کد خبر 1237608
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کرونا نمایه - کراپ‌شده

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه موج پنجم کرونا در کشور شروع شده است، گفت: ویروس جدیدی که در حال چرخش است ویروس هندی دلتا است و سرایت پذیری آن بسیار شدید بوده است.

به گزارش مشرق، پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه «تهران ما سلامت رادیو تهران» با اشاره به نیاز مبرم مردم به واکسن،گفت: ما تا واکسن نزنیم از منجلاب کرونا خارج نمی‌شویم.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: روند شیوع کرونا کاهشی است

وی ادامه داد: تزریق واکسن مقام معظم رهبری با واکسن کووایران برکت طلیعه بسیار خوبی برای تسریع روند واکسیناسیون در کشور خواهد بود و امیدواریم مسئولان به توصیه‌های ایشان عمل کنند؛ چون رهبری استفاده از واکسن خارجی در کنار واکسن ایرانی را بدون اشکال دانسته و بر روند واکسیناسیون تاکید کردند. واکسن کوو برکت اولین واکسن کرونای ایرانی است که مجوز تزریق اضطراری را دریافت کرده است.

مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و استرالیا در حال انجام است

محقق اصلی واکسن مشترک ایران و استرالیا درباره ساخت این واکسن، خاطرنشان کرد: این واکسن از نوع پروتئین‌های نوترکیب است. تولید اولیه آن و مطالعه فاز حیوانی و یک بالینی آن در استرالیا انجام شده و مورد تایید وزارت بهداشت استرالیا قرار گرفته است.

طبرسی ابراز داشت: بر اساس تفاهم نامه مشترک بین دو شرکت سیناژن و وکسین استرالیا فاز ۲ و ۳ بالینی در ایران انجام می‌شود و تولید نهایی هم در ایران انجام خواهد شد. فاز ۲ با تزریق بر ۴۰۰ نفر در ایران به پایان رسیده است.

وی متذکر شد:منتظریم تا ۲ هفته دیگر نمونه خون‌های مجدد این ۴۰۰ نفر گرفته شده و  مطالعات کامل آن انجام شود و در صورت تایید وزارت بهداشت وارد فاز سوم شویم تا تزریق بر روی ۱۶ هزار نفر از هموطنانمان انجام شود.

استاد بیماری‌های عفونی اضافه کرد: امیدواریم تا آخر تیرماه گزارش فاز  ۲ را به وزارت بهداشت تحویل دهیم تا در صورت تایید وزارت بهداشت از اوایل مرداد فاز ۳ آغاز شود و در صورت موثر بودن و نتایج خوب از شهریورماه در دسترس مردم قرار گیرد.

طبرسی یادآور شد: در صورت دریافت مجوز اضطراری وزارت بهداشت این واکسن به صورت ماهانه ۵ میلیون دز توسط شرکت سیناژن تولید می‌شود.

کشور در موج پنجم کرونا قرار گرفته است

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اظهار نگرانی و تاکید بر اینکه کشور در موج پنجم کرونا قرار گرفته است، گفت: موج پنجم شروع شده است. شهرهای جنوبی کشور قرمز است و ما ۳۲ شهر قرمز داریم.

وی افزود: فیروزکوه و دماوند که در همسایگی تهران هستند قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد. در یک تا دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم شد.

طبرسی بیان داشت: ویروس جدیدی که در حال چرخش است به احتمال زیاد ویروس هندی دلتا است که کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است و سرایت پذیری آن بسیار شدید است و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ابراز داشت: امیدواریم این موج مثل موج های قبلی شدت نداشته باشد اما اگر تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود با موج شدیدی از بیماری مواجه خواهیم شد.

کرونا تعویض دولت نمی‌شناسد

وی با اظهار بی اطلاعی از تمهیدات ستاد ملی کرونا، اظهار داشت: در دوره تعویض دو دولت هستیم اما کرونا تعویض دولت نمی‌شناسد. این هفته برگزاری کنکور در پیش است و علاوه بر بچه‌ها، پدرها و مادرها هم درگیر هستند. باید تمهیدات جدی اندیشیده شود تا بچه‌ها درگیر نشوند. پدر و مادرهایی بوده اند که برای امتحان نهایی فرزندانشان به محل آزمون رفته‌اند و به بیماری مبتلا شده‌ و متاسفانه فوت کرده‌اند و این تجربه تلخی است.

طبرسی با بیان اینکه موضوع فقط کنکور نیست،گفت: فصل تابستان، فصل ازدواج و مسافرت هم هست؛ بر خلاف آنچه می‌گویند کرونا در حال کاهش نیست. دو هفته پیش رو به کاهش بود و متاسفانه به ویژه در شهر تهران در حال افزایش است و مردم همچنان باید رعایت کنند.

ایده ایمنی گله‌ای هم رنگ باخته است

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون ما به دلایل متعدد ضعیف است و چون واکسن نزدیم نباید انتظار داشته باشیم کرونا کنترل شود. ایده ایمنی گله‌ای هم رنگ باخته است و نباید فکر کنیم تعداد زیادی از مردم به بیماری مبتلا شده‌اند و جامعه ایمن خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیش از عید نورز، برخی مسئولان هم فریب خوردند و ما دچار موجی از بیماری شدیم که به شدت بدتر از موج قبلی بود. هر فرد می‌تواند چندین مرتبه به کرونا مبتلا شود.

ویروس دلتا، مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: بر اساس فرمول‌های اپیدمیوژیک انتقال ویروس ووهان ۲ تا ۴ بود و ویروس دلتا(هندی) بین ۸ تا ۱۲ است. بنابراین قدرت سرایت آن بسیار بالاتر از ووهان است. در حال حاضر ویروس هندی، ویروس غالب در کشورهایی مثل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی است.

طبرسی ادامه داد: در جنوب ایران هم این ویروس ردیابی شده است و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است. مردم نسبت به ویروس‌های قبلی ایمنی نسبی پیدا کرده‌اند؛ چون مردم زیادی به آنها مبتلا شدند.تفاوت ویروس دلتا با ویروس‌های قبلی قدرت انتقال بیشتر است و اینکه تعداد بستری‌ها در این نوع افزایش یافته است.

افراد واکسینه شده‌ای که علائم منطبق با کرونا دارند، تست بدهند

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این پرسش که «آیا افراد واکسینه شده در صورت داشتن علائم باید تست کرونا دهند؟»، گفت: فردی که دو دز واکسن زده و دو هفته از تزریق دز دوم وی گذشته احتمال اینکه دچار کرونا شود بسیار پایین است. اما به صورت کلی ابتلاء افرادی که واکسینه شده‌اند را رد نمی‌کنیم .

وی متذکر شد: اگر فردی که واکسینه شده علائم منطبق بر کرونا دارد باید تست دهد ولی اگر علائم منطبق ندارد نیازی نیست کرونا بدهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    14 0
    ای لعنت به این موج که تمامی نداره
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    12 1
    موج یکی دوتا این دیگه سونامی شده!
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 9
    با واکسن های خارجی هم تشدید خواهد شد
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      4 1
      اتفاقا با واکسن های خارجی و داخلی محدود میشه
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    5 0
    بخدا زندگی من وخیلی ها را نابود کرد کرونا وبا خاک یکسان کار میکردم از دستم رفت نه مسافرتی نه دید بازدیدی گوشه گیر وافسرده شدن زن وبچه ام.
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 1
      برادر من الان مشکل شما دید و بازدید و مسافرته ؟ خدا رو شکر کرونا شما رو مبتلا نکرد و داغ ندیدی ! تازه خیلی ها با کرونا شغلشون و منبع درآمدشون از دست رفت
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 4
    تازه میفهمم چقدر هدایت ما انسان ها به راه راست سخته...
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    5 1
    باز جناب حسن فرمودند موج کرونا کاهشیه اما کما فی السابق داره دروغ میگه چون آمار میگه افزایشیه.
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 0
      با اون نوع تبليغات كه واسه كانديداها ادم ميديد طبيعي بود همچين اتفاقي ميفته البته تبعات روي كار اومدشونم به زودي معلوم ميشه
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 1
    تازه فهمیدم این دیبی تو کلاه قرمزی رو از کی ساختن.دقیقا کپی شیخ حسنه
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 3
    خدایا به این مردم مظلوم رحم کن، هیچکسی به فکر ما نیست، خودت یه کاری بکن
  • رضا TR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    5 6
    تا فایزر نزنیم این کرونا جمع نمیشه
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      1 6
      خود آمریکا اعلام کرده فایزر باعث بیماری های قلبی شده مخصوصا در جوانان تو می خواهی برو بزن اما عقل ما اجازه نمی دهد
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 2
      بهترین واکسن اولین واکسن است.باو بزن بره دیگه قر اینکه فایزر میخوام رو نیایم لطفا
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 2
      اخه تو امثال تو عقل داشتن الان كرونا تو ايرانم مث انگليس به صفر نزديك شده بود
  • حمید IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 0
    با سلام .من یک سوال دارم ایشون میگن دوهفته قبل رو به کاهش بود دقیقا فتیله این کرونا دست چه کسی هست که هروقت دلش بخواد بالا میبره امار را و هروقت دلش بخواد پایین میاره چون دوهفته قبل اتخابات بود فتیله پایین آمد ولی حالا که کار سیاسیون دیگه تموم شد فتیله آمار را دوباره کشیدند بالا بابا دمتون گرم با این امارتون ما مردم هم اصلا متوجه نمیشم ؟!
  • 0202015440 IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 0
    انتخابات آخه تموم شد کرونا هم فهمید باز اومد تو بازار
  • محمد IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 0
    دریا موجه کاکا دریا موجه
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 0
    چطور کرونا به ایران آمد کرونا هند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    20:39 گل گفتی دقیقا!؟
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    بابا واکسن بدید به تمام ایران انقدر. شعار ندید باشعار کار حل نمیشود به فکر مردم ایران باشید
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    2 0
    کی می خواید واکسیناسیون عمومی انجام بدین؟ الآن بیش تر از یک ماهه هنوز دارید ۷۰ ساله ها رو واکسن می زنید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس