کد خبر 1240380
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴

به گزارش مشرق حجت الاسلام علی ثقفی در کانال ایتای خود نوشت: مدیریت دولت روحانی در طول این هشت سال همچون زلزله ای زندگی را بر سر مردم آوار کرد.دولت روحانی در دور دوم و پس از حماسه شکست مفتضحانه برجام و انفعال این دولت در مدیریت کشور،‌ بسیاری از نخبگان را به این نتیجه رساند که هر روز ادامه ی کار این دولت برای کشور و ملت خسارت است.

شرح این خسارتها در اقتصاد و سیاست و فرهنگ و اجتماع  یک مثنوی طولانی با صد من کاغذ می خواهد. اما چه می شد کرد؟ یک مجلسی همزمان با دولت دوازدهم بر سر کار بود که در تاریخ مجالس کشور از جهت زیانباری فقط با مجلس ششم قابل مقایسه بود. این مجلس نظارتی بر دولت نداشت و اصولا اهل نظارت کردن بلکه اهل هیچ کار دیگر نبود. 

قوه قضائیه تا قبل از آخرین رییس قوه نیز نه آنچنان کارآمدی داشت که بتواند یک تنه برای کشور کاری کند و نه اصلا به صلاح بود این قوه وارد چالش با دولت شود. چرا که بی مسئولیتی این دولت و جریان متبوعش آنچنان بود که بیم آن می رفت ورود قوه قضائیه به عرصه ی بی کفایتی دولت با تنشهایی در کشور همراه شود.

با روی کار آمدن آقای رییسی در قوه قضائیه که امید به کارآمدی و قوت این قوه بالا رفت و سپس تشکیل مجلس یازدهم با اینکه امکان مواجهه با ناکارآمدی این دولت ناتوان بیشتر شده بود اما دیگر وقت این دولت رو به اتمام بود. دیگر دو سال به فوز پایان این دولت بیشتر باقی نمانده بود.  

اختلاف میان نیروهای انقلاب بر سر این نبود که این دولت با سلام و صلوات کار را به دولت بعدی تحویل خواهد داد بلکه بر عکس هر روز مدیریت این دولت در کشور زیانبار شمرده می شد اما چاره ی کار چه بود؟

در سال آخر، برخی به سمت استیضاح رفتند و فضای سیاسی هم ناشی از این رویکرد مقداری چالشی شد اما با همه ی خسارتها بهتر بود به جای عزل رییس جمهور به سبب عدم کفایت در اداره کشور، این مردم باشند که این عدم کفایت را اعلام کنند. صحبت بر سر هزینه فایده ها بود.

یکی از خسارت بارترین هزینه های ادامه کار دولت افزایش ناامیدی میان مردم برای اصلاح امور بود. امری که خود را به شکل به شکل واضحی در نصاب مشارکت کنندگان نشان داد. مردم این سوال را از خود می پرسیدند رییس جمهوری که کار نمی کند، توهین می کند، بر مشکلات مردم می خندد، مرتب از خودش تعریف می کند و هر بار هر وعده اش تبدیل به یک فاجعه می شود اساسا چرا با او برخورد نمی شود؟ این امر حتی این شبهه را ایجاد کرد که اینها همه با هم هستند و به این ترتیب تصور عدم تفکیک نظام از این دولت تقویت شد. چندان کسانی هم نبودند برای مردم تبیین کنند مشکلات و گره ها کجاست تا معلوم شود هزینه های برخورد با رییس جمهور کمتر از هزینه صبر بر این مصیبت تا پایان ماموریتش نیست. هر چند در یک نگاه مطلوب اگر سطح آگاهی و بلوغ سیاسی مردم بالاتر بود جراحی های بزرگ در طول مسیر یک دولت  هم ممکن و کم هزینه و مفید می شد.

در هر صورت اکنون مردم در انتخابات به طور کامل شکست رییس جمهور را اعلام کردند و نشان دادند او را، فکر او را و مدیریت او را قبول ندارند. چه آن ۱۸ میلیونی که به رییس جمهورمنتخب رای دادند، چه آن هشت میلیون دیگر که به گزینه ی پوششی دولت دوازدهم پشت کردند و چه آن حدود ۲۹ میلیونی که با قهر و دلخوری و ناراحتی یا خشم سر صندوق ها حاضر نشدند اینها همه مجموعه ای بزرگ

از یک رفراندوم عظیم در پاسخ به کسی بود که در طول این سالها هر بار کم می آورد می خواست با حربه رفراندوم منتقدانش را آزار داده و ساکت کند. بله انتخابات ۲۸ خرداد یک نه بزرگ ۹۶ درصدی و یک رفراندوم بزرگ و پاسخی خرد کننده به او و همه ی طرفداران و همپیمانانش در هشت سال گذشته بود. 

اما اکنون چه بر جای مانده است؟ اگر آثار مدیریت هشت ساله ی این دولت را به یک زلزله تشبیه کنیم بی راه نرفته ایم. حال آثار این زلزله چیست و چکار باید کرد؟ البته رییس جمهور دوازدهم در ماه پایانی خود با اعتماد به نفس و بیش فعالی خاص و تریبون باسخاوتی که صدا و سیما در اختیارش گذاشته هر روز سخنرانی می کند ، از خود تشکر می کند، فرافکنی می کند، به نفع دوران خود جعل روایت می کند و تاریخ سازی می نماید و اعلام می کند که همه ی شرایط برای خدمت دولت بعدی را آماده کرده است. مردم اگر چه دیگر دل و دماغ شنیدن این حرفها را ندارند و نیت رییس جمهور دوازدهم هم هر چه باشد؛ چه دفاع از خود و چه زمینه سازی برای بالابردن توقعات مردم از دولت بعدی، هر چه باشد حکایتگر حجم آوار آن زلزله بر سر مردم کشور نیست.

مردم اکنون چکار باید بکنند؟ جواب همانست که بعد از یک زلزله ی مهیب از مردم انتظار می رود. اول کمک به  آوار برداری و نجات کسانی که حیاتشان در خطر است سپس خویشتنداری بر مشکلات بعد از زلزله و همراهی و همکاری با مسئولان کشور برای حرکت به سمت عادی سازی زندگی و بازگشت نشاط و فعالیت و سازندگی به صحن کشور ماههای اول شروع کار دولت روزها و ساعات اولیه ی رسیدن نیروهای امدادی به مناطق زلزله زده ا ست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    20 0
    قابل توجه ستاد جدید بحران کشور!
  • DE ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    16 0
    مردم در آواربرداری چه نقشی بر عهده دارند؟ هیچی نه تجربه ای دارند نه اطلاعاتی .تنها کسی که حقوق نجومی گرفت و ۸ سال آوار سلسله محمودیه را برداشت جهانگیری بیده بیده .۸سال آوار برداری تجربه کمی نیست ولی مشکل اینه که اولا از اوندش، حتی نمیتونه منشی خودش را عوض کنه مردم شاهد باشین من هیچکاره بیدم به من رای بدهید رییس جمبور بشم ثانیا از اوندش ! اینغذر! گود زد گود زد گود زد همه جا و رفت در عمق آوار برداشت که از آب شور و گاز و نفت هم رد کرد شاید چند وقت دیگه از اونور کره زمین سر در بیاره بیرون مثلا از سانفرانسیسکو یا خالیفرنیا. بیارینش برای آوار برداری خوبه بالاخره خودشون آوار تحویل دادند میدونند چه گندی زدند.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    10 0
    تنها بازخواست و مجازات رو... مارو آروم میکنه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    15 0
    نقش مردم سوختن و ساختن است. هر هشت سال یکبار یک آوار برداری.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      9 5
      چون طول این چندده سال اصلاح طلبان رو انتخاب کردن
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    10 8
    روحانی رییس جمهور نبود رییس 4 درصدی ها بود و 96 درصد را استثمار کرد. مستکبرین به مردم و متواضعین به استکبار جهانی منحرفین و گمراهان هستند.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    9 2
    خدایااااا چیکار کنیم. خودت کمک حالمون باش. خسته شدیم از 8 سالی که آوار رو سرمون بود و هر روز بیشتر میشد
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    9 1
    ضعف در دولت روحانی قابل کتمان نیست اما کنار گود تحریم نشستین میکین لنگش کن
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 4
    دیگه اعتقادم به خدارا هم از دست ....، کاش بمبی ، زلزله ای ، آتشفشانی می آمد نیست ونابود می شدم به همراه همسر و 3 فرزندم ، کسی انگار کاری نمیکنه برای ما ، سرمایه دار ها.... ، مگه باید به حرام زد تا سقفی برای خانواده ام مهیا کنم ؟
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 2
    با سلام مقاله در واقع یک گزارش تاریخی از رویدادهای روزمره و در ارتباط با دولت روحانی است. بنظر می رسد روایت صادقانه ای است. در لابه لایه این مقاله دو مطلب مهم بچشم می خورد که بمناسبت اهمیت بحث به این مفاد اشاره می شود. ۱- در نیمه های مقاله نگارنده با اشاره به رشد و بلوغ توده مردم امکان برخوردهای جدی تر را نیز د‌ور از انتظار نمی داند. بنظر می رسد این عامل به تنهایی در دوره مورد بحث کفایت نمی کرد و بایستی در کنار آن ساختارهای قانونی دیگری پیش بینی و قانون گذاری شوند. از جمله آنها تغییر نظام ریاستی به پارلمانی است. ۲- آیا نقش مردم فقط در حد آماربرداری و کمک به آن است. اگر انتظار از مردم در این شرایط صرفا کمک به آواربرداری است ، با رویکردهای تحول آفرین دولت همبستگی ندارد.
  • حامدی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 7
    حساب رئیسی و کسانیکه باید کارکنند از امثال تو جداست
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    7 1
    ببینیم چیکار میکنید. من که به شخصه مطمئن هستم فوقش ۶ ماه آرامش هست
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 2
    البته شما قبلا(بعد دولت محمود احمدی‌نژادتون) میگفتین چیزی بنام تقصیر دولت قبل نداریم.. اما الان....
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      در سال 92 دولت را را بهترین شرایط تحویل گرفتید. 650 تن طلا. 40 میلیارد دلار ذخیره ارزی. انبارهای پر که بعد در آستانه تاریخ گذشته بودن همان را سبد کالای تحقیر کردید به مردم دادید. مرکز موفق مبادلات ارزی که ترمز دلار را کشیده بود. کارت سوخت که بنزین را مدیریت کرده بود. ایران کد و شبنم که قاجاق را بشدت کاهش داده بودند. روزی 1.5 میلیون بشکه فروش نفت صد دلار که پولش هم با دور زدن تحریمها توسط همان صرافی هایی که بعدا آنها را لو دادید و تحریم شدند صورت می گرفت و سی هزار سانریفیوژ فعال و تحریمهای در حال شکستن به اعتراف جان کری. ... اما وقیحانه گفتبد خزانه خالی است. چون مامور بودید برجام را بر ملت ایران تحمیل کنید.
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 3
    یک زمانی بدهید به آمریکا که سه تا کار انحام بدهند-۱-ظرف یکماه تمام پایگاهایشان ونیروهای اژانس وجاسوسش را ازمتطقه جمع کنند بروند-۲-سریعا بدون هرگونه تله برجانی تمام تحریمهای منطقه را بردارد-۳-انواع حمایت تروریستی را از به اصطلاح دوستانشان (عربستان واسرائیل و...)بردارد-والا تایکماه دیگر تمام پایگاه ها،نیروهای آژانس،جاسوس،تروریستهاوافسادطلبانش ...نابود میشوند(فقط یکماه نه بیشتر فقط کمتر)
  • FR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 5
    عالی بود و دقیق !
  • DE ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    مردم زیر آوارله شده اند . این شمائید که با بودجه های کلان و عافیت نشینی باید بیل بردارید و آواربرداری کنید . بیچاره مردم ! پس نقش شماها چیست ؟؟ نصحیت ؟؟ توقع و هشدار و دستورات ناشتا ؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    آیا زمان آن نرسیده است که کسانی که مملکت را به این شکل ویران کردند، در یک محکمه عادلانه محاکمه گردند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس