جن ساکی

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق بر سر برجام گفت طرف‌ها پیشتر نیز در موقعیت مشابه قرار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق در خصوص برجام را کوچک‌نمایی کرد.

سخنگوی کاخ سفید ضمن اشاره به چالش‌هایی که برای رسیدن به توافق وجود دارد به قرار گرفتن طرف‌ها در موقعیتی مشابه در گذشته اشاره کرد.

او در اظهاراتی که احتمالاً به مذاکرات میان ایران و ۱+۵ قبل از حصول برجام در سال ۲۰۱۵ اشاره داشت گفت: «می‌دانیم که پیش از رسیدن به توافق با ایران چالش‌هایی وجود دارند و ما این موقعیت را قبلاً هم تجربه کرده‌ایم.»

یک مقام ارشد ایرانی روز پنجشنبه در مصاحبه‌ با خبرگزاری رویترز گفته آمریکا باید تضمین بدهد مجدداً از برجام خارج نمی‌شود.

این مقام ارشد ایرانی که رویترز اشاره‌ای به نام او نکرده گفت: «با توجه به اینکه آمریکا از توافق خارج شده لازم است اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق مجدداً رخ نخواهد داد. این یکی از خط قرمزهای ایران است. ما هیچ‌گاه در گذشته از توافق خارج نشده‌ایم بنابراین این واشنگتن است که باید ضمانت بدهد این اتفاق، بار دیگر هنگامی که دولت تغییر می‌کند رخ نخواهد داد. (جزئیات بیشتر)

هفته پیش یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست ایرانی‌ها برای ضمانت از آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه خروج از برجام تکرار نخواهد شد گفت: «ضمانتی در کار نیست. این را ما می‌دانیم، ایران هم می‌داند. بهترین تضمین  بازگشت به توافق و اجرای متعهدانه آن است.» (جزئیات بیشتر)

منابع خبری پیش از این گفته‌اند یکی از مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین درخواست ایران برای دریافت ضمانت از آمریکا درباره عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای برجام است.

مقام‌های آمریکایی علاوه بر این، اظهاراتی را هم درباره ضرورت ارائه دسترسی از سوی ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می‌کنند.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه جمعه گفت: «اعتقاد ما این است که ایران بایستی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شده بود ایران بعد از وقوع خرابکاری در تأسیسات نطنز دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این سایت را بنا به ملاحظات امنیتی محدود کرده، اما این اختلافات در حال حل شدن هستند و دسترسی‌های بازرسان به این سایت به زودی از سر گرفته خواهد شد. (جزئیات بیشتر).

ایران و آژانس اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق چند هفته پیش به مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ ۲۴ ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد. ایران بعد از منقضی شدن این توافق در هفته گذشته هنوز برای تمدید آن تصمیم نگرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه هفته گذشته گزارشی درباره تمدید نشدن این تفاهم به شورای حکام این نهاد بین‌المللی ارائه کرد.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده اقدام این کشور در رسیدن به تفاهم فنی با آژانس اتمی بر مبنای اصول سیاسی حاصل شده و نه بر اساس تعهدات و بنابراین، آژانس حقی برای درخواست از ایران در خصوص تمدید آن نداشته است.

«کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی روز یکشنبه گفت: «بعد از پایان سه ماهه این تفاهم، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تفاهم مشترک فنی با آژانس را تمدید نکند، ولی بر مبنای حسن نیت، ایران به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر ادامه داد.»

وی افزود: «ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم و دو روز گذشته مهلت یک ماه نیز پایان یافت.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    مطمئن باش به یاری خدا، این بار ملت، مجلس و دولت انقلابی اجازه نخواهند داد کلاه گشاد دیگری به اسم احیای برجام بر سرمان رود.
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    از کی تا حالا خیانت و وطن فروشی اسمش شده حسن نیت!!؟ کی این رفتار ذلیلانه تموم میشه خداااا!؟
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 0
    جالب اینکه با تهمت زدن های پی درپی و بیجا به ایران و تحمیل تحریم هایی ظالمانه علیه یک ملت که خواستار حفظ استقلال وازادی خود میباشد توانستند یک جریان وابسته وسازشکار در ایران بوجود بیاورند متاسفانه این جریان برای تحمیل خواسته های نا بر حق استعمار گران انچنان با انها همراهی کرد که گویا واقعا ایران مقصر اصلی در زمینه بومی سازی پیشرفت تکنولوژی میباشد در دولت اقای حسن روحانی هیچگاه بر حق مسلم ایران بر توسعه ، پیشرفت وتولید علم تاکید نگردید و مبنا بر این قرار داده شد که برای گرفتن بهانه از امریکاییها بهتر است مذاکره کنیم در مذاکره هم به شکلی که دلخواه امریکاییها بود بدون هیچ تضمینی بدست دولت حسن روحانی صنعت پیشرفته هسته ای به شکلی مفتضحانه تقدیم خواسته های نا برحق امریکا گردید و امریکاییها که مثلا قرار بود حداقل هایی برای رفع تحریم های ظالمانه را بردارند زدند زیر میز مذاکره و از ننگ نامه تحمیلی خود بنام برجام خارج شدند اقای حسن روحانی بجای اینکه قاطعانه رودروی امریکاییها بایستد و مقابل به مثل کند واز برجام تحمیلی خارج گرد د بصورت یک طرفه ولجوجانه در برجام بدون هیچ دست اوردی ایستاد و تعداد تحریمهای ظالمانه ای که در طول تاریخ یک ملت میتواند رقم بخورد و قبل از امضای ننگ نامه برجام هفت صد تحریم بود به هزار پانصد تحریم بعد از برجام گسترش داد امریکا برای امدن دوباره به برجامی که هیچ دست اوردی برای ایرانیان ندارد شرط گذاشته که باید بوسیله خودتان خلع سلاح بشوید یعنی دقیقا همان کاری را که با کشور لیبی انجام داد دارد به ایران تحمیل میکند اینکه برجام قرار است چه بلای عظیمی و خسارت گسترده ای برای ملت ایران رقم بزند فقط امریکاییها میدانند چون انها این سیاه چاله تحمیلی را طراحی کردند ولی انگیزه برجامیون در ایران با مشارکت امریکا علیه ملت خود چیست غیر از خیانت هیچ واژه ای نمیتوان یافت واین در تاریخ ثبت خواهد گردید
  • سید IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    منظور این خانم این است که قبلاً هم مقامات ایران شروطی را داشتند که بالاخره کوتاه آمدند! این بدعادتی یانکی ها ناشی از وادادگی دولت حسن روحانی است که امروز مجلس انقلابی به عکس مجلس وکیل الدوله های علی لاریجانی، جلو امتیاز دهی هایش را گرفته است تا جایی که فریاد حسن کلیددار بلند شده است که چرا به عراقچی اختیار نمی دهید تا باز هم بتواند به غربی ها امتیاز بدهد؟!؟!!
  • ES ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    معلوم نیست چرا ایران بدنبال گرفتن تضمین در برجام است. انها ن میخواهند و ن میتوانند چنین تضمینی بدهند. در صورت دادن تضمین هم فقط ریا کاری انجام داده اند. مثل راننده ای  که قصد ندارد مسافر را ب مقصد برساند. اگر توافقی صورت میگیرد تعهدات در زمان محدودی باید باشد و اصولا همه توافق ها شناور، در صورت تعدی هم مسیر مشخص و فرصت کوتاه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس