سد

وزرای خارجه مصر و سودان پس از دیدار در نیویورک، به اقدام اتیوپی در شروع مرحله دوم آب‌گیری سد النهضه واکنش نشان دادند و آن را اقدامی پرمخاطره و تنشزا خواندند.

به گزارش مشرق به نقل از اسکای نیوز، وز ارت خارجه مصر امروز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: وزرای خارجه مصر و سودان پس از دیدار در نیویورک به اقدام اتیوپی در شروع مرحله دوم آب‌گیری سد النهضه واکنش نشان دادند و آن را اقدامی پرمخاطره و تنشزا خواندند.

در این بیانیه آمده که سامح شکری وزیر خارجه مصر، در دیدار با همتای سودانی خود مریم صادق المهدی تازه‌ترین تحولات مربوط به پرونده سد النهضه را در آستانه نشست شورای امنیت را که قرار است روز پنج‌شنبه برگزار شود بررسی کردند.

این بیانیه افزوده که طرفین بر ضرورت ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها با اعضای شورای امنیت برای متقاعد کردن آنها به حمایت از مواضع مصر و سودان درباره لزوم رسیدن به توافقی الزام‌آور درباره آبگیری و راه اندازی سدالنهضه که منافع هر سه کشور و حقوق آبی آنها را تأمین کند و به سودان و مصر زیان وارد نکند، تأکید کردند.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد: آنان همچنین بر مخالفت قاطع خود با اعلام رسمی آغاز مرحله دوم آب‌گیری سد النهضة توسط اتیوپی تأکید کردند و آن را خلاف توافق‌نامه‌های پیشین امضاشده میان سه کشور در سال ۲۰۱۵ و نیز نقض صریح معاهده‌های بین‌المللی مربوط به آب‌های مشترک دانستند و آن را اقدامی پرمخاطره برای قراردادن طرف‌ها دربرابر عمل انجام‌شده شمردند و اینکه اتیوپی به تبعات منفی و زیانهای آبگیری مرحله دوم سد النهضه به شکل یکجانبه توجهی ندارد.

اسکای نیوز گزارش داد: سامح شکری که برای مشورت‌های لازم پیش از نشست شورای امنیت درباره پرونده سد النهضه به نیویورک سفر کرده در این سفر با نمایندگان اعضای غیر دائم شورای امنیت، استونی، ایرلند، مکزیک و نروژ رایزنی کرد.

شروع مرحله دوم آبگیری سدالنهضه

محمد عبدالعاطی وزیر منابع آبی مصر، خبر داد که بیانیه‌ای رسمی ازجانب همتای خود در اتیوپی دریافت کرده که در آن بر آغاز مرحله دوم آب‌گیری سد النهضه تأکید شده است.

او گفت که اعتراض رسمی قاهره به این اقدام اتیوپی را ابلاغ کرده و افزود که این اقدام نقض صریح توافقات پیشین است و سرانجام خطرناکی دارد که تهدید کننده امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی است.

مصر در تأمین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

شروع مرحله دوم آبگیری سدالنهضه اقدامی پرمخاطره است

سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان مواجه شده است؛ دو کشوری که در تأمین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

آنچه می‌توان گفت این است که مصر در بد مخمصه‌ای گرفتار شده است زیرا از یکسو تمایلی برای استفاده از گزینه نظامی ندارد و از سوی دیگر در معرض تهدید آبی قرار گرفته است. زندگی مصری‌ها در گرو رود نیل است و جایگزینی غیر از نیل برای آنها نیست.

برخی ناظران امور مصری بر این باورند که درست است که مصر از روی آوردن به گزینه نظامی خودداری می‌کند اما حفظ سهم آبی مصر از نیل مهمتر از هر موضوعی است و روی آوردن به گزینه نظامی از همه راه‌ها و گزینه‌ها از جمله گرسنگی و تشنگی کم هزینه تر خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس