کد خبر 1239001
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
اقتصاد نمایه

بر اساس وضعیت کشور و شرایطی که در آن به سر می بریم و انبوه مشکلاتی که بر سر راه تولید و صنعت استان قرار دارد، فعالان اقتصادی استان مطالبات خود را از رئیس دولت سیزدهم مطرح کردند.

به گزارش مشرق، با پایان یافتن انتخابات و رای مردم ایران به آیت الله رئیسی برای سکانداری چهارسال آینده کشور و وجود انبوهی از مشکلات به جای مانده از بی تدبیری های دولت روحانی، مردم انتظار دارند که رئیس دولت سیزدهم در بدو ورود بر مستند اجرایی کشور اقداماتی را بای بهبود اوضاع انجام دهد که کاهش تورم و تعادل نرخ ارز از جمله این مطالبات است.

بیشتر بخوانید:

واریز سود ۷ میلیون سهامدار از طریق سجام

در نشستی که صبح امروز با حضور اندیشمندان اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد یزد، رئیس خانه صنعت و معدن یزد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد، تعاونی ها، کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش های مختلف برگزار شد، مطالبات اقتصادی بخش خصوصی احصا و مقرر شد این موارد در چند اولویت اصلی و با راهکار به دولت ارائه شود.

اسناد بالادستی در کشور اجرایی و محقق نشده

عضو هیات مدیره اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد در این نشست با بیان اینکه سند های بالادستی در کشور داریم که قرار بود در افق های دیده شده به نقطه مناسبی برسیم اما هیچ کدام به درستی محقق نشده اظهار کرد: از نظر تکنیک های اجرایی برای تحقق اسناد در کشور ضعف داریم لذا اندیشکده بر اساس پیشنهادات مطرح شده باید راه حل های اجرایی به دولت بدهد.

محمدحسن فنایی با اشاره به موضوع مسکن به عنوان یک نمونه قابل اجرا افزود: می توان مسکن را در بورس عرضه کرد تا مردم بتوانند به صورت متراژهای اندک اندک خریداری کرده و سپس با تجمیع برای عرضه و یا تبدیل، برداشت کرد که این موضوع بهتر به نتیجه می رسد.

وی با بیان اینکه برخی موارد راهکار و ساز و کار اجرایی بسیار ساده ای دارد و کشورهای زیادی هم در این زمینه ها موفقیت هایی به دست آورده اند که می توان بهره برداری کرد ادامه داد: قطعا مشکلات را می توان با استناد به اسناد و دستورالعمل های کارشناسی به نتیجه رساند و وضعیت را بهبود بخشید.

عضو هیات مدیره اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه های بالای دولت عنوان کرد: راهکار موثر برای دولت کوچک و چابک سازی است و اگر قرار باشد دولت بزرگی داشته باشیم که هزینه بر است خروجی مثبتی نمی بینیم.

تاکید بر مهار تورم و کنترل ارز برای رونق اقتصادی

فعال حوزه گردشگری یزد هم در این نشست با بیان اینکه ابتدا باید آسیب شناسی کرد که چرا به استاندارد لازم در تحقق اسناد نرسیدیم و افقی که برای ۱۴۰۴ دیده شده بود نزدیک نشدیم اظهار کرد: تا رسیدن به انچه برنامه ریزی شده بود بسیار فاصله داریم که یا ناشی از اهداف نادرست بوده و یا اجرای اشتباه آن است.

محمدرضا داد با اشاره به اینکه اولویت ها برای حل مسائل و مشکلات بسیار است و یک پکیج اولویت را باید همزمان جلو ببریم افزود: مواردی را باید توجه کنیم و به دولتمردان نیز گوشزد شود که هر وزارتخانه اولویت های خود را احصا کند.

وی ادامه داد: نسخه واحدی برای هیچ یک از اولویت ها وجود ندارد چون دارای محاسن و معایب است و تنها هنر مدیران است که بتوانند با کاهش خطاها، مسائل و ایده ها را بر اساس فرمول های مربوطه و تصمیم گیری حل کنند.

فعال حوزه گردشگری یزد و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد با ابراز تاسف از اینکه در کشور مدیریت علمی نداریم و هرکسی هر نظری دارد بدون پشتوانه علمی مطرح می کند عنوان کرد: به تخصص بها داده نشده و تا جایی که امکان دارد باید بر اساس تخصص و نظر کارشناسی جمعی اقدام کرد نه اینکه نظر شخصی ارائه و به مردم کشور تحمیل شود.

وی اولین اولویت رسیدگی در دولت سیزدهم را مهار تورم برشمرد که یک بیماری مزمن اقتصادی در کشور است و آسیب های جانبی فراوانی به ویژه برای اقشار ضعیف جامعه دارد تصریح کرد: اولویت دوم هم نرخ ارز است که باید متعادل باشد نه اینکه ثابت شود چون ثبات نرخ ارز خطر دارد و مانند فنر رها شده آسیب می رساند.

داد با بیان اینکه ارز کم قیمت به بیماری هلندی معروف است و بیماری های متعددی را ایجاد می کند افزود: در مجموع اگر به این دو مورد به طور ویژه توجه شود بسیاری از مشکلات را نیز در خود حل می کند و سایر مشکلات را هم می توان راحت تر حل کرد.

لزوم توجه به نقش تشکل ها در حل مشکلات

دیگر صاحب نظر مسائل استان و فعال اقتصادی حوزه پتروشیمی هم گفت: اقتصاد را باید بر اساس فرمول و فرهنگ ریاضی مطرح کرد، تورم و نرخ ارز به تولید و رونق آن و نحوه دیپلماسی و ارتباطات بر می گردد که متاثر از معلول های دیگر است.

عباسعلی متوسلیان با بیان اینکه صنایع ما سالیان سال رشد منفی را ثبت کرده و ارزش افزوده و اشتغال و درآمدزایی نداریم اظهار کرد: باید با الگوهای جهانی بتوانیم با تکیه به کابینه ای که شکل می گیرد و مشورت بخش خصوصی و تشکل ها امور را پیش برد.

وی با انتقاد از اینکه دوره های قبل کسی به حرف تولیدکنندگان توجهی نداشت و تشکل ها نقشی نداشتند بیان کرد: اظهارات رئیس جمهور منتخب نشان می دهد به تشکل ها اقبال خوبی دارند و می توان برای حل مشکلات امیدوار بود اما لازم است برای صنایع مختلف به شیوه های مختلف خود برنامه اجرایی ارائه داد که در کشورها نیز الگوهای مربوطه را می توان اتخاذ کرد و با بومی سازی آن برای توسعه و رشد اقتصادی اقدام کرد.

مسائل اقتصادی مانند مهره های تسبیح به هم متصل است

عضو هیات مدیره اندیشکده صنعت و اقتصاد یزد هم در این نشست با بیان اینکه کسانی‌که در کابینه کار می کنند و با اقتصاد مرتبط هستند باید مواظب اتصال مسائل اقتصادی باشند نه ینکه که به صورت هیاتی عمل کنند اظهار کرد: اقتصاد مانند مهره های تسبیح به هم وصل است و اگر قطع شود اوضاع به هم می ریزد.

حجت الاسلام حسین صابری افزود: شرایط فعلی ایجاب می کند که از توسعه فاصله بگیریم و به سمت پیشرفت حرکت کنیم و پوشش های کمیته امدادی و گروه های حمایتی نداشته باشیم بلکه برای همه گروه های جامعه بر اساس موضوعات تعریف شده و ساختارمند کار و فعالیتی داشته باشیم

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات را به سمت تولید ببریم نه اینکه بدون حساب و کتاب پول و ذخایر کشور را هزینه کنیم عنوان کرد: نتیجه این بریز و بپاش ها تورم و افزایش قیمت های فعلی است و عده ای هم به یارانه محتاج اند و هیچ درآمد دیگری ندارد و دولتی ها توجه ندارند که بودن پول نقد در دست مردم اقتصاد و تولید را دچار مشکل می کند بنابر این باید پول خرد در دست مردم را به سمت فعالیت های تولیدی هدایت کرد.

اجرای مالیات بر عواید کاهش دهنده دلالی است

فعال تعاونی استان یزد هم در این نشست با بیان این‌که فاصله طبقاتی زیادی در جامعه داریم که ناشی از دلال بازی است گفت: مالیات در کشور تا به امروز بر اساس عملکرد بوده و دلالی مالیات نداشته و همین موضوع به تقویت تورم دامن زده است که اجرای طرح مالیات برعواید حجم نقدینگی دولت را افزایش و هزینه ها را کاهش می‌دهد.

محمدرضا رضایی نژاد با بیان اینکه  و وقتی دولت پول داشته باشد می تواند به صورت دستوری سود بانکی را هم کم کند و هزینه پول را در کشور کاهش داده تا به تولید کمک شود اظهار کرد: دولت اگر پول داشته باشد در خیلی از موارد می تواند برای مردم کمک کند، لذا امید داریم بحث مالیات بر عواید در کشور عملیاتی شود و حجم و عدد بزرگی که دارد برای کشور مفید باشد.

لزوم کاهش بهره بانکی در کشور

رئیس خانه صنعت یزد هم با تاکید بر انتخاب تیم قدرتمند اقتصادی از سوی دولت سیزدهم گفت: نمی شود اقتصاد مملکت را که در حکم قطار پیشران است به چند لوکوموتیوران داد بلکه تیم اقتصادی باید یکدست و یک نگاه باشند و با انسجام برای تولید و اقتصاد کشور فعالیت کنند.

سیدعلی اکبر کلانتر دیگر اولویت مهم در کشور را کاهش بهره بانکی دانست و اظهار کرد: بهره بانکی در کشور خیلی بالاست و انتظار دارند که تولید و صنعت با کشورهای دیگر رقابت هم بکنند این در حالی است که همه دنیا نرخ را پایین آورده واقتصاددانان معتقدند کار بسیار ساده ای است پس چرا در کشور ما نمی شود این کار را کرد.

وی ادامه داد: حذف تورم به عنوان یک اولویت باید دیده شود و سپس بهره های بانکی را کاهش داد. همچنین دولت باید تعریف کند که به چه شکلی از نظرات مشورتی اندیشمندان و اندیشکده ها و سایر تشکل ها استفاده خواهد کرد تا تجربه دولت نهم و دهم که اختلاف بین خانه های صنعت و اتاق بازرگانی بود تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار فارس، کنترل و کاهش تورم، تعادل نرخ ارز، فعال سازی بازار مالی، فعالسازی بازرگانی سفارت ایران در سایر کشورها، اصلاح قانون کار(سخت و زیان آور)، اصلاح قوانین و به روزرسانی آن، تقویت نقش دانشگاه ها در ارتباط با صنعت، تخصص گرایی، اعتمادسازی در جامعه، ثبات در سیاست گذاری ها و توسعه آی.تی از جمله انتظارات صنعتگران و تولیدکنندگان یزدی از رئیس جمهور آینده است.

گرچه مشکلات متعددی بر سر راه آغاز به کار دولت سیزدهم قرار دارد و انتظارات از این دولت بر اساس وعده های انتخاباتی نیز زیاد است اما به نظر می رسد دولت منتخب با اولویت بندی اساسی‌ترین حوزه‌ها و توجه به مطالبات بخش های مختلف، برنامه‌ریزی کرده و برای حل مشکلات جامعه اقدام کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس