طرح ستاد مبارزه با مواد مخدر برای جمع آوری معتادان محله شوش

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: اینکه مناطق جرم خیز پایتخت در موضوع مواد مخدر به شکلی جدی ساماندهی شود و از فرایند فعلی خارج شود مستلزم هماهنگی دستگاه‌های خارج از مجموعه ناجاست.

به گزارش مشرق، عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ علت بالاتر بودن حجم جرایم مرتبط با مواد مخدر در بعضی از نقاط تهران نسبت به مناطق دیگر به میزان گفت: در بخشی از حوزه شهر تهران ویژگی‌های فیزیکی و نیز مختصات عمرانی آن حوزه‌ها عامل این شرایط شده است. ما در پایتخت شاهد وجود مناطق بی دفاع شهری مثل منطقه فرحزاد هستیم. البته پلیس سال هاست درحال پیگیری این موضوع است تا حتما امکان‌هایی مثل جاده مناسب و روشنایی کافی برای مجموعه پلیس فراهم بشود تا ما بتوانیم به راحتی بر مناطقی مثل فرحزاد اشراف و دسترسی داشته باشیم. یا در بخشی از حوزه شوش- دروازه غار- هرندی که ما بیش از هشتصد و سی اتاقک را در آن نقاط پلمپ کردیم. این اتاقک‌ها قابل سکونت نیستند و حتی با یک زلزله پنج ریشتری قابل تخریب شدن هستند. به نظر من مساله ویژگی‌های فیزیکی و عمرانی نقش عمده‌ای در حجم جرائم مرتبط با مواد مخدر در شهر تهران دارد. از این بابت شهرداری می‌تواند کمک‌های موثری را برای تغییر شرایط این فضاها به انجام برساند.

بیشتر بخوانید:

چرا پاندمی اعتیاد مهار نمی‌شود/ماجرای دور زدن دانشگاه‌ها

وی درمورد امکان عملی شدن طرحی فراگیر برای جمع آوری معتادان متجاهر و فروشندگان مواد مخدر در محلات جرم خیز تهران گفت: در مساله جمع آوری، ساماندهی و برخورد با قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر در منطقه شوش-دروازه غار-هرندی پلیس اقدامات مطلوبی طی دو سال گذشته به انجام رسانده است. این اقدامات از برخورد با قاچاقچیان خرده فروش تا ساماندهی معتادان متجاهر را در بر گرفته است. طی این اقدامات بیش از پنجاه هزار نفر از معتادان، فروشندگان و مجرمان جمع آوری و ساماندهی شدند. همانطور هم که اشاره کردم بیش از هشتصد و سی اتاقک توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر با دستور مقام قضایی پلمپ شد.

حسنوند ادامه داد: اما اینکه مناطق جرم خیز پایتخت در موضوع مواد مخدر به شکلی جدی ساماندهی شود و از فرایند فعلی خارج شود مستلزم هماهنگی دستگاه‌های خارج از مجموعه ناجاست. در این رابطه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری طرحی را تدوین کرده اند که به سازمان‌ها هم ابلاغ شده و شخص استاندار محترم تهران هم پیگیر این موضوع هستند. براساس این طرح ۹ کارگروه در بخش‌های مختلف تعیین شدند که یکی از این بخش‌ها مربوط به قسمت عمرانی منطقه شوش-دروازه غار-هرندی است.

وی افزود: قطعا تا خانه‌هایی که به شکل آلونک ساخته شده اند و مقاومت پایینی هم دارند و از خیلی قدیم هم در آنجا ساخته شده اند در آنجا باقی باشند مشکلات آن منطقه هم ادامه خواهد داشت. این ساختمان‌ها با یک حادثه کوچک هم امکان تخریب شدن دارند. اما در هر حال بخش عمرانی مربوط به سازمان‌های ذیربط است. من تصور می‌کنم این یک نیاز ضروری است که هرچه سریعتر اقدامات عمرانی در آن نقاط انجام شود و خیابان کشی‌ها با سازه‌هایی که از طرف سازمان‌های شهری و عمرانی ابلاغ شده انجام بشود. پلیس اقدامات مربوط به حیطه وظایفش را انجام داده و آمادگی لازم برای همکاری با دیگر دستگاه‌ها و نهادها در موضوع جمع آوری معتادان متجاهر و فروشندگان مواد مخدر در آن نقاط از تهران را دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در پاسخ به اینکه آیا شبکه توزیع باندهای موادمخدر به تهران محدود می‌شود یا نقاط دیگری را هم پوشش می‌دهند گفت: قطعا سرشاخه‌ها و سرکرده‌های باندها و قاچاقچیان در چند حوزه شهری اقداماتشان را به انجام می‌رسانند. در بخش‌های فرااستانی به هر جهت یک بخشی در پایتخت حضور دارد و بخشی هم خارج از پایتخت مستقر است. باید توجه داشت انواع موادهای مخدر مختلفی وجود دارد که قاچاقچیان به شکلی پیچیده و با ظرافت‌های خاصی برای توزیع آن‌ها اقدام می‌کنند. اما این سوال هم مطرح می‌شود که سرشاخه اصلی آن‌ها کجاست. بخشی از سرشاخه اسلی در مرزهای شرقی کشور قرار دارد و از این بابت آن کشور همسایه ضرورت دارد تا اهتمام ویژه‌ای به امر مبارزه با مواد مخدر داشته باشد. متاسفانه مواد مخدر از مرزهای شرقی وارد کشور ما می‌شود و آنجا مبادی اصلی ورود این مواد به داخل کشور است. البته نباید تصور شود بلافاصله این مواد مخدر به تهران انتقال داده می‌شود. حتما سلسله‌ای از عناصر قاچاق وجود دارد که این مواد را می‌توانند به پایتخت برسانند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس