کد خبر 1238636
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
فرانسه

وزارت خارجه فرانسه در موضعی مداخله‌جویانه، خواستار ادامه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فراهم کردن دسترسی کامل این نهاد به تاسیسات هسته‌ای ایران شد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه فرانسه در حالی که این کشور یکی از اعضای غیرمتعهد برجام است، در اظهاراتی مداخله‌جویانه در خصوص تفاهم فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ایران خواست هر چه سریع‌تر دسترسی کامل آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را فراهم کند.

به گزارش «العربیه»، این وزارتخانه امروز (دوشنبه) اعلام کرد: ایران باید به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و فوراً دسترسی کامل (به تاسیسات هسته‌ای) را برای این نهاد فراهم کند.

وزارت خارجه فرانسه در ادامه از این که «ایران توافق نظارت با آژانس را تایید نکرده، ابراز تاسف کرد.»

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه چهارم تیرماه در گزارشی به شورای حکام آژانس و شورای امنیت اعلام کرد که این یک ماه هم تمام شده و ایران به درخواست‌های آژانس پاسخی نداده که این تفاهم فنی را مجددا ادامه دهد و تمدید کند.

این گزارش مدیرکل، واکنش «کاظم غریب آبادی» نماینده دائم ایران در آژانس را به همراه داشت و جمعه شب در اظهاراتی ضمن انتقاد از گزارش گروسی با بیان این که ایران متعهد به تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر، گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

وی بیان کرد: هر چند تفاهم فنی مشترک سه ماهه بین آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر کشورمان بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای خواست آژانس.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و بحث تفاهم فنی با آژانس و این‌که بعد از چند روز از پایان دور ششم آیا همچنان امیدوار هستید که دور بعدی دور پایانی باشد، گفت:‌ قانون مجلس درباره تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و در همین چارچوب حرکت شده است.

خطیب‌زاده افزود: موضوع توافق فنی با آژانس و چگونگی ادامه و یا چگونگی عدم ادامه آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی در خصوص آن اتخاذ نشده، چه درباره ادامه یا عدم ادامه آن و همچنین درباره پاک شدن اطلاعات هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و به محضی که اتخاذ شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره مذاکرات در وین هم گفت: نکته مهم این است که گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خودشان را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم، به نظر خودمان اتخاذ کرده و اعلام کردیم منتظریم طرف‌های مقابل به شمول آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و ما بر اساس آن در خصوص دور آینده روشن‌تر صحبت کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    17 0
    خفه شو تو کی هستی دستور می دی؟
  • ahmad LB ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    9 0
    فرانسه به جای انجام تعهداتش طلبکار هم شده لازمه به گوشمالی به فرانسه هم داده بشه همنطور که به آمریکا و انگلیس نشان داده شد
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    10 0
    به تو چه؟
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    12 0
    فرانسه "فورا" خفه شه و گنده تر دهنش حرف نزنه.
  • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    10 0
    اخه تو سر پیازی یا ته پیاز . به تو چه .برو به فکر خودت باش
    • ایرانی GB ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      3 0
      این حرفهای وزارت خارجه فرانسه منو یاد جوکی که از یکی از دوستان شنیده بودم انداخت که محتواش اینجوری بود : در زمانهای قدیم در هر گوشه بازاری یک مستراح وجود داشت و یک کسی که آفتابه چی بود و با پر کردن آفتابه ها از آب , واسه قضای حاجت مردم , پول خردی رو هم انعام میگرفت , یک روز یکی از بازاری ها بدو بدو رفت طرف مستراح و یکی از آفتابه های پر شده از آب رو بتندی برداشت و خواست که بره تو مستراح که یک دفعه آفتابه چی بتندی بهش گفت : این آفتابه رو برندار , اون یکی رو بردار ! مرد بازاری به حرف آفتابه چی گوش کرد و آفتابه تویه دستش رو عوض کرد و رفت تو مستراح ... همونجوری که داشت کارشو انجام میداد با خودش فکر کرد , خب این آفتابه ها که همه شون یک اندازه هستند و همه شون که به یک اندازه آب توشون جا میگیره , پس چرا آفتابه چی بمن گفت : این آفتابه رو برندار , اون یکی رو بردار ! ... مرد بازاری از تو مستراح بیرون اومد و همونجوری که داشت پول خردی رو به آفتابه چی میداد بهش گفت : آقا اجازه هست سوالی ازتون بپرسم , آفتابه چی گفت : بپرس , مرد بازاری گفت : آقا این آفتابه های تو که همه شون یک اندازه هستند و همه شون که به یک اندازه آب توشون جا میگیره , پس چرا بمن گفتی : این آفتابه رو برندار , اون یکی رو بردار ! فرق این آفتابه ها در چیه ؟؟؟... آفتابه چی گفت : حق با شماست , این آفتابه ها همه شون یک اندازه هستند و همه شون به یک اندازه آب توشون جا میگیره اما علت اینکه من بهت گفتم این آفتابه رو برندار , اون یکی رو بردار فقط این بود که میخواستم بگم من هم این وسط یک کسی ( یک پخی ) هستم !! حالا حکایت این وزارت خارجه فرانسه هم حکایته اون آفتابه چی هست , این فرانسوی ها هم میخوان بگن ما هم در این گیر و دار قضیه برجام یک کسی هستیم و این وسط یک رقمی هستیم ... ما رو هم تحویل بگیرین و جزو آدم بحساب بیارین !
  • سید GB ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    6 0
    منتظر اوامر بودیم! فرمایش دیگری نیست؟! جناب وزیر امور خارجه دولت علیّه فرانسه باید به عرض برسانیم شما که عددی نیستی! به رئیس ناقابلت هم بگو اصلاح طلبان تهوع آور ایران در کوزه شدند و دوران امر و نهی تان به دولت ایران تمام شد! در نتیجه انتخابات در ایران به زودی یک دولت انقلابی بر سر کار خواهدآمد که شما را مجبور می کند تا اطلاع ثانوی و ثالثی ماست ها را کیسه کنید!
  • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    11 0
    باید ایران به فرانسه بگه ، فرانسه باید فورا نوکری آمریکا و اسرائیل رو کنار بگذاره و به فکر مردمش باشه .
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    14 0
    یکی بهش بگه گم شو
  • SE ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    7 0
    خفه شوید پر روها! این 8 ساله وادادگان بزدل باعث شده اند زیادی عرعر کنید
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    10 0
    یکی را تو ده راه نمیدادند سراغ خانه کد خدا را می گرفت!!!!!!! چرا وزارت خارجه سفیر فرانسه را احظار نمی کندو برای این سخنان غیر مسئولانه به او اخطار نمی دهد. تا کی غربگدائی؟!!! به جای 5+1 شد 4+1 حالا اگر به جای 4+1 بشود 3+1 چه میشود ، آنها اصلا به فکر انجام تعهداتشان نیستند و نباید زیاد با آنها مذاکره کرد چرا نمی فهمید ، این کار دادن نوعی مشروعیت سیاسی در مذاکرات و فرصت تبلیغاتی به آنهاست ، باید با تمام قوا با یک بیانیه محکم و قانونی به سازمان ملل از پایان صبر استراتژیک ایران در خصوص عدم انجام تعهدات کشورهای غربی اعلام شکایت کرد و درخواست رسیدگی قانونی به بدعهدی کشورهای غربی متعهد در برجام را خواست . لزومی هم ندارد جواب فوری بدهند، همین که تقویم شود کافی است ، کشورها در سازمان ملل باید بدانند با چه کشورهایی طرف معامله هستند شاید آنها هم به فکر بیافتند و منافعشان را از این زورگویان مستکبر و اذناب شیطان بزرگ جدا کردند. الله اعلم ، اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    8 0
    چرا به این گستاخ ها جواب نمی دهید؟ این بزدل های بی اراده ی دنباله رو آمریکا و صهیونیست ها به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند و حالا طلب کار هم هستند!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    10 0
    فرانسه فورا آشغالهای پاریس و حومه را جمع کند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناصر IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 0
    باشه! روز شنبه کف خیابونای پاریس جوابت رو بگیر...
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    6 0
    فرانسه کشوری است که بعد از دست به دست شدن از رزیم هیتلری به رژیمهای انگلیس و آمریکا روی استقلال و آزادی را ندایده است - می خواهد قمپوز در کند که من هم بعله _ برو کشور فنقلی در اشغال تورا چه به این غلطها
  • DE ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    7 0
    فرانسه: ایران فوراً به آژانس دسترسی کامل دهد. ایران : تو به آب زرشک ما هم نمیتونی دسترسی داشته باشی چه برسه به زرشک.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 0
    که چی بشه؟ ؟؟؟مگه قرار هست تمام تحریم ها رو طبق گفته رهبر یکجا بردارین با چه ضمانتی دسترسی کامل میخواین از کجا معلوم برای خرابکاری دسترسی کامل نمیخواین ؟؟؟؟
  • علی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 0
    بار اول فرانسه نیست که با تحکم به ایران امر و نهی میکند باید با فرانسه محکم برخورد بشه اون فقط یک نوچه است و ملیجک امریکاست پس بایستی خفه بشه آنهم با پاسخ محکم وزارت خارجه که البته وزارت خارجه ظریف بزدل جرات و توان این برخوردهای قاطع را ندارد . یک قدم عقب نشینی برابر با چند قدم به جلو غرب میباشد خدا کنه زودتر این دولت نحس و وطن فروش که تشکیل شده از مخلوطی از جاسوس و مزدور و بیگانه پرست به پایان کارش برسه . اما دولت اقای رییسی باید سیاست هرار بار امتحان شده دولت روحانی که موجب سرافکندگیه در برابر دشمن رو تکرار نکنه . ثابت شده هرجا محکم برخورد کردیم غرب فاسد هزار چهره خفه خون گرفته.
  • میثم IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 0
    اروپایی ها و آمریکایی ها با جنگ روانی و وقت سوزی راه به جایی نخواهند برد، دوره دولت روحانی که دنبال شان می دوید تمام شده است، ایران از لحاظ موقعیت استراتژیکی در میان روسیه، هند، چین واروپا قرار گرفته که قابل مقایسه با کره شمالی نیست که کره شمالی شود و از لحاظ اقتصادی تولیدی هم وابستگی کامل ندارد که ونزوئلا شود. دوران فیلم بازی و مسخره کردن دولت ایران به سر رسیده و با شروع دولت جناب آقای رئیسی اگر به برجام برنگردند تمام روابط با آژانس قطع خواهد شد. و تحریمی نمانده که روی ایران نزده باشند و جنگ روانی و وقت کشی به طور صد در صد شکست خورده است. از این به بعد با ایران انقلابی مذاکره خواهید کرد.
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    زرشک
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    خخخخخ باشه فقط اون نیرو های بزدل نظامی که چشم مردم بی گناه و بی دفاع فرانسه رو کور می کنن رو می خوایی بیاری تا ما این کار رو انجام بدیم یا دولت فاسد وابسته صهیونیست رو جلوی شیر یل های ایرانی ؟!!! اونجا کری نخون بیا رو زمین حلش کنیم ایرانی به غیر خدا بقیه رو یک پشه هم حساب نکرده ، نمی کنه و نخواهد کرد تا نفسی باشه جوجه لات تعیین تکلیف برای بزرگترت نکن گنده شما که آمریکا باشه خورده از ما تو که جای خود داری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس