به مرحله حساسی رسیده و چه کسی مذاکرات را با مشکل روبه‌رو کرده است، گفت، بله در رسانه‌ها اینطور گفته می‌شود که متوقف شده اما طبق منابع مطلع و بخصوص اظهارات آقای عباس عراقچی مذاکرات جدی است. اروپایی‌ها هم از آمریکا می‌خواهند که به متن توافق بازگردد و ایران هرگز نخواهد پذیرفت که چیزی به توافق اضافه یا از آن کم شود. آمریکایی‌ها هم نشان داده‌اند که میخواهند بازگردند اما ظاهرا مشکلی دارند و آن این است که نمی‌خواهند با دولت فعلی [ایران] به توافق [نهایی] برسند. آنها تصور غلطی دارند مبنی بر اینکه گمان می‌کنند که [در این موضوعات] این دولت با دولت بعد تفاوت دارد. خب در ایران دولت‌ها می‌آیند و [از حیث سیاست‌های اصلی و اساسی] فرقی نمی‌کنند. اما به هر حال، آمریکایی‌ها می‌گویند اگر بخواهند چیزی بدهند و چیزی بگیرند، ترجیح می‌دهند با دولتی این کار را انجام دهند که مدت بیشتری [در قدرت] خواهد بود. چرا که طبیعتاً اگر توافقی صورت بگیرد، مواردی برای پیگیری باقی می‌ماند یا مشکلاتی در آینده خواهد بود و چطور رفتار کردن آمریکایی‌ها و پاسخ ایرانی‌ها... لذا آنها می‌خواهند با دولت جدید گفت‌وگو کنند. البته آقای رئیسی هم اعلام کرده که هیأت مذاکره‌کننده کنونی نماینده کشور است.

نعیمی در المیادین: آمریکا برای مرحله نهایی توافق منتظر دولت رئیسی است

عبدالرحمن عزالدین مجری المیادین پرسید، اینطور که من از حرف شما برداشت می‌کنم، مذاکرات به بن بست نرسیده و همه چیز منتظر آن است که آقای رئیسی دولت را تحویل بگیرد؟ و نعیمی گفت، آنها این را صراحتاً نگفته‌اند اما خب انسان متوجه می‌شود وقتی همه چیز به نکات نهایی رسیده و آمریکایی‌ها می‌گویند می‌روند که مشورت بگیرند و بازخواهند گشت و البته می‌دانید که مذاکره مستقیمی هم نیست. ایران با طرف اروپایی صحبت می‌کند و آنان با طرف آمریکایی.

المیادین پرسید، چرا ایران گام غنی‌سازی فلز اورانیوم تا میزان بیست درصد را برداشته است؟ و نعیمی گفت، این اقدام کاملا طبیعی است. تا زمانیکه توافق نشده و آمریکایی‌ها به توافق بازنگشته‌اند ایران حق دارد که هر گامی بخواهد در این مسیر بردارد. گام‌های ایران همه در چارچوب توافق هسته‌ای است. المیادین پرسید، الان چه چیزی مانع است که هیأت‌های مذاکره‌کننده به وین بازگردند چون آقای محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته که موضوع الان نیازمند تصمیم سیاسی است. نعیمی پاسخ داد، خب طرف ایرانی آماده است اما طرف آمریکایی می‌خواهد برخی تحریم‌های دوره ترامپ را از توافق دور کند خب ایران این را نخواهد پذیرفت زیرا توافق باید به حال دوره باراک اوباما بازگردد. روشن است که آمریکا دارد بازی می‌کند اما ایران دستش را خوانده و از قبل می‌دانست که آمریکا چه چیزی در سر دارد. حتی ایران می‌داند که الان چه در سر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌گذرد و چطور تقسیم نقش کرده‌اند. این توافق نیازمند تصمیم‌گیری آمریکاست و به هر حال آمریکا و اروپا به این توافق نیاز دارند چون همه سیاست‌ها و حساب‌وکتاب‌های قبلی‌شان شکست خورده است.

نعیمی در المیادین: آمریکا برای مرحله نهایی توافق منتظر دولت رئیسی است

المیادین به سخنان کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی اشاره کرد که در خصوص برنامه هسته‌ای مخفی عربستان سعودی هشدار داد و پرسید که آیا معتقدید که در برخوردهای غرب با این مسئله دوگانگی وجود دارد؟ و نعیمی گفت، بدون شک. البته عربستان سعودی هیچ گامی در این خصوص نمی‌تواند بدون کمک و کارشناسان آمریکایی بردارد. اما در خصوص خبر جدید، به نظر می‌رسد برخی امور مخفی است. اما سوال این است که چرا مخفی است چون از نظر ما [ایران] انرژی هسته‌ای حق همه است چرا که در حوزه‌های مختلف مثل پزشکی و کشاورزی، تولید برق و... کاربرد دارد. فکر می‌کنم که چیزی مخفی نمی‌ماند و اگر چیزی باشد سرانجام فاش خواهد شد.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو المیادین از حضور هیأت‌هایی از افغانستان در تهران پرسید و گفت که ایران از این طریق چه امری را محقق کرد و نعیمی گفت، دو طرف گفت‌وگوهای بین‌الافغانی الان دیگر معتقدند که راه حل در خود منطقه و افغانستان است نه خارج از آن. شما دیدید که آمریکا بیست سال در افغانستان ماند و خراب کرد و ویران کرد. هر دو طرف افغانستانی به این نتیجه رسیده‌اند که این کشور جز با مشارکت همه جریان‌ها به صلح نمی‌رسد. کابل هم باید فهمیده باشد که آمریکا نمی‌تواند برای این کشور صلح به ارمغان بیاورد. نکته مهم این است که دو طرف توقف فوری درگیری را پذیرفتند و قرار است که بروند و بررسی کنند و دوباره به میز مذاکره بازگردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس