کد خبر 1239683
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
جشن ششمین سالگرد برجام با مشتی علف هرز

مذاکرات وین بعد از دور هفتم متوقف شده و احتمالاً طی یک ماه آینده، تا استقرار دولت جدید در ایران هم شروع نخواهد شد.

به گزارش مشرق، مذاکرات وین بعد از دور هفتم متوقف شده و احتمالاً طی یک ماه آینده، تا استقرار دولت جدید در ایران هم شروع نخواهد شد. اصرار ایران بر «لغو» و «راستی‌آزمایی» تحریم‌ها به شکلی که این بار مزایای برجام را «تقریباً هیچ» نکند، طرف‌های غربی را در معرض یک انتخاب سیاسی قرار داده؛ انتخاب بین قبول لغو و راستی‌آزمایی از تحریم‌هایی که ایران بر آن‌ها اصرار دارد یا سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای. طرف‌های غربی از چنین وضعیتی به‌شدت عصبانی هستند، به همین خاطر دیروز یک دیپلمات احتمالاً امریکایی گفت که سالگرد امضای توافق هسته‌ای (برجام) را «با یک دسته علف هرز» گرامی خواهیم داشت.

قرار بود دور بعدی مذاکرات در وین، به توافق احتمالی برای بازگشت امریکا به برجام ختم شود، به خصوص که میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین ۲۹ خرداد پیش‌بینی کرده بود مذاکرات احیای برجام در تاریخ ۲۴ تیر، یعنی ششمین سالگرد توافق به نتیجه خواهد رسید. در حالی که دیپلمات‌ها تا همین هفته قبل توافق را «در دسترس» می‌خواندند، حالا همه چیز به شکل نامشخصی متوقف شده است. تا حدود دو هفته قبل دیپلمات‌های امریکایی گفته بودند، ۷۰-۸۰ درصد اختلافات حل شده، ولی از مواضع دو طرف این طور برمی آید که ۲۰-۳۰ درصد باقی مانده به قدری کلیدی است که هیچ طرفی حاضر به عقب‌نشینی از آن نیست.

یک موضوع کلیدی که به نظر می‌رسد از ابتدای مذاکرات در نیمه فروردین ۱۴۰۰ همچنان حل نشده مانده، بحث زمانبندی و تقدم و تأخر اجرای تعهدات، یا همان چیزی است که به زبان ساده‌تر از «اول ایران یا اول امریکا» از آن یاد می‌شود. سه شنبه شب «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در یک کنفرانس خبری مجدداً گفت که واشنگتن به «بازگشت دوطرفه» ایران و ایالات متحده به برجام متعهد است، موضعی که ایران به دلیل بی‌اعتمادی ناشی از لغو نشدن تحریم‌ها در دوره دو ساله اجرای برجام، آن را قبول نکرده است.

علاوه بر این، دولت بایدن حاضر نیست از فهرست ۱۵۰۰ تحریم اعمال شده علیه ایران، ۵۰۰ تحریم را که خیلی از آن‌ها به دوره ترامپ مربوط است لغو کند، در حالی که تهران بر لغو آن‌ها اصرار دارد.

ماس: منتظر رئیسی هستیم

در چنین اوضاع و احوالی که از هفته قبل باعث توقف مذاکرات در وین شده، طرف‌های غربی بازی تجربه شده اتهام‌زنی را شروع کرده‌اند. بلومبرگ روز چهار شنبه از قول چهار مقام مطلع که نخواستند نام‌شان افشا شود، گزارش کرد که نماینده‌ها طبق برنامه این هفته در وین گردهم نمی‌آیند و مطمئن هم نیستند که دور هفتم مذاکرات برای چه زمانی برنامه‌ریزی خواهد شد.

میزان عصبانیت امریکایی‌ها از وضع جاری به حدی است که دیروز یک دیپلمات در پاسخ به این سؤال بلومبرگ که پرسیده چگونه ششمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای را گرامی خواهند داشت، پاسخ داد: «با یک دسته علف هرز!» «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان عصبانیت خود را به کلید زدن بازی «انداختن توپ به زمین حریف» ابراز کرد و در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «مذاکرات وین در مرحله ظریف و حساسی قرار دارد و منتظر تصمیم رئیس‌جمهور جدید ایران در مورد توافق است.»

قبل از هایکو ماس، لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته بود که مذاکرات هسته‌ای وین، وارد سخت‌ترین مرحله و زمان خود شده، زمانی که نیازمند اتخاذ تصمیمات شجاعانه، محکم و قاطع از طرف مقام‌های ایرانی است. مقام‌های امریکایی در موضعی تقریباً مشابه که دیروز واشنگتن‌پست به آن اشاره کرد، با لحن تهاجمی‌تری گفته‌اند که مذاکرات را نمی‌توان برای مدتی نامحدود ادامه داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز سه شنبه مدعی شده که «توپ در زمین ایران است» و این ایران است که باید تصمیم بگیرد آیا آماده بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) است یا خیر. بلینکن پیش از این، نگرانی از توافق ایران با آژانس را هم پیش کشیده و گفته بود که موافقت نکردن ایران با تمدید توافق نظارتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شدیداً مایه نگرانی است و امریکا در این زمینه دغدغه‌های فراوانی دارد.

او در یک کنفرانس خبری در پاریس همچنین گفته بود: «بن‌بست ایجاد شده در توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باید هر چه زودتر حل شود.»

هم‌صدایی برلین با تل‌آویو

رئیس‌جمهور آلمان که دیشب وارد تل‌آویو شد، از مواضع ضدایرانی رژیم صهیونیستی حمایت و تأکید کرد برنامه موشکی ایران باید محدود شود. به گزارش فارس، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» در گفتگو با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» بر مواضع مشترک برلین و تل‌آویو در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت که نگرانی‌های اسرائیل در قبال ایران موجه است.

او گفت: «من در طول سال‌های مذاکرات دشوار با ایران، دائماً از این نگرانی‌ها مطلع بودم و گفتگوهای زیادی با اسرائیل در خصوص این موضوع داشتم و جدیدترین آن همین چند هفته پیش با رئیس‌جمهور (روون) ریولین و رئیس ستادکل ارتش اسرائیل در برلین بود».

اشتاین‌مایر سپس با تأکید بر هدف مشترک برلین و تل‌آویو در قبال ایران گفت: «در خصوص بحث ایران، آلمان و اسرائیل یک هدف راهبردی مشترک دارند؛ ایران نباید به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. ما همچنان خواستار محدود کردن برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه هستیم.»‌

وی در این خصوص توضیح داد: «ما ممکن است همیشه در زمینه بهترین راه رسیدن به این [هدف)]توافق نداشته باشیم، اما بر این باوریم که تجدید برجام مؤثرترین شیوه برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای به صورت قابل‌اثبات و راستی‌آزمایی است.»

اخیراً وبگاه «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش کرد که تل‌آویو قصد دارد در یک‌سری جلسات سطح بالا با مقام‌های امریکایی، بر رویکرد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

منبع:روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    17 2
    بجای علف هرز باید می نوشتی تورم ۳ رقمی دلار ۲۷ هزار تومانی اجاره خونه سربه فلک کشیده پراید ۱۰۰ میلیونی گوشت و مرغ و تخم مرغ دست نیافتنی و....
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      0 1
      ببينم دولت انقلابي با برجام چه مي كند؟ بهانه اي نباشد!
  • iran IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    14 0
    مذاکرات و توافق و تعهد یکطرفه که فقط ایران را ملزم به بتن ریزی در راکتور اتمی اراک کرد، غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا متوقف شد، امکان بازرسی بازرسان ( جاسوسان ) اسرائیل و آمریکا در ایران فراهم شد، دانشمندان اتمی ایران ترور شدن سردار بزرگ ایران شهید سلیمانی ترور و به شهادت رسید .... همه تحریم های آمریکا هم سر جای خود باقی ماند و تازه فشار حداکثری بر ایرانیان کلید خورد! واقعا" برجام چه دستاوردی برای ایران و ایرانیان داشته که ما بخواهیم مجددا" برجام رو احیا و اجرا کنیم !!!! آزموده را آزمودن خطاست ... یک مسلمان ایرانی نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود ..
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      0 0
      یعنی اگر مسلمان غیر ایرانی بودی و یا اصلا مسلمان نبودی انجام چنین حماقتی مجاز می شد؟
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 0
    این عصبانیت غربی ها با پررویی نجومی آن ها ارتباط مستقیم دارد. به یاد شهید مظلوم دکتر بهشتی باید به آن ها گفت: از ما عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید! ان شاء الله تعالی
  • پیروزه IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    ایران حسن نیت خود را نشان داده است پس حالا نوبت غربیها است که حسن نیت خود نشان بدهم .
  • علی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 5
    در سفره رنگین نشستن و مخالفت از برجام یعنی دشمنی با مردمی که به نان شب محتاجند .
  • DE ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    یک دیپلمات احتمالاً امریکایی گفت که سالگرد امضای توافق هسته‌ای (برجام) را «با یک دسته علف هرز» گرامی خواهیم داشت. زیرا قبلا با نشان دادن یک دسته علف بُزی دنبالمون راه می افتاد حالا چون داره دوره ۸ ساله تموم میشه و شدیدا کارنامه شون خالیه با علف هرز هم راضی میشن.
  • DE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته که مذاکرات هسته‌ای وین، وارد سخت‌ترین مرحله خود شده، کلا بیل توش فرو نمیره خیلی صفتِ منِ لودریان با بیلم نمیتونم کمپرسی رو راضی کنم بایستی بریم سراغ جهانگیری او در آواربرداری ۸ ساله تجربه داره.برمیداره میریزه پشت سر خودش.حالا یکی باید بیاد آوارهای ۸ سال محمود و ۸ سال هم اونی که با ملت قهر بود و با دشمن راحت بود رو برداره
  • رضا پ IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    5 0
    قبل برجام دلار3500تومان بعدبرجام30000تومان .این است عقب نشینی درمقابل غرب.آقای حسن فریدون غربگرا(خیانت تاچه اندازه)
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    چرا درصنایع(نفت،گاز،پالایشگاه ها،پتروشیمیها،معادن،فولاد،برق،مخابرات،آبفاوکشاورزی...)علیرغم اینکه مثل موریانه(مفسدان،ژنهای برتر،آقازاده ها،امتیازیها،زوروتزویر،چاپلوسی،غارت،خرابکاری،روابط،پارتی بازی،باندبازی،خائن،جنایتکار،متظاهر به اسم حفظ نظام‌...)تجمیع هستندوبوی گندش کل کشور را برداشته،ولی مثل (یک آدم روبه اهتزار)زنده ونمیمیرد؟بدلیل اینکه منابع صنایع وآبشخور این دزدان وپاچه خوارها ازبیت المال ورایگان هست وبعدازاینکه یکی یکی این منابع غارت و به پایان رسید(مثل آب)بصورت(خشکسالی،نشستها،زلزله،آتش سوزی،آلودگی،ریزگرد،گرانی،تورم،کمبودها،بی کیقیتی،قاچاق،بیماری،اعتراضات،کشتارها،جنگهای داخلی،بی آبی،بی برقی،نابودی محیط زیست،انواع معضلات وناهنجاریها...)مردم،کشور...همه را(تروخشک،کوتاه ودرازمدت)دراین جهنم با(تغییرات اساسی،غیر قابل برگشت،تغییرهویتی برای گرین کارتیها،فرارمغزیها.‌‌..)وحتی برای همیشه نابودی ومحو انسانی،فرهنگی وتمدنی روبرو میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس