رونمایی از اتوبوس برقی سبک وزن در خرداد ۱۴۰۰

ترفع گفت: امروز یک دستگاه اتوبوس برقی محصول مشترک نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و کارخانه زرین‌خودرو اصفهان رونمایی می شود.

به گزارش مشرق، محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به رونمایی از یک دستگاه اتوبوس برقی طی روز جاری در بوستان گفتگو اظهار کرد: یک دستگاه اتوبوس برقی محصول مشترک نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و کارخانه زرین‌خودرو اصفهان وابسته به وزارت دفاع امروز رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه قوای محرکه و بُرد الکترونیکی این اتوبوس توسط نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تهران تولید شده گفت: بخش اتوبوسی این خودرو توسط کارخانه زرین‌خودرو اصفهان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این اتوبوس برقی نسخه اولیه اتوبوس‌هایی است که به صورت برقی قرار است در کشور تولید شود اظهار کرد: شهرداری جهت حمایت از حمل و نقل پاک و توجه به سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها قرار است تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه منعقد کند.

ببینید:

فیلم/ رونمایی از نخستین اتوبوس برقی ساخت ایران

وی در خصوص محل فعالیت این اتوبوس‌های برقی گفت: ما تلاش می‌کنیم اتوبوس‌های برقی در هسته مرکزی شهر که بیشترین آلودگی هوا را دارند مورد استفاده قرار گیرند.

با حمایت ستاد توسعه فناوری های حوزه فضائی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین نمونه مهندسی شده اتوبوس برقی رونمایی شد. از ویژگی های ممتاز این پروژه می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های ملی و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اشاره کرد.

در حال حاضر ۵ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در این پروژه مشارکت مستقیم و ۱۲ شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند. قرار بر این است که شبکه‌ای از ۲۷ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در توسعه پروژه و تولید انبوه آن نقش داشته باشند. بنابراین به‌کارگیری ظرفیت ملی در اجرای پروژه از ویژگی‌های برجسته آن است.

مزایای اجرای طرح اتوبوس برقی

«کاهش مصرف سوخت‌ نفت و گاز و پرداخت ۱۷۵ هزار دلار (تقریبا معادل ۵۰% قیمت محصول) بر اساس پیش‌نویس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور طی مدت ۱۲ سال برای اتوبوس تمام برقی»، «کاهش مصرف و پرداخت ۱۶۵ هزار دلار (تقریبا بیش از ۵۰% قیمت محصول) براساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده ۱۲»، «کاهش تولید و انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرهای آلوده با تاکید بر آلاینده‌های Sox و PM»، «وجود زیرساخت‌های تولید و عدم نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی» و غیره از جمله مزایای اجرای این طرح در کشور است.

همچنین این طرح به «توسعه محصول جدید با سطح داخلی‌سازی بالا (۷۵%) بر اساس استانداردهای جدید»، «طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران» و «برنامه اجرایی طرح براساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله براساس تست نمونه‌های مختلف» نیز کمک می‌کند.

چه کسانی در میدان بودند

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین‌خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اواسط سال ۹۹ آغاز شد.

قوای محرکه طراحی و ساخت شده شرکت مانا بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده‌سازی و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده ‌است. در این پروژه ۷۵% قوای محرکه الکتریکی داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده و طراحی داخل است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایو های کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌است. اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو است که در اصفهان تولید می‌شود.

در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس برقی در فضای یک هزار متر مربعی ساخته شده و تولید  ۲۰۰  دستگاه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. اجرای آن برای ۱۰۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    متاسفانه این گونه پروژه ها نمود بیرونی وعینی برای مردم ندارند .خاطرم هست سالیان پیش ایران خودرو دیزل از موتور دیزل ملی رونمایی کرد اما الان می بینیم که بخش ناوگان باری کشور که عمدتا اروپایی هستند به واسطه تحریم وگرانی قطعات وارداتی دچار مشکل هستند که نمونه اون سانحه دوتا اتوبوس هفته پیش هست .
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    مشکل آلودگی به نظر من فقط یک نسخه داره **** قطار حومه *** بها دادن به صنعت ریلی و راه اندازی قطار حومه در اطراف کلان شهرها و ارائه خدمات خوب به مردم .
  • ع.ک IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    ساخت وتولید انبوه جنگنده کوثر اسمان اایران را بیمه میکند واز کارخانجات وصنایع پشتیبانی میکند تولید خودروهای برقی اتوبوس وسواری سرعت پیشرفت فناوری ایران را افزایش می دهد باید انچنان پیشرفت قطعه سازی در ایران زیاد شود که کشور های همسایه قطعات فنی خود را از ایران تهیه کنند
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    کو؟؟؟؟!!!!
  • DE ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    نخستین؟ همین چند روز پیش مپنا توی مشهد یکی رونمایی کرد.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    پس اتوبوس مپنا چی چرا موازی کاری میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس