الیمادین

تحلیلگر سیاسی میهمان شبکه خبری المیادین در ویژه برنامه انتخاباتی این شبکه تأکید کرد، دولت آینده ایران باب دیپلماسی را نخواهد بست اما اگر آمریکا تحریم را بر ندارد، معطل آن نخواهد ماند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «القسم» که تا روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید ایران ادامه دارد، امروز چهارشنبه میزبان «علی اکبر دارینی» تحلیلگر سیاسی بود.

المیادین این برنامه را به موضوع مذاکرات هسته‌ای در وین و توافق هسته‌ای اختصاص داد. دارینی در پاسخ به این سوال که ایران از توافق هسته‌ای چه استفاده‌ای کرد، گفت، اجرای برجام می‌توانست راه را برای حل خیلی از مشکلات باز کند. اما متأسفانه با خروج آمریکا از توافق ایران از فواید توافق محروم شد و این تنها توافق تاریخ روابط دو کشور بود که کم‌کم به سوی مرگ حرکت کرد... و اگر ایران از این توافق هیچ بهره‌ای نبرد، طبعا، توافق هیچ معنایی نخواهد داشت. خروج آمریکا راه‌های دیپلماسی را مسدود کرد و تنش در منطقه را افزایش داد. آقای بایدن وعده کرد که بعد از پیروزی در انتخابات بسرعت به توافق هسته‌ای باز می‌گردد اما الان بیش از شش ماه گذشته و به وعده‌اش عمل نکرده است.

او از بیستم ژانویه می‌توانست خیلی از دستورات ریاست جمهوری صادر کند تا تحریم‌ها از ایران برداشته شود. از نظر ایران احتمال رفع تحریم‌ها کاهش یافته در حالی که آمریکایی‌ها می‌گویند این اولویت‌شان نیست بنابراین ایران از طریق افزایش فعالیت هسته‌ای به دنبال تغییر دادن اولویت آمریکاست تا تحریم‌های ایران را بسرعت بردارد... دولت آقای رئیسی با دولت آقای روحانی کاملا مختلف است و اگر آمریکا تحریم‌ها را بر ندارد کشور را معطل توافق هسته‌ای نخواهد کرد.

دارینی درباره اینکه چرا همه منتظر آمدن دولت رئیسی هستند تا مذاکرات به نتیجه برسد، گفت، امروز در ششمین سالروز توافق هسته‌ای فرصتی طلایی است تا این توافق احیا شود... دولت آقای رئیسی باب‌ دیپلماسی را نمی‌بندد اما معنایش این نیست که ایران باز هم منتظر آمریکا می‌ماند تا تحریم را لغو کند بلکه فعالیت هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد... دولت آقای رئیسی سیاست چرخش به شرق را پیش خواهد گرفت تا توازن را به سیاست خارجی [ایران] بازگرداند. این از اولویت‌های دولت رئیسی است در حالی که دولت روحانی برای حل مشکلات نگاهش صرفاً به غرب بود و دولت رئیسی قصد دارد در این نگاه، تعادل ایجاد کند. تقویت روابط با همسایگان و افزایش تبادل تجاری با آنان هم یکی دیگر از اولویت‌های سیاست خارجی دولت رئیسی خواهد بود.

دارینی در این برنامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه سید ابراهیم رئیسی گفته که حمایت ایران از گروههای مقاومت ادامه می‌یابد گفت، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تغییر دولت دچار تغییر راهبردی نمی‌شود. رفتار راهبردی دولت ایران ادامه میابد اما اولویت‌ها و لحن ایران در سیاست خارجی تغییر خواهد کرد. چرا که دیدگاه‌های سه قوه الان به هم نزدیک است... لذا من انتظار دارم که مسائل اساسی و حتی برخی مسائل در سیاست خارجی در مسیر حل شدن قرار بگیرد. فرق دولت رئیسی این است که مسائل منطقه و حتی حمایت از مقاومت در اولویت قرار می‌گیرد.

مجری المیادین از احتمال تکرار سیاست ترامپ در دوره جو بایدن پرسید و دارینی گفت، بله، این تهدید باقی است. آمریکا از الان در حال تلاش برای کاهش هزینه‌هایش از طریق خروج از افغانستان است اما هیچ یک از برنامه‌هایش راهبردی‌اش تغییر نکرده است. یکی از این برنامه‌های راهبردی، تقابل با ایران، روسیه و چین از طریق حمایت مستقیم و غیرمستقیم از عناصری و بازیگران اصلی در افغانستان است. این همان راهبرد قبلی با هزینه‌های کمتر است... اکنون آمریکا تمایل به حمایت از داعش در افغانستان و مشکل‌تراشی در این کشور برای مشغول کردن بازیگران منطقه دارد.

المیادین درباره افغانستان و اثر تحولات آن بر ایران پرسید و دارینی گفت، ایران دنبال ثابت این کشور است. بی‌ثباتی این کشور امنیت ملی ایران را تهدید می‌کند. اما در حال حاضر هیچ تهدیدی علیه مرزهای شرقی ایران دیده نمی‌شود اما ایران کاملا آماده است و اگر اتفاقی رخ دهد، بسرعت پاسخ خواهد داد. خیلی از مناطق غرب افغانستان تحت کنترل طالبان در آمده اما طالبان این بار به طور متفاوتی رفتار می‌کند. افغانستان که فرهنگ و زبان مشترک با ایران دارد، برای ما بسیار مهم است. با آمدن رئیسی، اولویت سیاست ایران توسعه روابط با کشورهای همسایه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    0 1
    اگر رییسی عبارت باید... بشود را با ارائه راه حل جایگزین نکند روزهایی بدتر از روحانی در پیش است.
    • محمد IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 0
      جمله ات کاملا برعکس است کاش روحانی هم دو جمله قدرتمندانه گفته بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس