کد خبر 1240838
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
میراث مرگبار استعمار انگلیس برای بومیان کانادا

با گذشت زمان و آشکار شدن ابعاد جنایت نژادی علیه بومیان در کانادا، پرده از چهره عاملان این جنایت در حال فرو افتادن است.

به گزارش مشرق، کشف دستکم ۳ گور دسته جمعی حاوی بقایای بیش از هزار جسد پس از جست و جو در ۳ مدرسه از ۱۵۰ مدرسه شبانه روزی کودکان بومی در کانادا، گذشته از آشکار کردن دستان دولت کانادا و کلیسای کاتولیک در این جنایت هولناک نژادی، نقش انگلیس به عنوان استعمارگری که روند جنایات علیه بومیان کانادایی را کلید زد، افشا کرد.

میراث مرگبار امپراتوری استعماری انگلیس برای بومیان کانادا

صحبت از مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا و جنایات رقم خورده در این مدارس که دهه‌ها مسکوت مانده بود، بدون بردن نام انگلیس و نقش این کشور، حلقه‌ای مفقوده دارد؛ چرا که مدارس مذکور با هدف جذب جامعه بومی کانادا در فرهنگ اروپایی و کانادایی زمانی تاسیس شدند که کانادا زیر سیطره انگلیس بود.

میراث مرگبار امپراتوری استعماری انگلیس برای بومیان کانادا

قدیمی‌ترین مدرسه شبانه روزی کودکان بومی در کانادا در سال ۱۸۳۱ یعنی ۳۶ سال قبل از تاسیس کشور کانادا و ۴۸ سال زودتر از نخستین مدرسه بومیان در «پنسیلوانیا» آمریکا تاسیس شد؛ این اقدام سیاست استعمار انگلیس بود.

این امپراتوری استعمارگر در چارچوب رویکرد ضد بومی خود در کانادا دست به اقدام‌های تبعیض آمیزی زده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به مصادره اراضی بومیان اشاره کرد؛ اقدامی که پروژه نسل کُشی بومیان در مدارس شبانه روزی کانادا را رسمی کرد.

بازتاب و انعکاس نقش انگلیس در جنایت گذشته بر بومیان را می‌توان در سرنگونی مجسمه‌های «ویکتوریا» و «الیزابت دوم» در «روز ملی کانادا» در شهر «وینیپگ» استان «مانیتوبا» مشاهده کرد.

میراث مرگبار امپراتوری استعماری انگلیس برای بومیان کانادا

معترضان به تبعیض نژادی و جنایت علیه بومیان کانادا با برپایی تظاهراتی در سراسر این کشور از جمله «تورنتو»، «مونترال»، «اتاوا»، «وینیپگ»، ...، ضمن تخریب و سرنگون کردن ۲ مجسمه مذکور، مجسمه یک کاپیتان نیروی دریایی سلطنتی قرن هجدهم انگلیس را نیز تخریب کردند.

این کاپیتان انگلیسی، نخستین انگلیسی است که وارد استان «بریتیش کلمبیا» کانادا – محل کشف ۲ گور دسته جمعی- شد.

میراث مرگبار امپراتوری استعماری انگلیس برای بومیان کانادا

معترضان طناب‌هایی به گردن مجسمه‌ها بستند و آن‌ها را با سر دادن شعارهایی مانند «نه به نسل کشی» به زمین کشیدند.

بومیان کانادا دلیل سرنگونی این مجسمه‌ها و تخریب آن‌ها را ناراحتی از سیاست‌های استعمارگرانه انگلیس در قبال جامعه خود خوانده و آن‌ها را مسئول مرگ بومیان کانادایی معرفی کردند.

یکی از معترضان در این زمینه گفت «ملکه کسی است که سرزمین ما را به بازرگانان داد.»

دولت انگلیس که تا زمان سرنگونی مجسمه‌های مذکور، به موضوع کشف گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا واکنشی نشان نداده بود، سرنگونی و تخریب مجسمه‌های مذکور را محکوم کرد.

میراث مرگبار امپراتوری استعماری انگلیس برای بومیان کانادا

«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس معترضان ضد استعمار کانادایی را به دلیل تخریب مجسمه‌های الیزابت دوم و ویکتوریا مورد انتقاد قرار داد.

یکی از نمایندگان حزب «توری» انگلیس نیز این اقدام را «بی احترامی فوق العاده» خوانده و مدعی عدم مسئولیت سلطنت انگلیس در این جنایت شد!

معترضان همچنین ۱۰ کلیسای کاتولیک را تخریب کردند؛ پیشتر نیز ۴ کلیسا در استان «بریتیش کلمبیا» به آتش کشیده شده بودند.
 

میراث مرگبار امپراتوری استعماری انگلیس برای بومیان کانادا

تاسیس کشور کانادا در دوره سلطنت «ویکتوریا» به امضای معاهده‌ای با مردم بومی منجر شد.

سیاست مدارس شبانه روزی کودکان بومی نیز در زمان سلطنت وی وضع شد.

کانادا با وجود استقلال در سال ۱۸۶۷ همچنان زیر سلطه سلطنت انگلیس قرار دارد؛ این کشور از سال ۱۹۲۶ تاکنون به عنوان یک جامعه خودمختار امپراتوری انگلیس شناخته می‌شود.

میراث مرگبار امپراتوری استعماری انگلیس برای بومیان کانادا

از قرن نوزدهم تا اواخر قرن بیستم و دهه ۱۹۷۰، بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی کانادایی به اجبار به مدارس شبانه روزی تحت مدیریت دولت کانادا و کلیسای کاتولیک منتقل شدند.

این کودکان در مدارس مذکور مورد آزار و اذیت جسمی و جنسی قرار می‌گرفتند و جان خود را از دست می‌دادند.

برآوردها از مرگ ۶ تا ۱۰ هزار کودک بومی در این مدارس حکایت دارد؛ تاکنون محوطه ۳ مدرسه شبانه روزی در کانادا مورد کاوش قرار گرفته و بقایای بیش از هزار جسد کشف شده است.

در آمریکا نیز ۳۵۰ مدرسه شبانه روزی کودکان بومی از اوایل قرن ۱۹ تا اواسط قرن ۲۰ برای جذب بومیان در جامعه آمریکایی فعالیت می‌کردند.


 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 1
    خداییش چهرهٔ کثیف استعمار بد جوری مشخص شده، تسلیت به همهٔ غربگدایان و وطن فروشان!!
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    4 1
    مرگ بر غربگدایان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس