کد خبر 1247315
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
فشار وحشتناک پیک پنجم بر بیمارستان ها/افزایش مراجعات کرونایی

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، نسبت به روزهای سخت کرونایی در پیک پنجم هشدار داد.

به گزارش مشرق، سید علی دهقان منشادی، ضمن ابراز نگرانی از افزایش چشمگیر مراجعان سرپایی کرونا در روزهای اخیر، گفت: ۹۸ بیمار کووید ظرف ۲۴ ساعت در بخش‌های کرونایی بستری شدند که این آمار از ابتدای پاندمی تاکنون بی‌سابقه بود.

بیشتر بخوانید:

با روند افزایشی وارد مرحله پیک پنجم می‌شویم

وی افزود: در پیک اول کرونا ما بیشترین مراجعه سرپایی روزانه را تجربه کردیم علتش هم مشخص بود چون بیماری ناشناخته بود، دانش پزشکی در این حوزه کمتر بود و مردم می‌ترسیدن و به بیمارستان‌ها هجوم می‌آوردند به طوری‌که روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ بیمار کووید ۱۹ داشتیم. اما در پیک‌های دو، سه و چهار دانش بیماری به‌تدریج بیشتر شد و اطلاعات مردم بالا رفت، از طرفی با توجه به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد بیماران علائم خفیف داشتند به‌گونه‌ای که حتی به بیمارستان‌ها هم مراجعه نمی‌کردند، تعداد مراجعه سرپایی به ۲۰۰ تا ۲۵۰ بیمار در روز کاهش یافت.

ببینید:

عکس/ کرمان در روزهای موج پنجم کرونا

دهقان با اشاره به آمار مراجعه بیماران کرونا در پیک پنجم تصریح کرد: در این پیک شاهد افزایش چشمگیر بار مراجعات سرپایی نسبت به پیک‌های قبلی به دلیل سویه دلتا هستیم که هم سرعت گسترش بالاتری دارد و هم بیماران را بدحال‌تر و به علاوه افراد سنین پایین را گرفتار می‌کند.

وی ادامه داد: نکته بعدی کاهش حساسیت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و نظارت بر آنها از سوی مسئولان است به حدی که احتمال افزایش موارد سرپایی در روزها و هفته‌های آتی می‌رود. همه این مسائل منجر به این شده تا با یک موج سهمگین کووید ۱۹ مواجه شویم.

دهقان گفت: تقریباً تا یک سوم بیمارانی که مراجعه می‌کنند بستری می‌شوند و درصد بالایی از بیمارانی که بستری نمی‌شوند هم بر اساس پروتکل درمان سرپایی در بحران، تحت درمان با استروئیدها، داروهای ضدویروس و…، در قالب بستری موقت تحت درمان و به جای اقامت کامل در بیمارستان با مراجعه و ویزیت روزانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. با این روش توانستیم تعداد بستری‌ها را کاهش داده و تخت‌ها را بیشتر برای بیماران بدحال‌تر نگه‌داریم.

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، اجرای پروتکل درمان سرپایی در بحران را مهم‌ترین نکته برای کمک به بیمارستان‌های دانشگاه در مواجهه با فشار وحشتناک پیک پنجم کووید ۱۹ خواند و افزود: استفاده از این راهکار سبب شد تا بیمارستان‌ها در این پیک تا همین حالا دچار چالش جدی نشوند؛ اما با آنچه در هفته اخیر شاهدش بودیم شاید حتی این تمهید هم نتواند بیمارستان‌ها را از بحران جدی پیش رو خارج کند.

وی گفت: قطعاً مراجعات در روزهای آتی بیشتر خواهد شد و دلیلش هم روشن است هیچ‌گونه نظارتی بر اجرای پروتکل‌هایی که باید بر اساس سطح‌بندی و رنگ بندی شهرها انجام شود وجود ندارد تقریباً تمامی مشاغل فعال هستند و مردم هم به مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها بی‌توجه شده‌اند و اگر این روند ادامه یابد متأسفانه باید بگویم تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت. به عبارتی یک عادی انگاری خطرناکی در جامعه اتفاق افتاده که می‌تواند نتایج تلخی را برای همه ما رقم بزند.

دهقان تاکید کرد: انتظار داریم مردم بیماری کرونا را جدی بگیرند. مردم باید واقعیت‌های این بیماری را مرور کنند و یادمان باشد که این بیماری تا امروز در جهان درمان قطعی ندارد یعنی متأسفانه به رغم همه تلاش‌های درمانی درصدی از بیماران فوت خواهند کرد. پس باید بر روی پیشگیری توجه کنیم. از مردم خواهش می‌کنم تا از تجمعات و سفرهای غیرضروری، دورهمی های خانوادگی و…، جدا خودداری کنند و خود را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ملزم بدانند در غیر این صورت روزهای بسیار سختی پیش روی ما خواهد بود. به علاوه امیدوارم با صبوری و همکاری در محیط‌های درمانی کمک کنند تا با هم به سلامت از پیک پنجم عبور کنیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس