جدیدترین اخبار کرونا در ایران| اجرای طرح دورکاری در تهران/ موج پنجم در استان‌های کرمان و فارس آغاز شد/ واکسیناسیون و غربالگری گسترده راهکار اصلی + نقشه و نمودار

پیش بینی کارشناسان درباره تغییر روند نزولی کرونا به جهش یکباره که در هفته پایانی تیرماه مطرح شده بود بالاخره صحیح از آب درآمد.

به‌گزارش مشرق، درحالی که روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۰ اغلب شاخص‌های همه‌گیری کرونا در موج چهارم روبه نزول بود و برخی از مسئولان معتقدند بودند که کم کم به پایان موج چهارم نزدیک می‌شویم؛ برخی از کارشناسان با بررسی دقیق تحولات منطقه‌ای در زمینه همه‌گیری ویروس منحوس به‌خصوص در جنوب کشور نسبت به بروز بحرانی تازه در کوتاه مدت هشدار داده بودند.

واقعیت امر اینجاست که امروز یعنی در اولین هفته تابستان سال جاری پیش‌بینی و هشدار این گروه از کارشناسان به واقعیت رسید و حالا دقیقاً ۷ روز بعد از ابراز خرسندی از روند کاهشی کرونا می‌بینیم باز مسئولان زمزمه آغاز پیک پنجم را مطرح کرده‌اند و در برخی از مناطق مثل استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد روند به‌گونه‌ای است که ظاهراً هنوز پیک چهارم پایان نیافته پنجمین موج آغاز شده است.

برای بررس صحبت مدعای کارشناسان فقط کافیست به جداول رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت طی دو هفته قبل مراجعه کنیم و مثلاً آمارهای منتشر شده تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ را به عنوان مبنایی برای شرایط فعلی داشته باشیم چون مقایسه روند آماری نشان می‌دهد نسبت به مبداء موردنظر اکنون با رشد ۱۵ درصدی نرخ ابتلا، ۱۳.۷ درصدی موارد بستری و البته ۱۷.۶ درصدی موارد مرگ ناشی از کرونا روبرو شده‌ایم.

این درحالی است که نقشه منتشر شده از تعداد شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند نیز نشان می‌دهد روند فعلی سیری نگران کننده برای آغاز پیک پنجم آنهم با ویروس جهش یافته دلتا که به گفته مسئولان قدرت سرایتی ۴۰ درصد بیشتر از انواع ویروس‌های گذشته مثل نوع انگلیسی دارد؛ است و این واقعیت را کاملاً شفاف نمایان می‌کند که اگر دیر بجنبیم گرفتار بحران می‌شویم.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند: واقعیت امر اینجاست که مسئولان در وزارت بهداشت اکنون نمی‌توانند بگویند با ویروس هندی غافلگیر شده‌اند، چون وزیر بهداشت در نیمه خردادماه گذشته رسماً اعلام کرده بود که مسئولان مربوطه با هوشیاری و دقت عمل بالا رفتار ویروس جهش یافته هندی را رصد می‌کنند و برای جلوگیری از انتشار گسترده این نوع از ویروس برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند.

این گروه تاکید می‌کنند که بهترین راهکار در این بخش علاوه بر اجرای دقیق محدودیت‌ها تسریع در انجام واکسیناسیون و ایمن کردن بخش عمده‌ای از جامعه در مقابل ویروس کرونا است، هرچند در برخی مواردمطرح شده که این نوع از ویروس در مقابل واکسن نیز مقاومت نشان می‌دهد اما بهترین راهکار همچنان انجام واکسیناسیون گسترده درکنار غربالگری هدفمند است تا درصورت آغاز موج جدید شاهد خسارات کمتری در این بخش باشیم.

در این زمینه و البته با مدنظر قرار دادن دوره زمانی مطرح شده قبلی بد نیست که نیم نگاهی هم بر وضعیت روند واکسیناسیون عمومی در کشورمان داشته باشیم تا دریابیم به هیچ وجه این روند متناسب با شرایط فعلی که ویروس دلتا در مرزهای شرقی ایران و البته بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرقی در کمین سلامت جامعه کشورمان است؛ نبوده و ادامه این روند می‌تواند بار سنگینی به کادر درمان ایران تحمیل کند، چون در این دوره یاد شده تنها شاهد واکسینه شدن حدود ۴۳ هزار نفر از هموطنان یا رشدی معادل ۱۱.۴ درد بوده‌ایم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

جهش ۱۵۳ درصدی شهرهای قرمز و آغاز دورکاری در پایتخت

انتشار آمارهای رسمی از تغییر و تحولات وضعیت رنگ بندی کرونایی شهرستان‌ها نشان می‌دهد از ۲۴ خردادماه تا امروز شاهد رشد ۱۵۳ درصدی تعداد شهرستان‌هایی با وضعیت قرمز کرونایی بوده‌ایم و اکنون تعداد شهرستان‌های قرمز از ۱۳ مورد هفته پایانی تیرماه به ۳۲ مورد در اولین هفته تابستان ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

این درحالی است که این تغییرات در تعداد شهرستان‌های نارنجی و زرد نیز کاملاً محسوس و البته معنادار است چون واقعیت اینجاست که با گسترش دامنه فعالیت ویروس منحوس از نوع دلتا اکنون رنگ نارنجی به رنگ غالب در نقشه ایران تبدیل شده و رفته رفته مثل حذف رنگ آبی از وضعیت شهرستان‌ها شاهد کاهش نقاط زرد رنگ هستیم.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان البته این روند و حرکت معنادار ویروس منحوس آنهم از نوع دلتا از مرزهای جنوب شرقی به سمت مرکز ایران اگرچه نگران کننده است اما ایجاد بحران در استان تهران و نگرانی مسئولان پایتخت برای تغییر وضعیت تهران تاجایی بود که دوباره  طرح دورکاری ادارات در این کلانشهر مطرح و از امروز اجرایی شد.

استاندار تهران با اشاره به تغییر وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های استان تهران گفت: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار گرفتند محدودیت‌ها در آنها اعمال خواهد شد و در سایر شهرستان‌ها نیز مقرر شده فرمانداران نسبت به تشدید نظارت‌ها اقدام کنند.

محسن بندپی همچنین تاکید کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد از هفته گذشته میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن شاهد افزایش بیماران بخش عادی و ویژه بستری در بیمارستان‌ها  هستیم که در مجموع به قولی زنگ خطر ورود به خیز پنجم کرونا است.

وی افزود: آنچه به عنوان عامل بازدارندگی افزایش ابتلا به کرونا ویروس است، از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و تشدید نظارت‌ها در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌کنیم با استفاده از شیوه‌های اصولی خسارات ناشی از این موج احتمالی را کاهش دهیم.

استاندار تهران عنوان کرد: دو شهرستان فیروزکوه و دماوند هم اکنون در شرایط قرمز قرار دارند؛ البته باید در سایر شهرستان‌ها نیز تدابیر و مولفه‌های تاثیرگذار را در دستورکار قرار دهیم.

محسنی بندپی در مورد اعمال محدودیت‌ها با توجه به احتمال بروز خیز پنجم در تهران افزود: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار گرفتند محدودیت‌ها در آنها اعمال خواهد شد و در سایر شهرستان‌ها نیز مقرر شده فرمانداران نسبت به تشدید نظارت‌ها اقدام کنند.

این درحالی است که معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران با اعلام اجرای مجدد طرح دورکاری ادارات به ایرنا گفت: با توجه به استمرار وضعیت نارنجی کرونایی در این استان، کارمندان نهادها و دستگاه‌های اجرایی خدمات ضروری با ۷۰ درصد و غیرضروری با ۵۰ درصد ظرفیت باید به صورت حضوری بر سرکار حاضر شوند.

غلامرضا عباس پاشا همچنین تاکید کرد: ظرفیت دورکاری با اولویت کارمندان زن دارای فرزندان خردسال، زنان باردار و بیماران زمینه‌ای است و  اگر ظرفیت دیگری وجود داشت این شرایط برای سایر کارمندان در نظر گرفته می‌شود.

البته لازم به‌یادآوری است که همراهی بخش خصوصی نیز می‌تواند در این زمینه اثرگذاری بالایی داشته باشد چون هرچه جابه‌جایی جمعیت در کلانشهرها از جمله تهران کاهش داشته باشد و سیستم حمل و نقل عمومی کمتر مورد استفاده قرار گیرد چرخه انتقال ویروس شکسته و مدیریت کار ساده‌تر و کم هزینه‌تر خواهد شد، در غیر این صورت براساس اظهار نظر گذشته وزیر بهداشت ایستادگی نظام بهداشت و درمان در این دوره تضمین شده نیست.

استان فارس در آستانه ورود به وضعیت بحران قرار گرفت

یکی دو روزی است که آغاز پیک پنجم کرونا در استان فارس اعلام شده و همچنان ۴شهرستان جنوبی استان فارس در وضعیت قرمز و فوق قرمز قرار دارند.

در پی آغاز موج پنجم کرونا در استان ظرفیت سه بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، بیمارستان شهید فقیهی و بیمارستان شهید چمران به عنوان بیمارستان‌های مرجع کرونا در حال تکمیل شدن است که همین موضوع نگرانی متولیان بهداشت و درمان استان را در پی داشته است‌.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده که در برخی از بیمارستان‌ها لیست انتظار تشکیل شده و این نشانه آن است که استان ما در آستانه ورود به وضعیت بحران و حاد قرار گرفته است.

وی از مردم استان فارس خواست تا با حساسیت بسیار بالایی نسبت به رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در مراسم‌های ختم و عروسی خودداری کنند تا از سرایت بیماری از نقاط جنوبی استان به دیگر مناطق جلوگیری شود.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۶۴ هزار و ۱۳۸ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۷۵ هزار و ۶۹۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۱۲ هزار و ۱۸۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۷۵ بیمار مثبت شناسایی و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۹۳ هزار و ۳۷۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.
هم اکنون هزار و ۱۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۳۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با جان باختن ۸ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به چهار هزار و ۷۹۷ نفر رسید.

استان کرمان در آستانه خیز پنجم کرونا/ امکانات بیمارستانی جوابگو نیست

از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۵ شهرستان بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان در وضعیت قرمز، ۷ شهرستان راور، کوهبنان، انار، فهرج، ریگان، نرماشیر و رابر در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و به گفته مسئولان کرونا در استان کرمان برای پنجمین بار، خیز برداشته و مناطق مختلف، یکی پس از دیگری به رنگ قرمز پرخطر درمی‌آیند.

اگرچه به گفته مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نتایج آزمایشگاهی هنوز وجود ویروس کرونای هندی را در استان تایید نکرده‌اند اما براساس الگوی بیماری و افزایش شدید بستری‌شدگان، این احتمال که ویروس جدید در حال کرمان‌گردی است قوت گرفته آن هم در شرایطی که استفاده از ماسک به ۶۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بیماری از جنوب استان کرمان به دیگر مناطق در حال انتقال است تصریح کرد: روند ابتلا به کرونا در استان به گونه‌ای است که به احتمال زیاد هفته آینده وضعیت استان بدتر شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۸۰ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۴۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۳۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۳۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۲۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۳۷ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۰۶ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۳ هزار و ۳۶۹ مورد رسیده است.

وی به فوت ۷ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۹۸ نفر رسیده است.

شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

مازیار اویسی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم نیز با اشاره به نوع کرونای غالب در منطقه شرق استان کرمان اظهار داشت: با توجه به میزان شیوع و اینکه ما دروازه ورود از شهرهای قرمز استان سیستان و بلوچستان هستیم، به نظر می‌رسد نوع هندی ویروس در منطقه شیوع پیدا کرده اما نمونه‌ها جهت آزمایش به تهران ارسال شده تا دقیق بررسی و نتیجه اعلام شود.

اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جنوب استان کرمان نیز با اشاره به اینکه بخشی از استان کرمان دچار موج جدید بیماری کرونا شده است گفت: در شرایط فعلی  بالای ۲۰۰ نفر بیمار در بیمارستان جنوب استان بستری بوده که از این تعداد ۱۲۶ نفر کووید مثبت هستند و متاسفانه تعدادی هم به دلیل وخامت حالشان در بخش ICU بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جنوب استان کرمان با تأکید بر اینکه تقریباً ظرفیت بیمارستان‌های جنوب استان تکمیل شده و سایر بخش‌های بیمارستان و اورژانس به دلیل سیر صعودی بیماری تعطیل شده است تصریح کرد: اگر شرایط صعودی بخواهد همچنان ادامه داشته باشد امکانات جنوب استان پاسخگوی بیماران نخواهد بود.

شناسایی ۷۴بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: در ۲۴ ساعت اخیر (منتهی به ابتدای سه شنبه) دو بیمار کرونایی در سطح استان جان خود را از دست دادند در نتیجه تعداد بیماران فوتی کرونایی در استان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به عدد یک هزار و ۱۲۵ رسید.

وی افزود: طی ۲۴ساعت منتهی به امروز همچنین ۷۴مورد بیمار جدید کرونایی نیز در سطح استان سمنان شناسایی شده است همچنین آمارها نشان می‌دهد تعداد بیماران بستری استان به عدد ۱۳۶ رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: از ابتدای شیوع کووید ۱۹تاکنون در سطح استان سمنان ۴۱هزار و ۱۳۰نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۳۰ هزار و ۷۸۳ نفر از این بین به صورت سرپایی مداوا و یا جان خود را از دست دادند و ۱۱ هزار و ۱۰۹ نفر نیز بعد از بستری در بیمارستان بهبود و مرخص شده‌اند.

دانایی خاطرنشان کرد: در ۲۴ساعت منتهی به امروز همچنین ۲۴بیمار کرونایی نیز در سطح استان سمنان با بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونا، چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار در وضعیت نارنجی قرار دارند. چهار شهرستان میامی، آرادان، سرخه و مهدی‌شهر بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی در شرایط زرد قرار دارند.

افزایش بستری بیماران کرونایی در کاشان ادامه دارد

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان از وضعیت قرمز و پیک چهارم کرونا عبور کرده و وجود تعداد پایین بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است و خوشبختانه آران و بیدگل در وضعیت زرد قرار گرفت.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۶ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و سه نفر در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۲۳ و حداکثر ۷۷ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل ۱۱ ماهه و حداکثر ۳۸ سال سن دارند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۰۷ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۹۵ بیمار در شهرستان کاشان و ۱۲ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند.

وی از بستری شش بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته خوشبختانه هیچ بیماری در شهرستان کاشان و آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۴۹ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۹۱ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و ۹۹۷ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

۱۱۷۰ مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۱۱۷۰ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با ۱۹ مورد فوتی جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، تاکنون در مجموع یک هزار و ۵۶۳ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۶۱ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

۹۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: روز گذشته ۱۱۰ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۴ بیمار جدید شامل ۹ بستری و ۱۵ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

محمد دهقانی با بیان اینکه از این تعداد ۱۵ مورد از بیرجند، ۵ مورد از نهبندان، ۲ مورد از سربیشه و یک مورد از بشرویه و یک مورد از فرودس بودند، گفت: همچنین از ۲۰۶ تست سریع کرونا ۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۷ نفر کرونا مثبتند، بیان کرد: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۴۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۵ بیمار شامل ۱۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

دهقانی ادامه داد: مورد فوت جدیدی در شبانه روز گذشته در بیماران کرونا ثبت نشد و فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همچنان ۹۱۸ نفر است.

وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۳ هزار ۳۵ نفر واکسن نوبت اول و ۱۵ هزار ۳۹ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

پیش وضعیت  قرمز کرونایی در  استان ایلام

جمیل صادقی فر اظهار داشت: کرونا همچنان در کمین استان ایلام است، متاسفانه از دو هفته قبل از انتخابات شوراها در جنوب کشور چند شهرستان با وضعیت قرمز وجود داشت.

وی افزود: تجمعات اخیر مخصوصاً در انتخابات شوراها موجب شد که شاهد این باشیم در سمت جنوب کشور مناطق بیشتری قرمزرنگ شود و این‌گونه دلتا کرونا ویروس، نگرانی ایجاد کرده است.

صادقی فر عنوان کرد: شهرستان مهران نیز در جنوب استان ایلام به دلیل اینکه آمار مبتلایان و بستری‌های این شهرستان افزایش پیداکرده، هم‌اکنون در وضعیت قرمز است.

وی اضافه کرد: این خطر قرمز شدن برای مابقی شهرستان‌ها مخصوصاً شهرستان‌های حوزه شمالی نیز وجود دارد، چیزی که این روزها به نظر می‌رسد اینکه مردم کمترین حد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دنبال می‌کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: تا زمانی که نتوانیم حد زیادی از جامعه را واکسیناسیون کنیم باید رفتارهای درستی داشته باشیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

وی گفت: از مردم استان خواهش می‌کنیم در پیشگیری از کرونا با رعایت پروتکل‌ها دانشگاه علوم پزشکی استان را همراهی کنند، اگر غیرازاین باشد باید در روزهای آینده شاهد این باشیم که مناطق بیشتری از استان قرمز می‌شود.

جان باختن ۷ بیمار کرونایی در استان هرمزگان

موج سهمگین و سرکش کرونا در استان هرمزگان همچنان در حال یکه تازی و جولان دادن و روند صعودی بیماری در حال ادامه یافتن است. 

تمامی آمارها رسمی حاکی از افزایش است و این مطلب به این معناست که فعلا به وجود وضعیت بحرانی فعلی امیدی به پایان پیک وجود ندارد و کماکان باید شاهد جان باختن شمار زیادی از مردم این استان باشیم. 

شرایط بحرانی در ۱۱ شهرستان وجود دارد و گردش ویروس در این مناطق بسیار زیاد بوده است، در یک هفته اخیر کرونا جان ۴۰ هرمزگانی را گرفته اما از سوی مسئولان استانی و کشوری برای پایان دادن به این وضعیت دیده نمی‌شود و یک انفعال و سهل انگاری غیر قابل بخشش در حال رخ دادن است. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: همچنان آمار بیماریابی در این استان بالاست و در مجموع از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۳۱۴۳۴۸ نمونه گیری صورت گرفته که در دو ماه اخیر رشد موارد مثبت را شاهد بودیم. 

وی افزود: روند بستری بیماران نیز به موازات شناسایی بیماران در حال افزایش است، در حال حاضر ۶۴۹ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این تعداد بیمار بستری، ۹۷ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۲۰ بیمار نیز وخیم گزارش شده است. 

وی تصریح کرد: افزایش موارد بیماران قزنطینه در منزل را نیز شاهد هستیم و هنوز آمارهای مرتبط با این گروه از بیماران نیز بالای ۱۰ هزار نفر است. 

نوروزیان اظهار داشت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۷ بیمار دیگر شامل پنج آقا و دو خانم در محدوده سنی ۵۷ الی ۸۵ ساله از شهرستانهای بندرعباس، رودان، بندرلنگه، میناب و قشم را گرفت و شمار جان باختگان به ۱۴۴۰ نفر رسید. 

پوشش واکسیناسیون گروه‌های سنی اولویت‌دار در استان بوشهر به زودی تکمیل می‌شود

سعید کشمیری از افزایش مبتلایان و بستری‌های کرونایی در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در بخش کرونایی در حال تکمیل است و در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر بیش از ۹۵ درصد از تخت‌ها اشغال شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر روند افزاینده مبتلایان کرونایی در استان را نگران کننده دانست و تصریح کرد: اکنون با بستری ۱۱۱ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی روز گذشته، تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۳۷۵ نفر رسید.

وی تعداد بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر را ۴۹ نفر دانست و بیان کرد: از این تعداد ۱۷ نفر با کمک دستگاه تنفس می‌کنند و در وضعیت بحرانی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به فوت ۳ بیمار کرونایی بین سن ۵۶ تا ۸۵ سال در بیمارستان‌های استان بوشهر در روز گذشته خاطر نشان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۲۵۲ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

کشمیری، به ابتلای بیش از ۵۲ هزار نفر تاکنون در استان بوشهر به بیماری کرونا اشاره و تصریح کرد: آمار بستری‌ها هر روز در حال افزایش و این وضعیت نگران کننده است که نیاز به همکاری بیشتر مردم در لایه‌های مختلف جامعه برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در استان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: تاکنون ۴۲ هزار و ۱۰۰ نفر در استان بوشهر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که از این تعداد به ۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر دوز دوم هم تزریق شده است.

کشمیری باتأکید بر اینکه روند تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر با سرعت ادامه می‌یابد اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری‌ها سهمیه قابل توجهی از واکسن کرونا برای استان بوشهر دریافت شده است.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده واکسیناسیون گروه‌های سنی اولویت‌دار بر اساس سند ملی واکسیناسیون را آغاز می‌شود خاطر نشان کرد: از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رسانه‌ها زمان دقیق برای واکسیناسیون گروه‌های جدید اعلام و ضمناً با گروه‌های هدف نیز تماس گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: با  تحویل سهمیه واکسن از وزارت بهداشت پوشش واکسیناسیون گروه‌های سنی اولویت‌دار بر اساس سند ملی واکسیناسیون را در استان بوشهر به زودی تکمیل می‌شود.

کشمیری با اشاره به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید کرد: قطعاً واکسیناسیون به‌تنهایی نمی‌تواند از گسترش بیماری کرونا جلوگیری کند و حتماً برای مکمل واکسن برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم رعایت شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس