کد خبر 1242077
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
زالی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از بررسی ۳۰ شاخص کلیدی در جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: سهم مردم از خزانه در حوزه سلامت اندک است.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی، بعد از ظهر سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ در نشست خبری نخستین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت کشور، افزود: شاهد سایه سنگین رانت خواری در نظام مالی کشور هستیم که نگرانی مردم را موجب شده است.

وی ادامه داد: سهم نظام سلامت کشور از بودجه عمومی اندک است و از این حیث حوزه سلامت دچار مشکلات عدیده ای شده است.

زالی بر ایجاد تعادل بین منابع و مصارف تاکید کرد و افزود: نوسانات اقتصادی در کشور باعث آسیب مالی خانواده‌ها می‌شود.

وی افزود: عدم اعتماد مردم باعث سرگردانی نقدینگی‌های مردم شده است و شاهد هستیم افراد ثروتمند از بازار مسکن صاحب درآمدهای کلان شوند و در مقابل اکثریت جامعه از وضعیت کنونی به شدت آسیب دیده اند و حتی هنگام مرگ بعضی‌ها یک متر زمین هم ندارند.

زالی به تبعات اقتصاد در سایه اشاره کرد و گفت: پولشویی مولود اقتصاد در سایه است.

وی از بررسی ۳۰ شاخص کلیدی در جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: شک برون داد و خروجی این جشنواره شفافیت سازی مالی، اصلاح ساختارهای بودجه‌ای، صرف منطقی هزینه‌ها و پرهیز از مصرف بی رویه خواهد بود.

زالی با اشاره به اینکه انضباط مالی و توجه به مؤلفه‌های مهم اقتصادی در سیاست گذاری نقش پررنگی دارد، از برگزاری اولین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی با هدف ارتقا فرهنگ شفافیت مالی و فساد ستیزی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: انحراف بودجه‌ای و خارج شدن از مدار توازن مالی یکی از مهم‌ترین گلایه‌های عمومی مردم است و بدون شک انحراف مالی منتج به اختلال در انضباط مالی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سایه سهمگین رانت خواری، فساد، پرهیز از شفافیت مالی، عدم پاسخگویی در نظام عمومی مالی یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که سالیان اخیر کشور و مردم از آن رنج می‌برند، ایجاد ساز و کاری با هدف برقراری عدالت اجتماعی مالی و پیشگیری از ویژه خواری را مورد تاکید قرار داد و افزود: انضباط مالی در دستگاه‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی با هدف ترویج فرهنگ شفاف سازی مالی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: پیشگیری از اختلال و عدم هماهنگی بین مصارف و منابع یکی از مهمترین دستاوردهای این جشنواره خواهد بود.

تخصیص منابع اندک از بودجه عمومی به بخش سلامت و رفاه اجتماعی یکی از مهم‌ترین مواردی بود که دکتر زالی آن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه سهم مردم ایران از خزانه و منابع عمومی در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی بسیار اندک است، این موضوع به یکی از مهم‌ترین مطالبات عمومی مبدل شده است.

وی، راهکار شکل گیری عدالت اجتماعی و حرکت به سمت فقرزدایی را عبور از دالان تعدیل مصارف، شفافیت سازی و پرهیز از مصرف گرایی در بخش اجرایی کشور دانست.

زالی با تاکید بر اینکه در کشورهایی که توفیقاتی در اقتصاد کلان دارند بدون شک مردم شرکای اقتصادی دولت هستند، از تقلیل سرمایه اقتصادی اجتماعی مردم در مشارکت با دولت خبر داد و با اشاره به حادثه تلخ کاهش شاخص بورس کشور ادامه داد: متأسفانه نوسات بورس باعث کوچک‌تر شدن سفره بسیاری از خانواده‌ها شد.

وی ادامه داد: عدم شفافیت اقتصادی و ویژه خواری همانند موریانه نظام‌های اقتصادی را تهدید می‌کند.

ساماندهی نقدینگی‌های سرگردان و پیشگیری از شکل گیری بازارهای موازی یکی دیگر از مواردی بود که زالی برای رشد نظام اقتصادی کشوری مورد توجه قرارداد.

وی، نگاه عمیق و آسیب شناسانه با محوریت برقراری انضباط مالی و عمومی را خواستار شد و تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ساختار طراحی بودجه تلاش دارد ضمن بودجه ریزی عملیاتی و شناسایی دقیق منابع و مصارف و همچنین توازن مالی به سمت شفافیت مالی و برقراری عدالت مالی در تخصیص منابع دست یابد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس