تل‌آویو خواستار تعویق بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شد

تل‌آویو با دستاویز قرار دادن این بهانه که بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس باعث ایجاد دشواری‌هایی برای کابینه جدید خواهد شد، از واشنگتن خواست که این اقدام را به تعویق بیندازد.

به گزارش مشرق، تل‌آویو در تلاش است تا با توسل به بهانه‌ «ایجاد دشواری‌های سیاسی» از بازگشایی مجدد کنسولگری آمریکا در قدس جلوگیری کند.

پایگاه خبری «عرب 48»،‌ امروز (پنجشنبه)، به نقل از وبگاه عبری‌زبان «والا» گزارش داد که تل‌آویو اخیرا از آمریکا خواسته که روند بازگشایی کنسولگری این کشور در قدس را به تأخیر بیندازد؛ با این ادعا که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از این اقدام در راستای منابع سیاسیش استفاده خواهد کرد.

کنسولگری آمریکا در قدس که پیشتر، به عنوان نمایندگی دیپلماتیک برای فلسطینیان فعالیت داشت، در سال ۲۰۱۹ و به دنبال تصمیم‌ و گام‌ خصمانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تعطیل و در سفارت آمریکا پس از انتقال به قدس ادغام شد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به فلسطین اشغالی و پیش از روی کار آمدن کابینه جدید تل‌آویو گفته بود که دولت آمریکا کنسولگری این کشور را در قدس بازگشایی خواهد کرد؛ اظهاراتی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در جریان کمپین‌های انتخاباتی‌اش آن را بر زبان آورده بود.

بر اساس این گزارش، برخی از مقامات تل‌آویو در هفته‌های گذشته به وزارت خارجه آمریکا رفته‌اند و دست‌کم تا پایان تابستان خواستار تعویق روند بازگشایی کنسولگری آمریکا شده‌اند؛ آن هم با این ادعا که کابینه جدید بتواند در این مدت جای خود را در فلسطین محکم کند.

برخی مقامات رژیم صهیونیستی در این خصوص به وبگاه والا خبر دادند که واشنگتن خود از وضعیت آگاه است و با درخواست تل‌آویو موافقت کرده و فشاری برای بازگشایی کنسولگری در این مرحله اعمال نخواهد کرد.

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه وزارت‌ خارجه تل‌آویو و واشنگتن از ارائه توضیح در این خصوص خودداری کرده‌اند، آمده است که احتمالا این مسئله دوباره در ماه سپتامبر آینده مطرح شود. 

پیشتر، نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در دیدار با آنتونی بلینکن از او خواسته بود که کنسولگری آمریکا را در رام‌الله یا ابودیس بازگشایی کند؛ خواسته‌ای که بلینکن با آن مخالفت کرده بود.

والا در ادامه به نقل از یک منبع مشارکت‌کننده در دیدار بلیکین و نتانیاهو خبر داد نخست‌وزیر پیشین گفته قصد دارد از این اقدام استفاده سیاسی کند.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو تأکید کرده بود: «اگر بر بازگشایی کنسولگری در قدس پافشاری کنید، به من در کسب امتیاز سیاسی کمک خواهید کرد».

نتانیاهو پیشتر در جلسه فراکسیون پارلمانی «لیکود» نیز عنوان کرده بود که کابینه چپ در برابر تصمیم بازگشایی کنسولگری آمریکا برای فلسطینی‌ها دوام نخواهد آورد و مسئله قدس مجددا مطرح خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس