کد خبر 1240509
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
جاستین ترودو نمایه

نخست‌وزیر کانادا که فضای کشورش در پی کشف چند گور جمعی صدها کودک بومی در مدارس کلیسای کاتولیک متشنج شده، بدون در نظر گرفتن احساسات بومیان این کشور، آتش‌سوزی‌های اخیر در چند کلیسا را محکوم کرد.

به گزارش مشرق، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا دیروز (جمعه) آنچه موج تخریب و آتش‌سوزی علیه کلیساهای کاتولیک در سراسر این کشور خواند، محکوم کرد و گفت این راه‌حلی برای آسیب‌های ایجاد شده مرتبط با مدارس شبانه‌روزی بومیان این کشور نیست.

به گزارش شبکه «سی‌بی‌سی» کانادا، او بعد از بازدید از یک کلینیک واکسیناسیون در اُتاوا، پایتخت کانادا، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص حوادث اخیر در این کشور در پی کشف گور جمعی متعلق به صدها کودک بومی گفت: خیزش عدم تحمل، نژادپرستی و نفرت را در سراسر کشور شاهدیم. غیرقابل قبول و اشتباه است که شاهد اقدامات خرابکاری و آتش‌سوزی از جمله علیه کلیساهای کاتولیک در سراسر کشور هستیم.

ببینید:

عکس/ آتش‌سوزی گسترده در غرب کانادا

ترودو افزود، عصبانیتی را که بسیاری از مردم این کشور از زمانی که اقوام اولیه کانادا از کشف گورهای ناشناخته در محل مدارس شبانه‌روزی سابق خبر دادند، درک می‌کند اما آتش زدن کلیساها اشتباه است.

وی در ادامه گفت: نمی‌توانم جور دیگری فکر کنم جز این که سوزاندن کلیساها در واقع محروم کردن افرادی که نیاز به عزاداری و بهبود دارند، از مکان‌هایی است که می‌توانند در آن‌ عزاداری و تامل کنند و به دنبال حمایت باشند. 

نخست‌وزیر کانادا که پیشتر به آزار و شکنجه کودکان بومی این کشور اذعان کرده بود، افزود: ما باید هر روز خود را متعهد کنیم، هر یک از ما، به این کار دشوار که باید انجام شود تا راهی را رو به جلو بسازیم که منعکس‌کننده آسیب وحشتناک بین نسلی و واقعیاتِ امروز رنجی است که همگی ما مسئول آن هستیم.

این اظهارات ترودو بعد از آن مطرح شده که چند کلیسا در بخش‌های مختلف این کشور با پیام‌هایی مرتبط با کشف چند گور جمعی کودکان بومی، سوزانده و یا بر روی آن‌ها رنگ پاشیده شده است.

بیشتر بخوانید:

شوک کشف گورهای دسته جمعی بومیان به جامعه کانادا

ماجرای هولناک کشف صدها گور جمعی در محوطه مدارس شبانه‌روزی قدیمی که از آنها اجساد کودکان بومی کانادایی بیرون کشیده‌ شده، سایه سنگینی بر روز ملی کانادا در روز پنجشنبه یکم ژوئیه که طی سال‌های گذشته در آن مراسم‌های مختلفی به همراه جشن و آتش‌بازی در شهرهای مختلف کانادا برگزار می‌شد، انداخت.

امسال شهرهای مختلفی در کانادا مراسم روز ملی این کشور را به‌دلیل کشف گورهای جمعی کودکان بومی لغو کردند و نخست‌وزیر کانادا نیز گفت که روز ملی امسال، «روزی برای تأمل» در این حوادث است.

همزمان، راهپیمایی «روز کانادا را لغو کنید» در اُتاوا به محل حضور هزاران نفر از مردم خشمگین و معترض که برای زنده نگاه داشتن یاد بومیان قربانی جنایت‌های مدارس شبانه‌روزی دولتی لباس نارنجی پوشیده بودند، تبدیل شد.

رسانه‌های کانادایی در هفته‌های گذشته سه بار از کشف گورهای جمعی که مدفن نزدیک به ۱۰۰۰ کودک بومی کانادا بود، خبر دادند.

در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بودمی از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌شان و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود.

معترضان کانادایی روز پنجشنبه همچنین مجسمه‌های «ویکتوریا» ملکه پیشین و «الیزابت دوم» ملکه فعلی انگلیس را سرنگون کردند.

سخنگوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ضمن ابراز خشم و محکوم کردن این رویداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به‌دنبال این کشف‌های غم‌انگیز، فکر ما با جامعه بومی کانادا است و به طور دقیق این مسائل را دنبال می‌کنیم و با دولت کانادا درخصوص مسائل بومیان در ارتباط هستیم».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 3
    جاستین حرف بدی نزده. خب معلومه آتش زدن کلیسا کار درستی نیست. خداوند در قرآن به محافظت از مساجد و کلیسا و کنیسه‌ها که یاد خدا در آن جاری است تاکید کردند. چرا به خاطر منافع سیاسی، این موضوع را نادیده میگیرید.
  • NL ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 3
    تا وقتی که پاپ رسما عذرخواهی نکنه باید آتش زدن کلیساها ادامه پیدا کنه
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    جاستین انتظار این حرکت رو نداشت؟!
  • DE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 1
    ولی اگر مسجد آتش زده شود دو حالت دارد اگر مسجد شیعیان باشد نه خبری، نه محکومیت بلکه برعکس ولی اگر مسجد وهابی ها باشد سریعا دولت و کلیسا و حتی انجمن یهودیان کانادا هم محکوم می‌کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس