سرگردانی گاومیش های تشنه و گرمازده در برهوت خشکیده هورالعظیم + فیلم

سکوت مسئولان استان در برابر فاجعه زیست محیطی در پایین دست کرخه و کارون بسیار نگران کننده و با انتقاد شدید فعالان اجتماعی، زیست محیطی و رسانه ها مواجه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    21 6
    آب خوزستان رو دادید به استانهای دیگه اینم نتیجه اش حالا هی بگید چرا لبنیات گرون شده. چون گاومیش به طور متوسط روزی ۳۰تا ۵۰کیلو شیر میده. گاومیش هرروز باید ابتنی کنه وگرنه تلف میشه.
    • SE ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      11 7
      همین الان از شوشتر تا دزفول را برده اید زیر کشت برنج. آنهم در دمای 50 درجه. دیوانه وار هم دارید زمینهای فاقد نفوذپذیری و پایه رسی را خیس می کنید. در اهواز همین الان آب کارون با دبی 120 متر مکعب در ثانیه قبل از رود به شهر وارد می شود اما آن طرف از بعد از کشتزارهای نیشکر فقط 20 مترمکعب در ثانیه دبی دارد. بعد بروید یقیه بقیه استانها را بگیرید. اگر شما به اندازه کانادا هم آب داشتید همه را مصرف می کردید با بدترین الگوی مصرف آب در جهان که مال استان شما است.
    • برزو IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      4 2
      اقای 21:10 مشکل الگوی مصرف نامناسب یک بحث ملی است که ناشی از کوتاهی دولتها در سالیان سال است. بحث اصلا مصرف آب اهواز نیست، مساله اینست که احداث کارخانه و صنایع آب بر در دل کویر غیرعاقلانه تر است تا برنجکاری در شوشتر و دزفول که سابقه ای هزاران ساله دارد. در ضمن همین دولتها بودند که با احداث صنایع فولاد در دل کویر و احداث صنایع نیشکر که مصرف آب بالایی دارد، هورها و تالابهای خوزستان را از حقابه خود محروم کردند. البته در مورد کشت برنج در استان کویری اصفهان دیگر حرفی به میان نمی آورم، بهتر است سابقه کشت برنج در خوزستان و استانهای مرکزی و کویری ایران را کمی مطالعه کنیم.
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      7 0
      لابد اینم تقصیر دامدار بخت برگشته است. وقتی دولت میگه میشه برنج بکارید معلوم هست کشاورز هم میکاره. در ضمن تو خوزستان برنج هندی مردم زیاد استفاده نمیکنن فقط برنج محلی عنبربو طرفدار داره.
    • به برزو IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      2 3
      تنها 8 درصد مصرف آب برای مصارف صنعتی و کمتر از از 2 درصد برای شرب و بقیه برای کشاورزی است. از کار غلط هم استانی هایتان دفاع نکنید. کاشت برنج در اصفهان هر چند نباید باشد اما در مقایسه با خوزستان تقریبا صفر است. در سال 1398 کل زمینهای زیر کشت برنج در استان اصفهان فقط ۶۳۰ هکتار بود. اما در همان سال این رقم برای خوزستان ۲۰۵ هزار و ۸۵۸ هکتار بود.(آمار از همشهری آنلاین. ۵ بهمن ۱۳۹۸) پس مقایسه شما منطقی نیست.
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      0 0
      فقط خواهشا با عددو رغم مقدار دبی سالیانه کارون و دز و مقدار آبی که به استانها دیگر منتقل شده رو ذکر کنید.شکمی حرف زدن و حرفهای شنیده شده در جامعه را بلغور کردن خیلی راحته.میدونی آبی که پشت سدها ذخیره شده را رها کنند همین حالا باعث سیلاب و ابگرفتگی در کل خوزستان میشه
    • برزو IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 0
      جناب 00:47 مشکل اینجاست که مقایسه عددی دبی آب رو ملاک قرار میدهید، حال آنکه باید توپوگرافی منطقه رو هم در نظر گرفت. بخشهای وسیعی از خوزستان جلگه ای است و قطعا با رها سازی همین آب پشت سدها سیل در خوزستان راه می افتد، پس با این استدلال شما سهمی از آب نباید به تالاب شادگان (که آب شور دریا درحال پیشروی به اراضی کشاورزی و نخلستانهاست) و یا هورالعظیم اختصاص داده شود تا چنین فجایعی رخ دهد. تمام حقابه این دو تالاب و هور بزرگ در پرآب ترین استان ایران با 8 تونل انحرافی در حال انتقال به بخشهای مرکزی و کویری ایران است.
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    23 0
    وقتی کلانتری یکی از مسئولین محیط زیست کشور هست اوضاع باید خرابتر از این باشه. امیدوارم هرگز نشه تکرار این دولت امید .
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    13 0
    فدای سر کلانتری با طرز نشستن بی ادبانه اش
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    10 11
    مهم اینکه اب برسونن به زاینده رود گاومیش های خوزستان که منبع رزق و روزی روستایانه مهم نیست !!
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      7 4
      ولا زاینده رود هم خشکه دوست عزیز ....به نظر من این اب کارون هم سودشون توجیب تهرانیها میره ....فقط تهرانیها البته شمال تهران ...کلا ثروت کشور به شمال تهران تعلق میگیره ....اکثر شرکتها دفتراشون شمال تهرانه خانوادهاشون هم شمال تهران هستند ....دردی بزرگ که ثروت کشور شاید در جیب 20 درضد سرازیر میشه که اگر ثروت سال 57شون را براورد کنید 100 هزار تومن هم نبوده
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    9 1
    خدا آه این حیوانات زبون بسته را ازمسولین نالایق بگیرد ..نخلستان ها خشک شد..این این گاومیش ها به دلیل گرما عادت دارند تا گردن دراب باشند..حالا تشنگی که دیگه جای خود دارد..ماخوزستانی ها چوب،مظلومیت دربرابر ظالمان ازخدابی خبر را می خوریم،آستانی ثروتمند که قدمت چندهزارساله دارد باید درفقروبخاطر دولتی که شرش ایشالله کنده شدباتموم دارودسته اش،هی خوردند وجاپیدندومادرفقردست وپا بزنیم ازنظر آبی و..منابع طبیعی..گردشگری هرچه بگویی استان ما اول است ولی متاسفیم..که حتی جوونای این سرزمین بیکار وشغل ها به دست افرادی بجز بومی های خودمون حالا تا جایی که بنده دیدم ازنزدیک وشنیدم..مگرجناب سید بزرگوار رییسی وسردار عزیز جناب قالیباف به دادمان برسند...
  • سامان صدری IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    11 0
    واقعا چه اتفاقی داره می افته!؟ خشکسالی پیدا شده یا بی برنامگی و بی سوادی و یا خدای نکرده عمداً دارند بلایی سر مملکت می آرند که طریق ایجاد خشکسالی!! فتنه و آشوب داخلی درست کنند!!؟ اگر دلسوزی! مانده است این قضیه را پیگیری کند و رفع مشکلات نماید، ناگهان علوفه کم می شود، همه دامداران زمین و دام و طیور و.... را مفت می فروشند!!
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    8 5
    از برکات دولت فاسد تدبیر و امید غربگرای روحانی هستش، لعنت خدا بر اصلاح طلبان و اعتدالیون آمریکایی. مرگ بر اعتدال آمریکایی، مرگ بر اصلاح طلب انگلیسی.
  • مجتبی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    5 0
    امان و صد امان از انسانهایی که اینگونه بلا برسر محیط زیست آورده واین حیوانان زبان بسته به این روز گرفتار شدند .خدایا رحم بفرما.
  • روح الله IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    4 1
    بزارید دولتمردان زحمتکش ما به زندگی شاهانشون تو کاخهای نیاوران ادامه بدن، من تاسف می خورم به حال اون ملتی که سبک زندگی و عملکرد فوق ضعیف اینارو می بینن و بازهم میل به اینا دارن
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    3 0
    این اتفاق عادی است اگرنبود الان مسولان ومسولان محیط زیست خودشان راکشته بودند وبسیج میشدند تاجلوی این فاجعه روبگیرند مظلوم وطنم خوزستان تالاب شادگان هورالعظیم کرخه دز سد گتوند اینها همه عادی هستندفاجعه انها ....پناه برخدا
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    2 6
    این هم نتیجه ساخت سد آ تاتورک و ایلیسو ترکیه برای ایران
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    4 1
    فدای سرتون چی رو اباد کردید مگه تا حالا
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    4 2
    اقای قالیباف بیا جنوب سخنرانی اتشین بکن
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 0
    دولت روحانی نه تنها خانواده‌های فقیر و متوسط را به روز سیاه نشاند بلکه به حیوانات زبان بسته و طبیعت هم رحم نکرد. ای لعنت
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 1
    یه مشت اراجیف و ادرس غلط کاربران حیرت انگیزه.....مشکل اینکه باران به اندازه کافی نباریده....راه حلش هم باروری ابرهاست که خطر سیل را در پی داره.....حالا اگر مردم و دولت دست به دست هم میدادن و روستاها و شهرها را از سیل ایمن سازی میکردن(امایش سرزمین) میشد تمام ابرهای عبوری از ایران را تخلیه کرد.....
  • CA ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    سریعترین راه ممکن برای آبرسانی استفاده از فن آوری افزایش نزولات جوی از طریق گرمایش رادیویی یونوسفر هست که البته کم هزینه ترین هم هست. نیاز به چندین مرکز سیار رادیویی طبق نقشه بادهای فوق جوی هست که البته بایستی به روز و ماهواره ای تهیه گردد. بعد میتوان تمامی تالاب ها و رودهای کم آب کشور را در عرض چند روز پر آب کرد. حتی کویرها را هم در آب کرد. اگر ساختارهای کم هزینه و مقاوم با فن آوری های جدید ساخته شود مانند چوب فلزی میتوان آبگیر های بسیار زیاد در مناطق مختلف ساخت و مشکل کم آبی کشور را حل کرد. در ضمن جهت تصفیه آب در فرایند اسمز معکوس میتوان بجای غشا گران قیمت پلیمری از فناوری نانو که با دستگاه اسینینگ تهیه میشود استفاده کرد که براحتی تهیه می‌شوند و البته از پمپ های داخلی و کوچکتر و ارزان استفاده کرد.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 0
    خیلی ناراحت کننده اس حداقل گاومیش ها را جای پرآب ببرند اگر نمیشه آب را برگردانند
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    کارشناسان،فیلسوفان، نوابغ صداتون درنمیاد خوزستان رو شماها به این روز انداختید؟ ؟؟؟لعنت به احمدی نژاد وروحانی با سد زدن بیخود ومدیریت غلط.
  • ho3ein021 IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    جدا از دلایل کشت بی رویه محصولات آب بر و کارخانه های متعدد نیازمند آب و نداشتن مدیران لایق. کره زمین در حال گرم شدن است، شمال روسیه در تابستان که دمای بیشتر از ۲۰ درجه نداشته است طی سالیان اخیر و امسال به ۳۵ درجه رسیده است. همچنین کانادا، گرینلند، و مناطق شمالی اروپا. ایران کشوری است با بیشترین سرانه مصرف، بالاتر از مصرف سرانه کشورهای اروپایی. جای انداختن تقصیر گردن این و آن، هموطن عزیز، کشاورز عزیز، مدیران نالایق عزیز لطفا در مصرف آب صرفه جویی و از آب درست و به اندازه استفاده کنید
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    بمیرم برای گاومیش های تشنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس