کد خبر 1236764
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کرونا

کشورها در منطقه جنوب آسیا اکثرا با افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا مواجه شده‌اند در حالی که کشف یک گونه جدید ویروس جهش یافته کرونا در هند، نگرانی‌های این کشور را افزایش داده است.

به گزارش مشرق، کشور هندوستان در سه ماه گذشته با موج "طوفانی" کرونا مواجه شده و روزانه بیش از ۴۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را به ثبت می‌رساند. در میان کشورهای منطقه هند دارای بیشترین آمار کرونا و همچنین قربانیان این بیماری است.

طبق گزارش وزارت بهداشت هند، در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ هزار و ۸۴۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده و به این ترتیب آمار کل ابتلا به این بیماری در هند از مرز ۳۰ میلیون نفر عبور کرده است.

در همین حال در یک روز گذشته یک هزار و ۳۵۸ فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در هند ثبت شده است. در دو سال گذشته بیش از ۳۹۰ هزار نفر در هند قربانی ویروس کرونا شده‌اند.

ویروس جهش یافته در هند از سوی سازمان جهانی بهداشت نوع "دلتا" نامیده شده است و مقامات بهداشتی در این کشور اکنون از کشف نوع "دلتا پلاس" با دو جهش جدید و ابتلای بیش از ۲۲ نفر در هند به این ویروس خبر داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در ماه جاری با هدف جلوگیری از انگ زدن به کشورهایی که انواع جهش یافته ویروس کرونا در آنجا شناسایی شده، تصمیم گرفت تا بجای اسامی پیشین از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری ویروس‌ها استفاده کند.

براین اساس نام ویروس (B. ۱. ۱. ۷) که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، "آلفا" و ویروس (B. ۱. ۳۵۱) که برای اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد "بتا" خوانده می‌شود (P. ۱) هم "گاما" و (B. ۱. ۶۱۷. ۲) هند هم "دلتا" نامگذاری می‌شود. دیگر سویه‌های شناسایی شده به همین ترتیب و براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌شود.

نگرانی مقامات هندی از کشف ویروس "دلتا پلاس"

نشریه" بیزینس استاندارد" در این خصوص گزارش داد: سویه جهش یافته دلتا پلاس در چند ایالت هند از جمله ماهاراشترا، کرالا و مادیا پرادش کشف شده است و مجموعا ۲۲ نفر در این ایالت ها به این نوع از ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

به گفته راجش بوسان وزیر بهداشت ایالت ماهاراشترا، سویه "دلتا پلاس" مسری‌تر از نوع اصلی خود خود یعنی دلتا است و می‌تواند به سرعت قابل توجه میان جمعیت منتشر شود.

کارشناسان معتقدند که ویروس کرونا با گذشت زمان چندین بار جهش پیدا خواهد کرد و برخی از این جهش‌ها می‌توانند خطرناک باشند زیرا سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند با آن مقابله کند.

هند روز دوشنبه بیش از ۸ میلیون و ۶۰ هزار نفر را واکسینه کرد. این کشور قصد دارد ۹۵۰ میلیون نفر از جمعیت بزرگ سالان خود را واکسینه کند.

تاکنون کمتر از ۵ درصد از این جمعیت واکسینه شده‌اند. این درحالی است که هند بزرگ‌ترین تولید کننده واکسن در جهان می‌باشد.

موارد جدید در بنگلادش همچنان درحال افزایش

در بنگلادش نیز سویه دلتا که برای اولین بار در هند شناسایی شد، درحال گسترش است.

نشریه "داکا تریبون" در این خصوص نوشت: در یک روز گذشته ۴ هزار و ۹۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده و ۷۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب ۸۶۱ هزار و ۱۵۰ نفر در بنگلادش تاکنون به کرونا مبتلا شده و ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر نیز قربانی این بیماری همه گری شده‌اند.

مشاهده ویروس کرونا در دو گونه خفاش در سریلانکا

سریلانکا تاکنون از شیوع شدید کرونا در امان بوده است اما وزارت بهداشت این کشور روز گذشته اعلام کرد: در افزایشی بی‌سابقه، در یک روز گذشته بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.

از زمان آغاز بحران کرونا در جهان تاکنون ۲۴۱ هزار و ۸۲۰ نفر در سریلانکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

نشریه "کلمبو پیج" در خصوص شناسایی ویروس کرونا در دو گونه خفاش در سریلانکا نوشت: محققان از گونه‌های مختلف خفاش در غار طبیعی "واول گالگ" در سریلانکا نمونه برداری کردند و متوجه وجود سویه‌های آلفا و بتای ویروس کرونا در دو گونه خفاش شدند.

خفاش‌ها منابع مهم ویروس‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند در مسافت‌های طولانی پرواز کنند و در اجتماع‌های بزرگ زندگی کنند و به این ترتیب، احتمال انتقال ویروس به سایر گونه‌ها را افزایش دهند. اخیراً چندین شیوع ویروس در انسان مشاهده شده است، مانند ابولا، ماربورگ، نیپا و جدیدترین شیوع که ویروس کرونا است. درک چگونگی رشد همزمان خفاش‌ها و ویروس‌ها ممکن است به توسعه استراتژی‌هایی برای مهار یا کاهش شیوع بیماری‌های ویروسی در آینده کمک کند.

کشورهای آسیایی تعداد زیادی گونه خفاش دارند. در سریلانکا، حدود ۳۰ گونه مختلف خفاش یافت می‌شود و این جمعیت به احتمال زیاد به سویه‌های آلفا و بتای کرونا مبتلا هستند.

نپال موج دوم کرونا را کنترل کرد

کشور نپال که در همسایگی هند قرار دارد، با موج دوم کرونا از سوی دلتا مواجه شده بود اما کی پی شرما اولی نخست وزیر این کشور اعلام کرد دولت توانسته است موج دوم کرونا را کنترل کند.

حدود دو هفته پیش این کشور روزانه ۹ هزار مورد جدید کرونا را ثبت می‌کرد و بیمارستان‌های نپال با هجوم بی‌سابقه بیماران به بیمارستان مواجه شده بودند اما موارد جدید روزانه کرونا در این کشور به کمتر ۲ هزار مورد رسیده است.

اما در نپال نیز ویروس دلتا دچار جهش شده است.

نشریه "هیمالیا تایمز" در این خصوص نوشت: سویه جهش یافته کرونا در نپال (k۴۱۷n) نام دارد که از نوع دلتا جهش یافته است.

وزارت بهداشت نپال اعلام کرد تاکنون ۴۸ نفر در این کشور به این ویروس جهش یافته کرونا مبتلا شده‌اند. در انگلیس نیز ۳۸ نفر که به ویروس جهش یافته در نپال مبتلا هستند شناسایی شده‌اند.

اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است ویروس جهش یافته در نپال نگران کننده نیست.

بالاترین آمار کرونا در میانمار از زمان آغاز کودتا

میانمار در میان نگرانی‌ها از فروپاشی نظام سلامت و ادامه بازداشت پزشکان توسط ارتش این کشور، بالاترین افزایش روزانه موارد ابتلا به کرونا از زمان آغاز کودتا در این کشور تاکنون را ثبت کرد.

نشریه میانماری "ایراوادی" در این خصوص نوشت: زمانی که ارتش در ماه فوریه سال جاری میلادی کودتا کرد و دولت مردمی آنگ سان سوچی را از کار برکنار نمود، پاسخ میانمار به بحران کرونا دچار بحران شد.

بیمارستان‌های دولتی به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در سایر ایالت‌های این کشور مانند کایا یک بحران انسانی در جریان است. سازمان ملل تخمین می‌زند بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این ایالت آواره شده‌اند.

نگرانی از یک موج بزرگ و کشنده کرونا در میانمار افزایش یافته است زیرا در کشورهای همسایه آن مانند هند و تایلند سویه‌های جهش یافته کرونا شناسایی شده‌اند. در موج پیشین کرونا در میانمار بیش از ۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

رسانه‌های میانماری روز گذشته اعلام کردند ۵۴۶ مورد جدید در این کشور شناسایی شده است که بیشترین مورد روزانه در میانمار از زمان آغاز کودتای نظامی می‌باشد.

جوی سینگال، رئیس هیئت میانمار در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر، این افزایش را بسیار نگران کننده توصیف کرد. وی گفت: این تأیید کننده نگرانی ما از گسترش سریع انواع واگیردار و خطرناک‌تر ویروس کرونا در مناطق مختلف میانمار است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس