کابینه

منابع ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کردند که میشل عون به زودی طرحی برای تسهیل در روند تشکیل دولت ارائه می‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان با اشاره به تحولات اخیر در پرونده سیاسی این کشور اعلام کرد که ابتکار عمل وی برای تشکیل دولت همچنان معتبر است و راه دیگری برای خروج لبنان از بحران وجود ندارد؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی حاضر به عقب نشینی از ابتکار خود نیست.

رئیس پارلمان لبنان در یک مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد، تنها در صورتی از ابتکار خود عقب نشینی خواهد کرد که گزینه بهتری مطرح شود و همه قانع شوند که این گزینه به نتایج مطلوب و در نهایت تشکیل سریع دولت برای انجام اصلاحات و نجات کشور منجر خواهد شد.

بری با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت ابتکار عمل وی برای تشکیل سریع دولت اعلام کرد که لبنان در حال حاضر در بحران‌های پیچیده گرفتار شده اما باید بگویم که این وضعیت ناامید کننده نیست و ما می توانیم از پس آن بر بیاییم. لبنان می‌تواند طی یک دوره از بحران خارج شود اما مهم این است که ابتدا دولتی برای شروع کار تشکیل گردد.

وی در ادامه اظهار داشت که اوضاع لبنان مانند خزانه‌ای مملو از میلیاردها دلار پول است اما فرصت استفاده از آن در سایه اختلافات و پیشنهادهای غیر ممکن از بین رفته است.

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به فضای دلگرم‌کننده‌ای که در هنگام ملاقات با «جوزف بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه احساس کرد، گفت که لبنانی‌ها باید برای تشکیل دولت در اسرع وقت و آغاز اصلاحات و مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول توافق کنند، سپس همه کشورهای اتحادیه اروپا آماده کمک به لبنان هستند.

از سوی دیگر منابع ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور به زودی طرحی برای تسهیل در روند تشکیل دولت معرفی خواهد کرد که البته محتوای این طرح حذف «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف از ماموریت تشکیل دولت نیست؛ چرا که این روش خلاف قانون اساسی است. البته در حال حاضر همه چیز هنوز در نقطه صفر قرار دارد و موانع تشکیل دولت پابرجاست.

این منابع اظهار داشتند که اگر چشم‌اندازهای تشکیل دولت منفی نبود، سعد حریری به سفر نمی‌رفت و فضای منفی بر عرصه سیاسی لبنان حاکم است و برخی تلاش دارند توپ را در زمین تیم رئیس جمهور بیاندازند و پیامدهای عدم تشکیل را متوجه آن کنند.

منابع مذکور اشاره‌ای به استعفای حریری به دلیل عدم توانایی در تشکیل دولت نکردند اما در عین حال اظهار داشتند که در حال حاضر هیچ راهی برای استعفای حریری وجود ندارد و نخست وزیر مکلف به ابتکار نبیه بری برای تشکیل دولت پایبند است.

بعد از گذشت بیش از ۱۰ ماه از انفجار بندر بیروت و استعفای حسان دیاب، نخست وزیر وقت لبنان، سعد حریری، مأمور تشکیل کابینه و میشل عون، رئیس جمهور لبنان هنوز هم برای تشکیل یک دولت با هم به نتیجه نرسیده‌اند و این امر موانعی را در روند تشکیل یک دولت کارآمد ایجاد کرده است. در عین حال دخالت‌های برخی از کشورها نظیر عربستان، آمریکا و فرانسه نیز مانع بزرگی برای حل بحران سیاسی در لبنان شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس