کد خبر 1242800
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
عربستان

یک وب سایت سعودی از تصمیم شرکت آرامکو عربستان مبنی بر فروش سهام بیشتر برای تامین نقدینگی خود خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از الخلیج الجدید، غول نفتی عربستان آرامکو قصد دارد سهام بیشتری را در تجارت خود بفروشد و هدف آن جمع آوری ده‌ها میلیارد دلار است.

وب سایت سعودی العربیه فاش کرد که آرامکو اندکی پس از آن که شیوع بیماری کرونا منجر به کاهش بی‌سابقه قیمت نفت شد، تیم جدیدی را برای بررسی دارایی‌های این شرکت تشکیل داد.

به گفته یک منبع، آرامکو در حال حاضر در حال بررسی سهام بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارایی خط لوله به سرمایه گذاران جهانی است.

ماه گذشته شرکت نفتی دولتی آرامکو عربستان برای اولین بار اوراق قرضه اسلامی با ارزش دلار منتشر کرد.

پیش بینی می‌شود آرامکو پس از انتشار ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به یک ناشر دائمی اوراق قرضه تبدیل شود همانطور که در نوامبر گذشته صادرات ۵ ترانشی ۸ میلیارد دلاری انجام شد.

«عبدالعزیز القدمی» معاون ارشد توسعه شرکت آرامکو پیش از این گفته بود که فروش سهام آرامکو طی چند سال آینده ادامه خواهد داشت و این امر بدون توجه به شرایط بازار اتفاق خواهد افتاد، زیرا آرامکو قصد دارد درآمد دو رقمی را به میلیارد دلار جمع کند.

ماه ژوئن گذشته یک کنسرسیوم بین‌المللی سرمایه گذاران متشکل از «ای آی جی» و شرکت «سرمایه گذاری مبادله» از اتمام خرید ۴۹٪ از سهام یکی از شرکت‌های وابسته به آرامکو عربستان سعودی خبر داد. این شرکت اخیراً با قیمت ۱۲.۴ میلیارد دلار تأسیس شد.

آرامکو، بزرگترین شرکت انرژی جهان، متعهد شد سود سهام خود را پرداخت کند تا در اولین عرضه عمومی خود در بورس سعودی در دسامبر ۲۰۱۹ سود ایجاد کند. با این حال، این شرکت با وجود شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های گسترده، مجبور به کاهش هزینه‌ها، کاهش شغل و فروش دارایی‌های غیر اصلی شد که به تقاضای نفت در سال گذشته صدمه زد، در حالی که منبع اصلی درآمد عربستان است.

تحلیل گران بلومبرگ گفتند که درآمد نفتی آرامکو حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی را شامل می‌شود و ممکن است افزایش اخیر قیمت‌های نفت خام این را بیشتر کند. آنها افزودند که برنامه‌های این کشور برای کاهش وابستگی به آرامکو با کسری مالی، به چالش کشیده خواهد شد. عربستان سعودی با کسری بودجه روبرو است و پروژه‌های چند میلیارد دلاری را دنبال می‌کند تا اقتصاد متکی به نفت خود را متنوع کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس