به گزارش مشرق سید یاسر جبرائیلی در کانال تلگرامی خود نوشت: جناب آقای اردکانیان وزیر محترم نیروی دولت تدبیر و امید مربوط بهمن‌ماه ۱۳۹۶ یعنی قریب به چهار سال پیش فرمودند که زیربار "مافیای نیروگاه‌سازی" نمی‌روند و استدلال کردند که "ساخت نیروگاه برای جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف پیک، توجیه اقتصادی ندارد".

ما نمی‌دانیم تولیدکنندگان برق از چه زمانی و طی چه فرآیندی در کسوت "مافیا" درآمده‌اند، اما چنانکه در جاهای دیگر مبسوط بحث کرده و مستندات را مرور کرده‌ام، نیک می‌دانیم که عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور از محل سوخت‌های فسیلی، ناشی از اجرای غیرقانونی توافق پاریس است.

با دقت در استدلال‌های ارائه شده برای پوشش این سیاست نیز، نکات جالبی عایدمان می‌شود. آقای اردکانیان می‌گویند "ساخت نیروگاه برای جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف پیک، توجیه اقتصادی ندارد".

این سخن در شرایطی درست است که شما سیاست صادرات برق نداشته باشید و بخواهید ظرفیت نیروگاهی را صرفا با مصرف داخلی تراز کنید. اما اگر سیاست شما افزایش صادرات برق باشد، فلسفه ساخت نیروگاه دیگر جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف پیک نخواهد بود، بلکه نیروگاه‌سازی با هدف اجتناب از خام‌فروشی نفت و گاز و البته مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز صورت خواهد گرفت که تکلیف بند ۱۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. در این صورت و به تبع ظرفیت بالای تولید برق، در ساعات پیک مصرف داخلی نیز فجایعی که امروز شاهد آن هستیم، رخ نخواهد داد.

متاسفانه از آنجائیکه سیاست دولت عدم افزایش تولید برق از محل سوخت‌های فسیلی بوده، روند روبه رشد خالص صادرات برق کشور نیز با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رو به نزول گذاشته و خالص صادرات ما از ۷۸۷۹ مگاوات در سال ۹۲ به ۲۷۲۳ مگاوات در سال ۹۹ رسیده است. یعنی خسارات وارد شده به کشور از ناحیه اجرای توافق پاریس، صادرات برق کشور ما را نیز متاثر کرده است.

با شرایط ایجاد شده و با توجه به مدت زمان لازم برای احداث نیروگاه، مع‌الاسف چاره‌ای نیست جز اینکه تابستان سال جاری را با خاموشی‌ها سپری کنیم. از ابتدای روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی ان‌شاءالله سیاست توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور از سر گرفته خواهد شد تا سال‌های آینده این روزهای تاریک تَکرار نشود...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    33 0
    اخه نه که وزرای دولت تدبیر و امید پیر هستند فکر میکنند شما و مردم هم بعضی از این مواردی که اشاره کردید رو یادشون رفته !؟ آلزایمر سیاسی به درد همچین روزهایی میخوره اما مردم الزایمر سیاسی و مصلحتی ندارند
    • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      3 0
      چرا مجلس ها که نمایندگان مردمند، وزیر را فرانخواندند ...
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    20 0
    اگه صرفه نداشت چرا خودش به اسم خصوصی سازی تو اصفهان به اسم خصوصی سازی نیروگاه خرید
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      9 0
      برای خودشون صرفه داره . به محیط زیست هم هیچ آسیب کثیفی نمیزنه . کثافت کاری محیط زیست فقط مشمول بخش تولید عام المنفعه میشه .
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    12 0
    قابل توجه مسئولین بی عرضه و بی کفایت کشور، ما مردم مظلوم خوزستان دمای بیش ۵۵ درجه و شرجی نزدیک ١٠٠ درصد ٨ ماهه، را فقط با روشن کردن کولر گازی می توانیم تحمل کنیم، با پنکه که نمی شود زندگی کرد، کولر آبی هم در خوزستان جوابگو نیست.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      4 24
      30 سال پیش یا 50 سال پیش که کولر نبود چی کار میکردید؟ همن کارو بکنید
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      9 0
      منتظر دستور شما بودن شما چی امر میفرمایید انجام بدن .
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      7 0
      30 سال قبل از اپارتمانهای بی هویت و تنگ و تاریک و اسانسور امروزی خبری نبود و قریب به اتفاق ایرانیان در خانه های حیات دار با حداقل دو درخت سایه گستر در تابستان میگذراندند
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      5 1
      30 سال پیش اینترنت و موبایل هم نبود که جنابعالی بشینی زیر باد کولر دری وری ارسال کنی
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      3 0
      پسر حان 50 سال پیش در امر خانه سازی پیش بینی گرما و سرمای فصلی میشد ! مثل امروز نبود که خانواده در یک مساحت کوجک و بسته و تاریک در طبقه فلان بدون آب و برق و آسانسور و ... روزانه ساعتهای متمادی حبس و شکنجه شوند!
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 0
      واقعا خدا ب فریادتون برسه. نگرانتون هستیم
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 0
      راس میگه دیگه خوزستان بدونه کولر یعنی مرگ
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    لا اله الا الله ، متاسفانه برای سالها به جای صدقه جاری ( حق الناس جاری ) برای خود و اجدادشان مهیا کرده اند و من نمی دانم از خدا نمی ترسند که چنین می کنند یا اصلا نمی فهمند که چنین می کنند؟!!!! تا وقتی وزیر نیرو فکر می کند وظیفه اش صدور قبض برق و گرفتن در آمد آن برای دولت است وضع همین است!!!! هر وقت وزیری آمد که فهمید معنای تامین انرژی و استراتژیک بودن آن یعنی چه آنوقت شاید بشود به این دولت مردان دل خوش کرد. الله اعلم . اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 10
    نیروگاهی که 10 سال پیش کلنگ زده شده به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده. چرا آدرس غلط می دهید وقتی پول نیست نیروگاه نیست ! اورهال هم با تاخیر انجام می پذیرد ! آدرس غلط ندهید .دولت تمام شد! . دولت جدید با واقعیت قرار است کار کند!!
    • امیر IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      5 1
      دوست عزیز چرا نمیفهمی معاهده پاریس باعث شد این دولت بسیاری از نیروگاه های فسیلی رو از مدار خارج کنه هیچ سرمایه گذاری برای نیروگاه های فسیلی انجام نداد این در صورتی که ما بسیاری از تولیدات برقمون از نیروگاه های فسیلیه.....
    • SE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      6 0
      آن 18 میلیارد دلاری که به بفنا دادید کافی نبود؟ و و یا آنهمه پولهایی که گفتید از برجام گرفته اید؟
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      8 0
      یکی از درآمدهای صنعت برق از ماه دوم دولت اول روحانی بدستور زنگنه کلید خورد به این شکل که روی هر قبض ۸۰۰ تومن کشید برای توسعه . الان ۸ سال از دریافت میگذره . میگن زیر ساختهاشون هم فرسوده است . خب شما بگو وقتی برق تامین نشده دقیقا توسعه اش چه معنی پیدا میکنه و تو کجا انجام شده ؟
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 0
      حداقل سالی 300 هزار فرار مالیاتی یعنی یک ونیم برابر پول نیروگاه در یک سال در جیب ثروتمندان همقطار تدبیر و امید و اصلاح میرود و عباس عبدی ها با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفت میکنند این کاسبان تحریم و برجام و سازش
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 0
      چطور پول برای دزدی و مافیا بازی هست؛ پول برای رفع و رجوع کارای مردم که یکیش نیروگاه باشه نیست؟ اون ۵۲ میلیاردی که بابت کالاهای اساسی به دلالا دادید می دونید که می شد کشور رو کوبید از نو ساخت؟
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 3
    دولت هاشمی با تصویب قانون تغییر ساعت تابستانی مثلا قصد داشت حفظ انرژی کنه بعدی ها هم اومدن مثلا نیروگاه ساختن. علت اصلی فرسوده بودن شبکه توزیع و تلفات برق و همچنین عقب بودن از تولید برق در کشور نسبت به جمعیت هست
    • SE ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      5 0
      و این در حالی است که مطالعات جدید نشان داد که بر عکس انتظار، ساعت تابستانی نه تنها مصرف انرژی را کاهش نمی دهد که تازه سبب افزایش آن می شود. همین مساله سب شد تا بسیاری از کشورها ساعت تابستانی را لغو کنند.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    4 0
    با سلام جالبه! یکروز آخوندی، یکروز بیژن خان, یکروز اردکانیان و هر روز با بخشی از مشکلات اساسی که به دیدگاه های وزرای دولت روحانی برمی گردد گرفتار می شویم. آیا در این دولت اتق فکر و یا ستادی برای هماهنگی کابینه وجود نداشت؟ در این صورت کار معاونین و ستاد طویل و عریض دولت و تعاقب آن دستگاه های نظارتی چیست؟
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      3 0
      رجال کابینه میرحسین همینها بودند! چه نعمتی بود احمدی نژاد که قدرش را حالا حالاها نخواهیم دانست!
  • FR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    ما باید مثل صدر اسلام زندگی کنیم
  • FR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 3
    لعنت بر همه شما من کارگر با حقوق زیر 4میلیون ازکجا موتور کولرم که بر اثر نوسان و قطع مکرر برق سوخته 11میلیون تهیه کنم یه روزی افتخار میکردم که جان بازم ولی الان خودم را مسئول اینهمه ویرانی کشورم میدانم خجالت میکشم
    • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      عزیز یه نگاه به عکس پرچم کشورت که بالای نظرته بنداز و از مسئولان همون کشوری که توش برق رفته شکایت کن.
    • اهبرخان IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 0
      خوشبحالت كه با پول كارگري كولر داري بنده با مديريت يكي از ادارات دولتي هنوز تو خونه ام كولر ندارم. تو كارگر نيستي ارباب مايي.
  • US ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    3 0
    با همین استدلال ساخت مسکن را هم تعطیل کردند. با همین استدلال صنعت هسته ای را تعطیل کردند. با همین استدلال هواپیما سازی را تعطیل کردند. با همین استدلال با خودکفایی گندم مخالفت کردند. با همین استدلال...
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      استراتژی این دولت این هست که یا بهانه ای خواهم یافت یا بهانه ای خواهم ساخت. یا معاهده ای خواهم ساخت یا معاده ای خواهم یافت کل استراتژی اینا این هست که مملکت رو بدن باد فنا این از نظر ما روشن و مبرهن هست دیگه چطور بگه که، ایران دارم کمرت و می شکنم اما تعجب می کنم چرا نمی شکنی!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    سال های دولت احمدی نژاد ما صادر کننده بودیم ولی حالا خودمونم توش موندیم.این میشه نتیجع سپردن مدیریت کشور به جماعت غرب زده.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    اختلاس چطور؟ ارز پاشی چطور؟ رانت ارز ۴۲۰۰ تومنی و ندادن حق مردم به خودشون و ریختن حق مردم به جیب دلالان چطور؟ اینا صرفه اقتصادی داره "جناب"؟ اخه مد شده الان نوکرای مردم می‌گن به ما "جناب" بگید.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    4 0
    انرژِی خووووووووووووووووووووورشیدی باید جدی گرفته بشه ! والسلام!
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    چرا در همه چیز به فکر صرفه اقتصادی هستیم
  • ا IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    یه نیروگاه خورشیدی 1 مگا واتی با هزینه های سربار بسیار ناچیز و نگهداری بسیار پایین و اشتغال حداقل 5 نفر رو میشه با 10میلیارد ساخت و به بهره برداری رسوند ظرف فقط 3 ماه نه 6 ماه. زمین و آفتاب کویر هم داریم با 290 روز خورشیدی. سرمایه گذار هم که برای این نیروگاه 100 نفر 100 میلیونی فراوون هست. صادرات هم که هرچی تولید کنی میخرن همسایه ها و دلار نقدی میدن. حالا چرا کار شکنی میکنن خدا میدونه. معاهده پاریس هم رعایت میشه. اگر کاغذ بازی امتیاز و قرارداد رو بردارند و باعث تسهیل صادرات برق به کشورهای همسایه بشن و چوب لای چرخ نزارن بخدای احد و واحد قسم 50 هزار نفر ایرانی میتونن ظرف یکسال 50 تا نیروگاه بسازن که 100% تولید برق رو در کشور افزایش داده و دولت فقط برق کشور رو تامین کنه و بس.
  • ایرانی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 2
    اولا اجرای توافق اب و هوایی پاریس بنفع کشور و دنیاست حالا چون پاریسه شما مشکل داری ثانیا فعلا پولمون بابت صادرات برق به عراق رو نتونستیم بخاطر تحریم بگیریم پس بسه کینه ورزی
  • ES ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    هدف از ایجاد این همه فشار بر مردم، آشوب گری و انجام پروژه های ضد نظام و ضد کشور هست.... مردم صبوری کنند. مسئولان انقلابی رسیدگی کنن. ان شالله خدا با ماست. و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین
  • ES ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 0
    نمیخواسته کار کنه، عمدی
  • دادا IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    اینها برای خدمت به کشور مسئول نشدند که برای غارت امدند اینا از نژاد غارت گران کربلا هستند به پیراهن خونی هم رحم نکردند از نوادگان یزید ملعون هستند کشور مارا غارت کردند هرچه داشتیم و نداشتیم به امریکا گیرا دادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس