واکنش آمریکا به مذاکرات بین افغانی در ایران

واکنش واشنگتن به برگزاری مذاکرات بین افغانی در ایران و گفتگوی وزیران دفاع آمریکا و ترکیه درباره افغانستان از مهمترین تحولات افغانستان در چند ساعت اخیر است.

به گزارش مشرق، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به برگزار مذاکرات بین افغانی در ایران، گفت: میزبانی ایران از مذاکرات صلح افغانستان ممکن است سازنده باشد. همسایگان افغانستان باید نقشی سازنده برای برقراری صلح پایدار در این کشور داشته باشند.

گفتگوهای بین‌اافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در وزارت امور خارجه ایران برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظها در ادامه گفت: ما می‌دانیم که ایران میزبان هیأت طالبان بوده و نقش همسایگان افغانستان را در آینده درک می‌کنیم. هیچ حکومتی که ممکن است با استفاده از زور و اسلحه در افغانستان به قدرت برسد، مشروعیت و حمایت جامعه بین المللی و پشتیبانی مردم افغانستان را نخواهد داشت.

گفتگوی وزیران دفاع آمریکا و ترکیه

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با «خلوصی آکار» همتای ترکیه ای خود درباره وضعیت افغانستان، روند کاهش نظامیان آمریکایی و امنیت فرودگاه کابل گفتگو کرد.

این گفتگو با توجه به آنکه خبرهایی درباره سپردن امنیت کابل به ترکیه مرح شده، دارای اهمیت است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد طرفین در این گفتگوی تلفنی در مورد همکاری های دو جانبه و روند کار کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان گفتگو کرده اند.

طرفین همچنین درباره امنیت فرودگاه کابل با یکدیگر مذاکره کرده اند.

ترکیه با توجه به توافق اخیر با آمریکا در مورد تامین امنیت فرودگاه کابل اعلام کرده است نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام نخواهد کرد.

بایدن روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را بررسی می کند

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امروز پنجشنبه در نشستی با تیم امنیت ملی دولت خود روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را بررسی می کند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده است بایدن با تیم امنیت ملی خود دیدار می کند تا گزارش دوره ای پیشرفت روند کاهش نظامیان در افغانستان را دریافت کند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی بایدن در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی افغانستان به خبرنگاران گفته است فردا (پنجشنبه) درباره روند خروج از افغانستان صحبت می‌کند.

پاکستان برای از سرگیری مذاکرات «بین‌الافغانی» تلاش می‌کند

منیر اکرم سفیر دائم پاکستان در سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در شهر نیویورک آمریکا با اشاره به تداوم روند مذاکرات بین‌الافغانی گفت: این روند به دلیل ایجاد اختلافات در پی تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعلیق شد. پاکستان به طور فعال برای ازسرگیری مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان تلاش می‌کند.

به گزارش رادیو پاکستان، سفیر دائم پاکستان در سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به نقش این کشور در زمینه تسهیل آغاز مذاکرات مذکور، از تصمیم طالبان برای ارایه یک طرح صلح به دولت افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت که این امر می‌تواند موجب پیشرفت مذاکرات شود.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز طی اظهاراتی در پنجم جولای تمامی کشورهای منطقه را به مسئولیت پذیری در قبال حفظ افغانستان از جنگ داخلی دعوت کرده بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس