کد خبر 1238867
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
بنزین نه گران می‌شود و نه سهمیه‌بندی جدید/ بررسی سه طرح بنزینی در مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: نباید به جامعه القا کنیم که سوخت گران می‌شود و یا مصرف محدود می‌شود، اگر طرحی در مجلس بررسی می‌شود حتما باید در راستای مصرف بهینه بوده و قیمت‌ها با زندگی مردم سازگار باشد.

به گزارش مشرق، فریدون عباسی درباره برنامه‌های ساماندهی یارانه‌های پنهان اظهار داشت: چند طرح در مجلس درباره یارانه پنهان انرژی مطرح است؛ نخست اینکه بنزین به هر نفر اختصاص داده شود. طرح دیگر اینکه چگونه کسی که بنزین بیشتری مصرف می‌کند هزینه بیشتری بپردازد و در مقابل این اضافه پرداخت بین کسانی خودرو نداشته و از سوخت استفاده نمی‌کنند، توزیع شود و دیگری طرح وان(جایگزین سهمیه‌بندی بنزین) است، البته این طرح‌ها خام است و باید اشکالات اجرایی آنها برطرف شود. 

وی افزود: ما تمامی طرح‌های مطرح شده در خصوص یارانه سوخت را بررسی اولیه کرده و نظر کارشناسان مختلف و مشاوران کمیسیون را دریافت کرده و پاسخ هم داده‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در هر حال مردم نباید دچار استرس و تب و تاب شوند و این طرح‌ها زندگی‌شان را تحت‌تاثیر قرار دهند، طرح‌ها باید پخته و جامع بوده و دولت هم قبول داشته باشد. نباید شتاب‌زده کار کنیم، با دقت بررسی کنیم تا به یک طرح جامع برسیم. 

وی یادآور شد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که تمام حامل‌های سوخت را تحت پوشش قرار دهیم و به مردم اجازه دهیم خودشان مصرف را مدیریت کنند.

عباسی گفت: دیدگاه ما بررسی کارشناسی بدون شتاب است حتما درست بررسی کنیم و گردش را کامل در نظر بگیریم یعنی بدانیم اگر احیانا قیمت و میزان مصرف تغییر کند روی چه موارد دیگری تاثیرگذار است، زیرا یک تصمیم کوچک در حامل‌های انرژی روی خیلی از مراکز اقتصاد تاثیر گذاراست، باید حتما نظام حقوق و دستمزد کشور هم در کنار آنها در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: تغییر در یارانه‌های پنهان سوخت فقط در راستای این است که مردم خود کمک کنند مصرف بهینه شود، قرار نیست قیمت و میزان سوخت تغییر کند. 

این نماینده مجلس ادامه داد: باید قدرت صادرات فرآورده برای کشور حاصل شود و از صادرات مردم هم نفع ببرند یعنی کسی که اتومبیل شخصی ندارد هم در یارانه سهیم باشد. درواقع وقتی دارندگان خودرو یارانه سوخت دریافت می‌کنند و کسانی هم که خودرو ندارند در این یارانه سهیم باشند، ما باید به یک راه‌حل درست برسیم. 

وی خاطرنشان کرد: نباید به جامعه القا کنیم که سوخت گران می‌شود و یا مصرف مردم محدود می‌شود، اگر طرحی در مجلس بررسی می‌شود حتما باید در راستای مصرف بهینه بوده و قیمت‌ها با زندگی مردم سازگار باشد.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    17 0
    فقط توهمات یارانه پنهان و ... نزنید.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      3 0
      من با قاطعیت میگویم که یارانه پنهان وقتی درست میشود که قیمت ارز بالا میرود. اگر قیمت دلار متعادل و حدود 12 هزار تومان باشد هیچ یارانه پنهانی وجود ندارد و بلکه قیمتها آنقدر بالا می افتد که یارانه پنهان معکوس میشود! یعنی انگار مردم دارند به دولت یارانه پنهان میدهند!
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      7 0
      چیزی به نام یارانه پنهان اصلا وجه علمی نداره. اینا میان ما به التفاوت قیمت ریالی و دلاری مثلا حامل های انرژی رو محاسبه میکنن و بعد میان میگن که فلان قدر داریم یارانه پنهان میدیم! اصلا مفهوم برابری ارزش قدرت خرید PPP برای پایان دادن به این توهمات بوجود اومده. سیب زمینی اینجا کیلویی ۸ هزارتومنه ، تو آمریکا کیلویی ۱.۵ دلاره که میشه ۳۰۰۰۰ تومن. طبق منطق اینا دولت داره ۲۲... تومن یارانه پنهان میده به مردم! این یارانع پنهان و ... بعلت کاهش ارزش پول ملی بوجود اومده. درصورتی که دلار۴۰۰۰ تومن میموند و به ۲۰۰۰۰ تومن نمیرسید، این یارانه پنهان هم بوجود نمیومد. پس اولویت حفظ و تقویت ارزش پول ملیه. الآن مثلا طبق منطق اینا، هر کارگر داره در هر ساعت کار ، ۷۸۰ هزارتومن یارانه پنهان به کارفرما میده! چرا؟ چون هرساعت کار در ایران ۳۰۰۰۰ تومن دستمزد داره و در اتحادیه اروپا ۲۸.۵ یورو یعنی حدود ۸۰۰ هزارتومن. بابا مگه شما دولتمردان حقوق ملت رو با دلار میدید که بخاید قیمتا رو با دلار تعیین کنید؟! مشرق لطفا انتشار
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 3
    اول باید افسادطلبان حبس رد وضبط مال واعدام شوند بعد بیکاری بیگاری بی درآمدی وکم درآمدی مسکن وازدواج وام و...حل شود بعد بنزین را هرکاری میخواهید بکنید
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 3
    اول باید افسادطلبان حبس رد وضبط مال واعدام شوند بعد بیکاری بیگاری بی درآمدی وکم درآمدی مسکن وازدواج وام و...حل شود بعد بنزین را هرکاری میخواهید بکنید
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    12 0
    مردم نباید نگران شووند؟؟؟؟!!!؟؟؟؟ عجب....مگه چقد وقته داره از گرون شدن بنزین میگذره؟؟؟!!!! سییییصد درصد یه شبه بنزین گرون شد کجای دنیا چنین چیزی دیده شده‌؟! مثل اینکه خیلی مزه داده..با چه رویی چنین صحبتی داره مطرح میشه؟؟؟اون بیسوادی که میگه فلان کشور بنزین فلان قیمته انقد یعنی درک نداره شرایط دیگه رو هم ببینه،،از قیمت تا کیفیت ماشینایی که سوار میشن تا یدکی و وضعیت خیابوناشون و مهمتر از همه درامداشون و خیلی چیزای دیگه..واقعا با چه رویی؟؟؟خود من بخاطر همین گرونی بنزین نتونستم به کارم(مسافرکشی) ادامه بدم و جراتش رو ندارم یه پراید مدل پایینو گازسوزش کنم چه گیریه به این قیمت بنزین دادین؟؟؟کم درد و بدبختی داریم؟؟؟خدا لعنت و نابود کنه اون بیشرفی رو که باعث استرس میشه"
  • بیسیمچی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    8 0
    این تصمیم در شرایط بحران اقتصادی به معنای آغاز بحران های اجتماعی و امنیتی خواهد بود. امیدوارم برای تامین کسری بودجه سریعا راهی جایگزین یافته شود. متاسفانه دیده شده که حقوق های برخی ادارات دولتی به صورت کاهشی درآمده که همه گواه اوضاع نابسمان و سقوط آزاد اقتصادی است. عاجزانه خواستارم مسئولین سریعا راهی برای برون رفت از این اوضاع بیابند.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    9 0
    خواهشا دست از سر مردم بردارید بذارید یه مدت بدون استرس و خبرهای بد زندگی کنن
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    9 1
    شما نگران بهینه استفاده کردن مردم از سوخت نباشید شما می خاهید سوخت را را گران کنید دنبال بهانه اید
  • مهدی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    4 1
    صورت مسئله را باک می کنید اسکناس های بدون پشتوانه ای که چاپ کردید باید سوزانده شود طلاهای از بانک مرکزی بصورت سکه خارج شده و دلارهایی که مفت به رانت خوران دادند پس بگیرید تا ارزش پول ملی واقعی شود در نتیجه قیمتها واقعی می شود و یارانه پنهانی باقی نمی ماند
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 1
    من ماشین ندارم ولی این پول بنزین رو هم نمیخوام چون پول تاکسی که میدم فردا به این بهونه دوباره همه چی دوبرابر میشه صد تومن میدن عوضش ماهی باید یک میلیون بیشتر خرج کنیم ممنون میشم نمایندگان بیشتر از این به قیمتا گند نزنن
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 0
    بنزین از هزار شد سه هزار که به قیمت بین المللی نزدیک بشه و قاچاق کم بشه قیمت بنزین بیشتر از قبل از قیمتهای خارجی فاصله گرفت چون مسئولی که نمیتونه بفهمه که وقتی بنزین گران میشه دلار بیشتر از همه چی گرون شده و دوباره گپ قیمتی بیشتر میشه باید بده چوپانی البته از این نماینده ها بیشتر از این توقع نیست چون دارن انقلابی کار میکنن
  • رضا IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    خب لااقل قبلش یه مقدار وازلین وارد کنید مردم که اعتراضی به گران شدن بنزین ندارن بیشتر مشکلشون با روان کنندس الان اگه دولت قبلش به هر نفر یه قوطی وازلین بده تا لیتری بیست متر ببخشید بیست هزار تومان هم جا دارن نگران نباشید بدون ترس گرون کنید ولی برای رضای خدا وازلین هم بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس