کد خبر 1236263
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
وضعیت ارز دارویی در ۱۴۰۰/انتظار مجلس از دولت سیزدهم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آزادسازی گام به گام نرخ ارز دارویی در صورت آماده سازی زیرساخت ها را گریزناپذیر است

به گزارش مشرق، محسن فتحی، گفت: در سال‌های اخیر صنعت مواد اولیه دارویی کشور به همت و تلاش فعالان این حوزه، رشد بسیار خوبی داشته و امروزه ایران جز معدود کشورهای دنیا در عرصه تولید مواد موثره دارویی محسوب شود و حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: همواره حوزه دارو یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشور بوده است و دولت‌ها برای ارائه عملکرد خود در حوزه سلامت به اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره می‌کنند. بنابراین توجه به حوزه دارو در مدیریت نظام سلامت کشور بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید:

کمبود و گرانی دارو!

فتحی ادامه داد: در زنجیره تأمین دارویی کشور چهار بخش اصلی تولید داروی نهایی، واردات داروی نهایی، تولید مواد موثره دارویی و واردات مواد موثره دارویی وجود دارد. همه این بخش‌ها باید در جهت تأمین داروی با کیفیت و با قیمت مناسب برای مردم و البته با رویکرد نیل به خودکفایی و عدم وابستگی عمل کنند.

وی با تأکید بر حمایت از تولید داخل، اظهار داشت: برای کاهش هزینه‌ها در این حوزه تقویت و حمایت از تولید داخلی بر واردات اولویت دارد و همچنین حمایت از تولید داخلی مواد موثره دارویی برای تأمین مواد اولیه دارویی کارخانه‌های داروسازی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت مبهم ۳۷۰ میلیون دلار ارز دارو

فتحی درباره تخصیص ارز دارویی گفت: موضوع تخصیص ارز دارو یکی از موضوعات اساسی در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود که در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با توجه به اهمیت استراتژیک دارو، مقرر شد تخصیص ارز دولتی حوزه دارو در سال جاری نیز ادامه یابد. البته این ارز دولتی فقط به بخش‌های اصلی مواد اولیه دارویی و داروهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شود تعلق می‌گیرد و در بخش‌هایی مانند ملزومات دارویی ارز دولتی به ارز نیمایی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در هر حال آزادسازی نرخ ارز گریزناپذیر است اما در شرایط فعلی تصمیم بر حفظ ارز دارویی گرفته شده است. آزادسازی ارز دارویی باید با برنامه ریزی و آماده شدن زیرساخت‌ها برای این اقدام، به صورت گام به گام صورت بگیرد. آزادسازی نرخ ارز باید به گونه‌ای انجام شود که فشار مالی آن بر مردم و بیمه‌ها تحمیل نگردد؛ اینگونه نباشد که موجب افزایش ناگهانی قیمت‌ها شود و یا همه بار مالی آن بر بدنه نحیف بیمه‌های کشور تحمیل شود و این صنعت را به کلی نابود کند.

فتحی گفت: در راستای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها»، حمایت از تولید داخلی و همچنین مشکلات ناشی از تحریم‌ها، بایستی حمایت از تولیدکنندگان داخلی صنعت دارو به ویژه حوزه مواد اولیه دارویی صورت بگیرد تا هزینه‌های تولید دارو کاهش یافته و در مسیر تکمیل زنجیره تأمین دارو و خودکفایی گام‌های بلندی برداشته شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: امیدواریم که رئیس جمهور منتخب مردم در دولت سیزدهم، افراد صالح و شایسته ای را در نظام سلامت به کارگیری کند تا با مدیریت درست بتوان ساختارهای سیستم سلامت را اصلاح نمود. مجلس شورای اسلامی نیز حداکثر توان خود را جهت انجام وظایف نظارتی در این زمینه به کار خواهد گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس