آیا برجام به شکلی که ما می‌خواهیم احیا می‌شود؟

برخلاف خوش‌بینی‌ها و اظهاراتی که در سطوح دولتی و غیردولتی در داخل و خارج بیان می‌شود، مذاکرات برجام فاصله زیادی با خط پایانی و مطلوب ایران دارد.

به گزارش مشرق، «حمید خوش‌آیند» کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی به این سوال که «آیا برجام به شکلی که ما می‌خواهیم احیا می‌شود؟» پاسخ داده است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

 برخلاف خوش‌بینی‌ها و اظهاراتی که در سطوح دولتی و غیردولتی در داخل و خارج بیان می‌شود، مذاکرات برجام فاصله زیادی با خط پایانی و مطلوب ایران دارد؛ فعلاً در مذاکرات وین چهار موضوع مهم وجود دارد که حل و فصل آن‌ها با بن‌بست مواجه شده است:

۱- آمریکا به مطالبه ایران مبنی بر اینکه تضمین بدهد که پس از احیای برجام، دیگر شاهد نقض برجام یا خروج واشنگتن از آن و بازگشت تحریم‌ها نخواهیم بود، پاسخ منفی داده است. هیئت آمریکایی در این زمینه اعلام کرده است که منافع ملی آمریکا مبنای عمل در برجام است. هرکجا دید این منافع تأمین نمی‌شود از آن خارج خواهد شد!

بیشتر بخوانید:

اولیانوف: هدف مذاکرات وین احیای برجام به شکل اولیه است

۲- ایران از آمریکا درخواست کرده که در موضوع پایبندی تهران به تعهداتش به برجام، آژانس بین‌المللی تنها داور معتبر باشد. این به معنای محروم شدن آمریکا از سازوکار اسنپ‌بک است؛ این درخواست نیز هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

۳- یکی از درخواست‌های دیگر ایران این بوده که آمریکا متعهد شود در موضوع برجام و بازگشت تحریم‌ها حتی پس از خروج مجدد، کشورهای ثالث تحریم نشوند؛ آمریکا با این موضوع نیز موافقت نکرده است.

۴- رفع تمام تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای و راسنی‌آزمایی آن، مطالبه دیگر ایران است. این در حالی است که آمریکا اعلام کرده است، این درخواست از جانب ایران یک درخواست زیادی است که نمی‌تواند عملی شود!

آیا با این اوضاع، برجام به شکلی که ایران از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شود احیا خواهد شد؟! آیا رفتار آمریکا در مذاکرات وین چیزی جز زیاده‌خواهی و زورگویی نیست؟! این پیشرفت‌های مهم و زیادی که در مذاکرات وین حاصل شده دقیقاً شامل چه موضوعاتی است؟! وقتی آمریکا حاضر به رفع آن بخش از تحریم‌ها که اتفاقاً بخش مهم تحریم‌هاست نیست، کجای مذاکرات پیشرفت داشته است؟! برجام عملاً به یک کلاف سردرگم برای ما تبدیل شده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 0
    خب دیگه مشخصه که همه تاکتیک هستند. امیدوارم این غرب گراها آدم شده باشند. البته بعید هست یکی رو نافش رو با غرب ببرند و آدم بشود
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 0
    مستر عراقچی عقل کل مون که می گفت مراحل نهایی است .
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    فقط ثانیه می شمارم برای ندیدن قیافه ظریف و مذاکره کنندگان ساده لوح کشورم که بارها فریب خوردند برای هیچ
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    وقتی کسانی با گریه یک زن نظر عوض میکنند سکان دولت را در دست می گیرند وضع بهتر ازین نمی شود
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    این ها هیچ نمی خوان عوض بشن ؟ چی از جون این مملکت میخوان عین کنه چسبیدن بهش ... چرا یکی نیست این بی عرضه ها رو بیرون کنه یعنی آدم قحطی
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    عراقچی = مذاکرات در فاز نهایی قرار دارد... ساده لوح
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 1
    پس دقیقا آقای عراقچی چکار کرده این همه وقت ؟ اون تمدید کردن های نظارت های بازرسان آژانس که با درخاست عراقچی و ظریف بود برای نشان دادن حس نیت رو هم دیدیم .
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    خود برجام که بتن ریخته شد تا دشمن را راضی نگه داریم ننگ آیندگان است که چرا به خاطر دشمن کشور را... و اگر این روال ادامه پیدا کند لیبی و عراقی شدن ایران حتمی است
  • 10098 IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    رفع تمام تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای و راستی‌آزمایی آن
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    با اینکه گاهی اشتباهه دلبستگی قانون نداره دست از سرم بردار و بگذر این مُرده دیگه جون نداره!
  • ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    خاک تو سر برجام
  • رضا IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    به اين همه تحليل نياز نداشت ، يه بچه هم ميتونست چشم بسته بگه توافقى با امريكا حاصل نخواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس